1.325 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Malte H
Malte H
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 16

MC købs aftale - uskrevne regler? MC købs aftale - uskrevne regler?

Efter at have aftalt med en bruger på dette forum (vil ikke nævne navne) at skulle mødes så jeg kunne prøve hans MC og formentligt købe den, så lejede jeg en bil og udstyr til at transportere den da sælger boede langt væk.

Dagen inden vi skulle mødes (Vi har snakket frem og tilbage i over en uge på dette tidspunkt) så skriver sælger at han har solgt cyklen.

Jeg er føler personligt det er lidt at tage røven på folk, og at man som minimum venter med at sælge den til den man har en aftale med har givet deres bud. Nu står jeg med en lejet varevogn og udstyr som jeg har betalt for som jeg ikke kan bruge til noget... smiley

Havde bare lige brug for at lufte lidt ud, beklager.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MC købs aftale - uskrevne regler?
  • #1   19. mar 2017 Det er da fandme også noget lort! Sikke en skovl!

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
    #2   19. mar 2017 I min verden er der også en uskreven regel om at man står ved en aftale som den du nævner - men desværre findes der mange småretarderede, idiotiske egoister som ikke har samme moral.

Rent juridisk er der jo ikke så meget at gøre, da det vil koste dig flere penge at få ret, end hvad du får ud af det - forudsat du gider bruge tiden på det.

Desværre er der ikke ret meget at gøre ved det, så få det ud af hovedet og kom videre i livet. Hvis du vil svine ham til på en SMS eller besked eller hvordan i nu har kommunikeret, synes jeg det er på sin plads - og en gang imellem kan det være godt at få den slags ud af systemet.

Det havde jeg nok gjort hvis det var mig der stod i din situation - men forvent ikke at det giver dig noget resultat, andet end personlig tilfredsstillelse... smiley

Og lad være med at nævne hans navn i forummet - så er jeg nødt til at gribe ind da det er imod reglerne.

• #3   19. mar 2017 Velkommen til den "virkelige" verden! For et par år siden havde jeg en aftale om en MC på Lolland (eller Falster, bliver lige i tvivl) og skulle så med færgen. Vi aftalte en dag, der lå to-tre dage ude i "fremtiden", men alt var aftalt, jeg havde tidspunkt og adresse og det hele. Så aftenen inden jeg ville med en tidlig færge, ringede jeg lige til fyren, som så kunne fortælle at han havde solgt den til anden side! Da jeg spurgte ham om han havde tænkt sig at ringe til mig og oplyse det, lød det ikke som om at han kunne se problemet! Det krævede stor selvbeherskelse ikke at råbe og skrige af ham, men sagde pænt farvel! Og så fandt jeg en anden (bedre og billigere) MC og købte den to dage efter! Man skulle tro at den sluttede der, men nej, et par dage efter ringer fjolset til mig! Køberen var sørme ikke dukket op, så han ville da lige høre om vi stadig skulle handle! Så var det slut med at tale pænt, for at sige det, ja pænt smiley
    Så du kan ikke regne med en skid, folk er sig selv nærmest på alle måder, aftaler er kun for én selv, overfor andre betyder de ikke noget, desværre smiley

• Malte H
    Malte H Tilmeldt:
    jul 2016

#4   19. mar 2017 Der er ikke så meget at gøre nej, det er også fint nok. Er bare irreteret over man ikke tænker på at man har med andre mennesker at gøre.

Har ikke brug for at svine ham til, blot for at høre om jeg var den eneste der følte at det var uretfærdigt.

• #5   19. mar 2017 Jeg holder aldrig tilbage til en evt køber får plads i kalenderen til at "komme med et bud..... "
    Det er spild af tid... min tid.. En køber er ham der lige har betalt mig, og det er ham og kun ham jeg er interesseret i når noget skal sælges.

Når dette er sagt, så sælger jeg selvfølgelig ikke hvis en mulig køber er på vej, og det er han fra han ringer og siger at han nu kører hjemmefra...
    Når han så har set vareren . Så er der heller ingen tænkepause ( har oplevet et par gange) medmindre der er indgået en klar handel så sælger jeg til første mand/kvinde med penge....

Hvorfor i h bruge over 1 uge på snak ?? Kom ind i kampen, damnark er lille. Det tager ikke 12 timer at hente en mc i skagen selvom man bor på Lolland... og så må man sgu sove en anden dag smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
    #6   19. mar 2017 #5 - Det er lidt dumt sagt... smiley

Hvis man skal leje eller låne en kassevogn, tager det tid at planlægge.

• #7   19. mar 2017 #5 Man kan jo have andre vigtige aftaler, skal man så pisse dem et stykke? Og hvis man har aftalt en pris ud fra beskrivelse og billeder, er der vel ikke så meget mere i det?

• Malte H
    Malte H Tilmeldt:
    jul 2016

#8   19. mar 2017 #5

Som nogle andre brugere havde sagt så skulle det være en dag hvor man havde fri mindst 8 timer og jeg skulle have fat i en kassevogn og transport udstyr.

• #9   19. mar 2017 Det har du ret i Sajmon... Det er ikke alle der kender nogen med en kassevogn..
    Men det er endnu færre der har undersøgt hvor man lejer en, og hvad det koster. Og kan den være på en trailer... eller er en lukket trailer bedst smiley

Men jeg er 100% ærlig. Så ingen bør føle sig snydt her..

Og i den verden vi lever i gå ting bare ofte hurtigt. Når jeg sætter noget tilsalg så er det som udgangspunkt ikke for at vise verden jeg er et godt menneske ( det ville jo også være løgn smiley ) men for at veksle en mc med kontanter... da mc købere kke hænger på træerne, så vil jeg gerne have fat i den første som vil veksle med mig... og jo hurtigere man er jo mere seriøs opfattes man af mig....

Nu tager jeg heller aldrig afsted for at se på en mc og derefter give et bud. Jeg skal kun konstaterer om sælger har været 100% ærlig,( det har han som oftest)
    Prisen har vi aftalt på forhånd og det er bare en afhentning..

Der er også stor forskel på købere.. Nogle er bare problemfrie. Nogle spørger og spørger og spørger ( tror nærmest man har bygget den mc selv smiley ) nogle bliver livslange venner og andre tænker man "jøsses" til hvergang man lægger på....

Med årene kan man næsten hører på personen hvor let en handel det bliver smiley har i ny og næ fortrudt jeg ikke ventede med at sælge til der kom en køber der vidste hvad han købte smiley

• #10   19. mar 2017 De fleste af os har fri 14 timer hver dag og 24 både lørdag og søndag smiley

• #11   19. mar 2017 #7
    Det du antyder her Tom er jo at der i princippet er handlet. Og indgået en aftale om afhentning... det er der da ingen problem i... bortset fra hvis køber ikke dukker op smiley
    Og det kan et depositum jo råde bod på smiley

• #12   19. mar 2017 Velkommen til den "virkelige" verden! For et par år siden havde jeg en aftale om køb af en større bilsamling på Sydfyn. Jeg havde fået en god beskrivelse af bilerne og lavede en aftale om besigtigelse/køb af bilerne. Var kørt afsted mod Sydfyn, holdt i kø lidt før Odense da jeg bliver ringet op og får at vide handlen ikke kunne blive til noget.
    Så føler man sig godt nok pisset på og får lyst til at tale med STORE bogstaver ;-(

• #13   19. mar 2017 # 11 Jeg antyder skam intet smiley men over de sidste ca. 7 år, har jeg nok købt 8-9 MCer, og 4-5 biler på nettet! Og har man lavet en aftale, så er det sådan det er, også selv om jeg da er blevet lidt skuffet et par gange. Men jeg er så også blevet overrasket på den gode måde, så du ved, gyngerne og karrusellerne smiley

• #14   19. mar 2017 #12 Tja, du mener så at jeg "snød" dig? Du havde lavet en aftale om at se lortet, der var ikke nogen handel på plads, for som du nok husker hjalp jeg bare en gammel mand! Og da hans grådige unger skældte ud, og han trak i land ringede jeg omgående til dig!! Jeg har så ikke mere med den familie at gøre, som jeg vist også gjorde dig opmærksom på, blev jeg sur over at blive brugt på den måde!! Men bevares, jeg forstår din skuffelse, for havde de møgunger ikke blandet sig, havde du gjort en rigtig god handel! Men at give mig skylden, tja hvis du har det sådan, så sig det dog rent ud! Håber da at du er kommet videre uden de store ar smiley smiley

• #15   20. mar 2017 Det træls at du har brugt penge på en bil, men modsat så forstå jeg godt sælger. Den der stå der først er denn der for varen. Var du interesseret så havde du kørt med det samme.
    Har jeg en vare til salg og en køber skriver til lig over en uge med dit og dat og skal spilde så meget af MIN tid så. Var den også røget til den første med pengene.

• #16   20. mar 2017 Man kan også være heldig den anden vej. Da jeg var oppe og kigge på min VS1400 i sin tid var det bogstavelig talt i den anden ende af landet. Det var i slutningen af november og der var snevejr. Vi blev enige om en pris, men den kunne ikke være bag i den kassevogn jeg havde med, så selve handlen blev ikke gennemført. Vi aftalte at vente indtil at der blev bedre vejr, så jeg kunne have den på en åben trailer (den var nylakeret).
    I slutningen af februar tog jeg så kontakt igen. På det tidspunkt var der flere andre der både havde budt højere end jeg havde og samtidig havde været villige til at hente med det samme. Men sælger havde lavet en aftale med mig og den holdt han fast i trods de både højere beløb og at han kunne få penge i hånden med det samme.
    Så der findes altså stadig nogle derude der holder deres ord. Hvilket jeg jo selvfølgelig er glad for. Og står jeg på den anden side af en handel vil jeg gøre det samme. Jeg ved hvor meget det kan betyde for vedkommende.

• #17   20. mar 2017 Selvfølgelig er det ærgerligt. Men en handel er en handel, når der er givet håndslag og udvekslet betaling. På godt og ondt.

Havde det været fedt for sælger hvis du havde set den og det alligevel ikke var noget for dig og han i mellemtiden havde sagt nej til andre potentielle købere?

• #18   20. mar 2017 Så kan man jo sige til de andre interesserede at man har en køber, men at man kan vende tilbage hvis vedkommende skulle springe fra. Hvis der er flere interesserede, så er det jo nok fordi at det er en interessant model og/eller at den er prissat rigtigt. Så min ikke at der nok skal komme en køber alligevel?

• #19   20. mar 2017 Jo jo - men så hører man bare aldrig rigtig fra de andre sælgere. Så har de købt noget andet i mellemtiden. Så vil de ikke give prisen. Så vil de hellere have noget andet. Belært af bitter erfaring, så er det først til mølle.

Jeg siger ikke, at man ikke behøver have nogen moral. Men jeg siger, at jeg godt kan forstå, at man sælger til den første med pengene i hånden.

Da jeg havde min 1000'er til salg var der en at kigge på den. Uha, den ville han godt købe og vi aftalte pris - han skulle bare lige sælge sin egen først og så ville han straks komme og hente min. Jeg hørte aldrig fra ham igen og i mellemtiden sagde jeg nej til andre interesserede, da jeg forventede, at vi havde en aftale. Så ændrer man lidt syn på, om en aftale nu også er en aftale.

• #20   20. mar 2017 @Flex.

Det er dæleme en mærkelig historie........ du gennemfører ikke handlen fordi din kassevogn er for lille smiley smiley smiley
    Altså for H .... Hvis det er cyklen du vil ha. så giv dog manden hånden og pengene. Så er det da derefter ligegyldigt hvor cyklen opbevares vinteren over smiley

• #21   20. mar 2017 Jeg står lidt midt imellem her kan jeg se.

Personligt ville jeg heller ikke holde en mc tilbage for en som (måske) kommer om en uge for at kigge og måske købe. Først til mølle, bum!

Når det så er sagt, så ville jeg også med det samme kontakte den interesserede køber, hvis en anden køber skulle melde sig.

Kan godt se det er sur røv at leje bil, trailere osv. for så på dagen at få at vide at maskinen er solgt!

Her burde sælge melde klart ud, at en anden også er interesseret i at købe den, og så er det jo op til en selv om man vil tage chancen og vente til weekenden, eller se at få fingeren ud og komme afsted.

• #22   20. mar 2017 Hehe. Jeg prøvede det lidt omvendt da jeg købte min forrige bil.

Jeg kørte en søndag ud til en forhandler der havde en Citroën DS3 til salg.
    Min far har købt bil hos samme forhandler, og da vi spørger om vi må prøvekøre den siger han ja det måtte vi gerne, men han havde dog en potentiel køber på vej fra Jylland (forhandleren lå udenfor Roskilde). Vi kører en tur, og jeg bestemmer mig for jeg gerne vil have bilen.

Vi kommer ind på kontoret og underskriver papirerne, og i det øjeblik jeg skriver under, parkerer manden fra Jylland på p-pladsen.

Da jeg hentede bilen ugen efter fik jeg en historie om en ret sur mand fra Jylland der var kørt hjem igen. smiley

• #23   20. mar 2017 Brian S: Hvad er der mærkeligt i den historie? Cyklen kunne ikke være bagi, da jeg ikke havde taget højde for at den har gjort længere end standard (udlagt forgaffel). Hertil kom at den var for sænket til at den kunne komme over læsserammen uden at sidde fast. Ergo kunne jeg ikke tage den med med det samme. Jeg havde ikke lyst til at lægge X antal tusinde i en ukendt periode hos en jeg ikke kender. Derfor den aftale om jeg hentede den senere. Det er der da ikke noget underligt i. Ville du selv have lagt pengene og håbet på at du ikke blev taget i røven?

• #24   20. mar 2017 Yep Flex... Jeg havde betalt manden, Og kørt glad hjem med en regattest i lommen.. Havde formodentlig hentet min cykel en af de første dage i en stor nok bil eller på en trailer.

• #25   20. mar 2017 Brian: Okay. Det er ellers de færreste der vil have så mange penge ude og svømme hos fremmede. Tror ikke at jeg kende én der ville gøre det på den måde.

• #26   20. mar 2017 Jeg ville ikke have haft så mange penge til at stå ude.

...Til gengæld havde jeg nok hentet den hurtigst muligt efterfølgende, hvis det var den mc jeg ville have smiley

• #27   20. mar 2017 @Flex.

Mange penge ude at svømme ????? Jeg er helt blank af uforståenhed.... Hvis cyklen er betalt, så er det jo din cykel ! Man har sgu da ikke penge ude at svømme fordi man får sin cykel opbevaret uden for hjemmet.. Jeg har tit haft for mig rigtig dyre køretøjer til vinter opmagasinering , Er sikker på ejerne ikke mener de har haft penge ude at svømme smiley

Hvis man er SÅ forsigtig anlagt, at man tror alle andre uden tøven vil sælge ens ejendom. Så kunne man jo have udfærdiget en slutseddel hvor der står at udbetalingen var eks 20k og resten blev betalt ved afhentning..

• #28   20. mar 2017 Helt klar kommunikation fra starten. Man kan godt have en aftale om at en skal komme og kigge og muligvis købe en mc uden at man derved implicit har en aftale om at cyklen er reserveret til denne person.

Skulle jeg sælge min cykel, eller andet for den sags skyld, så ville det også som udgangspunkt være først til mølle medmindre en person rent bogstaveligt er på vej gennem Danmark for at handle. Skal der benyttes diverse lejede varevogne etc. så er det på den mulige købers ansvar, men jeg ville da gøre opmærksom på at det er først til mølle, og så foreslå at vedkommende kommer forbi så vi kan handle; så kan han altid hente mc'en når han har lyst hvadenten det er dagen eller ugen efter.

• #29   21. mar 2017 Jeg har desværre prøvet at holde på en bil til en køber som ikke mødte op, havde ellers to andre der var interesseret.

så fremover hedder det først til mølle når jeg handler, men mindre der ligges en mønt.

• #30   22. mar 2017 Der står du vil komme og give et bud, det vil jo sige at der ikke er aftalt en pris og heller ikke en handel. Sælger kan jo ikke holde på en mc, når han kun ved, at du måske vil købe den til en pris han ikke kender.
    Prisen skal aftales på forhånd og der skal være en klar aftale om en handel, hvis man vil være sikker på, at sælger ikke sælge til andre.

Kommentér på:
MC købs aftale - uskrevne regler?

Annonce