8.479 visninger
|
Oprettet:
MC GPS {{forumTopicSubject}}
hej hvilke gps er er bedst til prisen til mc ??
skal have fat i en der kan programeres med spic ruter, download kort, lægge via punkter ind,
maj 2013
Følger: 9 Følgere: 5 Emner: 11 Svar: 529
Hvad med denne ?
jul 2016
Følger: 12 Følgere: 268 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 299
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 363
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.244
Det er en jungle med de GPS'er...
Rider 410 er prækonfigureret med nogle ruter, som du ikke får brug for.
En Rider 40 er IMHO alt rigeligt
Hvis du køber en Rider 4xx, finder du ud af, at du klart skal overveje, om du vil køre spor eller ruter.
Spor (GPX-fil) er mange tætte, usynlige punkter, som passeres.
Ruter (ITN-fil) er via punkter, som du vælger skal besøges.
Sidstnævnte er editerbar og IMHO mest fleksibel, når du er på farten.
Tomtom kegler rundt i det lige nu på deres Rider 4xx og softwaren kan ikke finde ud af at håndtere det på ordentlig vis.
Der er problemer med både støv og fugt bag skærmen og så lige en ting mere: I regnvejr aktiveres skærmen af vandet på nogle modeller...
Hvis du køber den direkte fra Tomtom, undgår du dette.
Jeg har flere modeller og købte for nyligt en Rider 40, men stoler ikke nok på den endnu.
Der er lang vej endnu, før den når op på niveau med de Windows-baserede Tomtom Urban Rider (v4) længst til venstre) og dens efterfølger (v5).
Men ak, de har så udfordringer med slidtage af kontaktorerne på bagsiden og ladekablet, der knækker.
Har man holderen siddende på altid, slider pinden i bunden hullerne større og fjedrene knækker...
Tomtom får virkeligt klø på deres fora på grund af Rider 4xx, hvor jeg aktivt "klør med" og de har lovet, at der kommer en opdatering inden længe:
https://en.discussions.tomtom.com/rider-51
Personligt håber jeg på, at de får styr på måden at håndtere waypoints på, når man benytter ruter.
I dag er alle punkter destinationer, hvor stemmen kværner løs...
Man har ikke muligheden for at have waypoints, som GPS'en passerer tavst samt muligheden for selvvalgte mellemliggende destinationer til f. eks. tankning, planlagte pausesteder, træf og seværdigheder.
Denne funktionalitet er vigtig, hvis man f. eks. futter rundt i de øde egne i Norge og så lige misser sidste tank på vej over fjellet...
Ligeledes hvis man kører i grupper og skal mødes på bestemte pausesteder.
Hvad du skal købe?
Nyeste Tomtom er jo en Rider 4xx. Jeg anbefaler køb af denne direkte fra Tomtom, så du bliver fri for de omtalte problemet. Den bliver sikkert god på sigt, når de får styr på tingene.
Hvis du derimod vil have alle de gennemprøvede funktionaliter med det samme og stabilitet, skal du vælge en Urban Rider (længst til venstre). Gerne med "Life time Maps" og selvfølgeligt med de rette kort.
Du kan købe et nyt ladekabel gennem Tomtom og evt. holder om nødvendigt.
Hvis der er slidt en fordybning i et eller flere af de 4 hhv. 5 messingpunkter på bagsiden, kan det give problemer.
Men så henvend dig dig til Tomtom's support. De kan tilbyde dig en "ny" GPS til 750,-
Held og lykke med købet!
jul 2016
det du siger at jeg skal købe direkte af tomtom er det fordi det er en opdateret mere "tæt" udgave og dem i butikkerne er de "gamle" modeller ???
men jeg har nu en fornemmelse på det skal være en 410 udgave men kan ikke lige bestemme mig og kan ikke se den store forskeld på urban og 410 de kan vist det samme dog uden de 100 pre installeret ture.
til sidst den du skriver tomtom support kan sælge til 750 er det en ombytter eller en helt ny ??
dec 2007
Urban Rider (v4) er den gamle windowsbaserede model med "solskyggen" over skærmen.
Den findes i en overgangsmodel med wide screen" (v5).
Rider 40, 400, 410 er den nye, Androidbaserede.
Køber du en brugt Urban Rider (eller Rider v5), der fejler lidt, kan de tilbyde en ombytter.
Jeg tænker, det eneste, der eventuelt genbruges er main board.
Som sagt:
At betale for de præinstallerede ruter er IMHO totalt overkill.
Det er defor, Rider 4xx hedder 410
Ja, køber du direkte fra Tomtom, garanterer de i følge MikkoK, som er deres supporter, at fejlene er passé.
Men det gør jeg selvfølgelig ikke
dec 2007
jul 2016
dec 2007
Alle er med "Life Time Maps"
jul 2016
men virker de ellers ens med at programere bruge osv ??
jul 2016
men ser lige om ik de kommer på tilbud i løbet af et par mdr så må jeg jo nok investere i en rider 410 men ik premium behøver ik noget til bilen den kan godt selv finde vej
jul 2016
dec 2007
jul 2016
dec 2007
jul 2016
http://www.ebay.com/itm/Parasol-para-TomTom-Rider-410-Motocicleta-Sat-Nav-GPS-Antideslumbrante-/201574737662?hash=item2eeeca66fe:g:Wj8AAOSw8w1YAPy7
dec 2007
Det næste du så finder ud af, hvis du betaler for fartkameraer, er at det ikke fungerer
Det har ikke virket ordentligt på nuværende kortversion i lang tid
Jeg valgte nok denne model fra Louis, hvor aktiv holder til bilen er inkluderet.
Bedre økonomi for os Jyder...
https://m.louis.de/en/artikel/tomtom-rider-40-ce-louis-special-edition-including-car-mounting-kit/10035987
jul 2014
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 42
https://www.wupti.com/produkter/mobil,-gps-og-foto/navigation/motorcykel/tomtom-rider-40-eu23-gps
jul 2016
Det er en fin pris du fandt der
nov 2014
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 84
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/306433-tomtom_eller_garmin?t=1485964961&unread=1#lastViewed
jun 2013
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 6
Jeg får sikkert på puklen over mit svar, men til mit forsvar så er mit koncept gennemprøvet af mig selv.
Køb en brugt bil GPS af mærket Garmin. De fås til 50 kr.
Hvorfor en Garmin ?
Det er fordi man kan ligge gratis OpenStreet kort på den. Der findes flere hjemmesider som man kan hente helt opdaterede kort som kan ligges direkte på et SDkort som man derefter stopper i GPS'en. I konfigurationen vælger man at bruge GPS kortet på SD og vupti.
Jamen den er jo ikke vandtæt, bla bla. Nej, men min erfaring er at de ikke dør af regnvejr. Jeg har personligt testet min fra Frankrig igennem Tyskland og hjem i øs pøsene regnvejr. Den virker stadig.
Hvis man er pernitten, så når man langt med en elastik og en plastikpose.
Skærmen er trykfølsom så den virker med handsker og igennem plastikposen.
Og hvis den dør, så har man selvfølgelig købt en magen til til 50 kr som man kan flytte sdkortet over i.
Og man kan få kort med alle mulige egenskaber og oven i købet, hvis man er lidt teknisk, så kan man lave sine egne.
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 687
jul 2016
MC GPS