Så er den gal igen {{forumTopicSubject}}
Følgende er citeret fra The Freedom To Builds Facebook side.
"Færdselsstyrelsen har sat en stopper for ombygning i de nye regler!
For at klarlægge forhold med 3-dele reglen, så skriver TFTB lige de områder der er ramt. Færdselsstyrelsens 3-dele reglen betyder, at så snart en fjerde del er udskiftet, så mister man den tekniske identitet. Det betyder tab af mærkenavn, nyt stelnummer, ny afgift (gammel går tabt), samt problemer med finansieringen og forsikringen.
Der skal kæmpes imod med alle kræfter! Vi skal få fjernet denne regel, der betyder at man i hele motorcyklens levetid kun må skifte 3 ting iblandt b, c, d, e, f og g.
a. Ramme (4)
b. Forgaffel (1)
c. Forbremse (1)
d. Baggaffel (1)
e. Bagbremse (1)
f. Motor (3)
g. Transmission (2)
Når ramme og motor er skiftet, så mister man identiteten. Samme regler som i Norge.
Skiftes ramme (stel) med et stel der har andre dimensioner end det originale stel, så er identiteten tabt.
Når der skiftes som vist på billede, så er identiteten mistet.
Når der skiftes f.eks. en gearkasse i stede for svingarm, samt gaffelbro og 2 kalipre, så er identiteten mistet.
TFTB er ved at forberede et større tiltag, og der er brug for mange støtter, der følger det regelsæt, som TFTB udsender om ca. 2 uger. Er I venner med medlemmer af TFTB, så hold kontakt med dem. I kan også vælge at blive medlem i TFTB. Det er nu vi skal stå sammen!!!!"
Dette underminerer selvfølgelig 3 års reglen, således at man i fremtiden ikke længere kan bygge om afgiftfrit. Dette betyder også at identiteten på ens motorcykel vil blive tabt og kan derfor i vidt omfang gå ud over mærkeklubberne, da eks. en Harley mister identiteten som en Harley hvis mere end 3 dele bliver udskiftet.
Dette er en klar forværring af de regler vi har nu. Det er nu der skal støttes op og kæmpes for at dette ikke bliver gennemført!
dec 2016
Følger: 38 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 331
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Edit: Det påvirker også 3 års reglen, da dette gælder hele cyklens levetid.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 237
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
dec 2016
Følger: 38 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 331
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 446
Som Uffe siger, tænk hvis det samme gælder for biler.
Forestil jer følgende i synshallen
"Nå så du har skiftet motor og gearkasse, samt sat renoverede calibre på, både foran og bagpå, ja så skal du jo betale ny registreringsafgift"
"Regne, regne, ja det bliver lige 85000 Kr."
Jamen det holder jo SLET ikke!!
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.685
Reglerne du ridser op her lyder da også helt i skoven.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.685
aug 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 7
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 17 MC-er: 4 Svar: 355
så man kan sagtens få en ny motor monteret hvis det er den samme... og der er ingen problemer med at finde motorer eller andre dele til de fleste mc... det er vist kun en begrænset kreds det gælder
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Afsnittet angående motorcykler, identitet og de omtalte regler står i afsnit 18.5.
http://www.fstyr.dk/~/media/2106076FAFA54B9C9DEFD693BE3FD72E.pdf#%5B%7B%22num%22%3A2114%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22XYZ%22%7D%2C108%2C581.25%2C0%5D
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
- Så bliver der talt om periode syn. - Det er da osse en tåbelig løsning. De af os der bygger radikalt om, ved sgu´ da hvad vi laver. Det er os der skal køre på det og det skal bare være i orden. Jeg ville da aldrig have sat min 8 årige datter på biken, hvis jeg var usikker på om det jeg har lavet var i orden. Så det med at periodesyn er kun gavnligt for dem der igen ser at de kan tjene nogle penge. Man kunne jo bare gøre som i Sverige hvor man kan få bistand til at lave tingene sikkert. Men nej da, i Danmark skal man da lige se om man kan opfinde den dybe tallerken selv.... - Det er kun for at rage skattekroner og afgifter til sig. Der er intet rationelt fornuftigt i de tiltag.
Min chopper kan synes i Sverige. I Danmark er den sikkert bundulovlig, hvis de vidste hvad den er skruet sammen af. Faktisk er det jo en hybrid af både Honda og Triumph og uoriginale dele. Rigtigt meget er lavet helt specielt til den da man jo ikke bare kan købe sig til den slags
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.685
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
Det er så tydeligt at det er folk helt uden viden, der sidder og skrabler den slags vrøvl sammen. - Den danske model....
Så er den gal igen