{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.544 visninger | Oprettet:

Valg af Harley Davidson {{forumTopicSubject}}

Hey folkens?
Det første jeg vil sige er at jeg er ny på HD området??, har dog haft en del mc-er men nu er jagten efter min første HD sat ind, så ville blive glad for nogle tips og gode råd til hvilken model der er bedst, eller i hvert fald den der har færrest svagheder??. Jeg er selv meget interesserede i disse modeller i den nævnte rækkefølge Knucklehead, Panhead eller Shovelhead.
Hvilken en er den bedste efter jeres mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af Harley Davidson
  • #1   2. jan 2017 Hvis det er "de gamle" du er på udkig efter, så skal du kunne/ville skrue, eller kende nogle som kan + have penge til det. Der er ALTID noget at lave på dem for at holde dem kørende.

    Hvilken du skal vælge vil jeg ikke kloge mig på smiley Men gør det. HD er super fedt !!

    Hvis ovenstående ikke er dig, så vælg noget nyere. Hvilket prisleje ligger dit påtænkte køb på ?


  • #2   2. jan 2017 Det ved jeg ikke rigtigt. Kommer an på cyklen

  • #3   2. jan 2017 Knucklehead: Design stammer fra 1936 hvis jeg ikke tager helt fejl. Der er MEGET få Knucks tilbage i Danmark og dem der er tilbage er enten totalt forskruede eller et så kært medlem af ejerens familie at han hellere vil sælge konen end hans Knuck. Tror helt ærligt ikke det er en begyndercykel.

    Panhead: Afløseren for Knucklehead, er efterhånden også rigtig sjælden. Findes i stivstel indtil 58 og ellers i det eftertragtede knækstel indtil 66. Den er bedre mht smøring en Knucklehead og jeg mener den blev opgraderet mht hovedlejer omkring 56 - men igen, dem der er tilbage er med sikkerhed blevet adskilt og samlet adskillige gange og på ingen måde repræsentative for den årgang de har på motornummeret. Bunden af motoren er ret lig knucklehead og har bla manuel fortænding.

    Shovelhead, her er der 2 modeller: "slabside" fra 66 til 69 og "cone shovel" fra 70 til 84. De ældste har samme bund som panhead og er mest eftertragtede. I 72 blev oliepumpen opgraderet og kanalerne ændrede men ellers en pålidelig maskine hvis den er vedligeholdt. Shovelheads er generelt til at komme i nærheden af for penge, dog har de jo også været udsat for 30-50års "vedligeholdelse" af skiftende ejere.

    Check http://inside-vejle.dk/ eller kig forbi dem hvis du er i nærheden. De er super flinke og "ved alt" om gamle harley'er


  • #4   2. jan 2017 Altså markedet SVØMMER i Shovelheads, så det burde være til at finde en god maskine i mængden. Panheads kómmer også til salg fra tid til anden, men der er længere imellem dem. Har set en bobber Panhead til 110.000kr her for nyligt.

    Personligt ville jeg gå efter en Shovelhead, som sagt der er mange til salg, så det burde være muligt at kunne gøre en god handel. Gør dig selv den tjeneste at finde en i original stand (eller så tæt på), så er du fri for at tænke over, om den er afgiftet korret, TÜV og alt det der.

    Alternativt kunne du også kigge efter en tidlig Evo. De kræver ikke så megen vedligehold, selvom det self. også er ved at være ældre maskiner.


  • #5   2. jan 2017 Jeg vil som vanligt sætte en stor fadbamse på, at grunden til din interesseret i de nævnte modeller udelukkende beror på økonomi ???

    Fakta er at 90% af af de overlevende knuckel,pan og shovel er noget forskruet/forkneppet lort. og de sidste 10% er så dyre at man ligeså godt kan købe en evo/TC, som er en laaaaangt mere pålidelig maskine..

    Hvis ikke det er muligt at finde de ekstra penge som noget der bare kører og kører koster. Så kig efter en evo sportster, mens du sparer sammen til en TC.


  • #6   2. jan 2017 Man skal købe de gamle, fordi at man vil have en gammel motorcykel og den charme der følger med smiley

    Er det økonomien som presser, så er Evo sportsteren et godt bud. De tidlige Evo Sportstere kan efterhånden findes til lige omkring de 55-60.000kr. Og det er altså en god og pålidelig motorcykel.

    Man skal så bare kunne leve med den lidt mindre størreelse samt ccm (hvis man tager en 883).


  • #7   2. jan 2017 Har set et par fine shovelhead på 123mc til 70-75 dem kan du nok få for 60-65 ved kontant handel.

  • #8   2. jan 2017 Grunden til jeg er faldet over disse modeller er for det første fordi I am all into the old look og ja selvfølgelig chamen ved dem! Plus for mig er det en Rigtig Harley.
    Min økonomi debattere jeg ikke her:) men når jeg har besluttet mig for en Harley så bliver det den jeg køber. smiley
    Men er de virkelige så skrøbelige ville jo selv mene at de gamle cykler den gang blev lavet for at sgu ku holde, og ikke som den ny modens teknologi i dag som er baseret plangtlagt forældelse?
    SOS kunne du sende mig nogle links?


  • #9   2. jan 2017 Problemet er ikke så meget om de er skrøbelige... for det vil jeg ikke mene at de er.

    Det største problem er at der ofte har været MANGE hænder på sådan en gammel maskine, og at det måske ikke er alle der har været lige venlig ved den. Og så er der jo self. slid, men det kan du jo renovere dig fra.

    Deraf rådet med at finde noget originalt smiley


  • #10   2. jan 2017 Jeg kender ikke noget til harley. Men dengang var de sikkert meget pålidelige. Men 30 år+ slider jo rigtig meget på alt maskineri. Lejer, stempler, ventiler, kæder, pumper, magneter, relæer bliver slidte. Desuden ruster metal, alu irer og gummi mørner. Så chancerne for at ting går i stykker øges med alderen smiley

  • #11   2. jan 2017 Skrøbelig er nok ikke den rigtige betegnelse.
    De er langt ældre end de er bygget til at blive. Rigtig mange er importeret i " slidt op" stand. Og genoplivet i vores del af verden hvor en ny HD for mange ikke er en mulighed.
    Men holdbarheden på de ældre hd'er er ikke på højde med japanerne...

    Af uvisse årsager er danskere sådan indrettet at vi skal prøve at eje et par stykker, før det går op for os at vi ikke bare har været uheldige, men det faktisk er noget bras smiley


  • #12   2. jan 2017 Heh... og hvad bygger du denne påstand på Brian? At holdbarheden ikke er på højde med en Japaner.

    Du kan jo starte med at finde en Japansk mc fra f.eks 1930-40'erne der bliver kørt... Mon ikke de har lige så mange skavanker som en amerikaner.

    Bortset fra det er jeg enig med dig.

    Et plus ved HD'erne er så, at det trods alt stadig er til at få dele til de gamle maskine, det bliver produceret i massevis. Det kan til gengæld være et problem med en ældre Japaner smiley


  • #13   2. jan 2017 Hvorfor er da fleste japanere døde Milling ?? Fordi de var dyrer at holde kørende end en HD, eller fordi deres salgsværdi var så lav at der ikke var økonomi i at holde dem kørende.......... smiley

  • #14   2. jan 2017 Ikke sikker på at jeg forstår dit sidste indlæg der smiley

    Min pointe er blot, at jeg tror at enhver mc der har små 50-80 år på bagen vil have nogle skavanker på den ene eller anden måde.


  • #15   2. jan 2017 Essensen er såmænd ikke så avanceret smiley

    De fleste vil godt bruge 40k på at få en shovel repareret, hvor de færreste vil bruge samme beløb på en Yamaha xj900....


  • #16   2. jan 2017 Præcis smiley og det hænger jo så igen sammen med, at man (næsten) kan få pengene hjem igen på en Shovel... det kan du ikke på en xj900, eller virago for den sags skyld.

    ...Men det bliver den vel hverken mere eller mindre holdbar af?


  • #17   2. jan 2017 Hæ hæ ... Det kunne ende i en meget lang diskussion smiley
    Min påstand er at det ville være billigere pr kørt km på en gl Honda fremfor på en gl HD ..

    Det er nøjagtig det samme med biler... Man betaler gerne 40000,- for en ny dieselmotor til den 6 år gl Avensis. Men man ofre ikke 6000,- på at få synet konens 18 år gl Peugeot smiley

    Man finder udtjente biler som har stået i en fugtig lade i 30 år, som nu er blevet til et samleobjekt, og så bruger man 1000 gange så meget på dem som det kostede at reparere dem i sin tid, kun fordi det økonomisk kan svare sig.

    Tá en jernsportster feks.. Den tjener kun det ene formål at give fattige mennesker muligheden for at kunne sige " jeg kører harley" de fleste var bedre stillet med en Lifan til 3500,- .... Det er sgu da lidt underfundigt smiley


  • #18   2. jan 2017 Hehe hva så folkens. Hvad er en god pris på en så vidt som muligt original, knuckle pan eller shovelhead. Gerne en pris på hver?

  • #19   2. jan 2017 I fin stand naturligvis

  • #20   2. jan 2017 150
    Dem som har en Gl der er Iorden ved godt hvad de er værd..
    Jeg har en tc softtail fra 00. Haft den fra sprit ny, kørt 12000. Den kan jeg få ca 180k for, og det virker!
    Set i det lys synes jeg ikke der er noget fornuft i at købe noget gammelt. Med mindre den skal stå til pynt..... Hmmmm det gør min jo faktisk også.... Kørte 50 km i 2016 smiley


  • #21   3. jan 2017 GI?

  • #22   3. jan 2017 som linket til tidligere så ved http://inside-vejle.dk/ meget om de gamle HD'er. Deres priser ser da også rigtig reelle ud.

  • #23   3. jan 2017 Gl = gammel

  • #24   3. jan 2017 @trådstarter
    Hvad er dit forventede kørselsmønster? En søndag ned til havnen efter en is? Eller til superrally? Eller noget ind imellem? Ligger du mest til en tur til iskiosken og nyder de beundrende blikke fra de lækre babes er det nok en Knucklehead du skal se dig om efter, forventer du at lægge 10.000+ om året i sadlen skal du have en Evo eller Twincam...

    Jeg havde det som dig, skulle have en harley. Det endte med en shovehead i stivstel for mange år siden. Den var flot "renoveret" og lakken står stadig fin her 12 år efter - og kilometertælleren på omkring 7000.

    Den har sådan set kun svigtet mig een gang hvor jeg måtte skubbe hjem pga fladt batteri, ladede ikke. Men den er ingenlunde en maskine man lige tager en hurtig tur på og køre og bremseegenskaberne er altså også 50+år gamle.

    Jeg blev træt af at have en cykel på liften og købte Guzzi'en på min profil. Her godt een sæson senere har jeg allerede "overhalet" hvad jeg har kørt på Harley'en i 12 år.

    Hvorfor?
    Guzzi'en starter hver gang. Den er komfortabel (i forhold til stivstelleren) og den både bremser og styrer derhen hvor man gerne vil. Man har følelsen af at "blive eet med maskinen" og den har stadig en unik stil (synes jeg) og en fed lyd med lafranconi'erne på. Jeg kører når vejret er til det, hvilket vil sige fra marts til november når det ikke regner alt for meget. Kort sagt en køremaskine og ikke en showmaskine.

    Jeg har stadig Harley'en - den står i værkstedet halvt adskilt og jeg overvejer stadig om jeg skal sælge eller gemme..... det bliver nok sælge da jeg ikke tror jeg rigtigt kommer ud på den igen.


  • #25   3. jan 2017 Per T tak for din uddybende kommentar, bliver nok isbod ture jeg får kørt smiley

  • #26   3. jan 2017 Så kan enhver af de gamle maskiner bruges smiley

  • #27   3. jan 2017 HVIS jeg lige havde et par hundrede tusind der stod Harley på havde jeg nok investeret i en forty-eight. Den har meget af det klassiske udseende og er stadig en motorcykel og ikke en pølsevogn med havestue.

    Læg dertil en bundsolid og stærk evo-motor der gerne trækker dig og konen til Gibraltar og hjem igen.

    Der er en fin een til salg på guloggratis til 185K:
    https://www.guloggratis.dk/transport/motorcykler-og-tilbehor/motorcykler/harley-davidson/annonce/35036732-vinter-tilbud-velholdt-harley

    Det er godt nok ikke en Knuck eller Pan, men det kan de lækre babes ved ishuset ikke se alligevel. De eneste der er interesserede i gammelt jern gamle gråskæggede mænd som mig, og sådan nogle som mig gider du nok ikke score? smiley (HÅBER jeg)


  • #28   3. jan 2017 @Per

    Nu er forty eight jo en sportster... for 185k kan man få en relativ ny big twin smiley


  • #29   3. jan 2017 Havde også valgt ældre evo/tc for 185.000kr. smiley

    Vil han have Sportster kan han komme rigtig langt for f.eks 100.000kr.


  • Jeppe W
    Jeppe W Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
    #30   3. jan 2017 Knucklehead i nogenlunde stand 130.000 -150.000 kr.
    Panhead i nogenlunde stand 100.000 - 120.000 kr.
    Shovelhead i nogenlunde stand 70.000 - 90.000 kr.

    Jeg forstår dig godt. Har selv en Ironhead fra 74 som er mit første skridt på vejen mod en knuck eller pan.
    Selvfølgelig skal du lave en ting på dem i ny og næ men du lever altså i en tid hvor det aldrig har været nemmere at søge oplysning og "How to" på nettet.

    Det kan nogen gange betale sig at kigge på tysk ebay eller i Holland. Det virker som om, at de er en smule mere originale. (Hvis det overhovedet er det du går efter).

    Du skal dog have gode knæ til at sparke de gamle i gang smiley


  • #31   3. jan 2017 @Brian & Milling
    Sportster? Joew, en 1200cc og med 2500 på klokken er det jo en ny cykel. Og en shovel skal godt nok kildes en del under maven for at følge med sådan een

    Smag kan jo ikke diskuteres men bliver det konstant. Og ifølge min smag er sådan en 48'er tæt på en klassisk bobber og nok den HD jeg ville vælge hvis jeg skulle købe i dag. Der er dog lige kommet hobbylandbrug, kone og 4 børn til som tager toppen af rådighedsbeløbet, så jeg nøjes med at drømme smiley


  • #32   3. jan 2017 @Per

    Er du klar over forskellene på en sporty og en big ??

    I din situation skal man nok også have gensalgsværdien med i overvejelsen. Og om 5 år er der vist ingen tvivl om hvad der er dyrest smiley


  • #33   3. jan 2017 @Brian
    Ja der er jo mange forskelle mellem Big Twins og Sportsters. Bl.a. at gearkasse og motor er sammenbygget og sportsteren har dobbelte knaster og dermed får en mere optimal vinkel på stødstængerne og en mere rap motor. Stel og geometri er også anderledes.

    En anden forskel er at puritanske HD kørere ikke respekterer sportstere som rigtige HD'er hvilket jeg synes er noget pjat. Ligesom jeg finder det latterligt at man ikke løfter pegefingeren for andre MC'ister fordi man kører HD - så meget ryster den sgu heller ikke at man ikke kan slippe styret. smiley

    Nu skrev jeg ikke fordi jeg vil ud i en konkurrence om hvem der ved mest om Harley'er eller hvem der kan pisse længst, men mit medlemsnr i HD-klubben starter med 3 tusinde så jeg har da været med i et par år. Derfor prøvede jeg at videregive mine erfaringer som ejer af en ældre shovelhead, der godt nok ser fed ud ved pølsevognen men alligevel er endt bagerst i garagen hos mig. Det vil sikkert være anderledes for andre, heldigvis er vi endnu ikke blevet ensrettet allesammen


  • #34   3. jan 2017 Nu skal du ikke misforstå mig Per smiley

    Jeg køre selv på en 883 Evo fra 1986. Jeg er enig med dig på mange punkter og vil så absolut give dig ret i at en Sportster er en rigtig fin motorcykel.

    Jeg siger blot at for 185k havde jeg købt en større, og var det en Sportster jeg ville have, så havde jeg ikke bruge meget mere end 100.000kr. +/-


  • #35   3. jan 2017 Og det med dobbelt knast er ikke noget man bruger på big?
    En sportster er en rigtig Harley. Den er et super alternativ hvis pengene er små. Men medmindre man er lille så er det ikke første valg. Det burde du vide efter 25 år i hdmc smiley
    Hilser personligt på alt. Selv scootere. Hilser også på dem som overhaler mig på banen. Dette dog oftest med en enkelt finger smiley


  • #37   3. jan 2017 Jeg har selv en ældre fl'er fra 1966. Men med en kort evo motor i. Så fik jeg det gamle look men med en nyere motor i. Og den kostede det samme som de fleste shovelhead står i. Og den var bestemt ikke forskruet nogle steder. Se evt min profil smiley er mega glad for den og har ingen problemer haft det år jeg har trillet rundt på den.

  • #38   3. jan 2017 Satme også en fin maskine du har dig der Martin smiley

    Hvad har du givet for sådan en, hvis man må spørge?


  • #39   3. jan 2017 Ved ikke om du kan åbne linket (trådstarter), men denne Shovel har jeg selv kigget på et par gange. Den er nu meget fin. Måske i den lidt dyre ende.

    https://www.facebook.com/groups/442063692664338/permalink/564515417085831/?sale_post_id=564515417085831


  • #40   3. jan 2017 Frank mc søborg har en rigtig flot total nyrenoveret shovelhead til 79900

  • #41   3. jan 2017 Køre selv shovelhead, aldrig problemer den køre bare, ryster lidt selvfølgelig men køre satme godt, har bestemt ikke fortrudt mit køb og det er min 1 HD.

  • #42   4. jan 2017 Milling. Jeg gav omkring 90 for et år siden. De er dog generelt faldet i pris siden.

  • #43   4. jan 2017 #Milling & Brina, helt ok, ingen sure miner her smiley

    Trådstarter, er det en gl harley du vil have skal du naturligvis "go for it". Mine egne erfaringer er bare, at det der ser ud som "et let projekt" ofte bliver en cykel man skruer mere på end egentlig kører på. Specielt når andre projekter tager ens tid, og ifgl din profil er du jo en travl mand.

    Forvent heller ikke køreegenskaber som den cykel du har på profilen. Det er en veteran du får med de køreegenskaber der passede til trafikken i 50'erne og 60'erne og med bremser der på ingen måde kan lave en "stoppie"

    Vælg i alt fald en samlet og nysynet cykel, så er chancerne for at komme ned til isboden når solen skinner størst.

    Og vælg noget der er originalt for årgangen. Du ved jo sikkert allerede at politi og skat har en forkærlighed for at checke ombyggede HD'er og en evo-motor i et gammelt stel kan i værste fald kræve ny afgift pga "tabt identitet" - uanset du har købt hele svineriet for beskattede midler... smiley


  • #44   4. jan 2017 Her er ellers en fin "slabside" til 70k. Endda i originalt knækstel, fornuftige opgraderinger og nysynet.

    Den står i Lejre og du er jo østeuropæer så du kunne jo tage et kig?

    https://www.guloggratis.dk/transport/motorcykler-og-tilbehor/motorcykler/harley-davidson/annonce/billeder/34088201-flh-1200




  • #45   5. jan 2017 er det ikke noget lign. det samme som denne her:

    profilbillede
  • #46   5. jan 2017 @45 - vælter af grin smiley

    profilbillede
  • #48   6. jan 2017 Denne tråd mangler sgu nogle kvinder.... late shovel i stivstel.... ikke min desværre men tæt på (cyklen altså)

    profilbillede
Kommentér på:
Valg af Harley Davidson

Annonce