6.544 visninger
|
Oprettet:
Valg af Harley Davidson {{forumTopicSubject}}
Hey folkens?
Det første jeg vil sige er at jeg er ny på HD området??, har dog haft en del mc-er men nu er jagten efter min første HD sat ind, så ville blive glad for nogle tips og gode råd til hvilken model der er bedst, eller i hvert fald den der har færrest svagheder??. Jeg er selv meget interesserede i disse modeller i den nævnte rækkefølge Knucklehead, Panhead eller Shovelhead.
Hvilken en er den bedste efter jeres mening?
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
Hvilken du skal vælge vil jeg ikke kloge mig på Men gør det. HD er super fedt !!
Hvis ovenstående ikke er dig, så vælg noget nyere. Hvilket prisleje ligger dit påtænkte køb på ?
aug 2009
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 17
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Panhead: Afløseren for Knucklehead, er efterhånden også rigtig sjælden. Findes i stivstel indtil 58 og ellers i det eftertragtede knækstel indtil 66. Den er bedre mht smøring en Knucklehead og jeg mener den blev opgraderet mht hovedlejer omkring 56 - men igen, dem der er tilbage er med sikkerhed blevet adskilt og samlet adskillige gange og på ingen måde repræsentative for den årgang de har på motornummeret. Bunden af motoren er ret lig knucklehead og har bla manuel fortænding.
Shovelhead, her er der 2 modeller: "slabside" fra 66 til 69 og "cone shovel" fra 70 til 84. De ældste har samme bund som panhead og er mest eftertragtede. I 72 blev oliepumpen opgraderet og kanalerne ændrede men ellers en pålidelig maskine hvis den er vedligeholdt. Shovelheads er generelt til at komme i nærheden af for penge, dog har de jo også været udsat for 30-50års "vedligeholdelse" af skiftende ejere.
Check http://inside-vejle.dk/ eller kig forbi dem hvis du er i nærheden. De er super flinke og "ved alt" om gamle harley'er
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Personligt ville jeg gå efter en Shovelhead, som sagt der er mange til salg, så det burde være muligt at kunne gøre en god handel. Gør dig selv den tjeneste at finde en i original stand (eller så tæt på), så er du fri for at tænke over, om den er afgiftet korret, TÜV og alt det der.
Alternativt kunne du også kigge efter en tidlig Evo. De kræver ikke så megen vedligehold, selvom det self. også er ved at være ældre maskiner.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Fakta er at 90% af af de overlevende knuckel,pan og shovel er noget forskruet/forkneppet lort. og de sidste 10% er så dyre at man ligeså godt kan købe en evo/TC, som er en laaaaangt mere pålidelig maskine..
Hvis ikke det er muligt at finde de ekstra penge som noget der bare kører og kører koster. Så kig efter en evo sportster, mens du sparer sammen til en TC.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Er det økonomien som presser, så er Evo sportsteren et godt bud. De tidlige Evo Sportstere kan efterhånden findes til lige omkring de 55-60.000kr. Og det er altså en god og pålidelig motorcykel.
Man skal så bare kunne leve med den lidt mindre størreelse samt ccm (hvis man tager en 883).
dec 2016
Følger: 38 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 331
aug 2009
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 17
Min økonomi debattere jeg ikke her:) men når jeg har besluttet mig for en Harley så bliver det den jeg køber.
Men er de virkelige så skrøbelige ville jo selv mene at de gamle cykler den gang blev lavet for at sgu ku holde, og ikke som den ny modens teknologi i dag som er baseret plangtlagt forældelse?
SOS kunne du sende mig nogle links?
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Det største problem er at der ofte har været MANGE hænder på sådan en gammel maskine, og at det måske ikke er alle der har været lige venlig ved den. Og så er der jo self. slid, men det kan du jo renovere dig fra.
Deraf rådet med at finde noget originalt
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 185
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
De er langt ældre end de er bygget til at blive. Rigtig mange er importeret i " slidt op" stand. Og genoplivet i vores del af verden hvor en ny HD for mange ikke er en mulighed.
Men holdbarheden på de ældre hd'er er ikke på højde med japanerne...
Af uvisse årsager er danskere sådan indrettet at vi skal prøve at eje et par stykker, før det går op for os at vi ikke bare har været uheldige, men det faktisk er noget bras
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Du kan jo starte med at finde en Japansk mc fra f.eks 1930-40'erne der bliver kørt... Mon ikke de har lige så mange skavanker som en amerikaner.
Bortset fra det er jeg enig med dig.
Et plus ved HD'erne er så, at det trods alt stadig er til at få dele til de gamle maskine, det bliver produceret i massevis. Det kan til gengæld være et problem med en ældre Japaner
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Min pointe er blot, at jeg tror at enhver mc der har små 50-80 år på bagen vil have nogle skavanker på den ene eller anden måde.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
De fleste vil godt bruge 40k på at få en shovel repareret, hvor de færreste vil bruge samme beløb på en Yamaha xj900....
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
...Men det bliver den vel hverken mere eller mindre holdbar af?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Min påstand er at det ville være billigere pr kørt km på en gl Honda fremfor på en gl HD ..
Det er nøjagtig det samme med biler... Man betaler gerne 40000,- for en ny dieselmotor til den 6 år gl Avensis. Men man ofre ikke 6000,- på at få synet konens 18 år gl Peugeot
Man finder udtjente biler som har stået i en fugtig lade i 30 år, som nu er blevet til et samleobjekt, og så bruger man 1000 gange så meget på dem som det kostede at reparere dem i sin tid, kun fordi det økonomisk kan svare sig.
Tá en jernsportster feks.. Den tjener kun det ene formål at give fattige mennesker muligheden for at kunne sige " jeg kører harley" de fleste var bedre stillet med en Lifan til 3500,- .... Det er sgu da lidt underfundigt
aug 2009
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 17
aug 2009
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 17
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Dem som har en Gl der er Iorden ved godt hvad de er værd..
Jeg har en tc softtail fra 00. Haft den fra sprit ny, kørt 12000. Den kan jeg få ca 180k for, og det virker!
Set i det lys synes jeg ikke der er noget fornuft i at købe noget gammelt. Med mindre den skal stå til pynt..... Hmmmm det gør min jo faktisk også.... Kørte 50 km i 2016
aug 2009
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 17
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 185
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Hvad er dit forventede kørselsmønster? En søndag ned til havnen efter en is? Eller til superrally? Eller noget ind imellem? Ligger du mest til en tur til iskiosken og nyder de beundrende blikke fra de lækre babes er det nok en Knucklehead du skal se dig om efter, forventer du at lægge 10.000+ om året i sadlen skal du have en Evo eller Twincam...
Jeg havde det som dig, skulle have en harley. Det endte med en shovehead i stivstel for mange år siden. Den var flot "renoveret" og lakken står stadig fin her 12 år efter - og kilometertælleren på omkring 7000.
Den har sådan set kun svigtet mig een gang hvor jeg måtte skubbe hjem pga fladt batteri, ladede ikke. Men den er ingenlunde en maskine man lige tager en hurtig tur på og køre og bremseegenskaberne er altså også 50+år gamle.
Jeg blev træt af at have en cykel på liften og købte Guzzi'en på min profil. Her godt een sæson senere har jeg allerede "overhalet" hvad jeg har kørt på Harley'en i 12 år.
Hvorfor?
Guzzi'en starter hver gang. Den er komfortabel (i forhold til stivstelleren) og den både bremser og styrer derhen hvor man gerne vil. Man har følelsen af at "blive eet med maskinen" og den har stadig en unik stil (synes jeg) og en fed lyd med lafranconi'erne på. Jeg kører når vejret er til det, hvilket vil sige fra marts til november når det ikke regner alt for meget. Kort sagt en køremaskine og ikke en showmaskine.
Jeg har stadig Harley'en - den står i værkstedet halvt adskilt og jeg overvejer stadig om jeg skal sælge eller gemme..... det bliver nok sælge da jeg ikke tror jeg rigtigt kommer ud på den igen.
aug 2009
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 17
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Læg dertil en bundsolid og stærk evo-motor der gerne trækker dig og konen til Gibraltar og hjem igen.
Der er en fin een til salg på guloggratis til 185K:
https://www.guloggratis.dk/transport/motorcykler-og-tilbehor/motorcykler/harley-davidson/annonce/35036732-vinter-tilbud-velholdt-harley
Det er godt nok ikke en Knuck eller Pan, men det kan de lækre babes ved ishuset ikke se alligevel. De eneste der er interesserede i gammelt jern gamle gråskæggede mænd som mig, og sådan nogle som mig gider du nok ikke score? (HÅBER jeg)
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Nu er forty eight jo en sportster... for 185k kan man få en relativ ny big twin
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Vil han have Sportster kan han komme rigtig langt for f.eks 100.000kr.
mar 2016
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
Panhead i nogenlunde stand 100.000 - 120.000 kr.
Shovelhead i nogenlunde stand 70.000 - 90.000 kr.
Jeg forstår dig godt. Har selv en Ironhead fra 74 som er mit første skridt på vejen mod en knuck eller pan.
Selvfølgelig skal du lave en ting på dem i ny og næ men du lever altså i en tid hvor det aldrig har været nemmere at søge oplysning og "How to" på nettet.
Det kan nogen gange betale sig at kigge på tysk ebay eller i Holland. Det virker som om, at de er en smule mere originale. (Hvis det overhovedet er det du går efter).
Du skal dog have gode knæ til at sparke de gamle i gang
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Sportster? Joew, en 1200cc og med 2500 på klokken er det jo en ny cykel. Og en shovel skal godt nok kildes en del under maven for at følge med sådan een
Smag kan jo ikke diskuteres men bliver det konstant. Og ifølge min smag er sådan en 48'er tæt på en klassisk bobber og nok den HD jeg ville vælge hvis jeg skulle købe i dag. Der er dog lige kommet hobbylandbrug, kone og 4 børn til som tager toppen af rådighedsbeløbet, så jeg nøjes med at drømme
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Er du klar over forskellene på en sporty og en big ??
I din situation skal man nok også have gensalgsværdien med i overvejelsen. Og om 5 år er der vist ingen tvivl om hvad der er dyrest
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Ja der er jo mange forskelle mellem Big Twins og Sportsters. Bl.a. at gearkasse og motor er sammenbygget og sportsteren har dobbelte knaster og dermed får en mere optimal vinkel på stødstængerne og en mere rap motor. Stel og geometri er også anderledes.
En anden forskel er at puritanske HD kørere ikke respekterer sportstere som rigtige HD'er hvilket jeg synes er noget pjat. Ligesom jeg finder det latterligt at man ikke løfter pegefingeren for andre MC'ister fordi man kører HD - så meget ryster den sgu heller ikke at man ikke kan slippe styret.
Nu skrev jeg ikke fordi jeg vil ud i en konkurrence om hvem der ved mest om Harley'er eller hvem der kan pisse længst, men mit medlemsnr i HD-klubben starter med 3 tusinde så jeg har da været med i et par år. Derfor prøvede jeg at videregive mine erfaringer som ejer af en ældre shovelhead, der godt nok ser fed ud ved pølsevognen men alligevel er endt bagerst i garagen hos mig. Det vil sikkert være anderledes for andre, heldigvis er vi endnu ikke blevet ensrettet allesammen
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Jeg køre selv på en 883 Evo fra 1986. Jeg er enig med dig på mange punkter og vil så absolut give dig ret i at en Sportster er en rigtig fin motorcykel.
Jeg siger blot at for 185k havde jeg købt en større, og var det en Sportster jeg ville have, så havde jeg ikke bruge meget mere end 100.000kr. +/-
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
En sportster er en rigtig Harley. Den er et super alternativ hvis pengene er små. Men medmindre man er lille så er det ikke første valg. Det burde du vide efter 25 år i hdmc
Hilser personligt på alt. Selv scootere. Hilser også på dem som overhaler mig på banen. Dette dog oftest med en enkelt finger
maj 2009
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 57
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Hvad har du givet for sådan en, hvis man må spørge?
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
https://www.facebook.com/groups/442063692664338/permalink/564515417085831/?sale_post_id=564515417085831
apr 2011
Følger: 59 Følgere: 53 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 207
apr 2011
Følger: 59 Følgere: 53 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 207
maj 2009
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 57
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Trådstarter, er det en gl harley du vil have skal du naturligvis "go for it". Mine egne erfaringer er bare, at det der ser ud som "et let projekt" ofte bliver en cykel man skruer mere på end egentlig kører på. Specielt når andre projekter tager ens tid, og ifgl din profil er du jo en travl mand.
Forvent heller ikke køreegenskaber som den cykel du har på profilen. Det er en veteran du får med de køreegenskaber der passede til trafikken i 50'erne og 60'erne og med bremser der på ingen måde kan lave en "stoppie"
Vælg i alt fald en samlet og nysynet cykel, så er chancerne for at komme ned til isboden når solen skinner størst.
Og vælg noget der er originalt for årgangen. Du ved jo sikkert allerede at politi og skat har en forkærlighed for at checke ombyggede HD'er og en evo-motor i et gammelt stel kan i værste fald kræve ny afgift pga "tabt identitet" - uanset du har købt hele svineriet for beskattede midler...
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Den står i Lejre og du er jo østeuropæer så du kunne jo tage et kig?
https://www.guloggratis.dk/transport/motorcykler-og-tilbehor/motorcykler/harley-davidson/annonce/billeder/34088201-flh-1200
okt 2009
Følger: 35 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 953
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Valg af Harley Davidson