{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.242 visninger | Oprettet:

Cafe bagende lovligt eller ulovligt ? {{forumTopicSubject}}

Ser mange salgs annoncer med stel der ombygget med ændret svejset bagstel.

De siger alle sammen at den er synet som den står.

Men på www.skad.dk står der man ikke må skære og svejse i stel uden godkendelse.
Synsmænd skulle være uddannet i det.

Hvordan kan de blive synet. ?

Jeg kunne godt tænke mig at købe en ombygget cafe/brat

Men hvordan får jeg den street legal ?

Håber der nogle mega kloge hoveder der ude

Hilsen Kenneth


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cafe bagende lovligt eller ulovligt ?
  • #1   18. dec 2016 hvis bare du finder en der er svejst bedre end på billedet..
    ej oki... Men det er en er et godt spørgsmål.. Problemet er jo ikke at der bliver skåret lidt og svejst lidt.. Problemet har været at folk har skåret i forstærkningerne ved bagdæmpere osv.. Jeg har ikke haft bøvl med mit, og det er nok pga. det samme.. Jeg har holdt mig væk fra forstærkningerne og skåret og svejse lige bagved dem.. Det gør en stor forskel i synsmandens øjne.. og det passer fint med længen syntes jeg..

    Men det var jo bare ærlige meninger og ikke rigtig noget du kunne bruge rent lov agtigt.. smiley

    Jeg har det også sådan at når man sætter en halvmåne i stellet burde den i realiteten være stærkere end fra fabrikken..!


  • #4   18. dec 2016 Citat: "De siger alle sammen at den er synet som den står. "

    Medmindre ændringen står i synspapirene så er det syn ikke noget værd.


  • #5   18. dec 2016 For de ældre BMW boxer modeller, er bagrammen boltet på og derfor ikke en bærende del af stellet. Så her må du gerne ændre på afskære osv.
    Du kan endda købe en modificeret bagramme i Tyskland og Holland med Tüf på.
    Så de mc´er der har bagrammen boltet på, kan du modificerer legalt.
    Du må også gerne afskære beslag som ikke skal bruges mere, bare de ikke er en del af den bærende konstruktion.

    Og nu starter koret af dem der aldrig har bygget noget som helst : Det må du ikke, det er ulovlig, du bliver slået ihjel, du kommer i fængsel osv. osv.

    Erklærer hermed koncerten for åben smiley


  • #6   18. dec 2016 smiley smiley

  • #7   18. dec 2016 #5
    Nej
    Ifølge trafikstyrelsen er det noget som skal vurderes fra hver enkel cykel. Bare fordi noget er boltet fast er ikke ensbetydende med at det bare sådan lige er lovligt at ændre på det.

    Denne oplysning har jeg fra selve trafikstyrelsen, da jeg tidligere sendte dem en mail vedr. dette, da det jo efterhånden har været oppe og vende 753 gange eller deromkring.

    Dette er direkte citeret fra den mail jeg fik

    "I et vist omfang kan Trafikstyrelsen tillade ændringer på den nævnte påboltede steldel uden dokumentation fra akkrediteret prøvningsinstitut.
    Det forudsætter, at sagen bliver forelagt Trafikstyrelsen med billeder af den påtænkte konstruktive ændring.
    Der vil i hvert tilfælde blive truffet individuel afgørelse, hvorefter der fremsendes en skrivelse til brug ved syn med konstruktive ændringer."


  • #8   18. dec 2016 Du må ikke skære noget som helst af et stel, hverken beslag, bagender eller noget som helst andet. Det er det korte svar.

    Der er eksempler på folk, der har mistet identiteten på deres stel (og dermed afgiften) fordig man har fjernet ét beslag for at få plads til f.eks en anden motor.

    Der må ikke ændres på stel.. slut færdig bum.

    Når folk så får dem synet og ''godkendt'' alligevel, så er det fordi at de enten ikke selv oplyser synsmanden om det (og det har du faktisk pligt til), at synsmanden er ligeglad, eller at motorcyklen er bygget om efter syn.

    Ganske enkelt. Er den synet og godkendt med ændringerne, så skal de være skrevet ind i papirene. Er de ikke det, så er den ikke godkendt.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #9   18. dec 2016 Det Milling siger.

  • #10   18. dec 2016 Husk........det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse. smiley

  • #11   18. dec 2016 Du har da vist ikke haft særlig stor kontakt, med hverken SKAT eller ordensmagt smiley

  • #12   18. dec 2016 Nix..... Prøver at undgå dem. smiley

  • #13   18. dec 2016 De sagde ikke noget til min sidste ombygning, da jeg blev stoppet af Bent Betjent........ja altså, lige bort set fra "fed cykel.....og kan du ha' en fortsat god dag" smiley

    profilbillede
  • #14   18. dec 2016 Det er ikke det samme som tilgivelse.. Det er uvidenhed og indifference..

  • #15   18. dec 2016 Det kan jeg godt leve med. smiley

  • #16   18. dec 2016 Mange gange går det også fint smiley specielt hvis man ikke køre Harley.

    ...Men den dag du rammer en knotten betjent, eller en SKAT razzia med folk der ved hvad de snakker om. Ja så klapper fælden, og så er der bare ingen vej tilbage med et smadret stel.


  • #17   18. dec 2016 Jeg har endnu ikke hørt om nogle ejere af cafe racere, som har fået problemer med skat og mistet identiteten på deres cykel.

  • #18   18. dec 2016 Nææhh det har jeg heller ikke smiley men der gælder de samme regler for en Honda som der gør med en HD, så det er vel kun et spørgsmål om tid.

  • #19   18. dec 2016 Det er godt, at HD'erne kan ta' al opmærksomheden fra os andre. smiley

  • #20   18. dec 2016 Køre selv HD smiley

  • #21   18. dec 2016 Så må du være lidt "undercover" smiley

  • #23   18. dec 2016 Nu skal vi passe på, at vi ikke tager sorgerne på forskud. smiley

  • #24   18. dec 2016 Næææ nej, det må du ikke, SÅ kommer du fængsel og til at betale ny afgift af cyklen, og får ebola osv osv...... smiley

    Det er jo ved at være FULDSTÆNDIG latterligt efterhånden, man må ikke en skid mere, ikke engang skifte en bolt hvis den ikke er org.

    Må man overhovedet male sin cykel en anden farve hvis det ikke er org farve kode smiley

    Det er handler vist efterhånden mere om afgift og penge end egentlig sikkerhed.


  • #25   19. dec 2016 Hvad med en ombygget fra tyskland der er synet Tuv i tyskland.
    ikke skrået i stel men hjul/bremser fra vf 1000 r fra 1984.

    kan jeg få denne godkendt i danmark. ?

    Link til mc:

    http://www.limbaecher.de/fahrzeuge/cb-750-four-unikat.html



  • #26   20. dec 2016 Først og fremmeset....

    SUPER FED MC smiley !

    Lige præcis her vil jeg mene at det kan være en fordel at tage fat i SKAT og/eller en synsmand.

    Eftersom det er en tysker, så skal den importeres og toldsynes. Her er der jo så om noget grund til at få den synet, godkendt og afgiftet korrekt som den står.

    Umiddelbart vil jeg mene at en tysk TÜV godkendt motorcykel og kan godkendes i DK, og så skal billededokumentationen jo bare videre til SKAT og afgiften betales.

    ...Det er under alle omstændigheder en bedre løsning, end at købe en hvor bagenden er skåret af.



  • #27   20. dec 2016 Hold da op, nogle farlige råd enkelte i tråden kommer med her..

    Man må ikke så meget som ændre en enkelt lille ting på stellet, eneste undtagelse fra denne regel er fenderstruts på nogle Harley modeller som SKAD har formået at få igennem..

    Meld dig ind i SKAD.dk, eller find deres facebook side her https://www.facebook.com/groups/thefreedomtobuild/?fref=ts

    Og ja, jeg ved godt mange får deres ombygninger synet. JEg ved også godt man aldrig hører om nogen der bliver standset. Jeg ved også godt at mange tager chancen og lever fint med det..
    Men svaret på dit spørgsmål er at det er ulovligt, og dem herinde der siger alt muligt andet enten tager fejl eller vejleder mod bedre vidende.. Folk burde sætte sig lidt mere ind i sagerne.
    Sidste dom jeg læste op på handlede om et beslag der var skåret af et stel, da det ikke længere skulle bruges og nu bare ødelagde cyklens rene look. Mc'en blev dømt ulovlig! Det er ca 5 måneder siden tror jeg..


  • #28   20. dec 2016 #27
    Den dom vil jeg gerne se, eller hvis du evt kan henvise til den.


  • #29   20. dec 2016 Den blev trykt på enten SKADs side, eller touring nyts side med en kommentar fra SKAD, kan desværre ikke huske hvor, og har lidt for juletravlt til at lede efter den... Men burde da nok være til at finde hvis man afsætter en time til halvanden..
    SKADs kommentar var også at de var ret overraskede og at det var ikke lige som de havde forventet. En fuldstændig ligegyldig afskæring af et beslag svækker jo ikke stellet, så det er komplet åndssvagt - men det er sådan det er.. Og sidste vejledning der kom fra offentlig side var på 700 sider åbenbart, så værsgo at læs smiley satme en skam at der ikke for én gangs skyld kunne komme nogle love der var forståelige for han der vil bygge, i stedet for hans advokater...!!
    Omvendt er en bastard med Ducati motor og vist et norton stel + alle mulige forskellige dele for ca et år siden blevet clearet og godkendt, så det kan helt bestemt lade sig gøre hvis man er villig til at gøre det rigtigt og betale for det. Jeg ved også der er en anden 'voldsom blanding' på vej gennem systemet, som forhåbentlig snart bliver godkendt - lige nu slås de mest om hvilken årgang den skal bestemmes som, dvs afgiftens størrelse, da den er bygget af lidt af hvert også, men umiddelbart er cyklen parat til afgift dvs delene og sammenbygningen skulle være godkendt.


  • Kaspar B
    Kaspar B Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #30   21. dec 2016 @ole l "For de ældre BMW boxer modeller, er bagrammen boltet på og derfor ikke en bærende del af stellet. Så her må du gerne ændre på afskære osv.
    Du kan endda købe en modificeret bagramme i Tyskland og Holland med Tüf på.
    Så de mc´er der har bagrammen boltet på, kan du modificerer legalt.
    Du må også gerne afskære beslag som ikke skal bruges mere, bare de ikke er en del af den bærende konstruktion. "

    Hvad er der af forhandlere. Kender selv kun Von Zeti, og jeg kunne da godt tænke mig at se de andre bagrammer!

    Pft.

    /Kaspar


  • #31   21. dec 2016 Slår op på nummerpladen.net og se synsrapporten. Der skal stå at den er synet med ændringer i stellet. Indtil i dag er det ikke lovligt at skære i stel, med mindre ændringen kan dokumenteres som krævet af lovgiveren.
    Hvis I vil blive klogere på alt med ombygning, så kan I melde jer ind i TFTB - The Freedom To Build. Se mere på www.skad.dk.


    profilbillede
  • Mads K
    Mads K Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 5
    #32   21. dec 2016 Som jeg ser det er der 1 den sikkerhedsmæssige ændring af stel og udseende, der skal dokumenteres og godkendes og så 2 den skattemæssige konsekvens af 1. Hvis du ønsker at foretage ændringer kan du såmænd godt det. Så skal du efterfølgende tage kontakt til skat og bede om en vurdering af, om den har ændret identitet. Men det har 90 % af caferacerne vel. Så bortfalder den hidtidige betalte afgift og du skal så svare den nye afgift af den værdi som man bestemmer mc'en har. Så er det lovligt. Så køberman en caferacer eller anden, hvor man kan se den har ændret identitet så kan du komme til at svare afgift, som hvis du havde importeret den fra tyskland, samt ca. 50 % oveni i bøde. Så det er sikkert skide sjovt så længe det varer, men det kommer til at gøre av bagi.
    Synsmanden skal syne den som stod den original uden ændringer. Med mindre andet bliver oplyst, så er det dét han gør. = synet er ikke en blåstempling af ændringer.


  • #33   21. dec 2016 Mads K. Dejligt at vores undervisning har haft en effekt, så folk kender konsekvensen. Problemet er kun, at man ikke kan kontakte SKAT, men det sker automatisk ved syn, hvor ændringer bliver fastholdt i DMR. Alle kan se i dag, om en cykel er lovlig eller ej på nettet, bare de har regnr. eller stelnr.


  • #34   22. dec 2016 #30 Kaspar, du har fået en pm.

    Hvis der er andre der leger med BMW boxere så kik her :
    hammerkraftrad.de
    boddle.de
    rock-n-racer.com


Kommentér på:
Cafe bagende lovligt eller ulovligt ?

Annonce