848 visninger
|
Oprettet:
Yamaha XJ eller Honda CBX {{forumTopicSubject}}
Hej med jer..
Jeg står meget snart for at skal købe min første MC. Jeg har kig på en rigtig flot Honda CBX650 Nighthawk årg. 86. Den er passet og plejet som et lille barn, og jeg ville ikke være betænkelig ved den.
Jeg har også kig på en Yamaha XJ600 fra ca 90-91. Det skulle efter sigende også være gode maskiner, som kører godt. Tilmed kan jeg også godt lige modellen.
Hondae´n kører jo med kardantræk, og Yamaha med kæde.
Jeg er til touringscykler, og ikke racer.
Er der nogen af jer der kan give mig en god kommentar eller anbefaling til ovenstående maskiner...?
På forhånd tak..
Jesper M
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
så vidt jeg ved er ventilløfter mekanismen i hondaen et svagt sted og den kører ikke så langt pr. liter som yamahaen
desuden er cbx 650 ikke særligt udbredt , det kan hurtigt koste ekstra i reservedele og ventetid ...
Yamahaen er velkendt som solid og reservedele fåes ved alle mc-handlere
Desuden er Yamahaen sikkert betydeligt nemmere at få enten byttet eller solgt med mindre tab , den dag du vil prøve noget andet og måske større
sep 2005
Følger: 15 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 210 Svar: 1.000
jan 2006
Følger: 8 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 17 Svar: 331
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
jul 2006
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 10
Jesper
sep 2005
Følger: 15 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 210 Svar: 1.000
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Honda'en har som du selv er inde på, kardantræk hvilket er en fordel for touring-kørslen. Ventilerne er selvjusterende, så du skal aldrig stille ventiler på den. Og der er ingen problemer med systemet, der skal bare være korrekt oliemængde på. Ellers falder olietrykket, og så kan ventilerne ikke forblive korrrekt justeret.
Reservedele er intet problem, de fåes både originalt og uoriginalt her:
http://www.davidsilverspares.co.uk/
Yamaha'en er også en fin MC, lidt mere sportslig, men også en god tourer. Du skal dog være opmærksom på olieforbruget. Det er de slemme til, og gearene kan også være slidt på den. Den må ikke springe ud af nogle af gearene ved fuld hane...
Ville gå efter Honda'en. Mere pålidelig og lettere at servicere.
/
Jesper
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
Xj 600/900 er der langt mere køreglæde ved uanset om der er kæder eller kardan...
Kæder nu om dage holder også længe og vedligehold er minimalt på XW ring og styrken på kæden bestemmer du jo selv !
Kardan giver da i sig selv underlige egenskaber , feks. tipper cyklen fremover ved acc. hvilket lige kræver en del tilvænning ved sving ... kardan æder både hk. og vejer ca 3 dobbelt af kæder og tandhjul !!!
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Tilbage i 1985/86 var der en dansk racerkører (vender lige tilbage med navnet) der tog til england og lejede en CBX750f. Han fortsatte til Isle of Mann, vendte gearskiftet om og satte nogle bedre dæk på, og så stillede han op med CBX'eren i standard-klassen. Han kørte en 4/5 plads hjem. Så helt ringe er den nu ikke.
Kardan er sgu' ikke så slemt. Har selv haft 2 med stangtræk, og man mærker det ikke så tydeligt. Og ja den æder lit flere Hk end en kæde, men kører du touring og rammer en byge, skal du huske at smøre kæden bagefter, og på længere ture i skiftende vejr/veje skal man også justere kæden.
Yamaha XJ eller Honda CBX