3.420 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Solgt motorcykel, nu er der problemer med olie? Solgt motorcykel, nu er der problemer med olie?

Hej, jeg har brug for lidt hjælp, og evt nogen råd til hvad der kan gøres for både mig og køber.
Det skal siges at jeg ikke har den store tekniske kunnen, så det bærer mine beskrivelser nok lidt preg af...

Kort version: jeg har solgt Honda CB 900 F2, køber opdager fugten fra motor, kæber motorcykel, ringer i dag 3 dage efter salg og siger at der nu er olie ud af udstødningen?

Jeg har netop solgt min Honda CB 900 F2 da jeg gerne ville prøve noget andet, og nu har køber kontaktet mig i dag om at der nu kommer olie ud af udstødningen?!

Vi konstaterede sammen at motorcyklen svedte foran fra toppen (topstykket?) og at det nok skulle laves hvis det stod op til køber.
Den har dog ikke brugt olie eller dryppet i den tid jeg har haft den, og jeg fik skiftet olie og filter på den for et par måneder siden.

Spørgsmålet er hvad kan der være tale om her, og hvordan skal jeg forholde mig som sælger, det er ikke noget jeg har konstateret i den tid jeg har haft den og det virker meget voldsomt?

Billeder af højre og venstre udstødning, taget af køber kan ses til sammenligning her https://drive.google.com/folderview?id=0B-LvBH-Jxna2SjJXVFVoMlQzYWc

Håber i kan hjælpe lidt i sagen her, både hvad det kan skyldes, men måske også hvordan sagen skal håndteres...

EDIT: Jeg har nærstuderet nogen af billederne jeg har liggende hvor man kan se udstødningen, og kan se at det venstre altså har været lidt sort i kanterne, men ikke i samme grad som nu, og slet ikke at det har været fugtigt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El tavle 750 kr.
  • Vask af lejlighed 1.700 kr.
  • Ordnet døre 1.000 kr.
  • Rådgivning om TV 1.000 kr.
  • Opsætning af lampe. 802 kr.
  • Utæt vandrør inde i gipsvæg 1.140 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Solgt motorcykel, nu er der problemer med olie?
  • #3   15. okt 2016 Han var forbi og prøve den et par dage inden handlen. Hvor vi konstaterede det med at den altså svedte fra motor.
    Jeg har så efterfølgende tøret den lidt af og taget en god tur på den (ca. 100km) for ligesom at se hvorfra og hvortil meget der var tale om, den var lidt fugtig, men ikke sådan at det ligefrem dryppede af den. Intet usædvanligt ved udstødning.

Og så overtog han den et par dage efter. Og jo, vi lavede en slutseddel med dato, osv overtaget som beset osv.

Jeg kan ikke sige hvordan han har kørt den, men det må vel være noget der er kommet efterfølgende, synes bare det virker helt vildt at det pludseligt fugter så meget?

• #4   15. okt 2016 Tror ikke jeg har set en gammel 900 Boldor i mange år der ikke har den fejl . Fejlen har intet med sveden fra topstykket at gøre .
    Bed ham skifte paraplyer og ventil dæksel pakning så er den sikkert ok igen
    PS jeg mener der er paraplyer på den model undersøg lige selv

• #5   15. okt 2016 #4
    Tak for forslaget, jeg ved ikke hvad der menes med paraplyer, og jeg synes ikke at Google hjælper mig?

Men jeg tror også hans plan var at få kigget på det så det blev i orden og den ikke sveder længere, jeg har ikke forstand på det, men det er vel ikke meget ekstra arbejde at sætte en pakning i når man har gang i motor på den måde alligevel?

• #7   15. okt 2016 Nemlig
    Der sidder sådan en gummi hætte pakning på ventilerne som bliver hårde og utætte så olien løber ned af ventilen og bliver suget ind i cylinder
    Selvfølgelig kan ventil styr blive slidte og utætte og så er det en anden historie. Men som regel er det olietyve/paraplyerne der er hårde
    De er nemme at skifte
    Olien på toppen kommer den ikke fra ventil dæksel

• #8   15. okt 2016 Ja ok, det giver lidt mere mening i så fald.
    Det kan godt være at olie kommer fra ventildæksel pakningen, det så ud til at det meste kom fra en bolt eller lignende foran, men som sagt har jeg ikke det store forstand på det...
    Hvor meget tror i det vil koste ekstra at skifte det i nævner hvis man har gang i toppakning alligevel?

Køber skriver nu at han er meget ked af at det er sådan, hvilket jeg også i den grad kan forstå. Og han vil gerne have at handlen går tilbage... Hvilket jeg vil være meget ked af, da jeg var ude og hente min "nye" motorcykel i går...

Vi stod begge ved motorcyklen ude ved ham, og der var der ikke olie i udstødningen...
    Jeg er lidt i vildrede her og føler mig lidt klemt må jeg indrømme...

• #9   15. okt 2016 kort sagt har han ikke ret til at lade handlen gå tilbage rent juridisk. købt som beset og med kantstens garanti.. dermed ikke sagt at din samvittighed bliver lettet, men det er et valg du må tage. Jeg ville ikke tage den retur da han ved selvsyn har gennemset cyklen og godkendt de problemer den måtte have... at den efterfølgende bliver værre er ikke dit problem da du ud fra din tekst ikke har handlet i ond tro. måske evt en lille økonomisk refusion af en % procentdel til nye reservedele. men gode venner ender i nok ikke som. mvh Tommy.

• #10   15. okt 2016 Det er også mine tanker, vi har sammen gået den igennem, hvor jeg nok synes at han fik øje på et par ting. Og han snakkede også om at han ville få skiftet det pakning i den og at det nok kunne koste 5000kr, hvilket også var det han gav hans bud efter...

Ved ikke om det er samvittigheden, jeg synes ikke der har været holdt noget hemmeligt for ham, men synes det er en meget ubehagelig situation, vi har lavet en handel og nu er der pludseligt krav om at lade den gå tilbage, hvilket jeg ikke har råd til, og jeg ved som sådan heller ikke hvordan den er blevet behandlet i de dage den har været hos ham som #1 også er inde på...

• #11   15. okt 2016 Der er altid en risiko ved at købe brugt i en privat handel. Hvis han kan bevise at der var skjulte fejl på køretøjet da handlen blev indgået kan han anlægge civilt søgsmål, dette vil dog sjældent være rentabelt for ham. Specielt ikke når symptomerne allerede var synlige da handlen blev indgået.
    Har du handlet i god tro, er det op til din egen mavefornemmelse om du vil bidrage økonomisk til en reparation, du er hverken forpligtet til det, eller til at lade handlen gå tilbage. Personligt mener jeg ikke at han har noget at komme efter, hvis forløbet er foregået præcis som du beskriver det.

• #12   15. okt 2016 Du har solgt med god samvittighed og så er den vel ikke længere end det... forstår godt det ikke er det fedeste og sige til køber. Men sådan er det med gamle cykler... og han har jo også givet et bud ud fra der skal laves noget.

• #13   15. okt 2016 Hvis køber ville have en garanti, skulle han have købt hos en forhandler.

Det er noget lort nogen gange men han har ikke at komme efter og du har dit 100% på det tørre...

• #14   15. okt 2016 Hej Lynge.

Du virker som en både reel og ærlig person.

Da I begge har gennemgået cyklen og køber herefter har købt motorcyklen uden garanti af nogen som helst form, mener jeg som flere af de andre i denne tråd, at du ikke bør tage cyklen retur.

Der er altid en risiko ved at handle privat. Derfor er prisen jo naturligt lavere.
    Det er der vist intet hekseri i... smiley

• #15   15. okt 2016 Jeg takker for de mange råd og kommentarer. Det hjælper lidt på fornemmelsen at jeg ikke er den eneste med den holdning til det.

Det er ikke nogen behagelig situation, men der er som i andre også nævner nok ikke nogen perfekt måde at få løst det på smiley

• #17   15. okt 2016 Hvis han alligevel vil skifte toppakningen og havde fået cyklen lidt billiger for det så ligger de såkaldte paraplyer / olietyve i paksættet og det vil vel tage en time ekstra for at skifte dem

• #19   15. okt 2016 Glem det smiley hans problem smiley

• #21   15. okt 2016 Det her er et skud i tågen, men, kunne det tænkes at en gammel Bol dor har spist en anelse olie i længere tid og derved afsat lidt ekstra sod i udstødning? Det vil blive flydende og ligne hen efter olie, især på denne årstid grundet kondens.
    Hvad angår toppakning og/eller ventildækselpakning - Hvis den har svedt allerede ved fremvisningen ville jeg ikke bekymre mig om samvittighed i forhold til at tage den tilbage eller betale reparation smiley

• #22   15. okt 2016 Hvis der ikke er olie i udstødningen mere, så er der vel ikke mere at snakke om. ??
    Og uanset hvad så kan han intet gøre, og han har endda købt den selvom han viste at den svedte olie. Så du skal ikke give ham noget, og da slet ikke lade handle gå tilbage.

• #23   15. okt 2016 #21
    Kan se på billederne jeg tog tilbage i foråret at der var sød i det venstre rør, så det er nok ikke nyt, men løbet har den aldrig gjort, heller ikke sidste efterår.
    Olie er løbende blevet tjekket og den brugte ikke nok til at det var noget der kunne ses, og så har jeg fået det skiftet her i løbet af sommeren...

Jeg ved ikke hvordan det ser ud nu, det skulle være kommet i dag da han havde været ude og køre en kort tur, så jeg går ud fra at problemet stadigt er der? Men ja, han var udemprkedet klar iver det med motoren, var faktisk ham der påpegede det for mig da jeg ikke havde lagt mærke til andet end at den self var fedtet, men det skal jo selvfølgeligt også komme et sted fra... Og han bød med det udgangspunkt at den nok skulle ind og have det ordnet.

• #24   15. okt 2016 Hvis du tilmed har givet afslag i prisen pga. Olie sved, så skal han på ingen måde have noget. Du har ikke taget røven på ham, han har købt den. Selvom han viste der skulle laves noget, det har han så fortrudt nu.
    Men du skal ikke have dårlig samvittighed, du har rent mel i posen. smiley

Og tror at #21 har en rigtig fin vinkel på hvad der kan være fejlen.

• #25   15. okt 2016 HVILKEN olie er der påfyldt?

• #26   15. okt 2016 #25
    Jeg fik det gjort af en kammerat der har mere forstand på det end jeg selv.
    Det var en 10W40 olie, jeg kan ikke huske præcis hvilken udover at det var en mineralsk motorcykel olie uden additiver.
    Jeg kan prøve at få fat i min kammerat i morgen og høre om han kan huske hvilken det præcist var hvis det er vigtigt, ved ikke om det har noget at sige?

• #27   16. okt 2016 det ser meget tyndt ud, det olie i udstødninger, det kunne godt ligne benzin blandet med sod.
    Den kunne godt gå på tre cylindre, det ser man ofte på en gammel Honda og så smider den det uforbrændte benzin ud af udstødningen. smiley

• #28   16. okt 2016 Det er virkelig ikke dit problem at han ødelægger sin nye motorcykel kort efter han har overtaget den....
    Fejlen var der ikke ved overtagelsen og så er den ikke længere smiley

• #29   16. okt 2016 Jeg syntes at ALT er efter bogen her!

Du har fremvist den for køber, han har prøvet den, i har sammen konstateret fejl/slid på motorcyklen. Han har enda været hjemme og tænke over det, kommer tilbage et par dage efter, og henter den med afslag i prisen pga. før nævnte fejl.

Altså... Der er INTET der tyder på, at du skulle have røvrendt ham.

Du har allerede givet ham et afslag, så han kan få fikset toppakningen, og han vidste at han ikke købte en MC i fejlfri stand. Der er intet at komme efter.

Hvis køber ville have haft en perfekt MC uden fejl, så skulle han først og fremmest ikke have købt en gammel MC, og slet ikke ved privat handel.

Du kan sove helt trygt.

Evt. giv ham linket til denne tråd. Så han kan se at det ikke bare er dig, der er et dumt svin.

• #30   16. okt 2016 Der er jo en grund til man spare 5000-100.000 ved at købe privat fremfor forhandler. De fleste gange går det godt, nogen gange ikke så godt, men køber har aldrig krav på noget.. . medmindre sælger har skjult kritiske fejl.. så er der vist nogle regler
    men ja olietyve lyder som et godt bud!

• #31   16. okt 2016 Jeg har sendt et link køberen til tråden her.

Som han selv siger det har han kørt omkring 400m på motorcyklen, hvorfor det også virker meget voldsomt at det pludseligt kommer som det gør.
    Men jeg håber at han også vil give et par input til det her, og at i vil komme med hjælp ligesom i har gjort for mig her...

• #32   16. okt 2016 Gad vide om det ikke blot er kondensvand blandet med sod..
    Hvis den skal bruge så meget olie så det kommer ud der, så skal den også ryge voldsomt blå.

Udstødningen på min XJ600 er total magen til, og den bruger ingen olie.

• #34   16. okt 2016 Fuldstændig enig med Chase.. alle gamle hondaer sviner med olie pga. slidte/gamle olityve/paraplyer... Jeg har selv 2 stk .. hhv fra 1980 og 1981..

Jeg ved ikke hvad køber forventer, når han køber en 30 år gammel MC, en hvis han forventer noget ud over en MC der er 30 år gammel incl tilhørende slitage m.m., så er det bare ærgerligt...

og det er helt almindeligt, især lige efter at moteren er blevet startet - pga olien siver ned langs ventilerne mens den står parkeret..

Send ham en pakke tudekiks...

• #35   17. okt 2016 Bed ham læse de kommentar der er givet her, så hører du næppe mere til ham.
    Hvis han er gammel nok til at gå med penge, så burde han også i stand til at tage et ansvar for sine køb.
    Bare luk den her.

• #38   17. okt 2016 Jeg ville gerne prøve noget lidt mere sporty, så jeg har købt mig en Yamaha FZR 1000 fra 88. Så det er modelen uden Exup'en, men den er så det billigere og stadig langt mere kraft og fart end jeg nogensinde får behov for, og indtil videre er den rigtig sjov at køre og er overraskende fin til touringkørsel og til at have kæresten bagpå også.

Jeg har været ude og køre på den ved hver lejlighed jeg har haft siden jeg har købt den, selvom vejret ikke har været perfekt til det, så jeg har forsøgt mig at nyde det på trods af omstændighederne med salget af min Honda...
    Det har virkeligt hjulpet på situationen med den støtte og input jeg har fået herinde fra!

• #39   18. okt 2016 PS. Hvis den nye ejer virkelig kun har kørt 400 meter på Honda'en, har han dårlig nået at tage chokerende fra. Han kunne jo lige prøve at køre den ordentlig varm og så se hvordan den så ser ud i udstødningen... Og hvis den virkelig bruger olie skal den ryge blågråt ud af udstødningen. Gør den det ?

• #40   18. okt 2016 #39
    Det tænker jeg at du har ret i, jeg ved ikke hvad han ellers har gjort og fundet ud af, har ikke hørt fra ham siden jeg sendte ham linket hertil i Søndags, på hverken godt eller ondt så at sige.
    Jeg ved ikke med blå røg fra udstødningen, det synes jeg ikke han har nævnt, så umiddelbart ikke?

• Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

Emner: 11 Svar: 278
    #41   18. okt 2016 Der burde være en fast afkrydsning på slutsedlen som ...

[ ] Jeg køber en 25+ år gl. motorcykel, så jeg er klar over at det VIL indebære en udgift for mig, at få den til at køre som var den spritny !

• #42   18. okt 2016 Haha jaa mon ikk smiley

• #43   18. okt 2016 #41
    Må jeg huske til en anden gang, synes ellers at "køretøjet købes som beset uden garanti eller reklamationsret" virkede fornuftigt nok...

• #45   19. okt 2016 jeg syntes du skal sige til køber at han skal prøve og efterspænde topdækslet og hvis det ikke duer , skifte topdækselpakningen og hvis den bruger olie, og det kan han ikke se på 400meter, så få skiftet de paraplyer/ventil stamme pakdåser, som det rigtigt hedder.
    men der er vist ikke noget og komme efter i den handel.

• #47   20. okt 2016 Køber har fundet ud af, at du (i modsætning til ham selv) er et samvittighedsfuldt menneske, så nu prøver han at blokke dig for lidt ekstra.
    Næste gang du handler, så husk at skrive kilometerstand på.

• #49   20. okt 2016 Umiddelbart ja. Jeg har ikke hørt mere fra køber efter jeg gav ham linket til tråden her.
    Jeg har fået en masse god input, og håber også at køber har fået nogen fif til hvad der kan være galt så han kan få det lavet, hvis det ikke blot drejer sig om kondens og sod som der også var nogen der nævnte herinde.

Og hvis køber har flere spørgsmål må han starte sin egen tråd tænker jeg.

Derudover tænker jeg at jeg nok vil prøve at oprette min første motorcykel herinde når jeg engang skal have gjort min FZR 1000 klar til vinter, så må det kunne lade sig gøre at få taget nogen billeder af den i rengjort tilstand smiley

Kommentér på:
Solgt motorcykel, nu er der problemer med olie?

Annonce