Pegaso vs Transalp {{forumTopicSubject}}
God aften!
Jeg har på det seneste overvejet at skifte min GS500F ud med en Honda Transalp, en af de første 600cc modeller.
I dag har jeg så været ude og prøve 3 forskellige Transalper. En tidlig model fra 1989, en model fra 1993, og en sen model fra 1997. Jeg er totalt vild med dem alle sammen.
Jeg fik også en prøvetur på både en Aprilia Pegaso 650 karburator model, og en lidt nyere i.e. model (indsprøjtning). Jeg blev simpelthen så overrasket! - Egentligt var valget klart på Transalp, da den ligger i et ok prisleje, ser godt ud (i min optik), er uendeligt pålidelig og solgt i utallige eksemplarer i hele europa = mange dele.
Men Pegaso'en var bare en helt anden tilgang til at køre mc end hvad jeg tidligere har prøvet - en rigtig hooligan cykel, synes jeg. Den kunne bare smides ind i svingene og momentet fra den store 1-stamper bankede den ud bagefter, fantastisk!
Transalpen synes jeg er mere moden, mere komfortabel, men stadig sjov - og har en fantastisk V2 lyd, dog slet ikke ligeså legesyg som Pegaso.
Mine behov ligger i komfort, køreegenskaber og alsidighed. Jeg vil gerne køre langt, køre nogle svingture, men også tage en tur henover en grusvej i anstændig hastighed.
Bare for at starte lidt diskussion her en lørdag aften:
Hvad havde i valgt, og hvorfor? Evt. andre lignende cykler i vil ligge et ord ind for?
mar 2009
Følger: 23 Følgere: 26 MC-er: 19 Emner: 23 Svar: 490
jul 2013
Følger: 16 Følgere: 114 MC-er: 6 Emner: 29 Svar: 443
jul 2013
Følger: 28 Følgere: 224 MC-er: 9 Emner: 48 Svar: 814
Men ja, jeg ville elske at køre alle slags MC'er, men synes at noget enduro/adventure er der hvor man får mest all-round for pengene.
Pegaso: 1
Transalp: 1
mar 2009
Følger: 23 Følgere: 26 MC-er: 19 Emner: 23 Svar: 490
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.875
Så snart fornuften træder til, så går det sjove af og du bliver træt af den.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
Har hørt om diverse problemer med Pegaso karburator modeller.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Ingen tvivl om, at TA er en mere moden og fornuftig MC, men en Pegaso er altså også til praktiske side, og de ting du nævner kan den sagtens klare.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
men den er bestemt en god maskine. Har dog aldrig været på motorvej på en Pegaso men TA klarer det fint. Jeg sidder også bedre på Transalpen end på en pegaso - jeg er dog stærkt farvet af selv at eje en TA og mener at det er den bedste maskine i hele verdenne
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 23
Mvh Bernth
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.174
nov 2014
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 84
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 64 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 210
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
holder dog stadig fast på transalpen som den bedste af de nævnte
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
Den store 1-cylle er simpelthen mega sjov
jul 2013
Følger: 28 Følgere: 224 MC-er: 9 Emner: 48 Svar: 814
Africa Twin og V-Strom 650 bliver for dyrt for mig, så det er grunden til jeg har grænset det ned til Pegaso og Transalp.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.383
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
mar 2009
Følger: 23 Følgere: 26 MC-er: 19 Emner: 23 Svar: 490
jun 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 8 Emner: 28 Svar: 80
Pegaso+ = sjov og nem at håndtere
- 1 cyl er svær at dosere gas på især med 2 på
Transalp+ = stabil motor, driftsikker
- for dyr og tendens til kedelig.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Og dækskiftet kan så måske kræve et mindre forhjul, men værd at overveje IMHO.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Så med std. fælge på TAen ville jeg til ren gadekørsel prøve et sæt Conti TrailAttack 90/90-21 for og et RoadAttack2 130/80R-17 bagpå. Det er tæt på samme mønster for og bag, men kun bagdækket et radialdæk. Byder der sig andre forfælge til, ville jeg derfor i stedet prøve Conti RoadAttack2 100/90R-18 eller ClassicAttack 100/90R-19 – evt ClassicAttack 90/90R-18, hvis jeg aldrig kørte med passager eller større oppakning.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
Pegaso vs Transalp