1.558 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Mikkel B
Mikkel B
Følger: 4 Emner: 2 Svar: 16

Forsikring af ældre motorcykler Forsikring af ældre motorcykler

Hej MC Galleri!

Jeg er en 18-årig (snart 19) knægt der til næste år vil have MC kørekort og motorcykel. Jeg er fast besluttet på, at det bliver noget med en større motorcykel, der så skal drosles til de 34hk. Mit problem er mere forsikringsmæssigt, da jeg intet aner om hvad der vægter tungt.
Jeg kunne godt tænke mig, og har kigget meget efter, en FZR600 eller lignende motorcykel. Altså en ældre motorcykel. Er disse motorcykler umulige at forsikre for unge mennesker? Går en FZR600, ZX-6R, GSXR600 osv. fra 1990'erne under sport eller sportstouring? Min onkel har en CBR600R fra 1987, og for mig at se ligner det mere sportstourere, men det er jo ikke sikkert at forsikringen er enig i det.. Det skulle vidst ikke være så slemt at forsikre en sportstourer som en sportbike, af hvad jeg har forstået?
Håber der er nogle der kan hjælpe mig med at få svar på mine spørgsmål og forklare hvordan det hænger sammen.

Spørg endelig, hvis jeg skal uddybe noget, eller, hvis i har spørgsmål til, hvad jeg mener/gerne vil have svar på.

Mvh. Mikkel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte spejl og hylde op 400 kr.
  • Rengøring af hus 1.100 kr.
  • Ophængning af fladskærmstv og stort spejl 900 kr.
  • Ophæng af spejl med lys 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forsikring af ældre motorcykler
  • #1   29. jan 2016 Er det kasko eller ansvarsforsikring du ønsker?

Ansvarsforsikring vil kunne fåes til en rimelig pris fra GF forsikring til alle mc'er, uanset type, så længe de er under 1000 cc.

Kaskoforsikring bliver sandsynligvis så dyrt for en begynder at det ikke kan betale sig på ældre cykler.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#2   29. jan 2016 Regner ikke med at få kasko på den, da de som sagt ikke har den største værdi. Medmindre det ikke koster meget mere end kun ansvar, så vil jeg overveje det.
    Tak for svaret.

• #3   29. jan 2016 Hej Mikkel. Fra du er 18 til du bliver 20 må du ikke køre på en mc der er større end 125cc og 15hk.

Det med de 34hk er de gamle regler. De er ikke gældende mere.

• #4   29. jan 2016 Det kan godt være jeg spørger dumt nu, men må du ikke kun køre 15hk og 125ccm?

• #5   29. jan 2016 Men som sagt plejer GF og være ok til os unge, i hvert fald når vi snakker ansvar.

De gange jeg har ringet og skulle have forsikringer, har de aldrig spurgt om mc type. Det er cc de går efter.

Vil skyde på at du nok ender med en 2000-2500 for ansvar.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#6   29. jan 2016 Det er også derfor jeg skriver at jeg snart er 19, og til næste år skal have MC kort. Jeg tager A2 når jeg fylder 20 til februar i 2017 smiley
    Okay, det er til at overkomme. Har du en ide om hvad det vil koste at få kasko på maskinen også #Milling?

• #7   29. jan 2016 Med A2 kortet hedder det maks 48hk og du må kun neddrosle fra den dobbelte effekt. Dvs maks 96hk for drosling. Så hvis det er en Fzr600 du vil have, er det den gamle model med 91hk du skal gå efter.
    Kasko er dyrt på alle R maskiner, når man ikke er så gammel. En FZR vil du kunne finde til 20-30.000kr, så overvej om ikke ansvar er nok.
    De fleste steder vil den gå under sport, og det gør CBR600F også.

• #8   29. jan 2016 Jeg ville ikke have kasko på noget under 30000. Men GF ansvar ligger på 2600kr ca. for en nybegynder, på en mc under 999cc. Så falder det en 100-mand om året (hos mig ihvertfald).
    Kasko kan nok ikke gøres under 10000.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#9   29. jan 2016 Det er forkert, Jesper. Det du beskriver er de gamle regler. De nye regler siger A2 er maks 34hk, og det skulle være det. Man kan tage A2 som 20-årig smiley
    Okay, planen er også at nøjes med ansvar. Tak for svar smiley

Okay, tak Niels S. Det er billigere end jeg havde regnet med så smiley

• Kristian J
    Kristian J Tilmeldt:
    mar 2004

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 183
    #10   29. jan 2016 Mikkel tror du har misforstået det.

a2 hedder Max 35kW dvs Max 48 hk

• #11   29. jan 2016 De gamle regler siger 34hk på lille kørekort.
    De nye derimod, må du med A2 køre med 35kw = 48hk
    Læs evt. Reglerne her:
    http://koerekort-guiden.dk/motorcykelkoerekort

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#12   29. jan 2016 Ups, det har i ret i. Jeg undskylder, troede det var 34hk til A2.

Men der er da ikke nogen CCM begrænsning, eller noget med hvor meget man må drosle i forhold til effekten, er der?

• Kristian J
    Kristian J Tilmeldt:
    mar 2004

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 183
    #13   29. jan 2016 må højst drosles fra den dobbelte effekt. ingen ccm begrænsninger

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#14   29. jan 2016 Okay, jeg troede det var de gamle regler for A2 der sagde det. Jeg undskylder igen.
    Tak for hjælpen.

• #15   29. jan 2016 Den er god nok med det 48/hk Mikkel. Og du må gangske rigtig ikke drosle fra mere end det dobbelte. Så du skal kigge efter motorcykler med under 96/hk.

Ang. kasko, så vil mit svar være at det IKKE kan betale sig.

Er man meget nervøs for sin mc, kan man jo evt. tegne en tyveri/brandforsikring ved siden af. Men decideret kasko kan ikke svare sig.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#16   29. jan 2016 Tak for hjælpen alle, jeg havde tydeligvis ikke læst lektien ordentligt.

Lyder som en god plan, tak for hjælpen #Milling.

• #17   29. jan 2016 Du kan overveje top-dk og så en indmeldelse i touring club dk, så får du vist 15% rabat. Jeg kan kun anbefale Danske forskring og GF. Begge har givet super service, og er ikke dyre. GF kostede 2500 for ansvar da jeg lige havde fået kørekort som 18 årig, og faldt til 2100 et par år efter (da var jeg flyttet til odense, så den faldt ikke mere). Danske forsikrings præmie for ansvar er ikke slem, for efter 9 år med kørekort giver jeg 500kr for en 750cc.
    Hvis du nu hopper på en klassisk mc, eller veteran kan du få det ret billigt smiley

Nogle selskaber giver også lidt rabat ved montering af godkendt alarm, eller gps-tracker, men det er nok ved kaskoforsikring smiley

• #18   29. jan 2016 Hvis du tager A1 før du fylder 20, skal du køre 2 år før du kan få A2.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#19   29. jan 2016 Nu hvor jeg tog fejl med det andet bliver jeg også i tvivl her. Men af hvad jeg har forstået kan alle og enhver tage A2 som 20-årig, også uden tidligere A1 kørekort. Hvis man dog har haft A1 skal man kun have en ny køreprøve, for at få A2 kørekort.
    A kan man dog tage efter 2 år med A2 kørekort. Men hvis ikke man har haft A2 i 2år, kan man først tage det når man er fyldt 24.
    Er jeg helt forkert på den, igen igen?

• #20   29. jan 2016 Det skulle være rigtigt. Men kun køreprøve for at opgradere til A2 er så heller ikke helt omkostningsfrit. Som jeg har forstået, så kræver det en lektion på køreteknisk anlæg + ny lægeerklæring. Så kørelæreren siger man skal regne med omkostninger på ca. 2500,-

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#21   29. jan 2016 Det skal nok passe, men det er heldigvis kun en gang, fra A2 til A. Og så selvfølgelig den helt store omgang første gang, altså når jeg tager kørekort om et år til A2.

• #22   29. jan 2016 Hvis du har haft A1 i 2 år, kan du opgradere det til A2 med en ny prøve. Hvis du bliver 20 inden de 2 år med A1 er gået, kan du ikke bare opgradere med en prøve, men skal starte forfra med undervisningen.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#23   29. jan 2016 Yep, det ved jeg. Jeg har ikke A1 kørekort og agter heller ikke at få det. Jeg tager A2 kørekort (som mit første MC kørekort) om et år, og skal derfor i gennem hele undervisningen.

• #24   29. jan 2016 Du kan ikke opgradere til A2 før du har kørt 2 år med A1. Uanset om du fylder 20 år. Starter du f.eks med A1 ved 19 år, så kan du ikke komme til at køre A2 før de to år er gået. Heller ikke ved at starte forfra.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#25   29. jan 2016 Følgende er taget fra: http://koerekort-guiden.dk/mc-koerekort-mellemstor-motorcykel

--------

"Hvornår må man få MC-kørekortet?

Alder

Når du er fyldt 20 år, det muligt at få udstedt kørekort til “mellemstor motorcykel (kategori A2), såfremt du:

har mindst 2 års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A1 og herefter har bestået en praktisk prøve på en “mellemstor motorcykel” (kategori A2)

ELLER

uden tidligere at have erhvervet kørekort til kategori A1, har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A2 på en “mellemstor motorcykel” (kategori A2)"

• #26   29. jan 2016 Det er korrekt.
    At reglen så er tåbelig kan vi sagtens blive enige om. Har man kørt A1 i f.eks 1 år og fået en del erfaring, kan man ikke opdatere. Men ham på 20 år uden nogen som helst erfaring må straks starte på den større A2.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#27   29. jan 2016 Det er vi enige om, men jeg mener så også at størstedelen af den måde reglerne er bygget op på er til grin. Hvordan kan det være lovligt for en 18-årig at køre i en bil med ubegrænsede kræfter, men kun må køre på en "tunet knallert" i form af en 125cc motorcykel?
    Forstår heller ikke hvorfor man som 16-årig må køre en kæmpe traktor, som kan ødelægge ufatteligt meget, men at man kun må tøffe afsted med 30km/t på en cykelsti når det er på 2-hjul.

• #28   29. jan 2016 Er du sikker på det Matthias H???

At en 20 årig med 1års erfaring, ikke kan tage A2 helt fra bunden? Det giver da sket ingen mening.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#29   29. jan 2016 Ham med 1 års erfaring kan ligesom ham uden erfaring starte forfra, men han kan ikke på baggrund af hans 1års erfaring få kortet nemmere/billigere/anderledes. Tror du misforstod det han skrev, Milling smiley

• #30   29. jan 2016 Jeg er helt sikker, så Mikkel du tager fejl. Kørekortsbekendtgørelsen siger:

§ 22. Kørekort til kategori A2 kan udstedes til en person, der er fyldt 20 år, jf. dog stk. 2, og
    1) har mindst 2 års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A1 og herefter har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5, eller

2) uden tidligere at have erhvervet kørekort til kategori A1, har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A2 på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#31   29. jan 2016 Af hvad jeg forstår fra den lov, så kan enhver 20-årig tage A2 kørekort. Derfor kan en 20-årig med 1års erfaring også tage kørekortet, men det bliver under samme betingelser som hvis man intet erfaring havde, altså starter man forfra med undervisning og hele molevitten.
    Erfaring har altså ingen betydning, medmindre man har mindst 2 år af det, hvilket jo svarer til at være fyldt 20. Den eneste fordel en med 2års erfaring med A1 kørekort har, er at personen ikke skal alt undervisningen igennem igen.

Hvordan tolker i loven/reglen? Jeg er lidt forvirret i forhold til hvad i mener.

• #32   29. jan 2016 Der er netop den tåbelige krølle på reglerne, at har man taget A1 før man fylder 20, så skal man køre to år før A2. Man ikke bare starte forfra. Det står også tydeligt i kørekortsbekendtgørelsen.

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#33   29. jan 2016 Nåå, det er da helt vildt åndsvagt. Forstår nu hvad i mener.

• #34   29. jan 2016 Altså jeg fik forsikret min fzr1000 i eget navn hos GF da jeg var 19 med nul erfaring og de var ligeglad med om jeg havde drosslet den ned til 34hk eller ej prisen var den samme. Og endte med at sku gi Ca 2400 kr og har lige betalt den igen og nu er en faldt til 2000 så de okay billige hos GF smiley

• #35   29. jan 2016 Køb da en gammel model Suzuki SV 650, og drossel den lidt. Så får du stadig masser af moment og buller i gaden. smiley

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#36   29. jan 2016 Har kigget på dem, men jeg synes de er for dyre, når ikke jeg skal have kasko til den. Og jeg vil heller ikke ofre så mange penge på en motorcykel allerede, og de fleste af dem er ret dyre, af hvad jeg har erfaret fra mine søgninger smiley

• #37   29. jan 2016 Har selv en ældre dame, og min forsikring ( FDM), er ikke glade for R modeller.... Så selvom min er gammel, betaler jeg rigeligt for kasko....

• #38   29. jan 2016 Topdanmark og så et medlemsskab af MCTC, så får du 20 % rabat på forsikringen. Er lige skiftet, og jeg skal fra 1. marts kun give omkring 600 kr. for min Honda CB 350f. Jeg har ganske vist også kørt i knap 4 år, så jeg har selvfølgelig opsparet noget anciennitet, og det er heller ikke den vildeste maskine, men det må kunne lade sig gøre at få en forholdsvis billig forsikring hos dem. GF vil jeg aldrig anbefale, da de ville have 3500 for en GN250, dengang jeg startede. Medlemskabet af MCTC koster kun 190 kr om året, og så får du ovenikøbet deres ganske fine medlemsblad med posten.

• #39   30. jan 2016 Damn 1000kr's forskel på ansvar-pris i storKBH og Als smiley ... Altså ved GF

• #40   30. jan 2016 Jeg har haft et 34hk (gamle lille) siden april 2012 og opgradede til stor mc i september 2015 uden at have haft mc i egen navn = nybilist.
    og ved at have MC touring abonnement kan jeg få min R6'er 05 med ansvar til 3000 kr. og det var det billigste jeg kunne finde grundet jeg er ny smiley
    Måske du også kan få en god pris der..

Tip: Lad være med at spilde penge på et A1 kort.. Du bliver hurtigt træt af at køre på sådan en knallert.. Vent til du kan starte på A2 kortet for så kan du pludselig køre på 500cc maskiner hvilket er noget sjovere. :)!

• Mikkel B
    Mikkel B Tilmeldt:
    mar 2014

#41   30. jan 2016 Lyder godt, tusind tak for input alle sammen.
    Jeg tager heller ikke et A1 kørekort, kan ikke rigtigt se meningen med det.. Kunne lige så godt have beholdt min Aprilia SX 50 i stedet smiley

Kommentér på:
Forsikring af ældre motorcykler

Annonce