4.198 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Kørsel i regnvejr og mørke Kørsel i regnvejr og mørke

Godaften.

Jeg har i forbindelse med at skulle flytte investeret i en lille motorcykel til at dække det transportbehov der er opstået, en YBR 125 hvis det har interesse smiley

Meningen er først og fremmest at bruge den som handy transport rundt i byen, men også at kunne køre hjem på besøg (50 km) ind imellem.

Efter de seneste dage at have eksperimenteret lidt med kørsel i mørke og regnvejr må jeg konstatere at det ikke er så ligetil som jeg havde forventet. Da jeg tog kørekort foregik lektionen i mørkekørsel på en lys og varm sommeraften så reelt lærte vi ikke meget andet ved dét end hvornår man blænder op og ned smiley

Jeg synes det er forbavsende svært at se noget.
Mest fordi lyset på motorcyklen ikke er vanvittigt kraftigt (I hvert fald ikke sammenlignet med en bil) og når der så kommer en modkørende bliver det helt umuligt at se når lyset fra den modkørende reflekteres i dråberne på visiret.
Dette resulterer i at jeg naturligvis sætter farten ned som konsekvens af manglende udsyn. Dette betyder dels en noget længere køretid men også at jeg bliver irriterende for de bagvedkørende som så begynder at lave alverdens mere eller mindre "geniale" overhalinger..

Jeg er ret uerfaren på motorcykel, og har indtil for nyligt kun kørt i tørt vejr i sommerhalvåret men hvis jeg er nødt til at holde mig til den slags kørsel, så forsvinder ideen lidt med at have motorcyklen. Jeg har allerede en anden motorcykel (En gammel Vespa Sprint 150) til disse søndagsture i godt vejr.

Så derfor tænker jeg:
Hvad gør I andre? kender i til problemet, eller er det bare mit syn den er gal med, og hvad gør I for at løse det?
Kan man montere en kraftigere pære i forlygten som kan lyse "forbi" den modkørende og hvor meget betyder det hvilket visir man kører med?

Tak.
Andreas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørsel i regnvejr og mørke
  • #1   16. dec 2015 En fejl som mange nybegyndere i traffikken laver er : at de kigger over mod de modkørende det skal man ikke ,man skal kigge til højre . udover det skal du sørge for at dit viser er helt frit for ridser , og er rent og frit for trafikfilm poler det i opvaskemiddel eller andet , så dråberne ryger af.

• #2   16. dec 2015 Køb en ordentlig hjelm - der sidder regnvandet ikke så nemt fast på visiret.. kør hurtigere ;).. og få fat i et par handsker, hvor der enten er lille stykke gummi/gummiskraber eller noget blød skind på venstre hånd, så man kan skrabe vand af visiret....

og sørg for at holde dit visir helt rent, så hænger vandet ikke så nemt "fast".. der findes også et utal af produkter til at behandle viseret med, men jeg har ikke selv nogle erfaringer med dem..

og øv dig, så skal du nok komme op i fart..

• #3   16. dec 2015 Den med ikke at kigge på de modkørende er jeg nok med på. jeg har kørt bil i nogle år men først i år fået kørekort til MC. smiley

problemet er at lyset fra de modkørende reflekteres i dråberne på visiret. Så misionen er vel egentlig at få de dråber væk. Det klarer opvaskemidlet simpelthen? Bliver det ikke sådan én stor skumfest lige foran mit ansigt? smiley smiley smiley

• #4   16. dec 2015 Det mørke visir du køre med gør også utroligt meget for at fjerne udsyn når der er mørkt, jeg har på min ktm monteret nogle tåge lygter fra biltema som er sat til at lyse med langt lys, de gør en stor forskel

• #5   16. dec 2015 Mørkt visir i mørke er absolut no go - det sluger rigtig rigtig meget udsyn..

• #6   16. dec 2015 Visiret er ikke mørkt. Det er helt klart men har da en smule brugsridser. Det lyder som om første skridt er at investere i et nyt visir smiley

• #7   16. dec 2015 Det var lige en smutter fra min side, kunne havet sværget på du skrev du havde mørkt visir smiley

• #8   16. dec 2015 det bliver aldrig nr1 men ting der kan gøres for at gøre det bedre er bedre

1. pære
    de bedste lovlige er osram http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/universaldele/paerer-og-lygter/for-og-taagelygte/h4/paeresaet-h4-12v-60-55w-nightbreaker-unlimited/n-2103501320/pn-597805351/
    eller phillips
    http://www.kn-auto.dk/product/philips-xtreme-vision-h4-paerer-130-pris-1456/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner)
    der er ingen nævne værdig lys forskel på dem

2. så sikre sig at visiret er ren og ridse frit

3. købe hansker med et visker blad på kanten

• #9   16. dec 2015 Ellers så invester 13kr. i sådan nogen her:
    http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Personligt-udstyr/Hjelm-og-visir/Visirviskere-2-stk-2000022843/

De er overraskende effektive:-)

• #10   16. dec 2015 Hvis du smører visiret ind i sulfo og lader det tørre ind, derefter tørrer sulfoen af med tørt papir, så kommer der en hinde på og vandet ryger nemt af. Plus de dugger heller ikke.

• #11   16. dec 2015 Jeg her vant til at køre med dårligt udsyn i motocross sporten .. Specielt når man kører om vinteren hvor der er mudder, regn, sne og solen reflektere på i brillerne .. Det er lidt det problem når man kører om vinteren på gade MC, hvilket jeg også har gjort meget ... Forskellige løsninger i farver af glas .. På gade MC vil du nok skulle teste forskellige køre briller .. Meget let tonet gule køre briller har jeg været glad for. De hjælper til at tage det skrape af lyset imod dig, og gøre skarpere af det omkring .. Men man skal prøve sig lidt frem til natkørsel .. hvis den gule er for mørk, kan man ikke se møj jo .. Nogle har sagt at blå glas er godt .. ik´til mig, men de gule virker fint hér smiley

• #12   16. dec 2015 Mener at have set nogle små led lygter som evt kan efter monteres ??

• #13   16. dec 2015 Jeg har undersøgt sagen. Det viser sig, at forlygten er en S2 pære og ikke en H4.
    Det er i øvrigt en 35/35 der sidder deri nu.

Findes der kraftigere S2 pærer, eller kan det evt. lade sig gøre at konvertere den til H4 så man kan få gavn af alle de gode, kraftige pærer til denne type?

• #14   16. dec 2015 Jeg havde samme problem og prøvede denne http://www.thansen.dk/bil/bilpleje/shampoo-og-vask/turtle-clear-vue-300-ml./n1227180038/pn1227191974/
    og jeg må sige jeg er blevet meget overrasket... jeg syntes det virker en del bedre end sulfo som jeg har brugt i flere år...

• #16   17. dec 2015 Med gult lys på mc/bil og/eller gule briller, skulle det være nemmere at se kontraster (farveforskel) ved nat kørsel. Man kan bl.a få gult folie til at sætte på forlygten. Hvor meget effekt det har ved jeg ikke.

At begynde at bygge din lygte om fra s2 til H4 pære, vil jeg stærkt fraråde dig. Din lygte er bygget til en bestemt pære, brændpunktet i pæren, skal sidde meget præcist i parabolen (hvilket der er meget stor sansynlighed for, at det ikke kommer til. Efter en ombygning til anden type pære) for at parabolen kaster lyset rigtig ned på vejen.
    Har set flere gange på biler hvor folk har monteret billige pære fra thansen eller lign. 2 stk for 40,-kr
    Hvor der så ingen asymetri er i lyset, og derfor meget dårlig lys på vejen. Skifter pærerne til to kvalitets pære og vupti alt er som det skal være. Forskellen på discount og kvalitet pære, er at brændpunktet ikke sidder rigtigt i discount pæren.

Prøv at få kontrolleret din lygte justering med et lygteapperrat hos et værksted imens du sidder på den smiley

• #18   17. dec 2015 Yes... Meget dårlig plan at ændre på lygten. Men det er nok en overvejelse værd at sætte en anden forlygte på - en med en H4, som du selv nævner det vil ganske givet lyse noget bedre- og hvis det ikke er nok så kan man også få pærer op til 100w (dog ikke lovligt!)..

Dog er der også denne løsning, - der er også en S2 adapter ... utroligt billigt http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-HID-Headlight-Bi-Xenon-AC-Slim-Ballast-Kit-H4-H6-6000K-35W-Hi-Lo-Bulb-/251481273101

• Stefan P
    Stefan P Tilmeldt:
    dec 2014

Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 231
    #19   17. dec 2015 Prøv evt. at ligge et billede op af din forlygte for en ybr125 skulle fra stardart have en lygte med H4 pære.

• #20   17. dec 2015 Det kan også være en god idé at kontrollere spændingen over pæren. Selv et spændingdfald på på en enkelt volt har stor betydning for lysudbyttet.

• #21   17. dec 2015 jeg ved en del er imod denne løsning, men den virker.
    lovlig nej.

på r6eren har jeg monteret xenon. så mangler man ikke lys.
    men det kræver du indstiller lygten så du blænder mindst muligt.

• #22   17. dec 2015 På cykler med DE linser kan man godt montere xenon uden det blænder. Modsat normale lygter, som ofte giver meget diffust lys = mindre lydudbytte til dig og lys i dine med trafikanters øjne.

• #24   19. dec 2015 Rent køreteknisk kan du med fordel lægge dig i passende afstand efter en bil/lastbil, der kører nogenlunde så hurtigt, som du ville køre selv. Det gjorde jeg i din situation, dengang jeg pendlede mellem landsdelene i weekenden. Fx turen ad den gamle hovedvej gennem Rold Skov om natten i regnvejr blev mere sikker og afslappende, når jeg blot skulle holde afstand til et par baglygter og ikke 'se' selv. Prøv det selv smiley

• #25   20. dec 2015 Andreas M, jeg tog kørekort til MC i October-December måned og jeg synes ikke der var de store problemer med mørke, selv ikke ude på landet med eller uden gadelys. Vi kørte så på de "lidt" større ER5/ER6 og med klart visir.

• #26   23. dec 2015 Som det er nævnt, skal du smide gult lys på. Jo skarpere jo bedre.

• #27   24. dec 2015 Sørg også for at parabolen er fuldkommen blank smiley

• #29   25. dec 2015 Jamen Morten, du holder da afstand og følger med i de forankørendes kørsel, ingen autopilot tak!

Kommentér på:
Kørsel i regnvejr og mørke

Annonce