Kørsel i regnvejr og mørke {{forumTopicSubject}}
Godaften.
Jeg har i forbindelse med at skulle flytte investeret i en lille motorcykel til at dække det transportbehov der er opstået, en YBR 125 hvis det har interesse
Meningen er først og fremmest at bruge den som handy transport rundt i byen, men også at kunne køre hjem på besøg (50 km) ind imellem.
Efter de seneste dage at have eksperimenteret lidt med kørsel i mørke og regnvejr må jeg konstatere at det ikke er så ligetil som jeg havde forventet. Da jeg tog kørekort foregik lektionen i mørkekørsel på en lys og varm sommeraften så reelt lærte vi ikke meget andet ved dét end hvornår man blænder op og ned
Jeg synes det er forbavsende svært at se noget.
Mest fordi lyset på motorcyklen ikke er vanvittigt kraftigt (I hvert fald ikke sammenlignet med en bil) og når der så kommer en modkørende bliver det helt umuligt at se når lyset fra den modkørende reflekteres i dråberne på visiret.
Dette resulterer i at jeg naturligvis sætter farten ned som konsekvens af manglende udsyn. Dette betyder dels en noget længere køretid men også at jeg bliver irriterende for de bagvedkørende som så begynder at lave alverdens mere eller mindre "geniale" overhalinger..
Jeg er ret uerfaren på motorcykel, og har indtil for nyligt kun kørt i tørt vejr i sommerhalvåret men hvis jeg er nødt til at holde mig til den slags kørsel, så forsvinder ideen lidt med at have motorcyklen. Jeg har allerede en anden motorcykel (En gammel Vespa Sprint 150) til disse søndagsture i godt vejr.
Så derfor tænker jeg:
Hvad gør I andre? kender i til problemet, eller er det bare mit syn den er gal med, og hvad gør I for at løse det?
Kan man montere en kraftigere pære i forlygten som kan lyse "forbi" den modkørende og hvor meget betyder det hvilket visir man kører med?
Tak.
Andreas
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
og sørg for at holde dit visir helt rent, så hænger vandet ikke så nemt "fast".. der findes også et utal af produkter til at behandle viseret med, men jeg har ikke selv nogle erfaringer med dem..
og øv dig, så skal du nok komme op i fart..
dec 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 4
problemet er at lyset fra de modkørende reflekteres i dråberne på visiret. Så misionen er vel egentlig at få de dråber væk. Det klarer opvaskemidlet simpelthen? Bliver det ikke sådan én stor skumfest lige foran mit ansigt?
sep 2012
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 13 Svar: 183
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
dec 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 4
sep 2012
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 13 Svar: 183
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
1. pære
de bedste lovlige er osram http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/universaldele/paerer-og-lygter/for-og-taagelygte/h4/paeresaet-h4-12v-60-55w-nightbreaker-unlimited/n-2103501320/pn-597805351/
eller phillips
http://www.kn-auto.dk/product/philips-xtreme-vision-h4-paerer-130-pris-1456/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner)
der er ingen nævne værdig lys forskel på dem
2. så sikre sig at visiret er ren og ridse frit
3. købe hansker med et visker blad på kanten
nov 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 90
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/MC/Personligt-udstyr/Hjelm-og-visir/Visirviskere-2-stk-2000022843/
De er overraskende effektive:-)
maj 2012
Følger: 18 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 24 Svar: 237
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
jul 2008
Følgere: 33 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 1.774
dec 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 4
Det er i øvrigt en 35/35 der sidder deri nu.
Findes der kraftigere S2 pærer, eller kan det evt. lade sig gøre at konvertere den til H4 så man kan få gavn af alle de gode, kraftige pærer til denne type?
apr 2014
Følgere: 9 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 441
og jeg må sige jeg er blevet meget overrasket... jeg syntes det virker en del bedre end sulfo som jeg har brugt i flere år...
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 542
At begynde at bygge din lygte om fra s2 til H4 pære, vil jeg stærkt fraråde dig. Din lygte er bygget til en bestemt pære, brændpunktet i pæren, skal sidde meget præcist i parabolen (hvilket der er meget stor sansynlighed for, at det ikke kommer til. Efter en ombygning til anden type pære) for at parabolen kaster lyset rigtig ned på vejen.
Har set flere gange på biler hvor folk har monteret billige pære fra thansen eller lign. 2 stk for 40,-kr
Hvor der så ingen asymetri er i lyset, og derfor meget dårlig lys på vejen. Skifter pærerne til to kvalitets pære og vupti alt er som det skal være. Forskellen på discount og kvalitet pære, er at brændpunktet ikke sidder rigtigt i discount pæren.
Prøv at få kontrolleret din lygte justering med et lygteapperrat hos et værksted imens du sidder på den
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
Dog er der også denne løsning, - der er også en S2 adapter ... utroligt billigt http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-HID-Headlight-Bi-Xenon-AC-Slim-Ballast-Kit-H4-H6-6000K-35W-Hi-Lo-Bulb-/251481273101
dec 2014
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 232
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 533
lovlig nej.
på r6eren har jeg monteret xenon. så mangler man ikke lys.
men det kræver du indstiller lygten så du blænder mindst muligt.
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 188
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Kørsel i regnvejr og mørke