Endnu et spørgsmål om afgift {{forumTopicSubject}}
Hejsa derude.
Jeg ved at spørgsmål om afgift har været oppe og vende en million gange, og jeg ved godt at der findes en udemærket søgefunktion her på Motorcykelgalleri. På trods af det har jeg alligevel ikke kunne finde svar på noget jeg sidder og grubler over.
Det er jo som bekendt påtvunget at betale afgift af konstruktive ændringer hvis der ikke bygges efter tre-års reglen. Det er vist efterhånden banket fast med syvtommer søm.
Men gælder dette også ikke-konstruktive ændringer? Her tænkes på tank, sæde, bagsæde, styr (hvis monteringen er den samme), sideskørter, udstødning, etc. etc., eller går ikke-konstruktive ændringer fri af denne skattefælde?
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.575
Den er vel primært indført for at det ikke skal kunne betale sig, at hente en MC uden afgift i Tyskland, for derefter at montere delene på et gammelt dansk stel, og på den måde omgå ny afgift..
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 79
Men hvis jeg så har skiftet bagskærm, sæde, forlygte, blink, udstødning, styr, fælge og fodhviler indenfor 2 år, så er jeg.... kriminel?
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
jun 2015
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 31
•Udskiftning af en skærm er ikke en konstruktiv ændring.
•Montering af ryglæn er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af sæde er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af tank er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af styr er ikke en konstruktiv ændring hvis den oprindelige fastgørelsesmåde bibeholdes - 14.05.4
•Udskiftning af for- og bagblink er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af gaffel med ikke original (gaffelbro eller komplet gaffel) er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 4.01.031. Anvendes en gaffel fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
•Udskiftning af forhjul er ikke en konstruktiv ændring såfremt man anvender samme størrelse. Anden størrelse (omfang ændres med mere end 5 % op/ned, og ændret breddeforhold for/bag) kræve syn og dokumentation iht. 8.002.003 (1) og (2).
•Udskiftning af bremse(r) (både bremscylinder/v. håndtag, skive og kaliber og/eller fra tromle til skive) er en konstruktiv ændring hvis de afviger fra det cyklen er født med, og kræver syn og dokumentation - 5.01.001. Anvendes en bremse fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
•Udskiftning af motordele/motor (ved bibeholdelse af max. 20 % og hvis motoren yder mere end 20 %) Enhver udskiftning af motordele/motor som påvirker forbrændingen anses som konstruktiv ændring og skal dokumenteres og godkendes. f.eks cyl., topstykke karburator eller indsprøjtningssystem og manifold mm. Udskiftning af et sidedæksel ved overgang fra kæde til rem anses ikke som konstruktiv ændring. Anvendes en motor fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
Neddrosling af motor til under 20 % er ikke tilladt!!!
•Udskiftning af gearkasse er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af udstødning er normalt ikke en konstruktiv ændring og kræver almindeligvis ikke syn. Dog skal støjgrænser ved første reg. overholdes. Ved et e-godkendt køretøj (produceret efter 1. juli 2004) skal en e-godkendt lyddæmper udskiftes med e-godkendt- 7.05.001 (4).
Bemærk, at på EF-typegodkendt personbil M1, på EF-typegodkendt motorcykel og på enhver knallert må man kun udskifte til original eller EF-typegodkendt reservedelslyddæmper.
•Udskiftning af et baghjulsophæng/bagsvinger anses iflg 8.03.030 som en konstruktiv ændring – kræver syn og dokumentation. Der skal fremvises en prøvningsrapport fra anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks. TÜV) som dokumenterer at bagsvingeren er lige så stærk som den originale vil den blive accepteret. Anvendes et baghjulsophæng fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
•Udskiftning af et baghjul(kun baghjul eller i forbindelse med udskiftning af bagsvinger til bredere baghjul). Udskiftning af baghjul er ikke en konstruktiv ændring såfremt man anvender samme størrelse. Anden størrelse kan (omfang ændres med mere end 5 % op/ned, og ændret breddeforhold for/bag) kræve syn og dokumentation iht. 8.002.003 (1) og (2).
•Fuldlakering af motorcyklens stel og lakdele er ikke en konstruktiv ændring.
•Den mindste ændring af stel gennem påsvejsning eller omsvejsning eller afskæring er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 8.01.001 - Fremmede stel (ikke originale) må ikke anvendes i Danmark! – SKAD har opnået at afskæring af fender struts på Softail ikke anses som konstruktiv ændring!
•Udskiftning af støddæmpere bagved er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af kædedrev til remdrev eller lign. er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af spejle er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af fremrykkerkit, hvor bremse og gearskifte flyttes med, er en konstruktiv ændring og kræver syn og dokumentation - 8.01.001
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
jun 2015
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 31
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Er der en der evt. kan linke til noget lovtekst eller anden dokumentation hvor der står beskrevet sort på hvidt?
Endnu et spørgsmål om afgift