{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.352 visninger | Oprettet:

Mads J
Mads J
Tilmeldt:
15. nov 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

A1 motorcykel til motorvej {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg fylder snart 18, og vil gerne tage kørekort til motorcykel. Jeg ved ikke særligt meget om motorcykler, og har derfor et spørgsmål.
Kan man overhovedet få en lille motorcykel (kategori A1) som kan komme op på 120-130 km/t, som man må køre på de fleste strækninger på motorvej, eller skal man op i kategori A2 for at finde en motorcykel som er i stand til dette? smiley (Bær over med mig hvis dette er et dumt spørgsmål)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  A1 motorcykel til motorvej
  • #1   15. nov 2015 de fleste kan klare 110, enkelte også 120-130 men så er de også på max, hvilket ikke er en fryd at køre i.

  • Mads J
    Mads J Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   15. nov 2015 Tak for svaret smiley Kender du nogen modeller der kan komme op på 120-130, og hvilken prisklasse snakker vi?

  • #3   15. nov 2015 René har helt ret. Jeg har kørt 125 i lige over to år nu, jeg plejer at kunne holde omkring 100 kmt på motorvejen, 120 hvis det går ned ad bakke og jeg ligger mig godt ned over tanken, men så er den også max presset hvilket ikke ligefrem er super godt for motoren.

    Mit råd til dem som kører A1 nu er, undgå motorvejen eller find en lastbil at ligge bagved..


  • #4   15. nov 2015 yamaha ybr 125 er vist opgivet til 115km/t men du skal nok regne med at modvind sætter den tilbage. måske kan cbr 125r klare mere...

    i det hele taget , undgå motorvej, du kan sagtens køre der men forvent at nå en marchhastighed på 100


  • #5   15. nov 2015 CBF125 skulle være lidt kraftigere end YBR125, og jeg ved af erfaring at CBF'en holder ca. de 100 km/t. YBR'en må så ligge en tand lavere. Jeg mener at CBR125 (specielt den gamle smalle model) har et pænt højt 6. gear, så den har en højere teoretisk topfart, men om den så kan nå den fart er jo begrænset af motorens ydeevne.

    Yamaha's YZF-R125 skulle kunne ligge på omkring 130 km/t. Jeg kunne næsten følge med den for fuld øre på min Honda, så det er nok minimalt hvor meget hurtigere den reelt er.

    Konklusionen må så være at de alle er ligeligt langsomme. Nogle en brøkdel hurtigere end andre.

    MT125, R125, Duke 125 og RC125 er de hurtigste, men også dyreste.


  • #6   15. nov 2015 var det ikke Cristina der kunne få hendes yamaha r125 op på 133?

  • Kristian C
    Kristian C Tilmeldt:
    apr 2012

    Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 64
    #7   15. nov 2015 Er det ikke bare at "peppe" motoren lidt op?
    Måske en højere gearing? du mister så godt nok lidt at det optræk motoren alligevel ikke er i besindelse af. smiley


  • #8   15. nov 2015 Hej.
    Med en så lille motor tror jeg også det har en del at sige om du vejer 80kg eller 130kg mht topfarten.


  • #9   15. nov 2015 #7
    nej for peppe den lidt op 2-5hk koster hurtig 10k og så er du måske 140-45kmt(for Yzf på speedo)

    ang gering kan den alligevel ikke trække den ud i højeste gear og så vi skal du geare den ned for at få det op timale ud af den


  • Kristian C
    Kristian C Tilmeldt:
    apr 2012

    Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 64
    #10   15. nov 2015 arrr 10000kr? Du behøver jo ikke guld belagte stemel ringe smiley
    Du kunne jo hurtigt prøve med en lidt større karburator (ældre modeller - 600-1000kr) Større forør/udstødning (Kan laves selv hvis man er lidt teknisk begavet)
    Ellers så ændre gearing. Du skal jo ikke smide 8-10 tænder ekstra på, så er det jo klart den ikke kan magte det. Men prøv da med en 2-4 fire smiley


  • #11   15. nov 2015 Kristian C
    Det er spild at tid og penge at putte en karburator på en motorcykel med indsprøjtning.....


  • Kristian C
    Kristian C Tilmeldt:
    apr 2012

    Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 64
    #12   15. nov 2015 Haha. Det var nu også tiltænkt til de ældre modeller, hvilket jeg også har skrevet.
    Men tak for info Mr. Wikipedia


  • #13   15. nov 2015 ja self rigtig vis man kigger efter de gamle modeller ellers kan man jo bare købe en 2takter

    men her er taget udgangspunkt i Yzf 125

    og når den ikke kan trække den ud bliver den ikke hurtigere på toppen af at tage et par tænder bagpå


  • Kristian C
    Kristian C Tilmeldt:
    apr 2012

    Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 64
    #14   15. nov 2015 Jeg har ikke taget udgangpunkt i en Yzf125. Men derimod det spørgsmål trådstarter søger svar på. Men hvis en sådan en forvokset knallert ikke engang kan magte den gear den er født med..?? Så er der da godt nok heller ikke meget retfærdighed til. Man skulle jo syntes der var begræsninger monteret i lortet

  • #15   15. nov 2015 man vil jo gerne havde en motor til at køre med lave omdrejninger så det ikke lyder som om den sprænger i luften (og det koster måske 5-7 kmt på toppen og lidt i optræk i dette tilfælde)

    det er de færreste der kan ramme begænseren i højeste gear på en lige(også vandret) vindstille vej blandt andet min FZ1


  • Kristian C
    Kristian C Tilmeldt:
    apr 2012

    Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 64
    #16   15. nov 2015 Nu skal du lige huske vi snakker 125cc! Du vil have højere topfart? Men ved lave omdrejning. Det bliver jo et regnestykke der aldrig går op.
    Ramme begrænseren i højeste gear? hvor kom det lige fra.. Tør da ikke tænke på hvordan din stakkels gammel yamaha bliver pryglet hvis det er din køre stil.


  • #17   15. nov 2015 det fabrikaten der vil havde lavere omdrejninger
    og det koster på topfarten fordi den ikke har kræfterne til at trække den gearing ud

    gamle? yamaha bliver pryglet?
    er det nu at blive pryglet at se hva topfarten reelt er? 1 gang eller 2

    det med at ramme begrænseren kommer ind i billedet vis du vil havde den Højestereste topfart får man ved at den lige præcis ikke kan ramme begænseren på en lige strækning


  • #18   15. nov 2015 Skal du have noget 125 der kan klare motorsti så skal du have en YZF125, CBR125 og geare dem om. Ellers en RS125 eller lign totakter, og så ud med de droslinger.

    Jeg har en 125'er til salg hvis det skulle være. Den går dog lige 100.


  • #19   15. nov 2015 125cc er fornøjeligt nok til sogne- og landevej. Ikke motorvej - der er max. 15 HK simpelthen ikke nok. Vil mene, at de eneste 125'ere, der kan klare motorvej, er de lidt ældre 2-taktere med 25-30 HK. Men de kan ikke køres med A1-kørekort, så vidt jeg ved smiley

  • #20   15. nov 2015 #19 de må godt køres på a1 men så skal de være droslet tilde 15hk

  • #21   15. nov 2015 #20
    Jo, men det hjælper jo ikke meget mht kørsel på motorvej så smiley


  • #22   15. nov 2015 Jeg ville gå efter en japaner fra 70/80'erne. De er fra en tid, hvor der ikke blev tænkt så meget på miljøpåvirkning.
    Nyere maskiner er går meget magert, og mister pusten i toppen af registret. Det gør de gamle maskiner ikke.
    Modsat kan der være mere arbejde i de gamle, hvis der ikke er passet ordentligt på dem.
    Et evt bud
    http://m.guloggratis.dk/transport/motorcykel/honda/annonce/30054513-honda-cb125-twin
    http://m.guloggratis.dk/transport/motorcykel/honda/annonce/29760189-meget-flot-og-sjaelden-honda-cb-125-a


  • #24   16. nov 2015 Nej man får ikke automatisk a2? Man skal op til en ny praktisk køreprøve.

  • #25   16. nov 2015 og det er kun med Max 96(/2 =48)hk

  • #26   16. nov 2015 #23: Man får kortet "automatisk" efter bestået prøve, og man må ikke køre på en MC med mere end 96hk fra fabrikken på A2 kortet.

  • #28   18. nov 2015 Jeg kørte på en Honda cbr 125r 2008. Den kunne godt komme op på 130 km/t. Den kørte fint også helt på toppen. Det tager lidt tid og komme op på topfart, men økonomisk er den sku. Den kører i hvert fald 30 km/l.

    Som andre skriver køb en brugt. Efter 2 år vil du gerne have noget større.


  • #29   18. nov 2015 Cagiva Mito sp525 (125cc/ 12hk) render ^150km/t
    De gamle udroslet (125cc/ 34hk) ^170km/t smiley smiley


  • #30   18. nov 2015 Det gad jeg godt se på GPS Henrik!

  • #31   18. nov 2015 det sku nok være til at finde på YT endnu Frederik, kiggede selv en del efter det for en del år tilbage, men ja kan godt være der skal hives lidt af, skal der jo som regel, gælder vist de fleste køretøjer smiley
    Men i hvert fald nok til at kunne komme på motorvej sku jeg mene smiley


  • #32   18. nov 2015 Jeg kører selv på 55hk. Honda, men skulle en enkelt gang følges med en kammerat, som kørte 125 og han kunne klarer 95, men der havde vi vinden imod os og det var bare træls. Dagen efter var det fint vejr, der kørte han snildt 110-115 smiley så overvej hvor meget du kører motorvej i dårligt vejr, for ellers tror jeg alle klarer lidt over 100 smiley

Kommentér på:
A1 motorcykel til motorvej

Annonce