VINTERHI {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen,
Jeg er lige blevet en ny ejer af en motorcykel og jeg har et spørgsmål angående vinteren siden jeg er lidt grøn på emnet. Jeg har læst en masse tråde herinde og blevet lidt klogere og intil videre har jeg forstået det sådan her:
1.) Tøm tanken og sprøjt WD-40 i for at undgå rust
2.) Hæld en smule motorolie i cylinderen
3.) Dæk udstødningsrøret til med plast-folie så der ikke trænger fugt ind (stod i min manual... synes det lyder lidt underligt)
4.) Tag batteriet ud og hold det indendørs
5.) Og selvfølgelig skal den stilles et sted uden store tempereatursvinginger.
(siden den er helt ny skal jeg ikke skifte olie eller filtre)
Men så er mine spørgsmål:
Når den skal startes igen, skal man så "fjerne" WD-40 sprayen fra tanken? Og hvordan?
SKAL batteriet lades op hver 14. dag som en af Jer skriver og hvilken lader skal der evt. bruges? Er det ikke nok bare at lade det op næste år før man sætter det i?
Hvad med olie i cylinderen? Den gør vel ikke noget når mc'en skal startes?
Skal motorolie skfites efter vinterhi, selvom den jo er helt ny nu?
Og hvad er det for noget med benzin i karburatoern, for at pakningerne ikke skal tørre ud... er det rigtigt?
Håber I kan hjælpe mig
VH
Toni
jan 2005
Følger: 44 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 136 Svar: 1.174
Ellers er det vigtigste bare at der skal være frisk olie i motoren (gammel olie kan danne syre som kan ætse i motoren). Giv alle plastdele en gang voks, så er de beskyttet. Deruover kan man få noget silikonespray som man kan sprøjte over hele cyklen så også alu og lign er beskyttet...
/Jan
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
aug 2004
Følgere: 28 MC-er: 5 Annoncer: 4 Emner: 129 Svar: 581
fyld ½ l. karburatorsprit i tanken og fyld den helt op.
og husk at afmontere dit batteri og lad på det jævnligt.
dec 2003
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 4 Svar: 145
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Den smule WD-40, der måtte være i tanken, opløses og forbrændes fint med benzinen,når du kører igen. Det samme med motorolie i cylindre.
Jeg har skrevet det mange gang - mine cykler har altid overvintret udendørs - indsprøjtet i WD-40 (eller silicone spray) og tildækket med en ikke tætsluttende MC-garage.
Opladning af batteri bør du gøre nogle gange i løbet af vinteren.
Du kan sagtens bruge en billader!!! husk bar at stille på low, hvis muligt og så: lod to stykker ledning på en 10-20 W pære og sæt den mellem batteriets poler, mens du lader! Det skåner batteriet og ser hyggeligt ud til jul
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg ved ikke hvor vigtigt det er af hensyn til en enkelt vinter, men jeg skifter altså olie og filter en gang årligt, og så kan det lige så godt være op til vintersøvnen:-)
aug 2005
Følger: 27 Følgere: 27 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 569
Er det så luft filteret eller olie filteret?
apr 2005
Følger: 94 Følgere: 99 MC-er: 1 Annoncer: 2 Svar: 2.835
okt 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Fandt forresten den her på nettet, hvis nogen er interesseret:
http://www.ezypublish.nu/type2/viewNews.asp?ID=2603&UID={90CE925D-6607-4589-AAFD-EC970DEF5E7A}
Eller gå ind på www.mchuset.se og click på VINTERTIPS i højre side hvis linket ovenover ikke virker.
Der står noget om hvorfor man skal skifte olie før vinter.
VH
Toni
aug 2005
Følger: 27 Følgere: 27 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 569
VINTERHI