{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.198 visninger | Oprettet:

Honda CRF 450 2005 {{forumTopicSubject}}

Hej. Søger en der har forstand på crossmaskiner, heriblandt er Honda CRF 450.

Jeg står og skal montere knastakslen på topstykket og er lidt i tvivl om hvor fjedre skal være henne. Der er 2 lille fjedre og 2 store.
Lige nu er de 2 lille fjedre sat i indsugningsventilerne og med "shims" ovenpå.

Men når jeg drejer tandhjulet på siden af akslen kan man overhovedet ikke presse indsugningsventilerne ned. Er det normalt de skal være så hårde? Eller skal der andre "shims" i?
Jeg har prøvet og sætte de 2 udstødnings shims ovenpå indsugningsventilerne men der er den stadig hård, kan næsten ikke dreje knastakslen rundt med dem i.

Håber nogen kan hjælpe smiley

Mvh Casper


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Honda CRF 450 2005
  • #2   17. apr 2015 det skam også derfor jeg spørger til råds først smiley

  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Svar: 2
    #3   17. apr 2015 Ved du overhovedet noget om hvordan sådan noget skal samles Casper?
    Du kan nemlig nemt komme til at lave frygteligt meget skade.
    ang. længden på fjedrene, det kan du slå op i en reservedelsliste. Det har jeg ofte haft held med smiley


  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Svar: 2
    #4   17. apr 2015 Nu har jeg lige undersøgt det, og ifølge denne hjemmeside: http://www.thumpertalk.com/topic/918648-stock-valve-spring-length/ så er udstødningsventilerne de lange, typisk med en hvid streg, og indsugningsventilerne er de korte, typisk med en blå streg smiley

  • #5   17. apr 2015 Få den over til Hans Henrik, han er mc mekaniker, det er på vej i hegnet det projekt der og det ville være en skam med alle de timer og kroner du har brugt nu.

  • #6   17. apr 2015 Længden på fjedrene står i manualen og den har du jo som fil så vidt jeg husker?

  • #7   17. apr 2015 Og du er sikker på den er timet ok og du ikke presser ventilerne ned i stemplet?

  • #8   17. apr 2015 Du skal sidde med en original Honda manual ved siden af din mens du gør det ... Hvis du ikke har sat topstykket på endnu, skal du heller ikke gøre det FØR du har fået shimset ventilerne ind korrekt .. Du har 2 mærker - et på hver side at motorskjoldene ( inde bag et lille alu dæksel, til en umbraco nøgle ) . venstre side at tændningsmærket, højre er også et "top indikator" mærke ... dér på højre side, ved mærket, på drivhjulet er centerbloten invendig til en unbraco, og udvendig til en 6-kant .. mener det er en 17´er nøgle ... MEM .. de to mærker SKAL være 100% i position når knastkæden bliver monteret. ellers dør baby !!

    Knastkæden er DET SIDSTE man sætter på, og du skal have en svinghjulsaftrækker. FORDI: det er en RIGTIG dårlig idé at adskille knastkæden og lave en samling på den ved udskiftning .. man tager svinghjulet af, og løsner en lille kæde holder ( der sidder med én 6mm bolt) og så kan du trække den gamle kæde ud den ven, og hive den nye op dér .. Tandhjulet på knastakselen afmonteres, man sætter kæden på, og om på knastakselen .. Knastkædestrammeren SKAL være afmonteret mens alt dette foregår, og er det SIDSTE man monterer .. knastaksel skal stå lige mellen åbning på inds, og luk på Udst, når man sætter tanhjuler på, mens man modholder med centerbolten på hjøre side ... hvis alt sidder korrekt dvs .. den 2 streger på tanshjulet flugter med toppen af pakfladen til topdækselet, tændningsmærket, og drivhjulsmærket på højre side, kan du montere knastkædestrammeren .. DEn SKAL du goså ha 110% sikkerhed på at du ved hvordan den skal monteres, ellers maser du det hele ..
    Hvis du mener du er modig nok til at gøre det selv, og her nået dertil hvor det hele er sat på, så derjer du FORSIGTIGT 2 omgange på krumtappen via centerbolten i højre side UDEN tændrør i, til alt står på mærkerne igen .. tjekker alt er okay .. hvis der under processen er noget der låser, strammer mere end fjedrene, så stopper du lige dér, og finder hvad du har gjort forkert ...

    MEN MEN .. hvis jeg var dig, ville jeg finde en mekanikker som ER rutineret i den slags motore, og som jeg kunne få lov til at kikke med og stille spørgsmål, men den bliver samlet, så du kan få lidt mere sikkerhed og viden, næste gang den skal adskilles ... Hvis du ikke kan finde nogen som er 100% erfarne i den slags motore. må du gerne kommer over forbi mig ,så skal jeg hjælpe dig .. Det er ALT for dyrt for dig at lave fejl lige på det punkt hvor du er nu !! DET gider du ikke ..

    Modsat bliver du VILDT glad for din bike når den er samlet og kører .. 05´eren hvar en kanon motor, og den kører en uendelighed uden problemer når den først er klar smiley


  • #9   18. apr 2015 Super smiley tusind tak for dit svar Allan smiley ringer lige til en der hedder Flemming som har forstand på 4 takts motorer og hører ham.

  • #10   18. apr 2015 fordi i og med ventillerne er blevet slebet regner jeg da stærkt med at de små "shims" der sad ovenpå ventilerede dengang, bestemt ikke passer nu hvor det hele er blevet rykket og drejet som jeg ved ikke hvad smiley

  • #11   19. apr 2015 Ventilerne er kun slebet i enden og ikke på lukkefladerne?

  • #12   19. apr 2015 sendte topstykket til slibning ved jegstrup crosscenter og de er så slebet tætte nu. Jeg kan ihvertfald se ventil sæderne er slebet.

    Kender en der har står på 4 takt motorer, han får lov til at samle hele topstykket og få de rigtige shims i så ventillerne står rigtigt. Og så timer jeg den selv efter manualen, og til sidst drejer den stille og roligt rundt med hånden før jeg overhovedet bruger kickstarteren smiley

    Den står lige pt med knastakslen monteret bare for at have det hele samlet, og jeg bemærker når jeg drejer på tandhjulet så kan knastakslen næsten ikke dreje rundt, nok en tegn på de shims der sidder i overhovedet ikke passer. (Skal lige siges at topstykket ikke sidder på selve Honda'en) smiley


  • #13   19. apr 2015 Crosscenter ved nok hvad der er rigtigt, men du skulle bare have ladet dem indstille spillerummet på ventilerne.
    Står der shims på regningen eller brikker?
    Hvis der gør det har de stillet dem.


  • #14   19. apr 2015 Ja det skulle jeg nok. Men ham hos jegstrup skulle have 700kr for at slibe 2 udstø. Ventil sæder og 700kr for 2 indsu. ventil sæder .. Synes dog det liiidt dyrt (uden moms) men der self. heller ikke den store konkurrence her i området, hvad angår cross - centre smiley

  • #15   20. apr 2015 Meget dyrt!

  • #16   20. apr 2015 Ja .. billigt er det sgu ikke .. men dvs: Jegstrup har rettet sæderne, og så har du fået 4 nye ventiler i ? , Og så skulle han ha´shimset den ind også ?

    Når du siger man ikke kan dreje knasten rundt . hvordan menere du så ? .. For den skal jo netop være shimset ind så der ER frigang .. Din knast har en rullevippearm på indst siden .. den tager man af, spænder overfaldet på, og så tjekker du din frigang på indsug siden først ... at tjekker frigang på udst er meget nemmere, da man kan komme til med pisse let ! ..

    Hunsk at der er den lille de-compressions arm , som du muligvis skal vippe lidt, når du mærker frigang ...
    Er det nye originale ventiler du fik `?


  • #17   20. apr 2015 Jo 2 nye originale udtødningsventiler, de 2 indsug. ventiler var fine nok, så han sleb dem bare alle sammen tætte.

    Hvad angår knasten, så de hvis godt ham Flemming skal samle knasten for må ærlig indrømme at det med de-compressions arm og tjekke frigang det har jeg ikke så meget står på. smiley

    Jeg tror at grunden til at knasten er så hård og dreje rundt lige nu er fordi de shims der sidder i nu er alt alt for store smiley

    Men Morten, hvis han Flemming ikke kan samle det hele, kan jeg så evt. sende topstykket til din adresse hvis det bliver nødvendigt? smiley


  • #18   20. apr 2015 En anden gang skal du nok selv køre til cylinderservicen, så sparer du mellemleddet smiley

  • #19   20. apr 2015 Fandt du målene på fjedrene i manualen?

  • #20   20. apr 2015 Ja dem har jeg, så mangler lige at måle fjedrene jeg har nu,

    De to små skal nemlig være indsug. Og de 2 store udstø.


  • #21   20. apr 2015 Og der skal nye shims i, de gamle passer jo ikke mere når der er slebet ventiler og sæder, størrelsen på shims finder man ud af ved at trække fra og ligge til, men det er ikke nemt hvis der overhovedet intet spillerum er?

  • #22   20. apr 2015 Altså der er også spillerum. indsug. Ventilerne skal være fra 0.13 til 0,19 mm og fandt kun en 0,10 mm den kunne godt komme ind under indsug. hovederne.

    Dog kunne en 0,15 ikke komme under. Men havde ikke lige en 0,13 mm smiley


  • #23   20. apr 2015 Det lyder lige lovligt tæt på! Står den bare lidt åben brænder sædet af!
    Find evt et sæt søgerblade i tommer, bladet der hedder 0.005" er næsten 0.13 mm, 0.127 mm faktisk, det skal lige kunne glide ind under og 0.15 mm ikke, eller 0.007 der er 0.18 mm.
    Kan købes i Thansen, Biltema eller Harald Skrald for 25-50 kr.

    http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Tandings---Gloderorsystem/Tandror/Sogeblade-mmtommer-13-stk-2000028588/

    Eller du kan købe et stykke i cross forretningen, de plejer at have dem i metermål der så klippes af.

    http://www.esska-dk.com/esska_dk_s/Sogerblad-Band-stal-tykkelse-0-01-0-25-mm-i-Werkstattbox-361752506100-21960.html


  • #24   20. apr 2015 Allan har ret .. du vil helst ha´ventilerne shimset ind til den "høje side", dvs tættere på .15 end . 10

    Men jeg skal lige forstå det igen .. er du sikker på at Jegstrup haSLEBET dine indsug veltiler !?!? ... Så skal han købe nogle andre ventiler til dig .. man må INTET gøre ved titanium ventiler .. INGET .. det hedder: ret sæderne, og sæt nye ventiler i ... udst må man gerne lige pudse, indsug ,, intet !!


  • #25   20. apr 2015 Altså han har ikke rørt selve ventilerne, men alle 4 sæder er slebet så de slutter tæt.
    "Siger han"

    Hvordan kan det være at man ikke må slibe på indusgningen? smiley


  • #26   20. apr 2015 Men det er ikke ham som sliber dem, han sender topstykket videre til en cylinderservice og dobler prisen op når han får det hjem, derfor det er så dyrt. Gå altid direkte til maskinisten.

    Som jeg sagde til dig, titaniumsventiler må ikke slibes pga en belægning der er på dem.


Kommentér på:
Honda CRF 450 2005

Annonce