Honda CRF 450 2005 {{forumTopicSubject}}
Hej. Søger en der har forstand på crossmaskiner, heriblandt er Honda CRF 450.
Jeg står og skal montere knastakslen på topstykket og er lidt i tvivl om hvor fjedre skal være henne. Der er 2 lille fjedre og 2 store.
Lige nu er de 2 lille fjedre sat i indsugningsventilerne og med "shims" ovenpå.
Men når jeg drejer tandhjulet på siden af akslen kan man overhovedet ikke presse indsugningsventilerne ned. Er det normalt de skal være så hårde? Eller skal der andre "shims" i?
Jeg har prøvet og sætte de 2 udstødnings shims ovenpå indsugningsventilerne men der er den stadig hård, kan næsten ikke dreje knastakslen rundt med dem i.
Håber nogen kan hjælpe
Mvh Casper
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 21 Svar: 116
apr 2015
Følger: 1 Svar: 2
Du kan nemlig nemt komme til at lave frygteligt meget skade.
ang. længden på fjedrene, det kan du slå op i en reservedelsliste. Det har jeg ofte haft held med
apr 2015
Følger: 1 Svar: 2
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
Knastkæden er DET SIDSTE man sætter på, og du skal have en svinghjulsaftrækker. FORDI: det er en RIGTIG dårlig idé at adskille knastkæden og lave en samling på den ved udskiftning .. man tager svinghjulet af, og løsner en lille kæde holder ( der sidder med én 6mm bolt) og så kan du trække den gamle kæde ud den ven, og hive den nye op dér .. Tandhjulet på knastakselen afmonteres, man sætter kæden på, og om på knastakselen .. Knastkædestrammeren SKAL være afmonteret mens alt dette foregår, og er det SIDSTE man monterer .. knastaksel skal stå lige mellen åbning på inds, og luk på Udst, når man sætter tanhjuler på, mens man modholder med centerbolten på hjøre side ... hvis alt sidder korrekt dvs .. den 2 streger på tanshjulet flugter med toppen af pakfladen til topdækselet, tændningsmærket, og drivhjulsmærket på højre side, kan du montere knastkædestrammeren .. DEn SKAL du goså ha 110% sikkerhed på at du ved hvordan den skal monteres, ellers maser du det hele ..
Hvis du mener du er modig nok til at gøre det selv, og her nået dertil hvor det hele er sat på, så derjer du FORSIGTIGT 2 omgange på krumtappen via centerbolten i højre side UDEN tændrør i, til alt står på mærkerne igen .. tjekker alt er okay .. hvis der under processen er noget der låser, strammer mere end fjedrene, så stopper du lige dér, og finder hvad du har gjort forkert ...
MEN MEN .. hvis jeg var dig, ville jeg finde en mekanikker som ER rutineret i den slags motore, og som jeg kunne få lov til at kikke med og stille spørgsmål, men den bliver samlet, så du kan få lidt mere sikkerhed og viden, næste gang den skal adskilles ... Hvis du ikke kan finde nogen som er 100% erfarne i den slags motore. må du gerne kommer over forbi mig ,så skal jeg hjælpe dig .. Det er ALT for dyrt for dig at lave fejl lige på det punkt hvor du er nu !! DET gider du ikke ..
Modsat bliver du VILDT glad for din bike når den er samlet og kører .. 05´eren hvar en kanon motor, og den kører en uendelighed uden problemer når den først er klar
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 21 Svar: 116
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 21 Svar: 116
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 21 Svar: 116
Kender en der har står på 4 takt motorer, han får lov til at samle hele topstykket og få de rigtige shims i så ventillerne står rigtigt. Og så timer jeg den selv efter manualen, og til sidst drejer den stille og roligt rundt med hånden før jeg overhovedet bruger kickstarteren
Den står lige pt med knastakslen monteret bare for at have det hele samlet, og jeg bemærker når jeg drejer på tandhjulet så kan knastakslen næsten ikke dreje rundt, nok en tegn på de shims der sidder i overhovedet ikke passer. (Skal lige siges at topstykket ikke sidder på selve Honda'en)
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Står der shims på regningen eller brikker?
Hvis der gør det har de stillet dem.
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 21 Svar: 116
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
Når du siger man ikke kan dreje knasten rundt . hvordan menere du så ? .. For den skal jo netop være shimset ind så der ER frigang .. Din knast har en rullevippearm på indst siden .. den tager man af, spænder overfaldet på, og så tjekker du din frigang på indsug siden først ... at tjekker frigang på udst er meget nemmere, da man kan komme til med pisse let ! ..
Hunsk at der er den lille de-compressions arm , som du muligvis skal vippe lidt, når du mærker frigang ...
Er det nye originale ventiler du fik `?
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 21 Svar: 116
Hvad angår knasten, så de hvis godt ham Flemming skal samle knasten for må ærlig indrømme at det med de-compressions arm og tjekke frigang det har jeg ikke så meget står på.
Jeg tror at grunden til at knasten er så hård og dreje rundt lige nu er fordi de shims der sidder i nu er alt alt for store
Men Morten, hvis han Flemming ikke kan samle det hele, kan jeg så evt. sende topstykket til din adresse hvis det bliver nødvendigt?
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 21 Svar: 116
De to små skal nemlig være indsug. Og de 2 store udstø.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 21 Svar: 116
Dog kunne en 0,15 ikke komme under. Men havde ikke lige en 0,13 mm
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Find evt et sæt søgerblade i tommer, bladet der hedder 0.005" er næsten 0.13 mm, 0.127 mm faktisk, det skal lige kunne glide ind under og 0.15 mm ikke, eller 0.007 der er 0.18 mm.
Kan købes i Thansen, Biltema eller Harald Skrald for 25-50 kr.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Tandings---Gloderorsystem/Tandror/Sogeblade-mmtommer-13-stk-2000028588/
Eller du kan købe et stykke i cross forretningen, de plejer at have dem i metermål der så klippes af.
http://www.esska-dk.com/esska_dk_s/Sogerblad-Band-stal-tykkelse-0-01-0-25-mm-i-Werkstattbox-361752506100-21960.html
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
Men jeg skal lige forstå det igen .. er du sikker på at Jegstrup haSLEBET dine indsug veltiler !?!? ... Så skal han købe nogle andre ventiler til dig .. man må INTET gøre ved titanium ventiler .. INGET .. det hedder: ret sæderne, og sæt nye ventiler i ... udst må man gerne lige pudse, indsug ,, intet !!
apr 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 21 Svar: 116
"Siger han"
Hvordan kan det være at man ikke må slibe på indusgningen?
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Som jeg sagde til dig, titaniumsventiler må ikke slibes pga en belægning der er på dem.
Honda CRF 450 2005