{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.466 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang. støddæmpere {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.. Jeg har lige brug for hjælp.. Håber der er nogen her ind, der kan fortælle mig hvordan jeg skal gøre.. Jeg har, for ikke så længe siden, købt sådan en kinoiser crosser til min søn..(Orion AGB 29) Han ville gerne prøve og køre cross og inden jeg køber en ordentlig crosser, så ville vi lige prøve med en billig en først.. Problemet ligger i at støddæmpere og fjederne er indstillet sådan at crosseren er for lavt til ham. Der sidder sådan en lille dibidut (ved ikke hvad det hedder) øverst på fjederen, hvor man kan dreje og så giver fjederne sig.. eller fjederne strækker sig.. Jeg har drejet og drejet og intet sker.. Den er stadig for lavt, (jeg ved at de kan komme meget højere op) og oven i købet, når han nu sidder på den, så vil den ikke komme op igen.. Så fik jeg øje på sådan en ventil der sidder på støddæmperen, og tænkte at den måske manglede luft... Men det virkede heller ikke..Det virkede som om den ikke kunne få mere luft.. Som om man prøver og putte luft i et dæk der allerede er fyld op til max og er ved at eksplodere hvis den bare får 1 psi mere.. Støddæmpere/fjedre bliver nede og vil ikke op igen.. Ved ikke om det giver mening det jeg skriver.. I må spørge hvis i ikke lige aner hvad jeg snakker om..

Det er denne støddæmper der sidder på..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang. støddæmpere
  • #1   8. apr 2015 Det er kun fjederforspændingen du ændrer (køreegenskaber), ikke højden på maskinen.

    Tror jeg nok.


  • #2   8. apr 2015 og luft trykket i sådan en skal vist Ca være 9-10bar

  • #3   8. apr 2015 Fjedrene er justerbare.. Går ud fra at cyklen er sænket ved at spænde fjedrene.. Men jeg har drejet på toppen for at indstille dem til normalt position, men måske burde jeg dreje flere omgange.. Kan bare ikke forstå at cyklen pludselig går helt ned når han sidder på den, og ikke rigtigt kommer op igen.. som om støddæmperen ikke har noget kompression.

  • #4   8. apr 2015 du ændrer ikke højden på cyklen, men hvor hårdt fjederen er spændt op.
    ned til smeden og få ham til at lave et beslag så den bliver højere smiley


  • #5   8. apr 2015 en dæmper skal have gas og ikke luft ... måske læs info om dæmpere , og den bliver ikke længere /højere af at skrue på fjederen ...

    at den nu bliver nede er sikkert fordi du har lukket gasen af dæmperen og funktionen i dæmperen nu er så godt som borte smiley

    hvis han skal prøve cross er der altså muligheder for at låne rigtigt grej og endda maskine i de fleste klubber...

    kineserne kan altså heller ikke lave meget andet end markræsere endnu


  • #6   8. apr 2015 Jeg har ikke lukket enten gas eller luft ud af dæmperne.. Så vidt jeg har læst mig frem til, så er de med luft. Det eneste jeg har gjort er at dreje lidt på toppen og prøvet at løse fjederne lidt.. Cyklen var højt indstillet da jeg købte den, men blev efterfølgende sænket af en mekaniker. (langt historie for hvorfor jeg ikke bare går ud til ham med den igen) Hvis man ikke kan justere højden med fjederne eller dæmpere...Hvordan justerer man så?

  • #7   8. apr 2015 du skal skrue støddæmperen af og et afstandsstykke på smiley

  • Niels K
    Niels K Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Svar: 14
    #9   8. apr 2015 hvis crosseren er med link i bag kan man nogle gange ændre på længden kødbenene og derved enten hæve eller sænke den

  • #10   8. apr 2015 Jeg har fat i noget her.. Videoen viser hvordan man sænker den.. Det må så være den modsatte vej hvis den skal hæves tænker jeg.. Dvs.. fjederne skal stræmmes??

    https://www.youtube.com/watch?v=QK1pl3IRPvQ


  • #11   8. apr 2015 det er fjederforspænding og giver kun mere frihøjde ved belastning , hvis du har et tungere barn hjælper det måske , men giver ikke mere højde vel , dæmperen forbliver præcist samme længde

  • #12   8. apr 2015 Øv... smiley smiley smiley ... Troede ellers at jeg havde fundet løsningen. Vil du uddybe det lidt mere Niels?? Link i bag???

  • #13   9. apr 2015 dæmperen er nok sænket med en spacer inde ved stammen ... så skal den tages fra hinanden, og derefter ha noget nu olie og luft ....

  • #14   9. apr 2015 Støddæmperens funktion er at støddæmpe, ikke at justere højden.

  • #15   9. apr 2015 Det jeg har læst mig frem til på mange motocross sider/forums, er at man enten hæver/sænker cyklen ved at skrue fjederen strammere eller løsere.. Ved at stramme fjederen så burde cyklen kommer højere op.. Jeg har altid troet at det med at stramme en fjedre ville have den modsatte effekt som med biler. Korte/strammere fjedere= lavere biler..Og cyklen skal jo hæves, ikke sænkes. Jeg vil prøve det i løbet af ugen og vender tilbage med resultatet.

  • #16   9. apr 2015 Hvis fjederen er ligegyldig, så kan du da bare sætte cyklen på centerbenet og svejse støddæmperen fast i øverste position.

    Det er kun brian-biler der sænkes ved at presse fjedrene sammen.

    At sætte en cykel op til optimal affjedring, er noget af en videnskab, og ikke uden grund.

    Men altså du kan såmænd også udskifte støddæmperen med en stålstang, så er du ude over problenet.


  • #17   9. apr 2015 enig kim smiley
    men det med at fjerne affjedringen, det er da ikke helt optimalt på en Cross maskine (Kina eller ej) smiley


  • #18   9. apr 2015 misforståelse ! ... på Mx forumsskriver man om at regulere det man kalder free-sag og race-sag med fjederen dvs. race-sag0 hvor meget bagenden af cyklen "falder" når man sætter sig på sadlen. Free-sag0 hvor meget bagenden falder ved cyklens egen vægt.

    fjederen bliver ikke hårdere, fordi man strammer den mere. Fjederen har den hårdhed den nu engang har ? .. Det jeg snakker om er at man nogen gange adskiller selve støddæmperen og lægger en spacer i, inde ved stammen på dæmperen, for at afkorte vandringen, som man F.eks gør når man ombygger en off-road cykel om til motard .... hvis din dæmper er original, og simpelthen bare for kort, var det nok bedre at finde en anden ...!! .. cyklen bliver ikke sårlig god at køre på med for kort vandring !!


  • #19   9. apr 2015 Jeg forstår Morten.. Men cyklen var højt da vi købte den, uden spacere, eller noget andet, og blev så sænket efterfølgende.. De er høje fra fabrikken af.. Der må være en måde at få den stillet til sin oprindelige højde, som da vi købte den..

  • #20   9. apr 2015 jeg tror at du skal tage det slavisk : tag fjederen af, og find ud af om dæmperen arbejder som den skal .. den omløber som sidder i bunden burde være din retur dæmpning ... dvs. hvis du skruer den helt ud ( med uret ) , bør dæmperen komme hurtigt retur ... hvis der er ingen ændring dér, så er da inde i dæmperen .. men først finder du ud af hvor meget psi, den dæmper skal have, og fylder det på ...

    Det kan være et problem med at nogen har skruet for hårdt i bund på retur justeringen, så retur nålen har sat sig i bund. Bla. sker det lettere hvis dæmperen ikke har nok gas/luft tryk i sig, da retur nålen bliver trykket tilbage af luft/gas trykket ..


  • #21   9. apr 2015 M

  • #22   9. apr 2015 Det vil jeg prøve Morten... 1000 tak alle sammen for jeres svar.. Det er kanon med en side som MG hvor vi kan hjælpe hinanden smiley Ses on the road!!! Dog ikke med kinøjseren smiley

  • #23   9. apr 2015 Andreas M

    Helt enig. Det var såmænd også min pointe. Man kan/skal ikke bruge fjederen på støddæmperen til at regulere højden. Hverken på crossere eller andre motorcykler.


  • #24   12. apr 2015 For at få den rigtige forspænding af fjederen måles støddæmperens vandring fra længste afstand til korteste afstand

    Derefter spændes fjederen så dæmperen sætter sig ca 30% af hele vandringen når man sætter sig på cyklen det er en tommelfinger regel man starter med

    Højden af cyklen kan du kun ændre ved længere eller kortere støddæmpere eller som andre er inde på ved kortere eller længere kødben, men det kommer an på affjedringssystemet

    Affjedring er en videnskab som ikke er så nemt som bare at skue lidt på en fjeder op og ned

    Støddæmpere skal tilpasses cyklens vægt + førernes vægt
    for ikke at tale om hvor hurtigt støddæmperen skal lukke samme og komme ud igen de to faktorer har mindst lige så meget at sige som fjederens forspænding


  • #25   12. apr 2015 Jeg er enig med dig BH.. men nu drejer det sig om en billig kinojser som knægten kun skal bruge til at hygge køre lidt på børnebanen, så han kan finde ud af om motocross er noget for ham eller ej.. Så i princippet er det lige meget om fjederne og dæmpere er justeret efter bogen, da han jo ikke skal køre race eller noget lignende, men bare køre stille og roligt. Problemet er at når han sidder sig på den, så er "rebound" utrolig langsom.. Der er mulighed for at skifte mellem hård og blød på dæmperen, men vi har prøvet begge indstillinger men det hjælper heller ikke. Det er den samme støddæmper som den gang vi købte den, så det er ikke fordi vi har skiftet til en anden en, hvor det så er der problemet kunne ligge..

  • #26   12. apr 2015 Det er retur/rebound nålen som har sat sig og lukker for gennemløb ...!!

  • #27   12. apr 2015 Og hvordan fixer jeg det?

  • #28   12. apr 2015 tag dæmperen fra hinanden.... Adskil bunden ved stammen, der hvor rebound justeringen sidder. se om justeringen internt kan skubbe retur nålen op og ned. 2. vær sikker på at rerutnålen er helt i bund ( justeret på så lidt returbegrænsning som muligt ), før du samler dæmperen igen.

    hæld olie på igen, .. men sørg for at du ved hvor meget olie der skal være på, og hvis dæmperen har et separat luftkammer med en bladder eller et stempel. Hvis der er et stempel, vær sikker på at det er positioneret korrekt, og bladder eller stempel, vær sikker på at der ikke er noget luft i olien ... hvis det er et åben kammer med luft som modtryk direkte på oilen, så er det bare olie på, og derefter luft ...Når det er gjort, presser du dæmperen helt i bung, og holder den dér, mens du justerer rebound helt i bund (langsom ) .. Nu skulle dæmperen gerne blive hængene. Så løsner du rebound, og dæmperen skulle gerne begynde at "skyde" stammen ud, hurtigere og hurtigere jo mere du løsner rebound ... Gør den ikke det; har du gjort det forkert !!!

    Derefter er det fjeder på og ud og kør ..

    Note : juster IKKE på rebound eller comp . FØR der er lufttryk på .. Både comp og rebound skal være HELT åbne når du samler .. smiley


  • #29   12. apr 2015 Super... Det prøver jeg Morten.. Tak for din fine vejledning smiley smiley

Kommentér på:
Spørgsmål ang. støddæmpere

Annonce