Spørgsmål ang. støddæmpere {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.. Jeg har lige brug for hjælp.. Håber der er nogen her ind, der kan fortælle mig hvordan jeg skal gøre.. Jeg har, for ikke så længe siden, købt sådan en kinoiser crosser til min søn..(Orion AGB 29) Han ville gerne prøve og køre cross og inden jeg køber en ordentlig crosser, så ville vi lige prøve med en billig en først.. Problemet ligger i at støddæmpere og fjederne er indstillet sådan at crosseren er for lavt til ham. Der sidder sådan en lille dibidut (ved ikke hvad det hedder) øverst på fjederen, hvor man kan dreje og så giver fjederne sig.. eller fjederne strækker sig.. Jeg har drejet og drejet og intet sker.. Den er stadig for lavt, (jeg ved at de kan komme meget højere op) og oven i købet, når han nu sidder på den, så vil den ikke komme op igen.. Så fik jeg øje på sådan en ventil der sidder på støddæmperen, og tænkte at den måske manglede luft... Men det virkede heller ikke..Det virkede som om den ikke kunne få mere luft.. Som om man prøver og putte luft i et dæk der allerede er fyld op til max og er ved at eksplodere hvis den bare får 1 psi mere.. Støddæmpere/fjedre bliver nede og vil ikke op igen.. Ved ikke om det giver mening det jeg skriver.. I må spørge hvis i ikke lige aner hvad jeg snakker om..
Det er denne støddæmper der sidder på..
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Tror jeg nok.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
ned til smeden og få ham til at lave et beslag så den bliver højere
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
at den nu bliver nede er sikkert fordi du har lukket gasen af dæmperen og funktionen i dæmperen nu er så godt som borte
hvis han skal prøve cross er der altså muligheder for at låne rigtigt grej og endda maskine i de fleste klubber...
kineserne kan altså heller ikke lave meget andet end markræsere endnu
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.372
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.372
okt 2008
Følger: 1 Svar: 14
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
https://www.youtube.com/watch?v=QK1pl3IRPvQ
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Det er kun brian-biler der sænkes ved at presse fjedrene sammen.
At sætte en cykel op til optimal affjedring, er noget af en videnskab, og ikke uden grund.
Men altså du kan såmænd også udskifte støddæmperen med en stålstang, så er du ude over problenet.
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
men det med at fjerne affjedringen, det er da ikke helt optimalt på en Cross maskine (Kina eller ej)
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
fjederen bliver ikke hårdere, fordi man strammer den mere. Fjederen har den hårdhed den nu engang har ? .. Det jeg snakker om er at man nogen gange adskiller selve støddæmperen og lægger en spacer i, inde ved stammen på dæmperen, for at afkorte vandringen, som man F.eks gør når man ombygger en off-road cykel om til motard .... hvis din dæmper er original, og simpelthen bare for kort, var det nok bedre at finde en anden ...!! .. cyklen bliver ikke sårlig god at køre på med for kort vandring !!
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
Det kan være et problem med at nogen har skruet for hårdt i bund på retur justeringen, så retur nålen har sat sig i bund. Bla. sker det lettere hvis dæmperen ikke har nok gas/luft tryk i sig, da retur nålen bliver trykket tilbage af luft/gas trykket ..
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.372
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Helt enig. Det var såmænd også min pointe. Man kan/skal ikke bruge fjederen på støddæmperen til at regulere højden. Hverken på crossere eller andre motorcykler.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 68
Derefter spændes fjederen så dæmperen sætter sig ca 30% af hele vandringen når man sætter sig på cyklen det er en tommelfinger regel man starter med
Højden af cyklen kan du kun ændre ved længere eller kortere støddæmpere eller som andre er inde på ved kortere eller længere kødben, men det kommer an på affjedringssystemet
Affjedring er en videnskab som ikke er så nemt som bare at skue lidt på en fjeder op og ned
Støddæmpere skal tilpasses cyklens vægt + førernes vægt
for ikke at tale om hvor hurtigt støddæmperen skal lukke samme og komme ud igen de to faktorer har mindst lige så meget at sige som fjederens forspænding
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
hæld olie på igen, .. men sørg for at du ved hvor meget olie der skal være på, og hvis dæmperen har et separat luftkammer med en bladder eller et stempel. Hvis der er et stempel, vær sikker på at det er positioneret korrekt, og bladder eller stempel, vær sikker på at der ikke er noget luft i olien ... hvis det er et åben kammer med luft som modtryk direkte på oilen, så er det bare olie på, og derefter luft ...Når det er gjort, presser du dæmperen helt i bung, og holder den dér, mens du justerer rebound helt i bund (langsom ) .. Nu skulle dæmperen gerne blive hængene. Så løsner du rebound, og dæmperen skulle gerne begynde at "skyde" stammen ud, hurtigere og hurtigere jo mere du løsner rebound ... Gør den ikke det; har du gjort det forkert !!!
Derefter er det fjeder på og ud og kør ..
Note : juster IKKE på rebound eller comp . FØR der er lufttryk på .. Både comp og rebound skal være HELT åbne når du samler ..
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
Spørgsmål ang. støddæmpere