{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
638 visninger | Oprettet:

Mathias j
Mathias j
Tilmeldt:
30. aug 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

nogle spørgsmål til Kørekort {{forumTopicSubject}}

hej

så har jeg lige fået mig en bruger her inde jeg har set mig lidt varm på at få en mc kortet men ville høre hvor svært det egentlig er?

og hvor mange timer man skal have ?

hvad prisen ca er?

og evt nogle gode køreskoler i sønderborg

og kan man tage kortet til mc året rundt?

fik mit bil kørekort da jeg blev 19 og er 21år nu og er køre prøven meget svære til mc?

kører dagligt i bilen

er lidt "bange" for at starte da jeg aldrig har kørt på knallert eller scooter

og har os set mig lidt varm på en Suzuki gsxr 250 ville det være en god begynder mc?

mvh mj


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nogle spørgsmål til Kørekort
  • #1   30. aug 2006 Hvis du fylder 18 inden for 3 måneder men endnu ikke er fyldt 21 kan du tage det lille mc-kørekort. Det giver dig lov til at køre en motorcykel med en motoreffekt der ikke overstiger 25 kW (34 hestekræfter). Hvis du er fyldt 21 kan du tage det store motorcykelkort der giver dig lov til at føre alle motorcykler. Hvis du kører 2 år med det lille kort får du automatisk det store, men hvis du fylder 21 inden for de to år, skal du op til en orienterende køreprøve for at få det store kort.
    Dvs du får det store kørekort. Begge kørekort er med sidevognskort

    Du skal have det samme antal som til bil, dvs. 26 timers teori og 13 timers kørsel inkl. køreprøve. Derud kommer 4 timer på manøvrebane og 4 timer på køreteknisk anlæg samt teoriprøve. Tager som regel nogle måneder.

    Prisen svinger, men et sted mellem 8 og 11.000
    Hvis du har taget et andet kørekort (B, C, D, E eller taxi) inden for 2 år sparer du ca. 50% af timerne og prisen ligger på 6-8.000.

    En Suzuki GSX-R 250 er en fin begyndermaskine, men til længere ture måske ikke ideal. Men bestemt en fed og fin begyndercykel


  • #2   30. aug 2006 Du kan læse næsten alt det du spørger om her på forummet hvis du søger på begynder.

    Men du skal have 26 timers teori da det er over 2 år siden du har taget dit kørekort. Så skal du have omkring en 16 timers kørsel mener jeg det er.

    Og køre prøven er meget nemmere på motorcykel, da du selv styre løbet, altså du har ikke en kørelære siddene ved siden af dig til at gøre dig nervøs.

    Jeg ville nok sige du skulle tage en større maskine da du er 21. Men hvis du er usikker på om du kan finde ud af det, så find en lille maskine som den du selv siger og start på den. Da jeg tror den vil være en udemærket begynder cykel.


  • #3   30. aug 2006 Køreprøven er "nem" hvis du kan finde ud af det. Motorsagkyndige kan enten sidde bagpå (har aldrig om det faktisk er sket!) eller køre bagefter i en bil som ved køreundervisningen og vejllede dig via. intercom (walkie-talkie).

    Teoriprøven er den samme (næsten) som til bil og altså ufattelig let hvis man bare forstår retorikken.


  • Mathias j
    Mathias j Tilmeldt:
    aug 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #4   30. aug 2006 okay men skal man ikke ud på glat bane osv? og hvordan forgår det?

  • #5   30. aug 2006 Du skal ikke være bange for det er svært, selvom du ikke har kørt knallert eller scooter. Du kommer hurtigt efter det.

    Held og lykke med det.


  • #6   30. aug 2006 Nej, du kommer ikke på glatbane. smiley Du ville jo slet ikke kunne stå fast.. Prøv at tænk på hvordan en bil skrider smiley

    Men du kan måske godt komme ud på bane med vand hen over, altså bare ligesom når det regnvejr.


  • Mathias j
    Mathias j Tilmeldt:
    aug 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #7   30. aug 2006
    Plambech - [ Stenlille ] :
    hehe sys bare jeg så nogle mc dengang på glat banen da jeg lavede bil kortet smiley

    men ved sådan set ikke det ville om mc men lærer man nok hurtigt ligesom bilen og blevet lige så meget optaget af mcer som jeg er om biler lige nu.. og kan man godt lave kortet i vinter mdr? og hvor mange mdr tager det ca?


  • Mathias j
    Mathias j Tilmeldt:
    aug 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #8   30. aug 2006 og ´hmm hvad med gear skift osv?? er det svært? og sætte mc igang

  • Mathias j
    Mathias j Tilmeldt:
    aug 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #9   30. aug 2006 og hvor meget ville sådan en Suzuki gsxr 250 ca koste i forsikring afgift osv? og kan en som ikke har mc kort godt få en mcr forsikret og så at en anden bruger den?

  • Mathias j
    Mathias j Tilmeldt:
    aug 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #10   30. aug 2006 ´lige en mere hvad skal man ca have i udstyr til sådan en suzuki?

  • #11   30. aug 2006 Prøv evt alsgades køreskole ... spørg efter Ronni Rasmussen.
    Han er tidligere Roadracingkører, så kan kan sagtens lære dig at køre mc.
    Det er ikke svært men efter de gældende regler skal man have en fandens masse køretimer så billigt er det ikke


  • #12   30. aug 2006 De fleste køretekniske anlæg har også et område med "glatbane" men MC'erne kører bare udenom.

    At køre MC er meget lige til, lige så nemt som bil.

    Men det kræver lidt mere koordination. For at skifte gear trykker du bare gearpedalen (venstre side) ned eller op - ned er ned, op er op. De fleste MC'er har 6 gear. Frigear er mellem 1. og 2.
    Dvs for at sætte i gang: Træk koblingen (venstre greb), tryk gearpedalen ned i første, slip koblingen samtidig med at du giver gas. For at skifte op: Slip gassen, træk i koblingen, hiv pedalen op i 2., kobl til og giv gas. Du lærer efterhånden at give mellemgas og sådan for at mere blødt gearskifte.

    En Suzuki GSX-R 250 koster 2500 årligt i ansvar ved GF og med kasko nok omkring 7-10.000 alt efter selskab. Ring rundt med dine data og hør hvor det er billigst.
    Vægtafgift er 580 kroner så længe din MC vejer under 600 kg smiley

    Regn med ca. 10-15.000 i udstyr, alt efter hvor meget og hvor godt udstyr du vil have.
    Det nødvendige er hjelm, bukser, jakke, handsker, støvler og et rygskjold.
    Tøjet kan være læder eller cordurra (vandtæt tekstil) men det SKAL være med CE-godkendt beskyttelse i skuldre, albue og knæ. Gerne med forstærkning hist og pist. Handsker og støvler skal være forstærkede og ikke bare noget tyndt snask fra Føtex.

    hvis du mente udstyr til SELVE kværnen behøver du intet...?


  • Mathias j
    Mathias j Tilmeldt:
    aug 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #13   30. aug 2006 så må jeg jo heller se hvorn¨år der er et hold start her i sønderborg selvom det sikkert går skide galt i starte smiley



  • #14   30. aug 2006 Skal du købe udstyr er du jo ikke ret langt fra Tyskland.
    Der ligger en forretning på havnen i Flensburg og der
    ligger en Hein Gericke i Skandinavian Park, der er en
    del penge at spare ved at hente det dernede.



  • #15   30. aug 2006 Kan du så bare se at komme i gang. Det er ikke svært at kære MC og hvis man kender sin og maskinens begrænsninger er det heller ikke farligt.

    Du skal tage stort kørekort med det samme. Mens du har køretimerne, kan du jo overveje om du finder skolecyklen passende. Hvis den ikke skræmmer livet af dig, når du er igennem, skal du begynde med noget af samme størrelsesorden. Så vil GSX 250 være for lille!

    På den anden side skal du ikke falde for fristelsen til at købe noget vildt fra starten. Det er vigtigt at du opnår rutine (1-2 år) på noget du er tryg ved.


  • Mathias j
    Mathias j Tilmeldt:
    aug 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #16   30. aug 2006 Knud J: hvad for en mc ville så være okay for at starte med og få rutinen osv? og vil nok helst kun bruge den til by / sommerkørsel da jeg ´nok tror det bliver lidt forglat om vintern smiley

Kommentér på:
nogle spørgsmål til Kørekort

Annonce