1.119 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Kawasaki ZZR Ram-air "effekt"? Kawasaki ZZR Ram-air "effekt"?

De første år, at ZZR 600 blev lavet, var uden luftindtag under lygten.. Det som de kalder "ram.air"
Fra 1993, kom så "ram-air" designet. Men de tekniske specs, ser da ens ud? (de kan dog variere lidt, hvor man nu kigger på nettet)

Det er måske ikke pga effekt (hk), at Kawasaki ZZR 600, bruger denne teknik? Er det "bare" en forbedret køling til motoren, fordi den spinner så højt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kawasaki ZZR Ram-air "effekt"?
  • #1   17. dec 2014 Uden at være helt sikker, så mener jeg Kawasaki opgiver hk uden ram air.

• #2   17. dec 2014 Ved nyere RAM-AIR Kawasakier er der 2 tal, et med og et uden, og mener at på en stor Kawa er det omkring 15 hk ekstra med RAM-AIR.

• #3   17. dec 2014 På ZZR 600, er der kun opgivet én ydelse af HK.. Eneste jeg har hørt nogen sige er, at D versionen yder 98 hk, hvor E versionen yder 100 hk... Men igen, det kan godt veksle lidt, alt efter, hvor man læser henne..

• #4   17. dec 2014 Grunden til de 2 forskellige effekter er jo at på rullefelt er der ingen fartvind, og derved ingen virkning af RAM-AIR systemet hvor fartvinden presser luften ind.

• #5   17. dec 2014 Jeg har prøvet begge maskiner og der er en ret stor forskel omkring 4-5.000 omdrejninger, hvor det føles som om der er et moment-hul i D modellen imens E-modellen trækker meget mere jævnt henover dette omdrejningstal. Men ved lave omdrejninger og over 6.000 kan jeg ikke mærke forskel. Synes begge maskiner trækker super fedt op imod det røde felt, hvor de trækker hårdere og hårdere og lyder rigtig fedt.

Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg ikke selve Ram-air effekten er særlig stor og jeg tror ikke forskellen skyldes denne, men snarere anden karburering, tænding eller knast. Ram-air rørene er også meget meget tynde på denne model, så det må virkelig være begrænset hvor meget luft der kan trykkes igennem...

Hvis du står og skal købe den ene frem for den anden, vil jeg overhovedet ikke lade valget afgøre af ram-air eller ej. De kører stort set ens og trækker lige godt over ca. 5.000 omdrejninger

VH Bjarke

• #6   17. dec 2014 Har en GPX600R fra 1996-97 ved ikke om den har ram-air, umiddelbart er der ingen påskrift omkring det.

• #7   17. dec 2014 Har en ZX12R med Ram Air.... Og jo, det kan absolut mærkes!
    Iflg nogle af de kloge, kan den give op til 15 hk, ved ikke om det passer..

• #8   17. dec 2014 AAAhhhhhhhh Allan... ingen fart vind på et rullefelt ??
    Du skulle helle undersøg, hvad forskel er på "ground speed vs airspeed". for de to passer stort set ALDRIG samme.

• #9   17. dec 2014 Racing4fun hvor meget "ladetryk" kan ram air give?
    Og hvordan afhænger det af hastigheden?

• #10   17. dec 2014 Argh Henning smiley
    Men der er jo opgivet 2 forskellige effekter på Kawa med Ram-Air og der henvises til ingen fartvind på feltet. Ved godt der er en blæser til køling, men giver den det samme som landevejens luft?

• #11   17. dec 2014 Impact prees ved 300 Km/T ved normal luft forhold er +3.11 Mbar. Men fordi motoren konstant, forsøger at tømme luftfilterkassen. Er det virklig et problem at måle på trykket. Men noget der svare til et ladetryk på 0.15 - 0.25 bar over 200 Km/T er ikke unormal.
    Det der gør RAM noget tricki er man aldrig ved hvad airspeed er. Du kan eks godt køre 300 Km/T og have 50 Km/T medvind. Altså airspeed 250, modvind vil airspeed klar nok være 350. Airspeed vs tryk IKKE er lineær, så det er ret vigtig at kende air speed. Ellers går der sku ged i alle formler smiley

Derfor finder jeg også, ram effekt MEGET farlig, at måle på.

• #12   17. dec 2014 Allan jeg har så jeg kan lave airspeed. på et meget lille og koncentreret, område op til omkring 400 Km/T. Men i practic er det næsten håbløs at styre.. Jeg er ved at bygge en ny, RAM indblæsning der er PC styret. Planen er den bliver, koblet samme med Pitot rør, rullfelts speed. Hvis jeg kan få det til virker, så kan jeg lave den slags målinger. De er godt nok formålsløse, men det er mere princippet. I jeg ikke har en brugbar løsning.

• #13   17. dec 2014 Hvorfor er airspeed vs tryk ikke liniær?
    Jeg kan se logikken i at grundspeed ikke er liniær til tryk.
    Og problematikken omkring luftkassen, vil jeg slet ikke prøve at forstå smiley ,
    Jeg prøver bare at forstå den elementære fysik

• #14   17. dec 2014 Det er jo en af de naturlove, der er ret svær at omgås. Se vedhæftet tabel

ground speed = hastighed på vejen.

profilbillede
Kommentér på:
Kawasaki ZZR Ram-air "effekt"?

Annonce