{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.065 visninger | Oprettet:

Kasper H
Kasper H
Tilmeldt:
26. aug 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5

stører dæk til mc {{forumTopicSubject}}

hej folkens smiley jeg kar købt en kawasaki ninja som der køre med et 180 bredt dæk. men jeg kunne godt tænke mig at få et 190 dæk på men er det muligt når den normalt køre med 180 eller skal jeg også have et breder fælge på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stører dæk til mc
  • #1   26. jul 2014 Ja 190/50 passer fint på

  • Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5
    #2   26. jul 2014 super tak for det smiley


  • #3   26. jul 2014 husk at der er en grund til den har 180 som original smiley

  • #4   26. jul 2014 Ja det er lidt billigere smiley

  • Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5
    #5   26. jul 2014 ja. men jeg tænker bare at vis det godt kan sidde på så burde der jo ikk være nogen forskel.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #6   26. jul 2014 Den kører med 5,5" fælg så dækket vil bare runde mere og hverken se eller kunne måles bredere.

    Hvad er årsagen til du frivilligt vil give en hund mere for et dæk som cyklen ikke er beregnet til at køre på?


  • per v
    per v Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 173
    #7   26. jul 2014 køreegenskaber bliver ringere

  • #8   26. jul 2014 Det er ingen god ide. Flere her har allerede været inde på det. køreegenskaberne forbedres ikke-tværtimod, du rykke simpelthe bare dit tyngdepumkt opad, og det er INGEN god ide!

  • #9   26. jul 2014 Det bliver bredere at se på.. Profilen er jo lavere så dækket bliver lidt mindre i rullediameter..

    200 dæk på en 5.5 fælg ser fint ud.. Mange gør det på buell


  • #10   26. jul 2014 Yes, men når man så drejer, løfter man MC en opad, det er stadig ikke nogen god ide!

  • #11   26. jul 2014 Profilen bliver ikke lavere, profil tallet er opgivet i procent af bredden, derfor er tallet mindre, men det er i cm det samme.

  • #12   26. jul 2014 Buggi, det kan du jo have meget ret i. men husk også lige at fabrikkens dyrtbetalte designere har brugt timer på at beregne cyklens vinkler, og dens dækdimensioner - min påstand er, at det arbejde KAN trådstarter ikke forbedre;-)

  • #13   26. jul 2014 Knud, det anfægter jeg bestemt ikke. Min indlæg var rettet mod #9, som ikke har ret i sin udtalelse smiley


  • #14   26. jul 2014 #13 Sorry about my French Buggi, Det var bestemt ikke fordi jeg opfattede dit udsagn som en anfægtelse, men netop din betragtning over at profilen opgives som procent af bredden er jo helt rigtig, og giver en masse mening:-)

  • #15   26. jul 2014 Som du ved, Knud, så har jeg en hel del med dæk at gøre til daglig, i kraft af mit virke, og jeg er helt enig med dig i at det ikke gør noget godt for køreegenskaberne at sætte 190 bagdæk på en 5,5" fælg som er designet til et 180 dæk. smiley



  • #16   26. jul 2014 Større bagdæk = mere understyring

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #17   26. jul 2014 I visse tilfælde ja - men det kan man justere sig ud af ved at kompensere på affjedringen.

    Men for bredt bagdæk til fælgen = mere upræcise køreegenskaber fordi vinklen på dæksiderne bliver forkert.

    Og det vil IKKE se bredere ud...


  • #18   26. jul 2014 Ja og 55 procent a 180 er mere end 50 procent a 190. Så rulle diameteren må jo være mindre på er 190/50.
    Om det så bliver lidt højere fordi det bliver krænget mere sammen så det bliver højere alligevel skal jeg ik ku sige

    Men nok om det. Jeg gør mig ikke i det gennem mit erhverv.


  • #19   26. jul 2014 Og til trådstarter ..
    Selvom alle de andre åbenbart er uenige så ser et 190/50 altså bredere ud også selvom det er på en 5.5 tomme..

    Og hvis du ikke lige frem er en super racer kører som alle de andre her inde så bliver dine køre egenskaber altså ikke helt vildt forvringet a at få et lidt bredere dæk på.
    Jeg har selv Gjort det på alle De 3 cykler jeg har haft.
    Jeg synes udseendet er vigtigt og smalle hjul ligner cykel hjul.
    Jeg har 200 på min 5.5 tomme buell fælge.

    Prøv at Google det, det ser fedt ud


  • #20   26. jul 2014 Hvorfor købe en sportscykel, hvis den ikke skal bruges til sportslig kørsel? Og hvis den skal bruges til sportslig kørsel, hvorfor så forringe køreegenskaberne med et bredere dæk end cyklen er designet til?

  • #21   26. jul 2014 #18 Ja der er teoretisk 4 mm til forskel i højden på et 180/55 og et 190/50 dæk - Teoretisk.... Men hvis du klemmer et dæk på en fælg der er smallere end dækket er designet til, så vil dækket blive højere på midten. smiley De 4mm er som sagt teoretisk, og er ikke mere end der kan være i variation i mellem to forskellige dækmærker fx. Så det er ret akademisk at tale om det.
    Min pointe med mit første indlæg, er blot at det ikke er korrekt at rullediameter bliver mindre, bare fordi man sætter et dæk på med en mindre profil, hvis man samtidig går op i bredde.


  • #22   26. jul 2014 Hvorfor?
    Det skriver trådstarter jo selv. Fordi han gerne vil ha et 190 dæk på.

    Der er åbenbart nogle der synes det er fedt med et bredere bagdæk end cyklen lige er født med.

    Buggi du har sikkert ret ..
    Min pointe var bare at det måske udlignede lidt hinanden at det blev presset en smugle mere sammen ved en smallere fælg at rulle diameteren så var lidt mindre ..
    Så der nok ikke var den helt vilde forskel..
    Det kan i hvertfald sagtens lade sig gøre.

    Synes i hvertfald ikke det er noget han ska være bange for cyklen kommer til at kører dårligt..
    Jeg mærker det ikk smiley


  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #23   26. jul 2014 Nu er der altså stor forskel på de forskellige dækfabrikater og om dækket er sport/touring eller sport. Og husk at der tillades +\- 4% på den nominelle værdi (bredden). Dvs i Bridgestone (jeg kender ikke andre fabrikaters mål, men til illustration - sportsdækket S20 i parantes)
    180/55-17 er T30 182mm bred og 629 høj (187 bred og 629 høj)
    190/50-17 er T30 192mm bred og 630 høj (192 bred og 633 høj)
    190/55-17 er T30 185mm bred og 643 høj (197 bred og 649 høj)
    Når du sætter et større dæk på(bredere) bliver din styring mere træg, men alt afhængig af kørestil/motorcykel kan det være bedre eller dårligere. Personligt vægter jeg køreegenskaber højere end udseende - men sådan er vi jo så forskellige....vi skal jo også have noget at se på ved iskiosken, ikk??


Kommentér på:
stører dæk til mc

Annonce