Brugt nu, eller ny senere? {{forumTopicSubject}}
Jeg søger lidt råd om man skal købe gammel brugt nu, eller ny senere. Min 'situation' er:
Jeg står uden cykel og det kribler for at komme ud og trille. Jeg har fundet en Yamaha XJ 750 Maxim X, fra '86. Km-stand på 50.000, prisen virker rimelig (17.000,-) og den ser rigtig flot ud på billeder. Jeg prøvede en magen til inden jeg købte min tidligere Honda, så jeg ved hvordan sådan en gammel Svend kører.
MEN, jeg kan ikke skrue noget nævneværdigt selv, kender ingen der kan og har ikke nosser til at spørge amatør-mekanikere om de vil hjælpe. Så sker der noget skal den til mekaniker hvilket aldrig er billigt. Og dens alder hjælper sikkert ikke på det.
Jeg har også overvejet at købe helt ny maskine, men det bliver først til sæson-start 2015. Hvis jeg endte med at købe ny skulle jeg jo selvfølgelig have en service-aftale med så jeg havde lidt forsikring mht. reparationer, HVIS nu et eller andet gik galt.
Jeg er lidt pessimistisk med at købe brugt, for da jeg købte min Honda købte jeg katten i sækken
Hvad ville du gøre?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Der er masser af mennesker som er mekanik forskrækkede, men som ender med at lære en masse nye ting, bare ved at søge lidt på nettet og spørge på forums.
Man skal bare gøre op med sig selv at der IKKE findes dumme spørgsmål - kun dumme svar.
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 156
Men så snart jeg selv skal have fingrene i det står jeg i en eksamens situation og klappen er gået ned. Det er under en måned siden jeg solgte min veteran traktor fordi jeg ikke havde den fjerneste anelse om hvad jeg skulle gøre for at få den til at køre nogenlunde ordentlig.
Men takker for dit input. Ikke at jeg er blevet ret klogere med mig selv, men det er rart at høre andres mening
apr 2014
Følger: 2 Svar: 79
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
Jeg er vokset op uden nogensinde at eje en knallert eller andet at skrue på. Ingen i min nærmeste familie ved noget om det. Jeg har haft MC i 1½ år og nu vil jeg mene at jeg kan lave det meste vedligeholdelse selv. Med værkstedsmanualen er det ligesom at bygge lego.
Jeg kommer stadig til kort når jeg skal tænke "udenfor" boksen og gøre noget som IKKE står i manualen, men det er vel noget man lærer med tiden.
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 156
Det var egentlig også et godt argument. Det er dumt at købe noget sprit nyt for så at finde ud af at man måske ikke kører så meget som man have forstilt sig.
Jeg ville gerne have kørt mere på min Honda, men når den kørte vanvittig ustabilt så fik jeg aldrig den LAAAANGE aften/søndags-tur som jeg drømte om. Hvor man kører 150km for bare at købe en is og så køre hjem igen
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.027
så ville jeg nok se efter en lidt nyere maskine ( også selv om økonomien tvinger den til at være mindre) og starte min karriere som gør det selv mekaniker, med alm vedligeholdelses opgaver....
Vi er MANGE der gerne hjælper dig på rette vej når/hvis det kniber med modet
Hvor bor du ?
Mvh Brian
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 156
Når du sammenligner det med LEGO, så kan jeg foreholde mig til det
#6
Jeg er fra en bette landsby udenfor Silkeborg. Og nu du siger noget nyere, hvor meget nyere tænker du så?
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 6 Svar: 41
Bare sørg for at bremser og dæk er ok! og så bestil vejhjælp, så gør det ikke så meget hvis du går i stå en gang i mellem
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 156
Nyere brugt.. Mjae, jeg er igen bare lidt bange for at stå med en bunke adskilt MC der ikke er noget værd fordi et eller andet er gået til. Og så en nyere brugt, ergo flere penge der ligger i bunken.
Tøndrør, olie og div. filtre er ikke noget problem, det klarer jeg selv på de biler jeg har haft. Kædekit virker også rimelig ligetil. Bremser er heller ikke så slemt igen (har leget 'lærling' på et tidspunkt bilen fik skiftet bremser). Men ventiler, så tænker jeg at vi er inde i de mere vitale dele som jeg nok er mest forskrækket for at rode med.
Og cruiser behøver det ikke være. Jeg vil bare gerne ud og trille! Jeg er stadig så grøn at jeg endnu ikke har fundet den 'stil' jeg syntes jeg passer til.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.027
Rolig nu
En mulighed kunne være en suzuki savage 650. utrolig simpel mekanik. billig i anskaffelse og driftsikker, hvis vi er i den lidt tilbagelænede stil.
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
Jeg har haft brugte der holdt flere år end Nye .. : If you worry about winning, you´r for sure gonna loose !!
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 156
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Så når man så en gang imellem kommer til at ødelægge en del, som koster 500kr, så ærger man sig, men bare husk at det er småpenge i forhold til hvad man sparer.
Lego er en god analogi, fordi når man køber et lego sæt(motorcykel), så følger man bare manualen(Haynes) når man skal bygge på det. Men alle der har rodet med lego har også prøvet at lave noget der ikke står i manualen. Måske ikke så godt i starten, men med tiden kan bygge lego ting som er endnu bedre end hvad manualen foreslog
Altså jeg er fattig studerende. Jeg ville aldrig have råd til at have en (faktisk 2) motorcykel, hvis jeg ikke kunne lave det hele selv - og ALT er selvlært med tiden. Har aldrig betalt en mekaniker en krone
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 252
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 156
Jeg kan godt se efterhånden at det bare er mig der er en pivskid. Skal vidst bare se at gro mig et par nosser og se at komme i gang
Tak for svaret, jeg er ikke blevet klogere på hvad jeg føler for at købe, men nok en smule mindre bange for at rode med mekanikken
#17
Aaah, det tror jeg nu ikke liiiige
Prøvede sidste år, inden jeg købte min CB'er, en Hornet 600. Det var lidt for nemt at få den til at rende knap 200km/t efter speedometeret i en 70km zone. Ikke skide smart på en prøvetur. Men der fik jeg respekt for det og blev enig med mig selv om at jeg skulle have noget der var knap så vild, indtil jeg var lidt mere vand til at køre
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 252
Og montere dem gerne inden salg
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 156
Men har ikke lyst til at bruge 45.000 på brugt mc og er heller ikke til kåbe-cykler.
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 252
Men det var da en mulighed
Plus ventiler og knastkædestrammer et skiftet og skal ikke rørers ved før om 12.000km
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 156
Når man ikke har kørt på andet end en GS500 til køreprøven og så 5 måneder senere til sæsonstart 2013 hopper på nakken af en Hornet 600, så føles det voldsomt. Jeg blev overrasket over hvor fartblind jeg blev. Så hellere lære at køre 'rigtig' på en mindre maskine.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
Og synes en ER-6 havde ok ryk i den, men så slemt synes jeg ikke det var. Og tvivler på at +25 heste gør så meget forskel
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.027
Der er nu temmelig meget mere ryk i en hornet med lige godt 100 hypper kontra en er6's 70
jul 2006
Følger: 21 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 104 Svar: 842
Men som det står skrevet tidligere, så er en Haynes manual god at have ved hånden, og det man ikke føler er godt nok beskrevet er der ret sikkert nogle der har lavet en video om på Youtube.
Så med tiden har jeg fået øvet mig en del, og det der er sværrest er ofte at overbevise mig selv om jeg gør det rigtige. For hvorfor har jeg været bange for noget der ofte er så let.
Følelsen af at rode mig ud i noget jeg ikke har styr over kommer tilbage, hver gang jeg kaster mig ud i et nyt projekt, men end til nu er der ikke noget der ikke er lykkedes, og endnu en gang tak til diverse Youtube-brugere for det.
Så fra at være nervøs for at justere kæden (hvis nu jeg fik justeret den skævt), har jeg selv skiftet kædekit, bremseslanger/væske/klodser, koblingsplader, stator til generatoren, gaskabler osv.
Og næste projekt er at få skiftet fjedre i forgaflen.
Så mit råd er at springe ud i en brugt cykel og øv dig på en ting af gangen. Det er slet ikke så svært.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
Brugt nu, eller ny senere?