{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.043 visninger | Oprettet:

Ombygning - Er vi tøsedrenge i DK? {{forumTopicSubject}}

Sidder og læser nogle indlæg fra et amerikansk Honda VT Shadow forum herunder også nogle ombygningstråde ''build-threads''.

Det er tydeligt at se, at de ingen regler har på det område. Det resultere i nogle rigtig fede motorcykeler!...og noget RIGTIG klamphuggerig smiley

Se det vedhæftede billede. Det er tilsyneladende en helt acceptabel løsning, og ikke en ENESTE har sat spørgsmålstegn ved stellets styrke/bærevne efterfølgende... og det er vel at mærke på en stor tung 1100cc V2 maskine fra 80'erne.

Er vi nogle tøsedrenge her i DK når det gælder ombygning, eller er de bare dumme på den anden side af atlanten?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ombygning - Er vi tøsedrenge i DK?
  • #1   26. jun 2014 Og når jeg skriver ''...eller er de bare dumme på den anden side af atlanten?'' Så mener jeg når alle frit kan ombygge som de har lyst til.

  • #3   26. jun 2014 Danmark har for mange regler og love der gør vi ingenting må.
    Nogle af amerikanerne er for sløsede og klamper, men der er også folk som "kan" lave det ordentligt.

    Et sted midt imellem ville være et godt kompromis.


  • #4   26. jun 2014 Jeg har ingen problemer med diverse ombygninger, men det der ligner godt nok noget jeg ikke skal testkøre.

    I USA har man ingen problemer med at gribe til skæreskiven og svejseværket, tror det er noget med den Amerikanske frihed at gøre. Det var pænere at skrive end dumhed smiley


  • #5   26. jun 2014 ville være fint med lidt mere mangfoldighed, (lidt færer begrænsninger) men i danmark har vi så fandens travlt med at gå og ha ondt i røven over hvad andre foretager sig. vi har så fandens travlt med at synes, : at det kan da ik være rigtigt at det er lovligt der der osv. : snakkede med en som havde set en mcist i shorts en dag.. han sagde at det var da fuldstændig vandvid, burde være ulovligt, og han ville kraftedme håbe han væltede og døde, shit man - hvad mon han så ønsker af straf for fx. en voldsmand. - sagde til ham at tit er folk der mener sådan, dem der ik har mc-kørekort, og i øvrigt går det ik ud over andre end ham selv, så hva fanden har du ondt i røven over? syns bare den holdning med at alting burde reguleres osv. går igen og igen uden nogen egentlig grund, andet end at yderligere begrænse personlig frihed og tjene flere bødekroner. begrænsninger/straf er altid fedt for folk der har ondt over noget (lige indtil de selv blir ramt af lortereglen)i øvrigt..som dem der mener dk er et uland med hensyn til trafik... kør jer en tur i indien fx.
    ville i øvrigt være fedt hvis ik alle mcer burde se ud og lyde som symaskiner (fuck hvor er mange orig.udstødninger grimme) - sorry teksten blev så lang -


  • #6   26. jun 2014 Mange vil nok også blive rystet over hvordan nogen fabrikssvejsninger er udført. Blev jeg ihvertfald selv da vi modificerede en r1 bagsvinger.

  • #7   26. jun 2014 # 5 Benny kan ikk være mere enig...

  • #8   26. jun 2014 ''... i øvrigt går det ik ud over andre end ham selv''

    Både og smiley I Danmark er det jo os alle som betaler til den fældes sygekasse, og så bør man vel også handle der efter? Modsat staterne hvor man jo selv skal have tegnedrengen op af lommen, hvis man skal et smut forbi hospitalet.

    Hvis du i din lokale fodbold klub (det er VM-tid, så fodbold var lige et oplagt eksempel) har en gut, som bevidst går og punktere boldene... bliver han så ikke ret hurtigt upopulær/ekskluderet fra klubben? Motorcyklist som bevidst køre i shorts og t-shirt, trods han/hun kan komme alvorligt til skade og blive en bekostning for sig selv og samfundet? Same same?

    Siger på ingen måde at det skal være ulovligt at køre uden udstyr, og gør det selv fra tid til anden. Jeg giver bare ''bolden'' op til debat.



  • #9   26. jun 2014 Tror nærmere at Ole s er inde på noget af det rigtige. Den Amerikanske frihed...du kan (mere eller mindre) gøre som du vil, da du også selv hæfter for følgerne.

    I Danmark er det jo os alle, som ''hæfter'' for andres dumhed?


  • #10   26. jun 2014 nej, men man har vel ik til hensigt at køre galt - så skulle man vel blive helt blive hjemme.? du kan også komme galt afsted på en skiferie og koste mange penge hjemme i dk, når du er blevet uarbejdsdygtig osv.

  • #11   26. jun 2014 dermed sagt at det er skruen uden ende så. mener hvem fanden dør af at forgaflen på en harley blir forlænget 10 cm osv. man kunne vel bruge flere kræfter på fx. at bekæmpe arbejdsløshed end at uddele "ligegyldige dummebøder" mvh

  • #12   26. jun 2014 men det korte svar til tråden smiley ... ja tak til mere ombygning smiley

  • #13   26. jun 2014 ENIG ! smiley # 12

  • #15   26. jun 2014 Hva mener du Søren

  • #17   26. jun 2014 Åh ja så er jeg med....

  • #18   26. jun 2014 Det handler vel også om at der i DK er krav om syn. Ved synet bliver køretøjet tjekket for om det er i forsvarlig stand. Der er vel ingen danske synsmænd der skal/kan stå til ansvar for at godkende en MC der er ombygget hjemme i garagen. TÜV og andre godkendenser er jo bl.a. for at man er sikker på kvaliteten (burde være).

    Jeg siger ikke at der ikke er mange der kan lave et rigtigt godt stykke arbejde selv, men jeg kan egentligt godt forstå tanken i at det ikke kan være op til den enkelte synsmand at vurdere om det er ok.

    Jeg er da helt enig i, at det er for stramt pt. Jeg er dog ikke helt sikker på hvad løsningen skal være? Jeg ønsker ikke amerikanske tilstande i den danske vognpark. Alt kan komme på vejen. I Phoenix var det eneste krav en bestået smog-test. Jeg kørte ind og fik min bil godkendt - og den burde ikke på daværende tidspunkt have lov at køre på vejen - både bremser og dæk var helt færdige (de blev skiftet lige efter).


  • #19   26. jun 2014 ''...TÜV og andre godkendenser er jo bl.a. for at man er sikker på kvaliteten (burde være)''

    Hvilket leder mig tilbage til mit første spørgsmål smiley Er vi nogle tøsedrenge? Eller er amerikanerne d... ?


  • #20   26. jun 2014 Ombygning lignede dollars ud af muldvarpen... Taler lidt af erfaring...

  • #21   26. jun 2014 I Danmark er det jo ikke nok at costumbyggeren får lov at tulle rundt på en vmax med 2 m forgaffel.... For hvad kunne der dog ikke ske hvis en tabertyv stjal den og gav den fuld hane ???

    De ulykker jeg høre om skyldes ikke ombygningerne....


  • #22   26. jun 2014 egentlig var det vel ikke SÅ svært at administrere !

    dele det op I områder.

    1.ændringer på ramme/stel omkring kronrør, punkter fra kronrør til bære punkt omkring baggaffel, ville kræve en vridnings attest, og certifikat på at arbejdet var udført at en professionel.

    2. Mindre ombygninger ( som mange danskere allerede gør ) så som andre hjul, affjedring, bremser osv.så længe det ikke er en nedgradering af hvad fabrikken producerede cyklen med fra ny.

    og som #6 siger; det er nu ikke altid at producenterne har lavet verdens bedste arbejde. Jeg kan da nævne et hav at cykler som, som ville blive langt mere sikre ved at få forstærket deres stel, bedre bremser osv. Det var bare ikke lige I højsædet den dag de blev "spyttet ud"

    Tror det er lige meget hvor I verden det er så er det ALTID nogen som skal prøve at gå langt over stregen, men, jeg har været I USA mange gange I forbindelse med MC´er og ombygning, og der er rigtig mange der som har veldt meget tjek på hvad de laver. Og jeg syntes ikke jeg konstant så Mc´ister ligge og flyde rundt omkring fordi deres cykler var brudt sammen.


  • #23   27. jun 2014 Jeg synes nu ikke det er så galt det der... Et rør er stærkere end man tror, men der ryger nok lidt vridningsstabilitet når man skifter to rør med et.

    Motoren er vel også medbærene i sådan en konstruktion?


  • #24   27. jun 2014 Gad vide hvor mange "tvivlsomme" ombygninger der skete i USA efter OCC blev populært.

  • #25   27. jun 2014 tjaa .. tvivlsomme er måske ikke det korrekte ord .. Amerikanerne har længe før OCC været kreative og bygget om på deres cykler og biler, og det er da gået meget godt med det.. Lidt lige som Svenskerne, eller Englænderene der lavede Café Racere ..
    England er jo stadig er af verdens mest kompetente lande når det handler om at bygge Racer dele . Det kommer jo også et sted fra.

    Måske vi bare er blevet det ultimative forbudsland, Og Janteloven lever da fint hér .. Synd ! Hvis vi ikke hvade alle de regler ville der blomstre en masse kreative virksomheder op ,som uden tvivl også ville kunne påvirke andre lande. Danskernes evner er nu ikke dårlige


  • #26   27. jun 2014 Du bor i "the matrix" og det vil sige du er reguleret i hoved og røv uden egentlig fornuftigt grundlag, og det er i alle aspekter af dit liv.... selvfølgelig er der tosser der ville klampe lortet sammen, men den slags kunne undgås hvis man kunne have en dialog med myndighederne og evt synsstedet inden man gik igang.....

  • #27   27. jun 2014 Det korte svar er, at vi i DK har byttet folkestyret ud med styring af folket.

  • #28   27. jun 2014 altså alle virksomheder starter jo et sted ! .. har lige siddet og set historien om Honda. Han started da med en lille "is-kiosk", og det er da gået meget godt siden !

    Hvorfor skulle dankserne ikke kunne lave noget godt ? . Det er da lidt forkert at det er ulovligt af lave en konstruktiv ændring ! .. Man kan jo slå ordet "konstruktiv" op I en ordbog og se hvad det betynder..



  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #29   27. jun 2014 De kunne lempe reglerne for ombygning. En lille tur forbi A-plus og teknolgisk institut. Der hurtigt kan regne på styrken, uden det skal koste spidsen af en bondegård.

  • #30   27. jun 2014 Jeg snakkede med dem på teknologisk institute for et stykke tid siden, I forbindelse med ombygning af en bil, og blev inviteret derind, men jeg har ikke nået derind endnu .. Nogen der har været gennem dem med et project ?????

  • #31   28. jun 2014 Så skal du huske at tage den store pung med, for de beregninger de foretager, for at en ombygning kan godkendes, er ikke gratis.
    Og når de så er færdige, så kommer Skat efter dig med en evt. fornyet afgift.

    Der er 2 problemer (eller udfordringer som de kalder det i dag) når vi her i DK vil lege med ombygninger.
    Konstruktionen og holdbarheden af den kan kun godkendes et sted og når man langt om længe endelig får den godkendt, så står Skat klar med en ny regning.

    Det er helt fint at vi har regler, så der ikke kører livsfarlig klamp rundt på vejene, men en Dansk synsmand, med lidt indsigt i tingene, vil kunne gøre det lige så godt som dem i USA og Sverige osv.



  • #32   28. jun 2014 Der er IKKE synsmænd i mange Amerikanske stater. Bilerne skal ganske simpelt ikke synes.

    Problemet er også lidt, at hvis det er op til en synsmands vurdering, så vil det være meget forskelligt hvad der kommer igennem alt efter hvem der skal syne den - og det vil da også være lidt træls at skulle agere i.

    At de skal godkendes et eller andet sted (ala TI), er der i mit hoved ikke så meget i vejen for, men problemet er bare et det er så pisse dyrt, da der så igen er noget forsikrings-politik fra TIs side.
    Hvem skal godkende, og i givet fald blive holdt op på det hvis det så ikke virker? Det er der ingen der vil uden at være HELT sikker, dvs masser af test/beregninger hvilket fører til en høj pris.

    Jeg syntes bestemt at reglerne pt er for stramme, men samtidigt kan jeg ikke helt greje hvordan de skal rettet til de ombygninger folk vil lave (f.eks skære i stel), uden at det risikere at blive for dyrt!?


  • #33   28. jun 2014 Jacok A @ .. Du har ret I mange punkter.. MEN, vi sidder også med en gammel påduttet frygt og drama. Den ene side er Forsikringen, og den anden er SKAT som bare vil ha´penge bare man næsten sætter en ny reflex på.

    1. igen; det ville ikke tage ret lang tid at opdele ombygning af stel, I ombygningszoner, og krav derom.

    2. Hvis vi kicker lidt ud af boxen, og ser på hvad det faktisk bliver godkendt til at køre på vores veje idag, så kan kravene faktisk ikke være SÅ kompliceret ..Ikke for at nedgøre nogen, men flere af Kina cycler, og korea cykler som kan ikke ha´haft ret omfattende sikkerhedsprøver..

    Måske man burde sætte sig lidt mere ind I hvem og hvor de forskellige cykler bliver testet I andre EU lande, for de same krav er jo gode nok til DK også .. Og det må da virke på en fin måde I Sverige, deres synsmænd har godkendt ombyggede køretøjer I årevis.

    Det ville vel heller ikke tage lang tid før en eller anden ville åbne en form for synshal, itl F.eks. stel tests, hvis ellers SkAT, kunne få deres grimme tyvefingre ud af aktiviteten.


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #34   28. jun 2014 Morten - Kineserne bliver EEC godkendte. Men det kan diskuteres hvor god den er ?
    Når de kan godkendes med nylondæk, og =80% skruer strammet ordentligt.
    Ved med 100% sikkerhed, at der ikke er nogen her i landet der vil sætte sig op på en cykel der ikke er sikker, så det kan godt være at der er skåret i stellet, men oftest er der joh sat en forstærkning i eller rykket.


  • #35   29. jun 2014 nu kan det godt være at er mig der ik´kan finde det, men jeg syntes ik´jeg kan finde ret meget andet, end, en masse direktiver, under EU´s fælles godkendelse .. Er det sådan at det hele faktisk ikke er ret meget andet end papir arbejde .. eller hvor tester man så de forskellige Mc´er ?



Kommentér på:
Ombygning - Er vi tøsedrenge i DK?

Annonce