Ombygning - Er vi tøsedrenge i DK? {{forumTopicSubject}}
Sidder og læser nogle indlæg fra et amerikansk Honda VT Shadow forum herunder også nogle ombygningstråde ''build-threads''.
Det er tydeligt at se, at de ingen regler har på det område. Det resultere i nogle rigtig fede motorcykeler!...og noget RIGTIG klamphuggerig
Se det vedhæftede billede. Det er tilsyneladende en helt acceptabel løsning, og ikke en ENESTE har sat spørgsmålstegn ved stellets styrke/bærevne efterfølgende... og det er vel at mærke på en stor tung 1100cc V2 maskine fra 80'erne.
Er vi nogle tøsedrenge her i DK når det gælder ombygning, eller er de bare dumme på den anden side af atlanten?
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.582
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.869
Nogle af amerikanerne er for sløsede og klamper, men der er også folk som "kan" lave det ordentligt.
Et sted midt imellem ville være et godt kompromis.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.400
I USA har man ingen problemer med at gribe til skæreskiven og svejseværket, tror det er noget med den Amerikanske frihed at gøre. Det var pænere at skrive end dumhed
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 468
ville i øvrigt være fedt hvis ik alle mcer burde se ud og lyde som symaskiner (fuck hvor er mange orig.udstødninger grimme) - sorry teksten blev så lang -
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.710
jul 2008
Følgere: 33 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 1.771
apr 2007
Både og
Hvis du i din lokale fodbold klub (det er VM-tid, så fodbold var lige et oplagt eksempel) har en gut, som bevidst går og punktere boldene... bliver han så ikke ret hurtigt upopulær/ekskluderet fra klubben? Motorcyklist som bevidst køre i shorts og t-shirt, trods han/hun kan komme alvorligt til skade og blive en bekostning for sig selv og samfundet? Same same?
Siger på ingen måde at det skal være ulovligt at køre uden udstyr, og gør det selv fra tid til anden. Jeg giver bare ''bolden'' op til debat.
apr 2007
I Danmark er det jo os alle, som ''hæfter'' for andres dumhed?
nov 2007
nov 2007
nov 2007
jan 2005
Følger: 32 Følgere: 36 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.923
jul 2008
jul 2008
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.307
Jeg siger ikke at der ikke er mange der kan lave et rigtigt godt stykke arbejde selv, men jeg kan egentligt godt forstå tanken i at det ikke kan være op til den enkelte synsmand at vurdere om det er ok.
Jeg er da helt enig i, at det er for stramt pt. Jeg er dog ikke helt sikker på hvad løsningen skal være? Jeg ønsker ikke amerikanske tilstande i den danske vognpark. Alt kan komme på vejen. I Phoenix var det eneste krav en bestået smog-test. Jeg kørte ind og fik min bil godkendt - og den burde ikke på daværende tidspunkt have lov at køre på vejen - både bremser og dæk var helt færdige (de blev skiftet lige efter).
apr 2007
Hvilket leder mig tilbage til mit første spørgsmål
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.710
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
De ulykker jeg høre om skyldes ikke ombygningerne....
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.484
dele det op I områder.
1.ændringer på ramme/stel omkring kronrør, punkter fra kronrør til bære punkt omkring baggaffel, ville kræve en vridnings attest, og certifikat på at arbejdet var udført at en professionel.
2. Mindre ombygninger ( som mange danskere allerede gør ) så som andre hjul, affjedring, bremser osv.så længe det ikke er en nedgradering af hvad fabrikken producerede cyklen med fra ny.
og som #6 siger; det er nu ikke altid at producenterne har lavet verdens bedste arbejde. Jeg kan da nævne et hav at cykler som, som ville blive langt mere sikre ved at få forstærket deres stel, bedre bremser osv. Det var bare ikke lige I højsædet den dag de blev "spyttet ud"
Tror det er lige meget hvor I verden det er så er det ALTID nogen som skal prøve at gå langt over stregen, men, jeg har været I USA mange gange I forbindelse med MC´er og ombygning, og der er rigtig mange der som har veldt meget tjek på hvad de laver. Og jeg syntes ikke jeg konstant så Mc´ister ligge og flyde rundt omkring fordi deres cykler var brudt sammen.
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 390
Motoren er vel også medbærene i sådan en konstruktion?
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.737
aug 2011
England er jo stadig er af verdens mest kompetente lande når det handler om at bygge Racer dele . Det kommer jo også et sted fra.
Måske vi bare er blevet det ultimative forbudsland, Og Janteloven lever da fint hér .. Synd ! Hvis vi ikke hvade alle de regler ville der blomstre en masse kreative virksomheder op ,som uden tvivl også ville kunne påvirke andre lande. Danskernes evner er nu ikke dårlige
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 42 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.725
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.130
aug 2011
Hvorfor skulle dankserne ikke kunne lave noget godt ? . Det er da lidt forkert at det er ulovligt af lave en konstruktiv ændring ! .. Man kan jo slå ordet "konstruktiv" op I en ordbog og se hvad det betynder..
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
aug 2011
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.400
Og når de så er færdige, så kommer Skat efter dig med en evt. fornyet afgift.
Der er 2 problemer (eller udfordringer som de kalder det i dag) når vi her i DK vil lege med ombygninger.
Konstruktionen og holdbarheden af den kan kun godkendes et sted og når man langt om længe endelig får den godkendt, så står Skat klar med en ny regning.
Det er helt fint at vi har regler, så der ikke kører livsfarlig klamp rundt på vejene, men en Dansk synsmand, med lidt indsigt i tingene, vil kunne gøre det lige så godt som dem i USA og Sverige osv.
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.307
Problemet er også lidt, at hvis det er op til en synsmands vurdering, så vil det være meget forskelligt hvad der kommer igennem alt efter hvem der skal syne den - og det vil da også være lidt træls at skulle agere i.
At de skal godkendes et eller andet sted (ala TI), er der i mit hoved ikke så meget i vejen for, men problemet er bare et det er så pisse dyrt, da der så igen er noget forsikrings-politik fra TIs side.
Hvem skal godkende, og i givet fald blive holdt op på det hvis det så ikke virker? Det er der ingen der vil uden at være HELT sikker, dvs masser af test/beregninger hvilket fører til en høj pris.
Jeg syntes bestemt at reglerne pt er for stramme, men samtidigt kan jeg ikke helt greje hvordan de skal rettet til de ombygninger folk vil lave (f.eks skære i stel), uden at det risikere at blive for dyrt!?
aug 2011
1. igen; det ville ikke tage ret lang tid at opdele ombygning af stel, I ombygningszoner, og krav derom.
2. Hvis vi kicker lidt ud af boxen, og ser på hvad det faktisk bliver godkendt til at køre på vores veje idag, så kan kravene faktisk ikke være SÅ kompliceret ..Ikke for at nedgøre nogen, men flere af Kina cycler, og korea cykler som kan ikke ha´haft ret omfattende sikkerhedsprøver..
Måske man burde sætte sig lidt mere ind I hvem og hvor de forskellige cykler bliver testet I andre EU lande, for de same krav er jo gode nok til DK også .. Og det må da virke på en fin måde I Sverige, deres synsmænd har godkendt ombyggede køretøjer I årevis.
Det ville vel heller ikke tage lang tid før en eller anden ville åbne en form for synshal, itl F.eks. stel tests, hvis ellers SkAT, kunne få deres grimme tyvefingre ud af aktiviteten.
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
Når de kan godkendes med nylondæk, og =80% skruer strammet ordentligt.
Ved med 100% sikkerhed, at der ikke er nogen her i landet der vil sætte sig op på en cykel der ikke er sikker, så det kan godt være at der er skåret i stellet, men oftest er der joh sat en forstærkning i eller rykket.
aug 2011
Ombygning - Er vi tøsedrenge i DK?