{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Service hverdags maskine osv! {{forumTopicSubject}}

Hej Jeg har denne Yamaha Ybr 125 som jeg har haft et års tid og har ikke passet specielt godt på den med hensyn til olie og alt det der, fordi jeg er ny og uerfaren så ville vide om jeg skal få den til service et sted? eller óm jeg kan gøre det selv! nu har jeg lige hørt en masse skidt om mc huset i herning og selv bor jeg i brande, så det ville vare oplagt. men vil jo ikke have nogen til at rode med min mc hvis de fukker den up og laver en masse fusk. Har ikke hørt noget om 123 mc i ikast, men tænkte om der vare nogle der hvidste noget om dem ? alt i alt vil jeg bare vare sikker på det bliver gjort ordentligt og jeg ikke skal bekymre mig om noget. Jeg skal til at bruge den som hverdags transportmiddel og så skal den jo bare virke hver dag. den har gået 2000 km nu og jeg har aldrig gjort andet ved den end at smørre keden eller podse lidt her og der. så nogle erfaringer og dele vilde vare godt!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Service hverdags maskine osv!
  • #1   15. jun 2014 under din cykel sidder der en prop, skruer du den ud, så vælter det ud med olie!
    Her har du en bette guide til at skifte olie og filter, har ikke selv set den, men oh well smiley https://www.youtube.com/watch?v=fmazZJXyDkM

    hvad du ellers kan tjekke er sådan noget som dæktryk, det kan du google dig frem til hvor højt/lavt det skal være smiley

    Hvad der ellers lige er relevant på en cykel der ikke er ældre, pas!


  • #2   15. jun 2014 enig, lav det selv.
    Disse ting bør gøres regelmæssigt (nogle gør det hvert år, andre 2-3 år), men de er nemme selv at fikse.
    Skifte olie / filter (se posten opover)
    Skift tændrør (hverdags maskine af den størrelse, vil jeg mene hvert 2-3 år)
    Kæde kit (kæde, tandhjul for og bag) dette er nogen der gør ofte, men der kan godt gå 4-5 år ved pæn kørsel osv., koster 1200 ,- hos thansen. ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/motorcykeldele/yamaha/ybr125/kaede-tandhjul/kaedekit/n-1189167770/)
    tjek alle pære virker.

    hvis ovenstående ting laves stille og roligt henover sommeren vil du føle mere ejerskab og kendskab til maskinen og du vil selv kunne klare disse ting.
    Det er jo en dejlig lille maskine, desværre er sådan at mange af de små maskiner er mere udsatte for mislighold.


  • #3   15. jun 2014 skifte tændrør og kædekit hvert 2-3 år , uden du ved hvor mange km han kører om året .........desuden er det jo ikke nemt at lave service,olieskift,kædekit skift, hvis man er bedst til at holde om en kuglepen !! hvis du vælger at servicere cyklen selv, så få en som har prøvet det før til at hjælpe smiley

  • #4   15. jun 2014 #3, jeg er selv "kuglepens holder" de sidste mange år smiley
    jeg læste bare hverdags cykel, så jeg tænker et tændrør kunne trænge til at skiftes efter et par år og kædekit måske 4-5 år (som jeg også skrev)

    jeg går udfra en hverdags maskine køre ca. 3-5.000 km/år udfra min egen erfaringer.


  • #5   15. jun 2014 jaaa det er nu altså ikke nødvendigt at skifte nogle af de to så tit smiley
    Men ellers, lav en hurtig søgning på youtube David! Der er riiiigtig mange guides til mange forskellige cykler! og især til de mere "basic" ting smiley


  • #6   15. jun 2014 Tusind tak for de hurtige svar XD
    jeg regner med at jeg nok kører omkring en 9000 om året har ikke vinterforsikring og det er hvis også for farligt.
    Jeg er ikke kuglepensholder tror jeg da ikke, jeg er snedker, men har aldrig rigtigt lavet så meget selv med bil og scooter. jeg havde en scooter som jeg selv skiftede dæk på XD som jeg kørte på i 1-2 år indtil jeg fik bil, men nu skal jeg så på su igen og min mc er bare billigere når den kører 38 km literen ^_^.

    Skal motoren vare varm når man skifter olie? og kan man godt bare gøre filteret rent som ham her gjorde?

    Ellers Tusing tak for hjælpen!

    Og Masser af penge Sparet Og for nok en hel masse nye erfaringer XD



  • #7   15. jun 2014 Njaa decideret varm skal den ikke være, men den må gerne lige trille en bette tur inden, så olien er varmet lidt op, så er det nemmere at få ud, ellers er det så tykt smiley
    Normalvis skifter man også oliefilteret, den der rist han har fat i, der må jeg faktisk indrømme at jeg ikke ved om det er det der kaldes et decideret oliefilter på den der, det er muligt smiley


  • #8   15. jun 2014 Hvis du ved hvad du laver, eller kan få nogle til at hjælpe dig, eller kan finde en video på youtube af det, så skil dine bremsekalibre ad og rens dem for bremse støv med en gammel tandbørste og alm. sæbevand. Lad være med at bruge bremserens på/i kalibrene da det KAN ødelægge pakningerne ved stemplerne.
    Hold øje med om bremseklodserne som du har taget ud trænger til en udskiftning. Skriv numre på dem når du tager dem ud en efter en så du ved hvor de sad i kalibrene når du skal samle det hele igen.
    Til selve bremseskiven brug da bremserens og en grydesvamp (den grove side) og puds/kør i cirkulerende bevægelser.


  • #9   15. jun 2014 det ser ud til den ikke har et oliefilter men en oliecleaner det var der hvertfald en anden britte der sagde XD btw so er jeg også lidt i tvivl om jeg skal have nogle andre dæk på? For tænker at dem der sidder på måske er noget billigt bæ? og hvad kan jeg gøre for at ungå rust pletter? om man skal give den et eller andet voks eller noget XD Tager ind i bye i morgen så og køber noget kæde renser og for den gjort ren den er nemlig ret beskidt. og så skifter olie nu når det er så let som det ser ud til XD!!!

  • #10   15. jun 2014 Hvis den kun har gået 2000 km og bare er en pendler cykel som du siger, så ville jeg ikke skifte dæk. Vent til de trænger. Det kan du se på slidindikatorene på dækkene.
    Hvis du ikke køre med den når det er vinter, så ville jeg ikke bekymre mig om rust. Voks er altid godt og beskytter mod overfladiske ridser i lakken, og gør det også noget nemmere at fjerne skidt når du vasker den.

    Nyd nu bare turene på geden uden alle de bekymringer smiley


  • #11   15. jun 2014 ok Jeg nyder også virkelig de ture jeg tar Elsker og Køre mc! ville da gerne tilbage til noget med lidt flere ccm, men har ikke råd til det i længden. Selvom jeg har sparet en 60 k sammen. Jeg kunne købe min drømme mc men ja den må vente XD
    kan måske købe en kawasaki hvis jeg får flere pege mellem henderne. det lidt nedren og gå fra en 600 ccm til en 125 XD men den er økonomisk så ja ^_^

    Det var også bare lidt pludselig det slog mig at jeg måske skulle gå lidt op i sagerne i stedet for at bare køre XD
    men nu for den lige lidt olie og voks og så kører det bare der ud af!


  • #12   15. jun 2014 Jeg kan hvert fald kun anbefale det David! Jeg er begyndt at makke med en del mere avancerede ting på min cykel i år end jeg har gjort de første 2! Der var det primært pudse pudse, primært overfladiske ting. Men nu har jeg fx lavet en masse målinger her og der, skiftet koblingen, skilt cyklen halvt ad, det giver bare så meget mere ejerfornemmelse som Daniel også skriver! smiley

  • #13   15. jun 2014 Mht. Olieskift er der vel til cyklen en servicebog eller lignende manual, hvor man kan se intervallerne? Altså i km!

    Jeg ville aldrig selv skifte olie/filter udelukkende pga. alder, men rette mig efter km. Interval. (Med mindre der var tale om ladefund, eller andet hvor alderen er totalt ukendt!) olien bliver jo heller ikke for gammel, ved at stå i butikken smiley

    Og ellers er du jo inde på det rigtige, med at passe dine ting og tørre af for snavs, smøre kæde osv. Tjek så for evt. slør, bremseklodser, motorlyd, kædekit, dækmønster, bremsevæske osv. En gang imellem, så ville jeg sige du er godt kørende - det væsentlige er du holder øje

    OG følger evt. Anbefalinger/serviceintervaller.

    Og 2000 km er jo ikke mere end en lang weekendtur smiley


  • #14   15. jun 2014 Haha true Ronni, en af de bedre ture smiley

  • #15   15. jun 2014 nu når du siger Motorlyd Lagde jeg ligesom mærke til jeg syntes den larmede lidt mere her for en 2 uger siden, jeg er ikke helt sikker om der er noget galt og nu har jeg jo vennet mig til det. Sidste år Tog jeg udstødningen af og gav den en gang varme bestandigt maling, for så tænkte jeg udstødningen holdt lidt længere. Så ved jeg ikke om pakningen kan have varet blevet lidt utet? jeg passede godt på og ikke beskadige noget.

    og jo jeg har siddet og kigget lidt på manualen idag og der siger den der skal kontrollere motorens tomgangshastighed ved 1000 km og det har jeg jo ikke gjort , og har ingen ide om hvordan XD . og derefter er det hvis alt det normale ved 6000 og for hver 6000 km der efter.

    Btw hvordan skal man gøre motoren ren og sådan skal man bruge noget specielt til det?

    en tur på 2000 km XD Det er da hvis en pænt lang weekend tur XD men det er sikkert en fed tur jo længere jo bedre smiley



  • #16   15. jun 2014 Hvad tænker du når du skriver gøre motoren ren? Indvendigt eller udvendigt?

  • #17   15. jun 2014 David Hvis du mangler hjælp til olie skift så kom forbi, der er ikke langt fra Brande 15 Min Ca
    Så fikser vi lige det i fællesskab, der er også en kæde som skal smøres Evt strammes


  • #18   15. jun 2014 Jamen hvis der bliver tilbudt den slags hjælp kan jeg da ikke sige nej ^_^ bare giv mig adresse og tid så er jeg der i morgen Jeg har fri hele dagen i morgen!!!
    Tusind tak Steffen ^_^


    Jeg Tænkte på udvendigt Thunder XD men har læst at folk bruger lampe olie og kærestens tandbørste til kædenXD too bad jeg er single XD


  • #19   15. jun 2014 Har du olien ?
    Jeg sender lige en besked til dig med info


  • #21   15. jun 2014 Den er nice og skriver lige til dig der ^_^
    Igen Tak for alles hjælp ^_^


  • #22   15. jun 2014 13 jo olien skal skiftes med jævne mellemrum(tid) når der har været kørt på den plejer at være ca 1år vis du vil følge foreskrifterne fra fabrikanten

    kæde plejer jeg at smøre efter ca 500km
    renese den når der den alligvel skal pudses står der sikkert også noget om i service bogen


Kommentér på:
Service hverdags maskine osv!

Annonce