Service hverdags maskine osv! {{forumTopicSubject}}
Hej Jeg har denne Yamaha Ybr 125 som jeg har haft et års tid og har ikke passet specielt godt på den med hensyn til olie og alt det der, fordi jeg er ny og uerfaren så ville vide om jeg skal få den til service et sted? eller óm jeg kan gøre det selv! nu har jeg lige hørt en masse skidt om mc huset i herning og selv bor jeg i brande, så det ville vare oplagt. men vil jo ikke have nogen til at rode med min mc hvis de fukker den up og laver en masse fusk. Har ikke hørt noget om 123 mc i ikast, men tænkte om der vare nogle der hvidste noget om dem ? alt i alt vil jeg bare vare sikker på det bliver gjort ordentligt og jeg ikke skal bekymre mig om noget. Jeg skal til at bruge den som hverdags transportmiddel og så skal den jo bare virke hver dag. den har gået 2000 km nu og jeg har aldrig gjort andet ved den end at smørre keden eller podse lidt her og der. så nogle erfaringer og dele vilde vare godt!
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 710
Her har du en bette guide til at skifte olie og filter, har ikke selv set den, men oh well
hvad du ellers kan tjekke er sådan noget som dæktryk, det kan du google dig frem til hvor højt/lavt det skal være
Hvad der ellers lige er relevant på en cykel der ikke er ældre, pas!
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 180
Disse ting bør gøres regelmæssigt (nogle gør det hvert år, andre 2-3 år), men de er nemme selv at fikse.
Skifte olie / filter (se posten opover)
Skift tændrør (hverdags maskine af den størrelse, vil jeg mene hvert 2-3 år)
Kæde kit (kæde, tandhjul for og bag) dette er nogen der gør ofte, men der kan godt gå 4-5 år ved pæn kørsel osv., koster 1200 ,- hos thansen. ( http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/motorcykeldele/yamaha/ybr125/kaede-tandhjul/kaedekit/n-1189167770/)
tjek alle pære virker.
hvis ovenstående ting laves stille og roligt henover sommeren vil du føle mere ejerskab og kendskab til maskinen og du vil selv kunne klare disse ting.
Det er jo en dejlig lille maskine, desværre er sådan at mange af de små maskiner er mere udsatte for mislighold.
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.005
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 180
jeg læste bare hverdags cykel, så jeg tænker et tændrør kunne trænge til at skiftes efter et par år og kædekit måske 4-5 år (som jeg også skrev)
jeg går udfra en hverdags maskine køre ca. 3-5.000 km/år udfra min egen erfaringer.
jun 2013
Men ellers, lav en hurtig søgning på youtube David! Der er riiiigtig mange guides til mange forskellige cykler! og især til de mere "basic" ting
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 77
jeg regner med at jeg nok kører omkring en 9000 om året har ikke vinterforsikring og det er hvis også for farligt.
Jeg er ikke kuglepensholder tror jeg da ikke, jeg er snedker, men har aldrig rigtigt lavet så meget selv med bil og scooter. jeg havde en scooter som jeg selv skiftede dæk på XD som jeg kørte på i 1-2 år indtil jeg fik bil, men nu skal jeg så på su igen og min mc er bare billigere når den kører 38 km literen ^_^.
Skal motoren vare varm når man skifter olie? og kan man godt bare gøre filteret rent som ham her gjorde?
Ellers Tusing tak for hjælpen!
Og Masser af penge Sparet Og for nok en hel masse nye erfaringer XD
jun 2013
Normalvis skifter man også oliefilteret, den der rist han har fat i, der må jeg faktisk indrømme at jeg ikke ved om det er det der kaldes et decideret oliefilter på den der, det er muligt
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 611
Hold øje med om bremseklodserne som du har taget ud trænger til en udskiftning. Skriv numre på dem når du tager dem ud en efter en så du ved hvor de sad i kalibrene når du skal samle det hele igen.
Til selve bremseskiven brug da bremserens og en grydesvamp (den grove side) og puds/kør i cirkulerende bevægelser.
aug 2008
aug 2013
Hvis du ikke køre med den når det er vinter, så ville jeg ikke bekymre mig om rust. Voks er altid godt og beskytter mod overfladiske ridser i lakken, og gør det også noget nemmere at fjerne skidt når du vasker den.
Nyd nu bare turene på geden uden alle de bekymringer
aug 2008
kan måske købe en kawasaki hvis jeg får flere pege mellem henderne. det lidt nedren og gå fra en 600 ccm til en 125 XD men den er økonomisk så ja ^_^
Det var også bare lidt pludselig det slog mig at jeg måske skulle gå lidt op i sagerne i stedet for at bare køre XD
men nu for den lige lidt olie og voks og så kører det bare der ud af!
jun 2013
sep 2013
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 388
Jeg ville aldrig selv skifte olie/filter udelukkende pga. alder, men rette mig efter km. Interval. (Med mindre der var tale om ladefund, eller andet hvor alderen er totalt ukendt!) olien bliver jo heller ikke for gammel, ved at stå i butikken
Og ellers er du jo inde på det rigtige, med at passe dine ting og tørre af for snavs, smøre kæde osv. Tjek så for evt. slør, bremseklodser, motorlyd, kædekit, dækmønster, bremsevæske osv. En gang imellem, så ville jeg sige du er godt kørende - det væsentlige er du holder øje
OG følger evt. Anbefalinger/serviceintervaller.
Og 2000 km er jo ikke mere end en lang weekendtur
jun 2013
aug 2008
og jo jeg har siddet og kigget lidt på manualen idag og der siger den der skal kontrollere motorens tomgangshastighed ved 1000 km og det har jeg jo ikke gjort , og har ingen ide om hvordan XD . og derefter er det hvis alt det normale ved 6000 og for hver 6000 km der efter.
Btw hvordan skal man gøre motoren ren og sådan skal man bruge noget specielt til det?
en tur på 2000 km XD Det er da hvis en pænt lang weekend tur XD men det er sikkert en fed tur jo længere jo bedre
aug 2013
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.792
Så fikser vi lige det i fællesskab, der er også en kæde som skal smøres Evt strammes
aug 2008
Tusind tak Steffen ^_^
Jeg Tænkte på udvendigt Thunder XD men har læst at folk bruger lampe olie og kærestens tandbørste til kædenXD too bad jeg er single XD
Jeg sender lige en besked til dig med info
https://www.louis.de/rund-ums-motorrad/bike-datenbank/yamaha-yzf-r-125/re06/1990?bikes=1990
aug 2008
Igen Tak for alles hjælp ^_^
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.215
kæde plejer jeg at smøre efter ca 500km
renese den når der den alligvel skal pudses står der sikkert også noget om i service bogen
Service hverdags maskine osv!