{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.351 visninger | Oprettet:

Forsikring ved fodgængerulykker? {{forumTopicSubject}}

Kan godt være, jeg spørger dumt, men jeg undrer mig lidt over, hvordan det foregår med forsikring, når der sker ulykker, der involverer cyklister, fodgængere og lign. Så eksempelvis en video den anden dag, hvor en fodgænger går ud foran en S1000RR, som så nødbremser og tipper den forover. Hvordan ville man få dækket sine skader i det tilfælde. Fodgængeren er jo ikke forsikret ligesom MC'en. Er det så kasko'en? Og er man så bare på røven, hvis man ikke har kasko og en fodgænger løber ud foran en, så man styrter?

God aften! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forsikring ved fodgængerulykker?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #1   11. jun 2014 Fodgængeren var ikke involveret i ulykken - ergo er det din egen kasko der skal betale i sådan et tilfælde.

• #2   11. jun 2014 Så man skal sørge for lige at brække hans arm mens man vælter? Det kan da ikke være rigtigt?

• #3   11. jun 2014 I det tilfælde,

1) MC betaler, da fodgængeren er uskyldig (blød trafikant det skal man bare forudse)
    2) Hvis MC'en, havde ramt fodgængeren, se nr. 1, plus en dom for uagtsomhed i trafikken.

Bløde trafikanter får aldrig skylden.

Samme scenario hvor det var en bil der kører ud foran, se 1 hvis MC'en ikke rammer.
    Rammer den bilen, betaler bilistens forsikring (aldrig undvige, altså knald ind i dem, eller kan det blive dyrt, fedt ikk?)

• #4   11. jun 2014 Hmm, det virker lidt underligt eftersom man kan argumentere for, at ulykken ikke var hændt, hvis fodgængeren ikke have været tilstede. Dog er det jo rigtigt, at fodgængeren ikke var involveret direkte. Men lad os så sige, at man lige rammer fodgængeren (ikke alvorligt) og derefter styrter. Hvem skal så betale for den smadrede MC?

• #5   11. jun 2014 Hvis du påkører fodgængeren får du også skylden, og så er det igen din egen forsikring der skal dække skaderne..

• #6   11. jun 2014 Hvad hvis fodgængeren er beruset midt ude på vejen, og indehaver af et kørekort?

Tænker der må være undtagelser. smiley

• #7   11. jun 2014 Okay, tak Allan! Det er sgu bare ikke altid, man kan forudse, hvis der kommer en fodgænger spankulerende ud på kørebanen.

• #8   11. jun 2014 Yup, the world is crazy.

• #9   11. jun 2014 Jamen Søren, man har jo ikke ansvarsforsikring, fordi man har kørekort smiley

• #10   11. jun 2014 Cyklister og fodgængere var ihvertfald skadesløse i gamle dage. For 10-15 år siden væltede min fars cykel ind i en bil, pga blød astfalt hvor støttebenet stod, og han meldte det til forsikringen. De sagde bare han skulle være ligeglad, det var bilens kasko der skulle betale!? Han betalte selvfølgelig skaden af egen lomme, men kunne have været ligeglad.. Underlig regel.

• #11   11. jun 2014 I øvrigt den her, jeg tænkte på: https://www.youtube.com/watch?v=0t5ab4kTORI

• #12   11. jun 2014 Jeps, vi mister vores kørekort hvis vi kører en cyklist ned, der kører over for rødt i forkert side af vejen, uden lys kl 2 om natten.

Dejlig måde det er skruet sammen på...

• #13   11. jun 2014 Hvor er det smart! ...for cyklisterne

• #14   11. jun 2014 Er du overrasket, Jacob G? hehe.
    Intet nyt i det her... Sådan er den syge verden vi lever i. En cykelist eller fodgænger får aldrig skylden. Never. Uanset hvad de laver og om de er pisse hamrende fulde eller påvirket. Det er altid bilisten eller motorcykelisten der får skylden selvom den bløde trafikant bryder et utal af love.

• #15   11. jun 2014 Min mor fik skylden da hendes bil blev påkørt af en cyklist som kørte over for rødt. Hun holdt i øvrigt stille grundet myldertid. Det eneste argument for dette var at cyklen var en blød trafikant.

Det er ikke alle regler der er retfærdige smiley

• #16   11. jun 2014 Overrasket? Hahah, nej der skal en del mere til efterhånden. Men det lyder fuldstændig gakket. Især når man hører en historie som det, din mor var ude for, Kim smiley

• #17   12. jun 2014 Det har ikke noget med skyld at gøre.
    Det er objektivt ansvar. Altså erstatningsansvar uanset skyld.

Og hvis en fodgænger forårsager et færdselsuheld, er det hans personlige ansvarsforsikring der skal erstatte, - hvis han har en, ellers må han selv til læderet.

• #18   12. jun 2014 Okay, så man kan altså godt få erstatning ved mit nævnte eksempel? Altså fodgænger render ud foran en, så man ikke kan undgå at køre galt eks.?

• #19   12. jun 2014 Nej det er helt i skoven med den regel. Tog mc kort med en gut der ramte et barn som løb direkte ud i hans bil fra et hul i en hæk da han kørte ned ad en villavej med 30 km/t. Tøsen brækkede et ben heldigvis ikke mere, han fik taget kortet ubetinget, selv om ingen havde haft en chance for at undvige. Argumentet var han ikke kørte efter forholdene den er bare ikke længere. Alle inklusiv pigens forældre som var vidner til ulykken var enige om det ikke på nogen måde var hans skyld, men det er ligegyldigt. Stakkels gut han havde det sgu skidt nok i forvejen over det.

• #20   12. jun 2014 Okay Steffen, men det erstatningsansvar bliver aldrig pålagt den bløde trafikant i trafikken.

• #21   12. jun 2014 Det er bare en sur situation Allan.

Man kan vel sidestille det lidt med hvis folk forvolder skade på ens ejendom i andre situationer.. Hvis min nabos unge vælter min motorcykel forventer jeg da også erstatning, uanset om der er forsikring eller ej - sådan må det vel også være hvis en fodgænger er skyld i skade på køretøj eller person i trafikken? Rent erstatningspligtigt.

• #22   12. jun 2014 Jacob G
    Ja, hvis en forgænger bliver dømt skyldig i at have forårsaget et færdselsuheld, så skal han betale.
    Men tingforsikring går forud for ansvarsforsikring, så hvis der er kasko, betaler kaskoen, og skadevolder skal betale evt. selvrisiko.
    Det er ved simpelt uagtsomhed - ved grov uagtsomhed skal skadevolder selv betale.

• #23   12. jun 2014 Hvis naboens kid vælter din bike betaler deres forsikring, bare ikke hvis ungen løber ud foran dig så er det din skyld.

• #24   12. jun 2014 Okay, tak Steffen. Det giver også langt mere mening. Det er fint lige at få slået det fast af en, der har forstand på det med forsikringer og erstatningspligt smiley

• #25   12. jun 2014 Det var godt nok et vildt eksempel, med ungen der løb ud foran.

I teorien er der ingen forskel på teori og praksis, men det er der tilsyneladende i praksis.

• #26   12. jun 2014 Det er en sætning der er værd at huske, Steffen smiley

• #27   12. jun 2014 I folkeskolen cyklede jeg engang ud fra en hæk og ud på vejen, uden overhovedet at kigge mig om. Der kom så en bil kørende imod mig og jeg har sgu nok haft mere fart på den, men endte ihvertfald med at ryge op på køleren og smadre forruden med panden. Føreren gjorde alt rigtigt og efter bogen, alligevel fik han skylden og jeg fik en brækket arm og 7.000,- fra hans forsikring for svie og smerter.

Så det er sgu ikke altid en helt fair lovgivning smiley

• #28   12. jun 2014 Han fik ikke skylden, men han skal betale alligevel.
    Sådan er færdselsloven § 101 stk. 1.

Der står til gengæld i forsikringsbetingelserne, at hvis man bliver gjort erstatningsansvarlig i.h.t. FL. 101,1 p.g.a. objektivt ansvar, så er der hverken bonustab eller selvrisiko.

Og sådan kan staten føre socialpolitik, på forsikringstagernes regning.

• #29   12. jun 2014 #11
    Den video minder meget om ok reklamen.
    Der kommer spyd, og så ligger han der med sin BMW op i ..... ??

• #30   12. jun 2014 Min forsikring (alka) sagde at min inbo også dækker hvis jeg f.eks. vader ud foran en cykelist, som så kommer til skade.
    Ved ikke om det dækker hvis jeg skulle komme til at gå ud foran en mc eller bil (hvilket jeg egentlig ikke lige har lyst til:) )

• #31   12. jun 2014 Det er ikke din indbo der dækker, det er din ansvarsforsikring, - som formentlig er en del af den pakke der hedder familieforsikring - også i Alka.

Og den dækker på samme måde, uanset om du går ud foran en trehjulet cykel, eller en turistbus.

• #32   12. jun 2014 Sgu nok vigtigere med livsforsikring en ansvarsforsikring hvis man vader ud foran en turistbus hehe smiley

• #33   12. jun 2014 Jeg undveg en kondiløber, der pludselig løb ud på vejen (Vermlandsgade, Kbh) mellem 2 varebiler, det holdt parkeret. Jeg smadrede ind i den ene varebil og mens jeg sad der, fik jeg fingeren af kondiløberen og væk var han smiley

• #34   12. jun 2014 Jeg oplever også dagligt at både løbere og cyklister skider højt og flot på færdselsloven. Der var en dag en klovn, der slog ind i siden på min mors bil, fordi han mente, at hun skulle holde for ham, når han løber midt over vejen. Jeg var satme blevet gal, hvis det var mig, der havde kørt!

• #35   12. jun 2014 Det er derfor man skal have larmende udstødninger på. Så kan man skræmme dem væk inden de kommer for tæt på.

Det samme gælder dyrene når man kører gennem en skov smiley

• #37   12. jun 2014 "Objektivt erstatningsansvar dvs der kigges ikke på omstændigheder, skyld osv. Forsikringsselskabet kan efterfølgende søge regres mod modparten hvis de mener, at han/hun forvoldte skaden"

Ikke ved simpel uagtsomhed, - der er ikke erstatningsansvar, hvis en ting er forsikret.

• #39   12. jun 2014 Nu skal du få nogle flere kloge ord.

Erstatningsansvarsloven § 19,1

§ 19. I det omfang en skade er dækket af en tingsforsikring eller en driftstabsforsikring, er der ikke erstatningsansvar.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 gælder ikke, såfremt:

1) den erstatningsansvarlige har forvoldt skaden forsætligt eller ved grov uagtsomhed............

Altså har motoransvarsforsikringen ikke regres, hvis skadevolderen har handlet simpelt uagtsomt.

Hvis to motorkøretøjer støder sammen, afgøres det efter omstændighederne JV. færdelsloven 101, (tror det er stk. 3)

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #40   12. jun 2014 Loud pipes save'r ikke noget som helst.

Dæmp jer, og kør ordentligt. smiley

• #42   12. jun 2014 Jeg læste til halvvejs i tråden og så måtte jeg stoppe

Glem alt det du fik tudet ørerne fulde af i første halvdel.

Det er ALTID den ansvarlige der betaler.

Er fodgængeren ansvarlig betaler HAN.

Der er væsentligt meget større risiko for at ødelægge for 100000 kr i bil/mc som hvis man er fodgænger

Derfor fandt man på at gøre ansvarsforsikring lovpligtig for motorkørertøjer.

Vader du som fodgænger ud foran en Dyr bil, som du enten buler med dine (nu knuste) knæ, eller som må undvige dig og nedlægge et træ

Så er du erstatningspligtig.

Understood?

• #43   12. jun 2014 Hvis jeg kan holde for rødt i min, og en fodgænger så kan hamre sit ben ind i min bil, bræke benet, og uden at lyve om han gjorde det med vilje, kan få mig til at betale min knuste forlygte og hans svie og smerte, så er jeg statsminister.

At en fik frakend kørekortet for at et barn sprang ud foran ham fra en hæk
    Lyder lidt som når folk får lov at trække knallerten hjem fordi de stoppede for politiet.
    Det er meget muligt det er de der er sket

Men som jeg kender færdselsloven er det vist ikke en sag der holder i (højeste) retten smiley

Skal ikke sidde her og skrive det ikke er praksis.
    Men jeg havde ikke ædt den, og er sikker på jeg ville vinde i retten.

Især når jeg kører med dashcam

PLEASE!!!
    Do correct me if I'm wrong

• #44   12. jun 2014 Men nu er der jo også forskel på at smadre sit ben ind i en anden persons bil og så på at blive ramt at bilen. Det er jo hærværk og har ikke så meget med trafik at gøre smiley

• #45   12. jun 2014 "PLEASE!!!
    Do correct me if I'm wrong"

Javel smiley

Denne:"Vader du som fodgænger ud foran en Dyr bil, som du enten buler med dine (nu knuste) knæ, eller som må undvige dig og nedlægge et træ
    Så er du erstatningspligtig."

Den holder altså ikke altid.
    Hvis det f.eks. er fordi du går i dine egne tanker, eller får øje på en flot røv i et par stramme bukser, så er det simpel uagtsomhed, og så er der ikke erstatningsansvar, hvis der er kasko på bilen.
    Hvis fumlegængeren derimod selv kommer til skade, så skal bilens ansvarsforsikring betale.

Ulogisk - men sådan er det.

• #46   12. jun 2014 Aha smiley

Gælder det kun for fodgængere?
    Eller alle der ikke har påbud ved lov om at tegne ansvarsforsikring inden et evt uheld?

Hvad er meningen?

Jeg er meget forundret smiley
    Har så lige set du henviser til erstatningsansvarsloven.

Det var jeg ikke klar over.

Men må også sige jeg mest af alt tænkte alm ansvarsforsikring.
    Har aldrig haft en kasko og har ikke planer om det.
    Køber heller aldrig forsikring i blackjack smiley

Men hvis man så kører med ansvarsforsikring, har jeg så misforstået noget i de indlæg hvor jeg slutte med at skrive please correct me?

Må hellere få fejet for min dør smiley

• #47   12. jun 2014 Gad vide om ens forsikringspræmie stiger hvis den bliver brugt selvom man er helt ansvarsfri.

I så fald påstår jeg jo jeg er statsminister smiley
    Jeg har som sagt ingen erfaring med kaskoforsikringer.
    Spændt på om mine ører bliver rødere smiley

Og

• #48   12. jun 2014 Hehe....

"Gælder det kun for fodgængere?"
    Nej, det gælder alle skader forvoldt med et motorkøretøj - i øvrigt også skader forvoldt af en hund.
    Erstatningen kan så nedsættes eller bortfalde, alt efter i hvor stort omfang den skadelidte selv har medvirket til skaden.
    Tingskadeerstatning kan nedsættes eller bortfalde ved simpelt uagtsomhed, og personskadeerstatning kan nedsættes eller bortfalde ved grov uagtsomhed - eller fortsæt.

"Men hvis man så kører med ansvarsforsikring, har jeg så misforstået noget i de indlæg hvor jeg slutte med at skrive please correct me?"

Nej, så er den god nok.

Hvis der kun er ansvarsforsikring på den skadede bil/MC så er den jo ikke forsikret for de skader der sker på den.

Så kigger vi på formuleringen i erstatningsansvarsloven:"§ 19. I det omfang en skade er dækket af en tingsforsikring eller en driftstabsforsikring, er der ikke erstatningsansvar"

Og da skaden ikke er dækket af en tingsforsikring, er der altså erstatningsansvar.

• #49   12. jun 2014 "Gad vide om ens forsikringspræmie stiger hvis den bliver brugt selvom man er helt ansvarsfri."

Nej, det står også i dine forsikringsbetingelser - under ansvarsdækningen.

Måske bliver dine ører rødere af, at du stillede det spørgsmål, hvis du læser # 28 igen. smiley

• #50   13. jun 2014 kan forstå der stilles spørgsmåls tegn til historien om ham jeg gik til teori med?

2 ting. Det var for godt 20 år siden, ved ikke om der er nye regler i dag (bed bare kraftigt mærke i den historie)

Vores teori/kørelære bekræftede at det var korrekt at det var sådan det forholdte sig. Der var en del debat i teori lokalet da alle var uforstående, og well, en del sad nok også og tænkte om det bare var ham der pyntede lidt på en historie.

• #51   13. jun 2014 Betyder §101 at ansvarsforsikringen ikke kun dækker skader man har ansvar for?

Der står det kan deles eller skadevolderen helt få lov selv at ligge og rode med det (med egen forsikring hvis sådan en da haves.. Uagtet)

KAN

Betyder det at ansvarsforsikringen i udgangspunktet også dækker skader folk forsætligt påfører sig selv ved hjælp af det forsikrede motorkøretøj?

Kan godt forestille mig det er sådan.

• #52   13. jun 2014 "Betyder §101 at ansvarsforsikringen ikke kun dækker skader man har ansvar for?"

Der er to begreber, som griber ind i hinanden, men man skal alligevel holde dem adskilt.
    Ansvar
    Erstatningsansvar.

Hvis vi definerer ansvar sådan at man er ansvarlig for en skade, fordi man har handlet/undladt at handle på en måde, der har forårsaget en skade.

Erstatningsansvarlig betyder at man skal betale for en skade - både når man er ansvarlig for den, og når man ikke er.

At man er erstatningsansvarlig - uanset om man er ansvarlig eller ej, hedder objektivt ansvar.
    Og der er objektivt ansvar for skader forvoldt med et motorkøretøj jvf. Færdselslovens § 101,1
    § 101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion eller brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.

Erstatningen kan nedsættes eller bortfalde under visse omstændigheder:
    Stk. 2. Erstatningen for personskade eller tab af forsørger kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde forsætligt har medvirket til skaden. Erstatningen kan endvidere nedsættes og i særlige tilfælde bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde ved grov uagtsomhed har medvirket til skaden.

Stk. 3. Erstatningen for tingsskade kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte forsætligt eller uagtsomt har medvirket til skaden.

Ved sammenstød mellem to motorkøretøjer fastsættes personskadeerstatningen efter § 101 .men tingskadeerstatningen fastsættes ud fra omstændighederne.
    § 103. Personskade eller tab af forsørger, der er en følge af sammenstød mellem motordrevne køretøjer, erstattes efter reglerne i § 101, stk. 1 og 2.

Stk. 2. Sker der tingsskade ved sammenstød mellem motordrevne køretøjer, afgøres det under hensyn til de foreliggende omstændigheder, om og med hvor stort et beløb erstatning bør ydes.

• #53   13. jun 2014 Vi har lige haft en situation herude hvor jeg og konen bor. To knægte på hhv. 3 og 4 år havde rendt rundt på vores parkeringsplads og ridset biler med pinde. Alt i alt var det 14 biler der havde fået ridset lakken i større eller mindre grad. Børnene kan ikke stilles til ansvar da de er under 5 år gamle og forsikringsselskabet vil derfor ikke dække. Forældrene er begge studerende, så der er ingen penge at hente. Det er de fleste i øvrigt herude, så mange har ikke råd til at få rettet skaderne. Ærgerligt ærgerligt.. Det der med ansvar placeres vist mest i forhold hvad der kommer selskaberne til gode og ikke hvordan det hænger sammen i virkeligheden.

• #54   13. jun 2014 Det er ikke selskaber der afgør om man er erstatningsansvarlig i den situation, det er retspraksis.

• #55   13. jun 2014 Okay wow.

Tak for det.

De nuancer af uheld havde jeg ikke tænkt over.
    Erstatningsansvar.. Aka objektivt ansvar.

Lidt røde ører får man vel altid når man finder ud af hvad man totalt har overset smiley

• #56   13. jun 2014 Du er næsten i mål. smiley

Erstatningsansvar er ikke det samme som objektivt ansvar.
    Men i den lovgivning der pålægger objektivt ansvar, er man altid erstatningsansvarlig.

• #57   13. jun 2014 Det er lidt en jungle at finde hoved og hale i hele forsikringsverdenen smiley

Tak for din ekspertise, Steffen!

Kommentér på:
Forsikring ved fodgængerulykker?

Annonce