2.658 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Jesper
Jesper
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 7

Blæsning af samlet motor? Blæsning af samlet motor?

Da tidligere ejer har prøvet at male motoren, men med ringe held, er jeg blevet enig med mig selv om, at jeg heller må lave det om..

Sagen er den, at jeg ikke er interesseret i at skilde hele lortet ad, for den har været åbnet og pakket om indenfor de sidste 10-15k km..

Det er et mareridt (dog ikke umuligt) at prøve at slibe den varmefaste lak af, så jeg havde lidt håbet af jeg kunne sandblæse blokken ved lav tryk, i håb om af at jeg kan få det pænt igen..

Mig og den gamle er så lidt uenige om dette er muligt, uden at ødelægge pakninger, men jeg har bare set flere film på youtube hvor de blæser hele motorer, men ville lige sikre mig der her inden jeg går igang..

Så hvad siger i? Er det muligt eller skal jeg bide i det sure æble og manuelt slibe hele lortet af?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blæsning af samlet motor?
  • #1   25. maj 2014 Jeg gladblæste min samlet, men skilte den dog ad bagefter og satte nye pakninger osv i. Proppede alle huller til med klude og gaffa tape. Der kom ikke noget ind, hvor det ikke skulle, så tror da godt man kan. Ellers kan bums vel bruges og så slibning bagefter?

• #2   25. maj 2014 Jeg har prøvet at sandblæse en BSA motor. Jeg opgav hurtigt da min kompressor ikke kunne levere luft nok i mere end et par sekunder. Men jeg opdagede også hurtigt at sandet kom ind alle steder.
    Jeg er sikker på at det kan lade sig gøre. Men den mindste lille, bitte sprække og så kommer der sand ind. Og et enkelt sandkorn kan gøre stor skade.

Så ja det burde kunne lade sig gøre og det vurdere Jacob jo også. Du er bare nødt til at vægte besværligheden ved at skille motoren ad op mod risikoen for at skade motoren betydeligt smiley

• Jesper
    Jesper Tilmeldt:
    apr 2010

#3   25. maj 2014 Hmmm ja, det er selvfølgelig lidt ærgeligt, for det ville have givet det bedste resultat, men jeg tror jeg vil starte med bums og så se hvor meget jeg kan få af, men det er en XS650 så der er masser af kroge og utilgængelige køleribber at bøvle med, men ikke at gøre..

• #4   25. maj 2014 Skal du blæse den med noget skal det være enten glas eller "soda" (faktisk bagepulver).

Har selv glasblæst en samlet XV1000 motor. Der skal bare dækkes grundigt af - helst med noget tykt gummi (f.eks. 2 lag kasseret slange fra MC-bil dæk) alle de steder der kan komme noget ind og så må du selvfølgelig ikke blæse på samme punkt i for lang tid.

Har ikke selv prøvet med "soda" - men har set en del youtube videoer - og det skal jeg klart prøve på et tidspunkt. Der kan du faktisk blæse pak dåser - lejer og hele pisset - uden at beskadige noget. (ville dog stadig dække af).

Du kan jo evt. give det en gang nitromors (BUMS i gamle dage) - og tage det meste lak inden du blæser.

Personligt havde jeg hevet motoren ud - og blæst den. Det kan sagtens lade sig gøre.

• Jesper
    Jesper Tilmeldt:
    apr 2010

#5   25. maj 2014 Ja det soda blæsning ser meget lovende ud! - Nogen der har en idé om hvor jeg kan skaffe sådan noget pulver? ( hedder også Natriumbikarbonat)

• #7   25. maj 2014 Der fik jeg lige dagens griner Søren P smiley

• #8   25. maj 2014 Hej, hvad med at prøve noget lak fjerner man pensler på i stedet for at blæse den? Det er rigtigt godt mod halvdårlig maling.

Biltema har det, ellers har din lokale tømmerhandel det også.

• #9   26. maj 2014 hej jesper prøv at gogl sodablasting.dk og kik hans rensede dele.
    jeg skal selv have ringet til dem da jeg har hørt og set på nettet i udlandet at alu skulle blive som nyt igen-jeg har set fryseblæsning og det er næsten som glasblæst.
    hvis alu står som nyt så behøver du jo ikke ar male den igen og tabe maling derefter.
    man kan hvis indlevere i horsens.
    mvh kk

• #10   26. maj 2014 Hva' med at kombinere noget lakfjerner med en kraftig højtryksrenser (gerne med varme)?

• #12   26. maj 2014 Søren P:

Hvor fik du blæse middel fra...??

• #14   26. maj 2014 jeg har også købt 25 kg sodamiddel det køber man hos den lokale foderstofhandel
    det bruges til køer med sur vom mener jeg det står-gav hvis 125 kr men det er bare at gogl det-jeg har ikke puttet det i min kuvøse endnu er heller ikke sikker på om det er godt at genbruge-det blev opfundet da de skulle rense frihedsgudinden miljørigti.
    dt bruges også til at rense grafitti af.
    hvis du køber en ton er kgprisen bedre.
    mkh kk

Kommentér på:
Blæsning af samlet motor?

Annonce