947 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

125 cc'er gnistrer ringe - Råd søges! 125 cc'er gnistrer ringe - Råd søges!

Hej MCG.

Jeg købte en 125'cc Sachs for lidt tid siden.
Den har tilsyneladende nogle problemer med elektronikken (og evt. karburator/cdi?) , men jeg kan ikke helt finde ud af hvor de ligger.
Jeg har i dag opladt batteriet helt - og det giver 13.1 v.
Jeg skiftede tændrør, da det tændrør som sad i var helt sodet til.
Den tidligere ejer har i sat en anden CDI og en anden karburator på.
El-starteren virker kun når positionslyset er tændt.
Det nye tændrør gnistrer svagt, og gnisten er gullig/orange og ikke blå. (som jeg kan forstå at det er meningen, at den skal være?)
Jeg har ikke kørt ufatteligt meget på den, eftersom når jeg har skulle køre på den, har jeg været nødt til at løbe den i gang førhen, men det virkede som om at den periodisk rystede absurd meget ved fuld gas - i øvrigt kan den slet ikke køre eller starte med choker til.

Har I nogle forslag til hvad der kunne være galt?
Er det muligt at det bare er en stelforbindelse, som jeg har overset, der skal ordnes, og at den så kommer til at køre fint igen, eller skal jeg have ny CDI, indstillet karburator og ha' fixet el-nettet?

Mange venlige hilsner, og tak fordi I i det mindste gav jer tid til at læse min forespørgsel for råd smiley

I får lige et billede af bæstet

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.
  • Møbel samling kommode og teol 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  125 cc'er gnistrer ringe - Råd søges!
  • #1   29. apr 2014 I øvrigt lader det til at den soder ud af revnen ved udstødningen. Har lige kørt en klud henover, men det var temmligt sort inden da.

profilbillede
  • #2   29. apr 2014 Venter spændt! smiley smiley

• #3   29. apr 2014 Tilsodet tændrør, kan ikke starte med choker og "ryster" ved fuld gas. Det er helt sikkert at du kører med en alt for fed blanding. Så du skal have indstillet karburatoren. Der vil sikkert snart være nogen herinde der vil påpege at man ikke kan indstille en karburator uden sådan en 4gas måling. 4gas måling er nok mest præcist, men det kan sagtens gøres fornuftigt uden.

Jeg ville starte med at få indstillet karburatoren bare nogenlunde ind. Der skal en større hoveddyse i og muligvis skal du også kigge på nål og tomgangsdyse(her kan det måske være nok at skrue på blandingskruen)
    Hvis du kan få maskinen til at køre godt efter en indstilning af kaburatoren, så vær bare glad for det.
    Er det helt umuligt at få den til at køre ordentligt, så skal du nok have kigget på CDI'en. Selvfølgelig tjek stelforbindelsen først, men jeg tror nu ikke at det er problemet.

• #4   29. apr 2014 Den opfører sig bare underligt, j.f.. at el-starteren kun vil virke hvis positionslyset er tændt - og jeg har kunnet læse mig frem til at den CDI der er sat på ikke bare er "plug-and-play" - og derfor forestiller jeg mig at der er noget stelforbindelse som ikke sidder ordenligt, og at cdi'en måske ikke funger 100% og jeg derfor får en svag gnist?

Jeg skal i øvrigt sige at jeg ikke har nogen form for mekanisk baggrund - jeg ville ikke blive fornærmet hvis jeg blev kaldt for en mekanisk spastiker smiley Mit niveau er temmligt lavt.

Jeg vil prøve at indstille karburator - men det er svært når den ikke engang vil starte. Jeg har dog ikke prøvet at løbe den i gang endnu, men den vil under ingen omstændigheder starte med el/kick-starter.

• #5   30. apr 2014 Jeg kan se at der er 4 ledninger på baglygten, hvoraf 2 af dem ikke er tilsluttet.
    Det kan godt være jeg spørger dumt, men kan dette godt ha' noget med det at gøre? Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er galt med det el-net. Er efterhånden blevet lidt desperat.
    Jeg prøvede at tage baglygten helt fra - da jeg gjorde det holdte el-starteren helt op med at virke smiley Er dog ikke sikker på at udelukkende fik slået baglygten fra, da der løber én enkelt ledning sammen med den.

• #6   30. apr 2014 Jeg kan se at der er 4 ledninger på baglygten, hvoraf 2 af dem ikke er tilsluttet.
    Det kan godt være jeg spørger dumt, men kan dette godt ha' noget med det at gøre? Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er galt med det el-net. Er efterhånden blevet lidt desperat.
    Jeg prøvede at tage baglygten helt fra - da jeg gjorde det holdte el-starteren helt op med at virke smiley Er dog ikke sikker på at udelukkende fik slået baglygten fra, da der løber én enkelt ledning sammen med den.

• #7   30. apr 2014 Det lyder i mine øre til at hvem end der har rodet med det elnet, overhovedet ikke har haft nogen anelse om hvad han eller hun lavede. Jeg kender ikke Sachs motoren, men jeg forestiller mig at den får strømen til CDI'en direkte fra motoren. De fleste moderne motorcykler får strømmen fra batteriet, en lille 125cc som den Sachs får det nok fra motoren.
    Men om den aftermarket CDI tager strømmen fra batteriet, det aner jeg ikke.

Du siger at du kan løbe den igang? Så ville jeg starte med at se om du kan løbe den igang når batteriet ikke er påsat. Hvis det efter mange forsøg, hvor den ellers normalt ville starte, ikke lykkedes, så trækker den strøm direkte fra batteriet. Hvis dette er ganske slidt, så kan dette være fejlen.

Hvis du kan løbe den igang når batteriet ikke er påsat, så kan du se helt bort fra batteriet, da motoren burde kunne køre fint uden.

Du snakker om stel forbindelse og dette kan godt være en mulighed. Så du kunne jo starte med at lave en ny stelforbindelse? smiley

Derudover så få indstillet den karburator. Selv hvis tændingen fungerer korrekt, så er det helt sikkert at din karburator står forkert.

Alternative muligheder er at din fødespole og/eller lysspole er færdig, at din CDI er i stykker eller du har måske dårlig benzin og/eller vand i tanken. Du kan prøve at banke lidt på spidsen af tændrøret således at gnisten ikke skal hoppe så langt. Det kan måske give en lidt bedre gnist. Du skal nok ikke bøje "armen" mere end en 0,2-0,3mm.
    En sidste mulighed er at dine ventiler står helt, helt forkert, men de skal stå voldsomt forkert for at give den effekt du har fået. Det er usandsynligt.

Der er generelt mange muligheder med et sådan problem. Det er bare et spørgsmål om at teste alting igennem. Det tager tid og det kan være en fordel hvis du måske får en kammerat til at give en hånd, hvis du kender nogen med forstand på den slags smiley

Kommentér på:
125 cc'er gnistrer ringe - Råd søges!

Annonce