Hvad er en begyndercykel? ccm {{forumTopicSubject}}
Der er noget (meget) i mc-verdenen som jeg ikke helt forstår. Men jeg er jo også en pige MEN,
Hvad er det man betegner som en begyndercykel?
Jeg hører tit at en 600 ccm er en begyndercykel. Jeg er temmelig uenig i dette. For mig at se er en begyndercykel fra 400 ccm og mindre (500 ccm kan diskuteres)
Med en 600 ccm får man ret mange kræfter og meget høj topfart. Vel over 200 for de fleste. Også hurtig acceleration og forholdsvis høj pris.
Nogle siger også at de færreste kan udnytte 900 ccm eller mere.
Det mest korrekte ville vel være at kalde en 600 ccm i mellemklassen. Selvom jeg vil nu indrømme at jeg ikke bryder mig om den betegnelse heller, for i mine øjne er den full size.
Desuden tror jeg på, at man lærer at køre mc bedst hvis man starter på en maskine man kan tackle som nybegynder, og dermed 400 ccm og mindre.
Jeg ved godt alle siger at man bliver hurtigt træt af for få ccm. Men hvad så? så kan man jo netop bare skifte den ud når man er klar til noget større. Ens første mc er jo ikke for life.
Hvis man alligvel ønsker at springe det lille step over som nybegynder, so be it. Men det ændrer da ikke på at man ikke kan kalde en 600 ccm for en begyndercykel?
jun 2005
Følger: 36 Følgere: 36 MC-er: 2 Emner: 43 Svar: 672
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Men antager at du kun tænker på sportsmotorcykler? I så fald så vil jeg mene at der er 3 forskelige indgangsvinkler til dit spørgsmål.
1. Når det bliver kedeligt
Mange syntes hurtigt at 100hk er for kedeligt fordi at de nu har prøvet at finde en lige vej uden trafik og give den fuld gas. Fordi de har gjort det, så mener de at den er for lille. En motorcykel for disse personer bliver først for stor når de ikke tør give den fuld gas eller kun tør at gøre det i meget kort tid.
Dette er typisk de personer som kører galt fordi de ikke har styr på deres motorcykel.
2. Når man kan udnytte maskinen fuldt ud
Mere realistisk er det at sige at 600cc bliver for småt når man på en bane ikke længere kan hive mere ud af maskinen. Man kan selvfølgelig altid blive bedre og hakke 0.1 sekund af, men på et tidspunkt kommer man jo meget tæt på hvad en almindelig dødelig(læs: ikke proffesionel racerkører) kan få ud af en 600cc. Når man er nået til dette punkt, så kan man med god ret kigge efter noget større og stadig være en dygtig trafikant.
3. Man skal først have noget stille og rolig erfaring
At hoppe ud på en 100hk maskine som første maskine er efter manges mening latterligt. 50hk er vel ok, men 100hk er meget voldsomt i forhold til hvad en almindelig bil kan præstere i forhold til vægt.
Det er derfor fornuftigt at få noget god erfaring med 2 hjul. Læs IKKE nødvendigvis med hestekræfter, men lære hvordan en 2hjulet konstruktion opfører sig, hvor godt/dårligt greb man (kan) have, hvordan resten af trafikken ofte overser en osv osv. Den slags behøver man bare 2 hjul og en lille motor for at lære, men omkring de 50hk er sådanset ikke alt for voldsomt efter min mening.
Ovenstående er de 3 indgangsvinkler som jeg mener at folk har til emnet. Personligt hører jeg til nr 3. Hvis folk lærer at køre på en lukket bane, så er nr 2 sådanset også fremragende. Men når folk aldrig har kørt på andet end køreskolens mindre MC'er og hopper direkte ud på en 100hk + maskine, ja så går det desværre lidt for ofte galt.
Man hører jo til om folk der kører for hurtigt, pludselig er nødt til at bremse og derfor blokerer enten bagbremsen eller forbremsen og derfor slår sig selv ihjel. Klassisk eksempel på ikke at kende sin motorcykel, men istedet bare giver den hjernedød meget gas.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Af skade bliver man klog, og der er kun en måde hvor på man lærer at huske at sætte fødder eller støtteben ned når cyklen stopper - og det er ved at tabe den mens andre folk ser det. Det er bare et eksempel ud af mange.
Uanset motorstørrelse, skal den være så billig at det ikke kan betale sig at have kasko på den. Man lærer at skrue selv fordi den slags cykler kræver lidt mere vedligeholdelse, men samtidigt er de fleste af den slags cykler nede i et prisleje hvor de ikke bliver billigere, så man får ofte alle pengene tilbage når man sælger den efter et par sæsoner.
Problemet er at folk har så mange penge i dag, at de skal have det nyeste af det nyeste både i MC og udstyr så de der dyrebare første og basale erfaringer, er der meget få mennesker som får ud af det mere. Der er enten ikke tid i folks travle hverdag, eller også gider de simpelthen ikke fordybe sig i emnet.
Hvad skulle ellers være forklaringen på at der er så mange der stadig kører rundt i jeans og sneakers på deres sportscykler?
Bare kig igennem diverse tråde her på siden - der er stort set ingen der vil "nøjes" og som du selv har opdaget, er det mere reglen end undtagelsen at folk betragter en 600ccm som en god begynder MC - primært fordi de er bange for at skulle handle MC efter et år.
De har for længst luret at afskrivningen er stor på en dyr MC, og når de nu kan låne pengene til noget "ordentligt" som de måske kan beholde længere, så gør de det.
Jeg startede med at skrue i knallerter for mange år siden, og jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har måtte trække lortet hjem fordi noget var i stykker. Det blev meget hurtigt bedre med tiden, som er grunden til at jeg i dag aldrig ville drømme om at benytte et værksted, medmindre det er absolut mest nødvendigt.
Ventiljustering er jeg for doven til, men alt andet klarer jeg selv.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Jeg skiftede selv MC fra 130hk til 48hk i 2013 - det er kun blevet sjovere at køre.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Men jeg rejste da bare XT'eren op igen. Ingen synlig skade sket, for maskinen er lavet til at blive mishandlet. Bøjelige blinklys, solid konstruktion osv osv. Og så er den så simpel at skulle den gå i stykker(hvilket er sket ofte), så kan den altid fikses med en skruetrækker og et stykke ståltråd
Og igennem de sidste par år har den bestemt ikke haft noget godt liv. Men den starter stadigvæk på første huk - Det tror jeg ikke en tilsvarende 600cc sportsmaskine havde gjort - De er for følsomme.
Men der er selvfølgelig også de mennesker der har så mange penge, at hvis deres maskine får en lille skade, så sender de den bare på værksted og betaler hvad det koster - uden at blinke.
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 249
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Men når man er på et køreteknisk kursus eller lign. så er det altså rigtig tit dem som er startet på en stor mc (over 500cc) eller en dyr mc som har svært ved at komme rundt ( hvilket de har ufattelig mange gode undskyldninger for )
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Det er jo at hvis man ikke kørte galt, så mener folk at det var en fin cykel. Men dem der kørte galt har jo ikke mulighed for at komme med input. Og dem der kørte galt og ikke røg rundt for godt, men "bare" fik slemme varige mén, de er jo nok ikke så meget i motorcykelkredsene længere, så dem snakker man jo heller ikke med
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 133
Min første cykel endte med at blive en 2002 CBR 600 F4i Sport.
Et køb som jeg bestemt ikke har fortrudt, da jeg syntes at den ER6F som jeg tog kørekort på var alt for sløv i forhold til hvad jeg forventede af en motorcykel.
Men når det så er sagt, så mener jeg ikke at man kan generalisere og sige at en god begyndecykel er enten 250, 450, 500, 600 eller hvad man nu syntes.
En god begynder cykel i mine øjne, er en cykel som man har respekt for, og som stadig kan udfordre en, så man udvikler sine evner som mc kører hver gang man sætter sig op på den.
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
sep 2012
Følger: 20 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 288
Men når der bliver spurgt til det herinde af diverse nybegyndere, så er svaret altid at en 600 ccm er "en god begyndercykel". Og der bliver ikke nævnt "hvis den er i dårlig stand og billig så det ikke gør noget hvis du smider den" Der går svaret jo udelukkende på ccm.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
Det handler slet ikke om fart og heste.
1) En 4-cylinderet sportscykel laver helt utroligt mange kræfter hvis man giver dem mange omdrejninger. Det betyder at deres krafter kommer ved meget høje omdrejninger, nærmest som et plateu. 2 og 1 cylinderet cykler lavet krafter i en meget mere lineær kurve, så du får samme slags kræfter ved 3000rpm som ved 8000rpm. En I4 cykel er tøvende ved lave omdrejninger og eksplosiv ved høje omdrejninger. Altså opfører cyklen sig meget anderledes alt efter hvor meget gas den får.
2) Gas responsen på en supersport cykel er meget følsom. De tager omdrejninger vildt hurtigt. Det vil sige at hvis man laver en fejl. f.eks ved at ramme et vejbump hvor man kommer til at dreje på gasrullen, så får man lige pludselig en vild respons fra motoren...eller hvis man giver for meget gas mens man skifter ned i gear og giver slip for koblingen, så kan man også hurtigt komme i problemer hvis man ikke har erfaring.
3) Affjedrings geomatrien på sådanne cykler er ekstrem. På bane vælger man en linje og følger den. Sådan er en supersport designed og den kan IKKE lide at skifte retning midt i et sving.
Alle disse ting, gør at de ikke er velegnet til nybegyndere som slet ikke har styr på hvad de laver. En begynder cykel skal være tilgivende når man laver fejl. En ældre supersport er heller ikke en god idé, da de er bygget over samme principper, selv om de er ældre.
På den baggrund vil jeg sige at en cykel med to cylindere max og under 750cc vil være den idéelle begynder cykel.
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Det har formentlig også at gøre med, at 600 ccm er "lige midt i feltet" (hvis 125 ccm er det ene yderpunkt og 1000 ccm det andet) og så er det et godt sted at starte for alle kan være med. Nogle vælger så mindre efterfølgende og nogle vælger større - så har man lidt af arbejde sig ud fra.
I bund og grund kan man vel ikke definere én begyndercykel fordi forudsætningerne og præferencerne er så vidt forskellige.
Jeg tror faktisk, at jeg med hånden på hjertet kan sige, at min offroader er sjovere at køre på end min GSXR-600 (hvis vi snakker landevej, hvor færdselsloven gælder). Det får i hvert fald større smil frem at piske rundt på min XT 600 med 100 km/t og lette forhjul hver gang man får muligheden end at skulle have samme rush på raceren, hvor man desværre nok nærmere skal ligge på den anden side af 200 km/t, som bare heller ikke er holdbart i længden. Og det er jo da trods alt 44 heste kontra 110.
Det er ikke hvad man kører, men hvordan man kører (og jeg er ikke nogen Rossi).
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
Jeg startede selv på en gs 400 som jeg mente kunne alt det jeg havde brug for
jeg er kun steget 10hk siden dengang og kommer aldrig til få brug for mere end 50hk mens andre mener at være vokset fra 100hk på en uge.
som Sajmon siger så er en begyndermaskine en maskine der kan tåle at man laver sine fejl på den
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 390
jan 2013
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 202
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 98 MC-er: 4 Emner: 224 Svar: 2.696
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Der findes gode og dårlige cykler i det hele taget..
Synes det er ligeså meningsløst at køre R4 1000ccm racer på gaden som 40 årig som for en 20 årig.
Derimod er en XT660X med 48hk sjov både for en nybegynder og for en som har kørt i mange år.
Hvad er en begyndercykel? ccm