Køb af BIG single cruiser MC (Evt. LS 650) Køb af BIG single cruiser MC (Evt. LS 650)
Hej Forum,
Jeg har kørt 2 og 4 cylinderet touring maskiner i en del år og har også prøvet venners sportsmaskiner, men efter at have holdt pause i 3-4 år har jeg besluttet mig for at prøve noget helt andet. Jeg har set mig varm på at prøve en BIG single cruiser. Jeg har aldrig prøvet at sidde på hverken en 1-cylinderet eller en cruiser/shopper før, så jeg skal selvfølgelig lige have mig en prøvetur og se om det overhovedet er noget for mig.
Jeg skal bruge den hovedsageligt til hyggeture. Mine forventninger til en BIG single cruiser er:
1. Et massivt træk ved lave omdrejninger.
2. En simplistisk maskine både af udseende og mht til vedligehold / indstillinger / tuning osv. Jeg forestiller mig at tingene bliver nemmere/simplere af at der kun er 1 cylinder.
3. En dejlig dyb fiskekutter-agtig lyd.
4. At man skal passe på med at køre for langsomt forbi tøserne, hvis man ikke ønsker at komme hjem med en på bagsædet
Lige nu har jeg kig på en Suzuki LS 650 Savage (Jeg er 172 høj, så det gør mig ikke noget at den er lidt lille i det). Jeg har 4 spørgsmål:
1. Er mine ovenstående forventninger realistiske?
2. Er der noget jeg specielt skal kigge efter ved en LS 650?
3. Jeg kan se at en LS 650 kun har lidt over 30 hk, betyder det noget hvis man kun sjældent skal køre på motorvej? Føles den "svag" at køre på?
4. Findes der nogen alternativer til LS 650 i denne kategori (BIG single cruiser). (Jeg vil ikke have en Harley, da de ofte forbindes med nogle grupperinger, som jeg ikke ønsker at blive associeret med).
Håber der er nogle med LS 650'ere eller måske andre BIG single cruisere der vil dele lidt ud af deres erfaringer.
Mvh Tobias.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Jeg har selv lige købt mig en 78' SR500. Bundtrækket er fremragende. Altså en stor V2 har selvfølgelig mere, men det virker bare voldsommere på en single pga lyden.
På en V2 motor sker der dobbelt så mange knald på cyklus pga dobbelt så mange cylindere. På en single siger det bare "buf, buf ,buf, buf" og så trækker den bare afsted.
Min SR500 har ikke noget problem med at trække sig op fra 20-25km/t i tredje gear. Og der går den så få omdrejninger jeg mener at man rent faktisk kan høre alle alle 4 takter
Jeg tror dog at der er lidt flere heste i en LS650. De gamle SR500 var opgivet til 34hk, men selv da de var nye ydede de ikke så meget. Men en SR500 køber man heller ikke for hestekræfterne. Man køber dem fordi de har så meget moment at de kan kravle op i et træ i næsten alle gear
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 660
Og så kan den pive fra remmen, det kan skyldes forkert justering, eller slid, herunder chokkoblingen i baghjulet, søg evt lidt her på siden, der kommer flere gode ting frem
Og hvis du sætter anden udstødning på, skal du sat en større hoveddyse i karburatoren, den er i forvejen for lille
http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse_mc/2950-ls_med_silvertail
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Dem kan vi komme tilbage til, når du køber en. Lige en ting inden du handler - mange af dem sveder en smule olie ud under ventildækslet, som så kan løbe ned og ligne en sprungen toppakning. Det er kun af kosmetisk betydning, og nævnte Kjøller har vist oven i købet et fix til det!
aug 2005
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 9 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 257
Men som de andre skriver, så er den rimelig simpel, og har et fint bundtræk. Man bør nok ikke købe den for at køre hurtigt i svingene, eller for at køre lange ture på motorvejen, men en fin lille cykel at køre småture på.
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Nu har jeg været ude at kigge på een og har givet håndslag på at købe den så snart den er blevet synet. Jeg glæder mig meget til at få den hjem.
Den har en silver tail udstødning monteret, men den originale følger med. Den laver lidt brag når man slipper gassen hurtig, men har læst mig frem til at det vidst er meget normalt med en uoriginal udstødning. Ejeren sagde at den ikke gjorde det med den originale udstødning på. Nu kunne jeg jo efter at have læst Klaus J's gode indlæg her så spørge ham om han havde skiftet hoveddyssen sammen med udstødningen og det havde han ikke.... Så jeg går ud fra at jeg skal have fundet en dysse der passer til en silver tail udstødning. Nogen der ved hvor jeg skaffer sådan een?
Mvh Tobias.
aug 2005
Lev med knalderiet - masser af Savager(ikke alle) gør det også med standardudstødninger - der er en rimelig god grund!!!!
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Men hvis det ikke generer motorcyklen, så generer det heller ikke mig
aug 2005
Tænk på det på denne måde:
En udstødning er lukket af en ventil i den ene ende, i den anden er den åben. Den kan lave backfire, men det kan kun ekspandere mod den åbne ende, så de mennesker der siger andet, forstår simpelthen ikke hvordan en motor virker. Det her forudsætter selvfølgelig at ventilerne ikke er utætte og at spillerummene er justeret, så de er store nok:-)
aug 2005
Det er meget fine tegninger og forklaringer, der er på det link, men der omtales ikke den allervigtigste ting ved CV-karburatorerne - nemlig at de skal have veldefineret indsugningsmodstand for at løfte spjældnålen i korrekt højde
Køb af BIG single cruiser MC (Evt. LS 650)