1.513 visninger
|
Oprettet:
teoriprøve {{forumTopicSubject}}
jeg er ved og tage kørekort A2 og tænkte på kender i nogen sider hvor man kan tage gratis teoriprøver til motorcykel?
jan 2014
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 145
aug 2013
Følger: 20 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 341
jan 2013
Følger: 27 Følgere: 39 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 118
aug 2013
Følger: 20 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 341
jan 2013
Følger: 27 Følgere: 39 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 118
maj 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 106
1 fejl, men det var et dumt spørgsmål som vi nærmest alle svarede forkert på.
jan 2013
Følger: 27 Følgere: 39 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 118
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 773
dec 2013
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 41
Hvad og hvornår skal du være særlig opmærksom på: ??Man er opmærksom på ALT, men man er kun Særlig opmærksom på det der har betydning for ens kørsel lige nu!
?Vejens forløb:?(steder hvor man skal regne med at nedsætte hastigheden)
• Alle vejkryds, også "T" kryds.
• Rundkørsel
• Sving
• Før toppen af en bakke / bakke forud
• Jernbaneoverkørsel
• Vejindsnævring
?Vejens brug:?(hvor vejen bliver brugt til andet end at afvikle alm. færdsel eller hvor der kan dukke mange mennesker op)
• Børnehave
• Skole
• Butiksgader
• Parkeringsgader med mange biler
• Samling af busholdepladser med mere end en bus
• Togstationer
• Store arbejdspladser
• Legepladser
• Alderdomshjem
• Sportsplads
• Biografer
• Forlystelsessteder
?Vejens bredde:?(denne er lidt mere vanskeligt for du skal ikke kun vurdere hvad plads der er på vejen lige nu, men også hvad du kan ske at møde af biler længere fremme og om vejens bredde så kunne få betydning for om der er plads nok til at passerer hinanden)
• Prøv at forstille dig at du på denne vej pludselig møder en lastbil samtidig med du er ved at køre uden om en cyklist! Hvis du har god sikkerhedsafstand til begge behøver du ikke være "særlig opmærksom" på vejens bredde, men hvis du ikke føler der er plads nok SKAL du være "særlig opmærksom"
Vejens type (klasse): Veje/områder hvor særlige regler er gældende.?(alle disse veje er markeret med tavler eller du tydelige kan se vejen er en af de nævnte typer)
• Motorvej
• Motortrafikvej
• Hovedvej
• Områder med fartdæmpning
• Gågade
• Opholds- og legeområde
?Vejens omgivelser:?(hvis omgivelserne kan have en påvirkning på den vej du kører på og dermed på din kørsel)
• Blandet bolig og butiks veje (flere mennesker, børn mv. Børn i boligområder/"hjemme" er måske ikke så opmærksom på færdsel når de leger!)
• Vej ved sø, skov, mose og lignende (højere luftfugtighed, vandsprøjt ind over vejen, "mosekonen brygger", = mulighed for glat vejbane)
• Bro med vand under (Underafkøling, især om vinteren = isglat)
• Markarbejde. Traktorspor med sand, jord eller grus på vej (hvis bondemanden på den ene mark arbejder fordi vejret egner sig til det, så gør bondemanden omkring næste sving måske også, og er måske på vej til/fra marken med stor traktor, jord mv. på vejbanen)
• Nedfaldne blade på vej (skovområde med nedfaldne blade på kørebanen)
• På vej ind i skov om vinteren. (en vinterdag når der er lidt sol, lige nok til at varme kørebanen op så den ikke er is-glat, Hvad sker der når vi kører ind i skoven hvor solen ikke kan trænge igennem træerne?)
?Vejens udstyr: ?Denne er lidt "modsat"!! Her skal du være "Særlig" opmærksom på det der MANGLER!
• Fortov
• Cykelsti
• Kørebanestriber og anden afstribning
• Gadelygter (i lygtetændingstiden)
• Kantpæle, autoværn, fodgængerfelt, tavler m.m.m.
Denne vudering er meget individuel, og derfor meget svær.
En lille grundregel (snyde-regel), er at du altid er særlig opmærksom på "Vejens Udstyr" når der mangler en cykelsti = JA. - Alle andre tilfælde svarer du NEJ
Vejens tilstand: = Nedsat vejgreb?(hvis nedenstående på vejen gør at du ikke kan køre med normal tilladt fart)
• Grus
• Jord
• Blade
• Genstande
• Oliespor
• Regn
• Sne
• Is
En standsning (dvs. når du stopper din kørsel fordi du har lyst, og det ikke er pga. trafik, kø, rødt lys, andres tarfikulykke osv.)
• En hensætning af køretøjet i max. 3 min. (Det har ingen betydning om føreren eller andre personer bliver siddende i bilen eller ej, motoren er startet eller slukket, det er udelukket et spørgsmål om de 3 min.)
• Af og pålæsning af varer eller personer er altid en Standsning! uanset hvor længe det tager, 10 min. eller 4 timer, det er lige meget så længe der "arbejdes" med af og på læsningen.
Parkering: (dvs. når du stopper din kørsel fordi du har lyst, og det ikke er pga. trafik, rødt lys, andres tarfikulykke osv.)
• Enhver hensætning af køretøjet i over 3 min., med mindre det skyldes af og på læsning!
?Hvis din bil går i stykker, skal du selvfølgelig forsøge at skubbe den væk fra kørebanen, men dette betegnes IKKE som satndsning eller parkering, dette betegnes som et HAVERI.
Parkering forbudt følgende steder (dvs. her må du gerne "standse"):
• Foran port eller udkørsel
• Nærmere end 30 m. fra en jernbaneoverskæring
• Ved siden af et andet paralelparkeret bil, dvs. i 2. position.
• Så tæt på andet køretøj at dennes fører ikke kan komme ind i sin bil eller køre den derfra.
• På kørebanen på en Hovedvej, uden for tættere bebygget område.
Standsning og parkering forbudt følgende steder
• Bakke / foran eller på
• Sving / foran, uoverskueligt
• Fodgængerfelt / 5 m FØR, du må gerne holde 1 cm. efter feltet.
• Udkørsel fra Cykelsti / 5 m før og efter
• Spærrelinie / 3 m mellem bilen og linien
• Vejkryds / 10 m fra nærmeste hjørne, fra alle retninger.
• Vejkryds, nærmere en 5 m. fra der hvor spærrelinien begynder det sidste stykke op mod krydset.
• Viadukt eller tunnel / uden bås
• Krybespor
• På bro over motorvej
• Taxaholdeplads
• Busstoppested
• På eller delvis på en Cykelsti
• På eller delvis på et fortov
• Så man dækker for andre trafikanters udsyn til tavler
teoriprøve