Syn og bøder? Syn og bøder?
Hej
Midt i alt denne snakken om larmeri er jeg kommet til at tænke på hvad Politiet egentlig må, når de ikke synes vores cykler ser ud/lyder som de skal?
Jeg kører fx rundt med noget herligt xenon, som måske ikke er helt lovligt. Hvis jeg så bliver stoppet af den lokale politibetjent, kan han så skrive mig en bøde med det samme, eller skal jeg forbi synshallen først? Og hvis jeg bliver trukket til syn, skal jeg så bare komme det inden for en hvis periode - for så kan det jo være jeg tabte lyset i mellemtiden - eller trækker de mig derhen med det samme, med dem som følgevogn?
Hvis vi siger at jeg bliver trukket til syn, og at jeg rent faktisk kommer igennem fordi den er bundlovlig (hvilket den jo er ;)) hvem skal så betale? For jeg vil da ikke betale de 250 dask for at en Politibetjent ikke har kunne kende forskel på rigtig og forkert...
Ja, mange spørgsmål, men håber der er en der er så flink at oplyse mig På forhånd tak!
Hygge
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Men man hører da nogle gange om folk der har fået bøden med det samme synes jeg?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
Det er nemllig ikke op til synshallen at bevise at køtj. er lovligt men derimod ejer/bruger.
Har set flere eksempler på folk som er blevet kaldt til syn efter de er blevet stoppet af polisen og der er ikke andet at gøre end at betale.
Du kan godt regne med at få bøden med det samme for de ulovligheder der nu er på cykel/bil...Mange betjente kender godt de forskellige regler men der er selvfølgelig undtagelser.
Og når du så kommer til syn så skal cykel/bil være lovlig der ellers får polisen det at vide.
Jeg ved alt om det da jeg selv har arbejdet med syn af køtj. hos SBI i 2½ år.
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 174
Her kommer svaret fra synsmanden.
Politiet betaler
ejer betaler for omsyn
I nogle tilfælde bliver man trukket med i synshallen med det samme, men i de fleste tilfælde får man bere en indkaldelse!
Hilsen Lars - Århus (synsmanden :-)....)
jul 2006
jun 2004
Tak for svarerne - så er jeg blevet det klogere
Men politiet kan fortsat give en bøde, hvis de mener at cyklen er ulovlig? Og så skal man vel af rettens vej hvis man er uenig...?
jul 2006
jun 2004
Syn og bøder?