2.010 visninger
|
Oprettet:
Yamaha Dag MT-09 {{forumTopicSubject}}
Ja så nåede man lige at komme til Yamaha Dag og prøve den nye MT 09.....
Bestemt en spændende cykel, med en MEGET oprejst kørestilling ala Motard, lidt en skam med de kedelige standard potter, godt træk, uden at overraske, men isør udseendet er jeg vild med
Andre der har prøvet den idag, og hvad er jeres oplevelse af den ??
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 5 Emner: 4 Svar: 148
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg er ikke vild med den lidt forkrampede kørestilling (jeg er 193 høj), og konsollerne til bagfodhvilerne sidder for tæt på de forreste, så mine hæle rammer dem hvis jeg prøver at sidde med tæerne på fodhvilerne for at slappe af.
Mit højre ben rammer koblingsdækslet når jeg sidder normalt, og mine knæ er meget tæt på toppen af tanken, som rager længere ud til siderne end resten.
Så er jeg ikke vild med den oprejste kørestilling, for det giver for meget bagvægt så den bliver let i snuden hele tiden når man går hårdt på gassen.
Jeg er dog ret sikker på at de sidste 2 ting ville blive løst for mit vedkommende, ved at få et 20-30mm højere sæde på og få sænket styret lidt.
Designet er ikke en af mine favoritter. Jeg bliver irriteret over at instrumentet sidder forskudt til siden og stritter sådan helt akavet op og frem over forlygten.
Der er ikke 2 parallelle linjer på hele cyklen, eller nogen gennemgribende ide med hvordan tingene er udformet - og det virker ikke som om der er tænkt så meget over den visuelle del af den. Sorry, men øjnene spiser altså også med - og det er en øjebæ i min verden.
Når det så er sagt - så er jeg nødt til at rose den motor.
Den er mega sprød, og har masser af bøf over hele registret, og den er utrolig responsiv. Jeg havde forventet noget mere grovkornet motorgang, men Yamaha har sgu ramt plet med den opsætning.
Bremser og styregeometri er fint, som man bør forvente af en MC med den slags kræfter. Alt i alt en meget harmonisk cykel, og hvis ikke den var så herregrim, kunne det godt være en mulighed ude i fremtiden.
Og prisen kan man vist ikke diskutere - den er helt rigtig.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
07'eren havde de ikke til prøvekørsel, for den var solgt...
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg prøvede den som sagt ikke, for den var solgt... Har dog mest været interesseret i 09'eren hele tiden...
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
sep 2006
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 82
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 200
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 85 MC-er: 12 Emner: 463 Svar: 2.212
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
MT-07 var den første, der blev prøvet og jeg følte mig med det samme hjemme. Ergonomien er meget tæt på min Street Triple og det er bestemt ikke en dårlig ting. Motoren er en jo en paralleltwin og mindede mig om min tidligere BMW F800 - rent træk og rigeligt med kræfter over et bredt område, men også en lidt fesen lyd og vibrationer ved visse omdrejningstal.
Derefter var MT-09'erens tur. En noget anderledes motard-stilling, men ikke nødvendigvis dårlig. Motoren er ikke mindre end fantastisk - Street Triplens motor er god, men den her kan det samme +10%. Den har væsentligt mere bøf. Til gengæld plages den af en slem omgang on/off gas i Std.- og A-mode, der ødelægger oplevelsen. I B (regnvejrs)-mode er dette dog minimeret. Jeg kørte i sommers på en FZ6 med akkurat samme problem. Utroligt at Yamaha ikke kan lave en indsrøjtning, der virker,
Begge maskiner havde affjedring og især bremser langt under Street Triplen og generelt når de ikke op på Hinckley-knallertens niveau. Men det gør prisen så sandelig heller ikke og det er modellernes stærkeste kort.
Især MT-07 skiller sig ud som fantastisk til prisen. Den kørte imo bedst, men motoren mangler en del i forhold til MT-09. De 45k i prisforskel tilgiver dog en del.
Jeg prøvede dem hos Fisker MC og det blev kun til 10-15 min op og ned Åboulevarden, så det var ikke det forkromede overblik jeg fik.
aug 2010
Følger: 5 Følgere: 24 Emner: 21 Svar: 169
Yamaha Dag MT-09