{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.639 visninger | Oprettet:

Dæk skrider i sving... {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens.

Jeg har i mandags købt mig en CBR600RR fra '08 som kører på følgende dæk:

For: Bridgestone Battlax BT016F

Bag: Bridgestone Battlax BT023R

Og nu er jeg ikke den store dækekspert, men efter lidt opvarmende kørsel af maskinen tænkte jeg at jeg lige ville smide den rundt i nogle sving for at lære min nye maskine lidt bedre at kende. Men når jeg så bruger den del af dækket som den tidligere ejer ikke har haft i brug "chicken line eller hvad man kalder det" Så skrider cyklen sku på både for og baghjul. Ikke så jeg vælter, men det kan satme mærkes og ses på dækket...
Jeg har så kigget lidt på andre dæk, for det er i hvert fald et sted jeg ikke vil gå på kompromis, da jeg tidligere har haft en bitter erfaring.

Den lokale forhandler vil have 3500 for noget han kaldte sportsdæk og det vælger jeg så at sige at jeg vil summe lidt over. Nu kigger jeg så rundt på nettet og er faldt over et par Bridgestone BT R10 både for og bag og tænker at de lyder fornuftige, ud fra hvad jeg lige kan læse om dem. Men jeg er som sagt ikke en dæk ekspert, så måske i har et bedre alternativ? Eneste krav er at de skal være lovlige og ikke livsfarlige at køre på i regnvejr og så ønsker jeg mig selvfølgelig en fornemmelse af maksimalt grip på tør asfalt smiley

Håber at nogen har ekspertise inde for området og vil dele ud af sine guldkorn.

(Jeg er på vej ud af døren, så svare nok ikke prompte, men skal svare så hurtigt jeg kan, hvis der skulle være spørgsmål smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæk skrider i sving...
  • #1   10. apr 2014 R10 er et et supersport/trackday-dæk...
    - Det ville jeg IKKE vælge til gaden, da vi I vores temperature herhjemme sjældent kan få kørt nok varme i dét til optimalt greb.

    Desuden kan jeg tilføje at BT016 nok er noget nær det dårligste dæk jeg selv har prøvet. BT023 derimod har jeg super gode erfaringer med.
    - Du tror ikke, at de "bare" er blevet for gamle?

    Jeg er selv Bridgstone-mand hvad angår dæk. Og hvis det var mig ville jeg se på følgende dæk:

    Bridgstone T30: Sportstouring dæk. Super greb i vores del af verden, let at køre varme i, supergode i regn, relativt mange km.

    Bridgstone S20: Sortsdæk. Super greb, også selvom man går meget til den. God føling og feedback, lidt hurtigere styring end T30, OK i regn. Ikke helt så mange km, og lidt længere opvarmningstid.


  • #2   10. apr 2014 Mon ikke bare det er nogle gamle dæk der er blevet hårde, så nogle nye på.

    Jeg kører lige nu på bridgestone T023 på min ZX 10, masser af KM og godt greb og til en fin pris.
    Har læst flere tests hvor de mener at i de nordiske lande giver det bedst mening med touring dæk også på sports cykler, da grebet er næsten ligeså godt og der er mange flere km i dem.


  • #3   10. apr 2014 hvor er du fra? smiley


  • #5   10. apr 2014 Tror mere de ligger i de dæks alder og slidtage.

    BT R10 er godt hvis du primært kører bane og er god til det. Og selv her vil et S20 række for de fleste trackday kørere.
    T30 vil sikkert være bedre hvis din primære kørsel er landeveje, og selv det gør det godt på en banedag

    http://www.motorcyclenews.com/mcn/news/newsresults/general-news/2014/april/apr0514-tyre-shop/


  • #6   10. apr 2014 Christian (Als)

    Du har fuldstændigt ret.
    Jeg har kørt rigtigt mange km på BT023.. Virkeligt et godt dæk til vores klima! Dog vil jeg sige, at T30 (afløseren) topper det en lille smule. Lidt hurtigere styring og endnu bedre våd-vejrs-greb. smiley

    Jeg kører nu selv på S20, og det er udelukkende fordi jeg har en maskine med ret mange HK, som jeg vil være sikker på bider, når der virkeligt går til stålet. smiley


  • #7   10. apr 2014 Og forresten!

    TILLYKKE MED DIN NYE MC! smiley Den bliver du glad for! smiley


  • #9   10. apr 2014 Har prøvet at låne en kammerats MC, som ikke kommer så langt ned og ligge, og den var også rigtig glat i dæksiderne hvor den ikke har trådt før, men kun indtil de blev "kørt til"

  • #10   10. apr 2014 Victor:
    Du har en pointe, men hvis man ikke er verdens bedste MC'ist, bør man ikke kunne køre køre dækkene til de slipper.. Især ikke hvis man har kørt nogle KM, i stigende tempo, for at få varme i dækkene. smiley


  • #11   10. apr 2014 hvilket dæktryk har du i dem ?

  • #12   10. apr 2014 Hejsa drenge smiley tak for alle inputene. Må indrømme at S20 lyder bedst i mine øre, så jeg helst ikke vil gå på kompromis. Men er de for kolde hvis man kører almindelig kørsel og pludselig får fri bane til at ligge sig lidt i svingene med lidt fart?

    Angående mine evner så var der ikke tale om noget drastisk sving med knæet mod asfalten eller noget, jeg kørte bare lidt "sjov kørsel". Men angående kurser så tænker jeg at tage fdm's A og B kurser smiley


  • #13   10. apr 2014 Dæktryk er ukendt, men er synet for få dage siden smiley

  • #14   10. apr 2014 Hvis du ikke kører med knæene i asfalten, så kommer du ikke til at angle greb i T30. Læs den artikel jeg linker til længere oppe.


  • #15   10. apr 2014 Jeg vil gerne til at køre med knæet i jorden på den nye, men når den skøjter sådan, så kommer jeg ikke til det. Jeg læser annoncen senere, er lidt bøvlet fra mobilen. Men er T30 tilstrækkeligt også hvis man ville på bane en dag og gerne ville kunne presse den når vejene er frie til det? Og endeligt, er det nemmere at få varmt?

  • #16   10. apr 2014 Syn er kun garant for der er mønster nok på dæk, lyset virker, og hvad synsmanden ellers husker, bremse slitage mv. Alt andet står du selv for

  • #17   10. apr 2014 start med at finde ud af hvor gamle de dæk i virkeligheden er, uden den information, så bliver der måske mere gætteri end nødvendigt.

  • #18   10. apr 2014 Nu har jeg skimmet det hele igennem og syntes ikke nogen foreslår K3. Der er max vejgreb og de er ok i regn smiley

  • #19   10. apr 2014 Hvis du har varme nok i dækkene må der være noget galt med dem, for jeg kommer fint ned med mine BT-023 - både på bane og på enkelte ensomme sving på vejen.

  • #20   10. apr 2014 Kort svar.
    Ja.


  • #21   10. apr 2014 På nye dæk, og specielt chicken linen ville jeg bare tage noget fint sandpapir og slibe dem "mat" for de er hamre glatte. Generelt nye dæk er glatte, og vil derfor anbefale at du prøver sandpapir før du ofre x-antal 1000kr på nye dæk.

  • #22   10. apr 2014 Først jeg er slet ikke expert, men jeg tænkte da læste dit indlæg, har du det korrekte dæktryk på? ??? Dernæst oplevede jeg det samme som dig på min daværende vfr 750 med menzler lasertec på, så jeg skiftede til brigestone bt 45 et touring dæk, og så forsvandt problemet for mig.....

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #24   10. apr 2014 Nye sporttouring, et af de kendte mærker, så kan du skrabe det hele i. Man skal jo også huske at et (mens man lærer) styrt sjældent skyldes for megen nedlægning - bortset fra til allersidst. smiley , men oftest for pludselige eller forkerte indput.
    De FDM kurser er alle tiders, jeg lærte det m knæ på dem, og et sæt SUPERCORSA SP


  • #25   10. apr 2014 Tusind tak for svarene smiley Jeg starter med at prøve og "slibe" dækkene lidt og se om det forsætter. Ellers må jeg lige gøre op med mig selv hvilke dæk jeg vil have af dem der er blevet nævnt. I skal i hvert fald alle sammen have stor tak for hjælpen til en ung mand i nød smiley

  • #26   10. apr 2014 Den dæk konstellation du beskriver kan du sagtens køre knæet på.
    Du kan også køre chicken striben af og slide ud på det sidste af kanten, men på denne tid af året er der ikke varme i dækkene på 10-15 minutter


  • #27   10. apr 2014 Hvis tidligere ejer har kørt dem firkantet, så kan hverken mod eller sandpapir give dem profilen tilbage. Så vil du altid køre på en kant når du kommer ned i svingene.

  • #28   10. apr 2014 Jeg ville få styr på dæktrykket hvis jeg var dig. Jeg plejer selv at tjekke mig ca. to gange om ugen. Det er nemt, og det skal ikke være det jeg dør af smiley

    Jeg kan ikke forstå at michelin's dæk ikke er blevet anbefalet. Fx. pilot road 3 og 4 får rigtig, rigtig meget ros.


  • #29   10. apr 2014 Jeg tjekker mit dæktryk hver gang jeg kører...... Jeg glemte også at skrive at mit bagdæk var kørt fladt på midten, så er det som andre siger, få et nyt dæk, du kan ikke gøre noget ved det alligevel.....

  • #30   10. apr 2014 Sådan så mit slidte dæk ud da jeg købte mc'en, jeg var ved at stå på røven i en lille rundkørsel med lav fart, så det blev skiftet

    profilbillede
  • #31   11. apr 2014 Lavt dæktryk får også min til at føles som om den skrider.. Og kombineret med kyllingestriber er det en skidt cocktail. Slib dæk og giv dem noget luft og prøv så igen smiley

  • #32   11. apr 2014 hvis du kommer ned i svinget hvor dækket aldrig er blevet kørt kan de godt være gladte til de lige er blevet kørt til. ville sam skrevet længere oppe lige prøve og bryde overfladen med lidt sandpapir før jeg bruge en masse penge på dæk! der bude være bid nok i de dæk!

  • #33   11. apr 2014 Der kommer godt nok en del vrøvl i denne tråd. Kyllingestriberne er ikke mere glatte end resten af dækket. Hvis det var tilfældet ville man godt nok se mange styrt på køretekniske kurser...
    Nye dæk kan være glatte grundet slipmiddel fra produktionen, men det fordamper første gang dækket bliver varmet op.
    http://www.magacin.dk/motorcykler/forsigtighed-yderst-vigtig/ar2037/


  • #34   11. apr 2014 Dækkene er ikke så firkantet som det er vist på billedet længere oppe i tråden. De ser ganske fine ud.
    Motorcyklen købte jeg hos Brdr. Jensen som to gange tjekkede dæktrykket før jeg fik lov at køre, så det kan dårligt være det... Der må være noget med de dæk der endte skal slides til, eller skriftes, for der er tydelige riv-mærker efter det skred jeg følte...
    Men angående dæktrykket, er det så bare 2 bar der skal være, så cirkus? smiley


  • #35   11. apr 2014 Ellers en god reminder Jeppe A. Men mine dæk er 6 år gamle og har kørt 10000 km, håber da at de har været varme en gang eller to smiley

  • #36   11. apr 2014 Dæktryk varierer lidt fra dækmærke og motorcykelmodel, men 2,2-2,5 bar for og 2,5-2,9 bar bag ligger langt de fleste indenfor.
    Jeg ville skifte dækkene, hvis de er så gamle. Gammelt gummi bliver hårdt og derved mister det vedhæfftningsevnen. Nye dæk og du bliver en glad mand. Til gadekørsel vil jeg uden tvivl anbefale et sportstouringdæk - god vedhæftningsevne næsten med det samme, gode regnvejrs- og kuldeegenskaber og lang holdbarhed. Desuden er de sportsligt så gode, at det for 99% vedkommende er føreren og ikke dækkene, der sætter begrænsningen.


  • #37   11. apr 2014 Jeg har faktisk også besluttet mig for at skifte dækkene. Jeg er dog mest lune på Bridgestones S20'ere da jeg gerne ville køre noget bane i den kommende sæson. Jeg har dog aldrig kørt bane før, men i tilfælde af at det bare lige er sagen, så tænker jeg ikke at jeg går galt i byen på S20'erne ?

    Jeg er faktisk lidt på vippen mellem S20 og T30. Synes at jeg kan læse fremragende anmeldelser til begge på landevejene, hvor S20'erne dog klare sig noget bedre på banen?


  • #39   11. apr 2014 Når du hverken har kørt bane tidligere og heller ikke kører med knæet i asfalten, så vil du på ingen måde køre ud over de grænser en moderne sportstouring dæk som T30 har.

  • KFS-3400
    KFS-3400 Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 66
    #40   11. apr 2014 Jeg vil også anbefale t-30! Det har jeg kørt på i 2 sæsoner nu, og har ikke manglet greb en eneste gang

  • #41   11. apr 2014 Vil absolut anbefale Michelin Pilot Power 2CT, Power Pure eller Pilot Road 3, som jeg alle har kørt både bjergveje og bane på og både på tør og våd asfalt - i HØJT tempo! Specielt Pilot Road 3 er suverænt på våd vej! På Knutstorp kunne jeg næsten hænge på en dygtig chauffør, som på sin Ducati 748 havde Metzeler regnslicks, jeg var selv på min strippede Street Triple (Triumph).
    Bridgestone laver sikkert også fine dæk, har bare ingen erfaringer med dem...
    De 6 år gamle dæk du kører på nu, skal du hurtigst muligt skifte og ikke lave flere sving-øvelser på... smiley


  • #43   16. apr 2014 Klart T30 virkeligt et superdæk der har fået meget ros også af proff kører der har testet dem på bane.


  • #44   16. apr 2014 Johndoe.
    kig her http://www.youtube.com/watch?v=qotg5sWonY8 T30


  • #45   16. apr 2014 Tue.
    Der er sgu et eller andet galt med den cykel.. Se lige sliddet på det bagdæk.

    Jeg kørte Ca. 9000km på et BT023 på min gamle CB1000R.. Og T30 skulle være en klar forbedring..

    Jeg har klaret 7000 km på et S20 bagdæk nu, men det er også færdigt smiley


  • #46   16. apr 2014 Dækket på kawaen ligner blot noget fra en cykel der har fået noget gas

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #47   17. apr 2014 Det vi ser på filmen, når han ellers kan holde linsen i ro smiley , er det de kalder amatørstriber forårsaget af kotelethånd, man giver ikke gas før den er rettet noget op, og så får den ellers fuld sluse. Jeg tror han lægger det ud fordi han syntes han er en kål. smiley

  • #48   18. apr 2014 Takker for jeres rådgivning og meningstilkendegivelser. Jeg har i dag fået monteret et sæt S20'er som jeg blot har kørt 50-100 km hovedsageligt på lige strækninger. Men jeg skal til Ebeltoft i morgen hvor planen var at holde mig fra motorvejen for at indvige dækkene. Krydser fingre for at dækkene lever op til forventningerne smiley

  • #49   18. apr 2014 Tue

    Den har jo bare fået gas ud af svingene. T30 er blødere i siderene end i midten for bedre greb ud af svingene, og når der køres i den varme han gør, samt med den mængde HK så er det at forvente de ser sådan ud.

    I lille DK bliver asfalten/dækkene jo ikke ligeså varm så der holder de længere end 4800 km


Kommentér på:
Dæk skrider i sving...

Annonce