Dæk skrider i sving... {{forumTopicSubject}}
Hej Folkens.
Jeg har i mandags købt mig en CBR600RR fra '08 som kører på følgende dæk:
For: Bridgestone Battlax BT016F
Bag: Bridgestone Battlax BT023R
Og nu er jeg ikke den store dækekspert, men efter lidt opvarmende kørsel af maskinen tænkte jeg at jeg lige ville smide den rundt i nogle sving for at lære min nye maskine lidt bedre at kende. Men når jeg så bruger den del af dækket som den tidligere ejer ikke har haft i brug "chicken line eller hvad man kalder det" Så skrider cyklen sku på både for og baghjul. Ikke så jeg vælter, men det kan satme mærkes og ses på dækket...
Jeg har så kigget lidt på andre dæk, for det er i hvert fald et sted jeg ikke vil gå på kompromis, da jeg tidligere har haft en bitter erfaring.
Den lokale forhandler vil have 3500 for noget han kaldte sportsdæk og det vælger jeg så at sige at jeg vil summe lidt over. Nu kigger jeg så rundt på nettet og er faldt over et par Bridgestone BT R10 både for og bag og tænker at de lyder fornuftige, ud fra hvad jeg lige kan læse om dem. Men jeg er som sagt ikke en dæk ekspert, så måske i har et bedre alternativ? Eneste krav er at de skal være lovlige og ikke livsfarlige at køre på i regnvejr og så ønsker jeg mig selvfølgelig en fornemmelse af maksimalt grip på tør asfalt
Håber at nogen har ekspertise inde for området og vil dele ud af sine guldkorn.
(Jeg er på vej ud af døren, så svare nok ikke prompte, men skal svare så hurtigt jeg kan, hvis der skulle være spørgsmål )
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
- Det ville jeg IKKE vælge til gaden, da vi I vores temperature herhjemme sjældent kan få kørt nok varme i dét til optimalt greb.
Desuden kan jeg tilføje at BT016 nok er noget nær det dårligste dæk jeg selv har prøvet. BT023 derimod har jeg super gode erfaringer med.
- Du tror ikke, at de "bare" er blevet for gamle?
Jeg er selv Bridgstone-mand hvad angår dæk. Og hvis det var mig ville jeg se på følgende dæk:
Bridgstone T30: Sportstouring dæk. Super greb i vores del af verden, let at køre varme i, supergode i regn, relativt mange km.
Bridgstone S20: Sortsdæk. Super greb, også selvom man går meget til den. God føling og feedback, lidt hurtigere styring end T30, OK i regn. Ikke helt så mange km, og lidt længere opvarmningstid.
jan 2012
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 211
Jeg kører lige nu på bridgestone T023 på min ZX 10, masser af KM og godt greb og til en fin pris.
Har læst flere tests hvor de mener at i de nordiske lande giver det bedst mening med touring dæk også på sports cykler, da grebet er næsten ligeså godt og der er mange flere km i dem.
jul 2013
Følger: 8 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 35
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
BT R10 er godt hvis du primært kører bane og er god til det. Og selv her vil et S20 række for de fleste trackday kørere.
T30 vil sikkert være bedre hvis din primære kørsel er landeveje, og selv det gør det godt på en banedag
http://www.motorcyclenews.com/mcn/news/newsresults/general-news/2014/april/apr0514-tyre-shop/
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
Du har fuldstændigt ret.
Jeg har kørt rigtigt mange km på BT023.. Virkeligt et godt dæk til vores klima! Dog vil jeg sige, at T30 (afløseren) topper det en lille smule. Lidt hurtigere styring og endnu bedre våd-vejrs-greb.
Jeg kører nu selv på S20, og det er udelukkende fordi jeg har en maskine med ret mange HK, som jeg vil være sikker på bider, når der virkeligt går til stålet.
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
TILLYKKE MED DIN NYE MC! Den bliver du glad for!
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
Du har en pointe, men hvis man ikke er verdens bedste MC'ist, bør man ikke kunne køre køre dækkene til de slipper.. Især ikke hvis man har kørt nogle KM, i stigende tempo, for at få varme i dækkene.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 778
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 5 Emner: 61 Svar: 289
Angående mine evner så var der ikke tale om noget drastisk sving med knæet mod asfalten eller noget, jeg kørte bare lidt "sjov kørsel". Men angående kurser så tænker jeg at tage fdm's A og B kurser
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 5 Emner: 61 Svar: 289
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 5 Emner: 61 Svar: 289
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.289
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 51 Svar: 766
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
Ja.
jul 2013
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 160
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
De FDM kurser er alle tiders, jeg lærte det m knæ på dem, og et sæt SUPERCORSA SP
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 5 Emner: 61 Svar: 289
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 371
Du kan også køre chicken striben af og slide ud på det sidste af kanten, men på denne tid af året er der ikke varme i dækkene på 10-15 minutter
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 566
Jeg kan ikke forstå at michelin's dæk ikke er blevet anbefalet. Fx. pilot road 3 og 4 får rigtig, rigtig meget ros.
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.835
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Nye dæk kan være glatte grundet slipmiddel fra produktionen, men det fordamper første gang dækket bliver varmet op.
http://www.magacin.dk/motorcykler/forsigtighed-yderst-vigtig/ar2037/
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 5 Emner: 61 Svar: 289
Motorcyklen købte jeg hos Brdr. Jensen som to gange tjekkede dæktrykket før jeg fik lov at køre, så det kan dårligt være det... Der må være noget med de dæk der endte skal slides til, eller skriftes, for der er tydelige riv-mærker efter det skred jeg følte...
Men angående dæktrykket, er det så bare 2 bar der skal være, så cirkus?
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 5 Emner: 61 Svar: 289
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Jeg ville skifte dækkene, hvis de er så gamle. Gammelt gummi bliver hårdt og derved mister det vedhæfftningsevnen. Nye dæk og du bliver en glad mand. Til gadekørsel vil jeg uden tvivl anbefale et sportstouringdæk - god vedhæftningsevne næsten med det samme, gode regnvejrs- og kuldeegenskaber og lang holdbarhed. Desuden er de sportsligt så gode, at det for 99% vedkommende er føreren og ikke dækkene, der sætter begrænsningen.
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 5 Emner: 61 Svar: 289
Jeg er faktisk lidt på vippen mellem S20 og T30. Synes at jeg kan læse fremragende anmeldelser til begge på landevejene, hvor S20'erne dog klare sig noget bedre på banen?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
mar 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 66
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 2 Svar: 35
Bridgestone laver sikkert også fine dæk, har bare ingen erfaringer med dem...
De 6 år gamle dæk du kører på nu, skal du hurtigst muligt skifte og ikke lave flere sving-øvelser på...
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 9 Emner: 131 Svar: 370
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
kig her http://www.youtube.com/watch?v=qotg5sWonY8 T30
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
Der er sgu et eller andet galt med den cykel.. Se lige sliddet på det bagdæk.
Jeg kørte Ca. 9000km på et BT023 på min gamle CB1000R.. Og T30 skulle være en klar forbedring..
Jeg har klaret 7000 km på et S20 bagdæk nu, men det er også færdigt
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 371
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 5 Emner: 61 Svar: 289
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 9 Emner: 131 Svar: 370
Den har jo bare fået gas ud af svingene. T30 er blødere i siderene end i midten for bedre greb ud af svingene, og når der køres i den varme han gør, samt med den mængde HK så er det at forvente de ser sådan ud.
I lille DK bliver asfalten/dækkene jo ikke ligeså varm så der holder de længere end 4800 km
Dæk skrider i sving...