2.084 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Første banedag - jeres råd? Første banedag - jeres råd?

Hej Mcg,

Jeg har i foråret købt en banecykel, da jeg godt kunne tænke mig at prøve kræfter med dette. Jeg har dragt og andet udstyr allerede så det er der styr på.

MEN

Hvordan griber jeg det an, hvis jeg skal prøve min første banedag?
Jeg er helt grøn på det område, og spørger derfor jer.

Er der nogle bestemte krav jeg bør være opmærksom på, dæk mærker, støj, etc?

Hvad er jeres erfaringer?

Tusinde tak for det!
Mvh
Kevin Petersen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Første banedag - jeres råd?
  • #1   25. mar 2014 Hey Kevin.

Godt at høre du er kommet igang og har mod på trackday verdenen.

1. Meld dig til i en den rigtige klasse ift. dit realistiske niveau ( bedst for alle )
    2. Spar ikke på dæk, og kør først slicks når du har godt fart på cykelen mv.
    3. Fokuser ikke så meget på dine omgangstider ,mere egen fornemmelse og opsætning af cykel.
    4. Vælg gerne en masterkører såfremt arrangør stiller dette til rådighed.
    5. Hav altid lidt penge med til reservedele mv. Der går altid noget i stykker…
    6. Sørg for at have original dust. eller effektive DB-killers med.
    7. Have et ass. værktøjssæt, olier, bolte mv. stålsvampe mv.
    8. Husk at have det sjovt smiley Det er yderst vanedannende…

Lyt til de erfarne kørere, ikke "pit generalerne"...

• #2   25. mar 2014 Alt det Mikkel S skriver smiley

lad dig ikke forfører til at kører "ræs". pas på med at give for meget gas de første par omgange .også selv om du har dækvarmere ..dækvarmere er ikke lir men en god investering for at undgå styrt på de første omgange .hastigheden og knæet i asfalten kommer med tiden ..koncentrér dig omkring de rette spor-linjer i stedet for .bed om løn forhøjelse..du får brug for det smiley

• #3   25. mar 2014 @TT: Du har så ret! Knæet i asfalten kommer når hastigheden tvinger det i, ikke når personen ønsker det smiley Og ja mht. lønforhøjelsen...

• #4   25. mar 2014 Hold da op en god lille "guide" du fik smækket sammen der Mikkel!! der er nogle rigtig gode ting at tage fat på! smiley - Altså køreklassen er jo klar det må være grøn, har aldrig kørt på bane før.
    Kan du beskrive kort hvad en Masterkører gør?
    Har heldigvis original udstødning så intet problem der. Og jeg skal nok tage det helt rolig i starten men lover ikke, at jeg ikke overhaler folk på sigt! smiley

TT: Er dækvarmere et must? Eller kan jeg godt tage en dag eller to uden? Ja sporlinjerne er også min interesse, har altid været fanget af den måde og komme rigtigt ud og ind i et sving smiley

Angående lønnen, så vedhæfter jeg din besked og sender den til økonomiafdelingen som et grundlag smiley

Og sidst, jeg har kun mulighed for en bil og trailer, men kan dette overhoved gå "så langt"? self med et telt så man er i ly for regnen på dagen hvis det skulle ske. Kan være jeg lige skal nævne jeg også har regnvejrs dæk på seperat fælg.

• #5   25. mar 2014 Hvor hen skal du kører din første banedag ? Folk er meget hjælpsome på bane så hvis du har brug for noget bare spørg,

• #6   25. mar 2014 George, det er ikke bestemt endnu, jeg er forholdsvis åben, men tænker noget i stil med padborg park, altså afstandsmæssig, så jeg ikke havner i italien smiley

• #7   25. mar 2014 husk forlængerledninger og diverse adaptere, der er altid noget som ikke lige helt er som man troede og dækvarmere er ikke sjove hvis de ikke varmer smiley
    trailer og telt er rigeligt fint, hvis du selv har det ok med telt løsningen. overvej evt. om der er mulighed for at smide cyklen ind i forteltet hvis regnvejret absolut skal melde sig lige som du står og skal skrue i maskineriet...

• #8   25. mar 2014 Niels: Det bliver noteret, havde jeg slet ikke overvejet! gider jo ikke stå dernede og have glemt halvdelen! smiley

Altså teltet var til Mc'en, jeg tager den selv i bilen, jeg er ung så intet problem og sove der smiley

• #9   25. mar 2014 altså langt de fleste steder er folk rigtig gode til at hjælpe en artsfælle i nød, så som oftest så går det fint uanset hvad man har glemt..
    Har du nogen ideer til hvor du skal hen?

• #10   25. mar 2014 Før dagen kan det være en god ide og tjekke hvad fabrikanter foreskriver mht. dæktryk.

Ellers har gaffatape, strips, og kemisk metal, reddet mange banedage smiley
    Men hvis du står og mangler noget på dagen kan man tit låne sig til det, også husker man det til næste gang. Dækvarmere er ikke et must, men det er en god investering også ifht. til hvad man får ud af dagen ellers bruger man 2 omgange (3-5 min. af hvert pas svarer til 20% af tiden) på at varme dæk op.

Mvh. Mathias

• #11   25. mar 2014 Hvis du tager på Padborg Park.. Så hold dig til standart udstødning..
    Deres støjkrav er "alvorlige"..

Ellers tag det i DIT tempo.. Farten skal nok komme stille og roligt..
    Hellere have det sjovt, ind at have cyklen hjem i en trillebør..

Ellers kan jeg ikke tilføje meget mere ind.. Have FUN.. smiley

• #12   25. mar 2014 finders der ikke baner hvor man kan komme og "prøve" med sin gade bike ?

• #13   25. mar 2014 Det kan du hos alle trackday udbydere, der er ikke krav til at det skal være en decideret baneræser smiley
    Dog skal lygter/spejle/blinklys være tapet over på gadecykler.

Mvh. Mathias

• #14   25. mar 2014 Måske skulle man prøve det smiley

• #15   25. mar 2014 @ Martin (Sorø).

Det kan absolut kun anbefales, det er ikke spor unormalt at 'prøve til' på en gadecykel. Dit 'fejeblad' er ganske velegnet til bane.....men pas på, du ender med at skifte den ud med en decideret banecykel, og så sidder du pludselig i en teltlejr et sted i Europa med alle gutterne og hygger med weissbier og Weber mad..... smiley

Det er helt fantastisk........kom frisk.....

• #16   25. mar 2014 Check Trackdayguiden.dk den går i luften på torsdag.

• #17   25. mar 2014 Rene: det lyder som narko du anbefaler der smiley det med weissbier kunne godt lokke smiley

• #18   25. mar 2014 Hvis du køre på gade dæk er dækvarmere ikke livsnødvendige, der skal nok komme varme i dækkene efter et par omgange.

Martin du kan rolig tage en dag eller to, det er pisse skæg, også selvom der er plade på cyklen. Hiv sikringen til lyset, af med spejle, og elektrikker tape på lygter og blink, og så ud og give gass.

Master køre er en erfaren der kører forand dig og viser dig linierne, Man aftaler typisk de viser en banen i et pass eller to, efter dit ønske

• #19   25. mar 2014 Det klør lidt i gaz hånden nu, hvordan vil det rent økonomisk tage sig ud hvis det var for en "prøve" dag, det ska lige siges at min udgangs punkt vil være midt sjælland

• #20   25. mar 2014 Jes: holder øje med siden smiley

• #21   25. mar 2014 Tusinde tak for alle de gode svar! jeg har noget og læse om og holde styr på her, det er super godt til at starte op på, der er rigtig mange af tingene jeg ikke havde tænkt på :)!

Er der så nogle kommende trackdays i vil anbefale for mig? nogle baner der er bedre end andre for en nybegynder som mig?

Mvh Kevin Petersen

• #22   25. mar 2014 Kevin, kom til trackday på Padborg Park tirsdag den 1. april. Jeg kommer derned mandag aften og skal nok være behjælpelig med det jeg kan... smiley

• #23   25. mar 2014 Kig på zenergy racing hjemmeside det er masse banedag f.ex. i April Slovakiaring i Maj Mantorp Park i sverige osv.

• #24   25. mar 2014 - dæk skal være ok (ikke gamle gadedæk der er kørt 'firkantede')
    - dækvarmere er najs (så slipper man for 2 omgange i hvert pas, hvor man er vild efter at give gas, men ikke må)
    - en kasse med ekstra; greb, fodhvilere, gaffa, strips, boremaskine, bor, blandede skruer og møtrikker

- kør i dit eget tempo, lad dig ikke 'rive med' af kamikaze-piloter (det skal nok komme senere)
    - gør dig selv 'slap' i kroppen når du styrter
    - Kør beslutsomt og ikke over evne
    - Hold linjen, hvis nogen vil forbi, er det deres problem. Der er ikke noget farligere end begyndere der liiiiiige vil lave plads til en af 'de hurtige' og derfor laver et eller andet irrationelt move.

ja, det bliver skide-sjovt....og dyrt smiley

Enjoy!

• #25   25. mar 2014 Man kan godt kører race uden at have "Formel 1 - budget..." smiley

Jeg lavede en gang i 2008, denne liste over ting jeg skulle have med til race. Du kan fjerne punkterne til DM, hvis du vil nøjes med bare at køre trackdays..

Cykel : 40.000,00kr
    Dæk : 4sæt x 2100 = 8.400kr
    Licens = ca. 1.800kr.
    RRFyn = 700kr
    Ekstra Forsikring "Farlig sport" = 2.000kr
    Tilmelding til DM-løb = ca. 4 x 2000 = 8.000kr
    Transport til løb = 1400kr x 4 = 5.600kr.
    Mad = 4x 500kr = 2.000kr
    Benzin = 500kr x 4 = 2.000kr
    Telt = 8.000kr
    Evt. kassebil = 40.000kr
    Forsikring + vægtafgift = 20.000kr
    Værktøj = 1.000kr
    Kompressor = 800kr
    Dækmaskine og afbalancering = 1.500kr
    Hjulløfter = 500kr
    Ekstra kåbe sæt = 3.500kr
    Ekstra clip-on = 1.000kr
    Ekstra fodhvilere = 2.300kr
    Ekstra styrtklodser = 1.000kr
    Borde og stole = 1.000kr
    Benzin kande og dunk = 400kr
    Olie, oliefilter, luftfilter = 900kr
    Ekstra tandhjul = 1.000kr
    Lampe i telt = 300kr
    Varmeblæser 2kW = 500kr
    Forlænger ledning og kabeltromle = 500kr
    El-tavle samt kraftstik = 800kr.
    Køleskab = 2.000kr
    Ekstra Hjelm = 3.000kr
    Ekstra hansker = 1.000kr
    Ekstra læderdragt = 8.000kr
    Ekstra støvler = 3.000kr
    Brandslukker 2kg = 500kr
    Luftmadras og sovepose = 800kr
    Arbejdsbord samt ramper = 3.000kr
    Ekstra fælge = 6.500kr
    Gaffa tape = 1 milliard

Jeg har sikkert glemt noget... men der må gerne tilføjes.

Listen er nok mere en huskeliste end et budget...

• #26   26. mar 2014 # 22 Puha Bo det er lige tidligt nok, skal jo lige når og have planlagt det hele, jeg var selv lidt mere hen mod sommer juni juli måned. smiley

# 23 George: Ja den side kender jeg, og vil da holde et vågent øje med den, de virker også rigtig cool smiley

# 24 Kedde De dæk jeg har på nu, har kørt lidt race, så de hvertfald ikke firkantede men om de er for slidte, er jo spørgsmålet, kan jo skifte dem for en god ordens skyld. smiley
    Eller tusinde tak, det var super det du lige fik skrevet ned der! Det var noget jeg sagtens kunne bruge. og Tror snart jeg bliver nød til at købe de dæk varmere når så mange siger det, kæresten bliver ikke glad, må hellere købe en blomst sammen med!! smiley

# 25 - Den var skide god, den liste, budgettet er ikke helt det jeg har smidt i det men som liste kan jeg jo tage de ting jeg kan bruge, og fravælge det der ikke har noget med mig at gøre! og skide godt lige med forsikringen, havde jeg slet ikke tænkt på!

Hvor meget af budgettet fik du så brugt, er det noget du har regnet på?
    Kunne være sjovt lige at se hvad det kostede, for sådan en omgang DM smiley

• #27   26. mar 2014 Martin Jeg har kørt et par gange på Knutten med zenergy, og skal nok også der op igen i år, rigtig sjov bane, og der er ikke vanvittigt langt, hvis det bare et for en dag så se om du ikke kan samle nogle stykker(det er altid sjovere), så kører du/i tidlig morgen, kører hele dagen og damper hjem sidst på eftermiddagen.
    NB: Hvis du har telt/trailer mv kan du med fordel taget et par dage, og sove der oppe, kom gerne dagen før

• #28   26. mar 2014 @Kevin: Jeg er tilmeldt Racing4fun den 16-17/5-14 på Knutstorp, skal gerne være behjælpelig såfremt du har brug for noget. Ellers er jeg tilmeldt af flere gange på Anderstorp, Most, Assen mv. så muligherderne er mange smiley

@Carsten: Fed liste, mange ting går igen på min… Dog med flg. tilføjelser/rettelser.

- Telt 3x6 mtr. 4000 kr
    - Ekstra udstødning
    - Weber Q100 gasgrill
    - Ipad eller andet underholdning til regnvejrs dage
    - Pc til opsætning TC, QS, EC mv.
    - Special værktøj affjedring, kæde mv.
    - Laptimer Gps, eller sonde.

/Mikkel

• #29   27. mar 2014 Hej mikkel, Jeg har set på det og bliver nok også der jeg tager afsted det er virkelig fristende og glæder mig rigtigt meget, jeg skal bare lige have de sidste ting på plads, i morgen står den på cyklen så den står tip top!

thomas: vi bliver nogle stykker, har lokket de andre, og self skal man have et par dage deroppe, nu man er sluppet for konen alligevel smiley

I skal alle have tusinde tak for jeres besvarelser, de kunne bruges hver og en! det er godt man har et forum som dette.

Rigtig god aften!

Kommentér på:
Første banedag - jeres råd?

Annonce