{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.587 visninger | Oprettet:

Import af Aprilia Shiver - afgift?! {{forumTopicSubject}}

Hej mc-folk

Jeg vil super gerne have mig en Aprilia Shiver 750, men da udvalget i DK er begrænset kigger jeg på tyske cykler. I den forbindelse er det jo en gåde mht. afgiften. Jeg har været på Skat's hjemmeside uden at kunne søge nogen tidligere indregistrerede frem, så nu er mit spørgsmål: Nogen der har prøvet at importere sådan en cykel, eller lignende, før?

Jeg har prøvet at beregne afgiften på Skat's hjemmeside, som siger at den vil ligge på ca. 17.000, men er det realistisk?

Det er med en købspris i tyskland på 30.000 DKK, nypris på 135.000, km-tal på 15.000.

Nogen der har nogle inputs? På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Import af Aprilia Shiver - afgift?!
  • #1   5. mar 2014 Det lyder som om du har brugt din købspris i Tyskland som handelspris i SKAT's beregner og det er desværre ikke korrekt. Den handelspris du skal bruge er DK-handelsprisen. Når ikke der findes tidligere vurderede eks i DMR, er du ude i selv at skulle vurdere den, og så håbe at SKAT er enig. Der er en fast sammenhæng mellem nypris, handelspris og afgift - For en nypris på 135.000 vil afgiften udgøre 56,72% af den DK-handelspris som SKAT vurderer.

  • #2   5. mar 2014 Det kan IKKE svare sig at købe noget i tyskland og betale afgiften i Danmark.
    SKAT boller dig big-time i røven.
    Jeg ved det for jeg står selv med Danmarks fedeste supermotard som ikke kan bruges til noget pga. SKATs vanvid.
    Eller jo den kan den, hvis man vil betale en årsløn til en politikker.


  • #3   5. mar 2014 Per M -

    Det er ellers noget af en påstand, man skal passe på med at konkludere fra egne forhold og så til andre - For der kan udover prisen, også være andre faktorer involveret, f.eks ønsket om en bestemt stand, farve, model osv, der ikke kan findes i DK. SKAT's vurderinger varierer også temmelig meget i forhold til markedet, nogle modeller er helt absurd højt vurderet, andre mere præcise.

    Så lyt ikke til andre, når det drejer sig om import, men undersøg sagen selv inden du køber/importerer.


  • #4   5. mar 2014 du kan skrive til motorregistret, giver dem oplysningerne på den MC du gerne vil købe, og så fortæller de dig hvad afgiften vil være. gjorde det selv da jeg hentede min tidligere CBR, kræver bare du ringer smiley

  • #5   5. mar 2014 #4 du kan skrive, det kræver bare du ringer?????;-)

  • #6   5. mar 2014 Christoffer -

    Det kan man evt. få oplyst ja, når det er model som SKAT kender ( i så fald burde man selv kunne finde den i DMR eller på niveaulisterne). Hvis det er en model som SKAT ikke kender (har vurderet før), så er det ikke helt så simpelt.


  • #7   5. mar 2014 @Michael S: Tak for konstruktivt svar smiley

    @Christoffer: Det har jeg godt set men det koster et gebyr på 400, betalte du også det? Jeg ville lige undersøge det lidt nærmere inden jeg punger ud med 400 kr, for noget jeg måske ikke kan bruge til noget. Der står også på Skat's hjemmeside at der kan være 2 mdr. behandlingstid.


  • #8   5. mar 2014 skal jeg ikke kunne sige! men som jeg forstod tog han kun udgangspunkt i de oplysninger jeg gav ham. (er dog slet ikke sikker)!!?

  • #9   5. mar 2014 Og det passede spot on på det du skulle give da du fik den hentet?

  • #10   5. mar 2014 Du kunne også spare lidt på indkøbsprisen og købe i hjemlandet. Har ikke tjekket de tyske priser dog.
    http://www.moto.it/moto-usate/aprilia/shiver/index.html?cbMarca=4&txtChiave=&cbMacroModello=102890&cbProvincia=&&d=0&o=1


  • #11   5. mar 2014 Jep det passede! Og det er optil 2 mdr. Jeg ringede der ind og skyndte lidt på dem det tog 2 uger, som jeg husker det!
    Men ring der ind og snak med dem! Det jo gratis smiley
    Håber det hjalp!


  • #12   5. mar 2014 Jeps enig, ring til SKAT, og post så resultatet af dine anstrengelser her, så andre også kan få glæde af det. CBR'erne som Christoffers kender SKAT jo rigtig godt, så det er ikke så svært for dem, lidt mere tvivlsomt med Prilleren.

  • #13   5. mar 2014 Må give Per ret. Den eneste fordel ved import, er man kan få lige hvad man ønsker. Min erfaring er det er et spil i lotteriet, hvad afgiften bliver, har betalt afgift to af MCer.
    Tror også det er bedst at købe i dk, hvis du ikke vil tage chancen. Held og lykke med den fine mc.


  • #14   5. mar 2014 Martin O -

    2 MC'er ? Det var godt nok ikke noget stort datagrundlag for din konklusion - Jeg har importeret eller været med til at importere +30 MC'er, og i de fleste tilfælde har det (også) været en økonomisk fordel. Det er så ikke ensbetydende med, at det altid kan svare sig eller blot i de fleste tilfælde, men derimod blot, at man skal undersøge sagen selv i det konkrete eks, fordi der er så mange individuelle og individuelt bedømte faktorer. Folks formål med import er/kan være forskelligt, ligeledes deres kendskab til logistikken og muligheder (f.eks transport, indkøbspris i udlandet osv), og det har/kan have stor betydning for vurderingen af rentabiliteten.

    Med hensyn til risikoen ved import, så er den rigtig nok til stede i lang række tilfælde, men den behøver ikke nødvendigvis være det, for cykler på niveaulisterne f.eks kan man på forhånd (=inden importen) vide, hvad afgiften præcis bliver (intet lotteri over det) og dermed relativt nemt bedømme de økonomiske aspekter.

    Dette helt uden stillingtagen til det konkrete eks her, men mere generelle betragtninger.


  • #15   6. mar 2014 Tak for svar. Jeg ved ikke endnu hvad det bliver til, men poster selvfølgelig et eventuelt resultat her.

  • #16   6. mar 2014 Det lyder godt. Tror at hvis den koster 30 T. Skal du nok slippe 60 T. i afgift.



  • #17   6. mar 2014 Martin O -

    Hvad er grundlaget for den beregning (andet end tro)?

    Hvis man går ud fra de oplyste tal på nypris 135000 og en pris uden afgift på 30.000 lige pt i DE(= afgiftspligtig værdi, hvis SKAT er enig), så vil afgiften som sagt udgøre 56,72 pct af handelsprisen, og den afgiftspligtige værdi dermed 43,28 pct af handelsprisen. Dermed bliver handelsprisen ca. 69.313 og afgiften ca. 39.313. Disse tal kan man selv verificere i SKAT's beregner.


  • #18   6. mar 2014 Hvor finder man de omtalte niveaulister? Har luret på tidligere vurderinger af ktm, og det er yderst begrænset hvad jeg finder hos Skat. Og det kan jo ikke passe? Der er da hentet mange hjem.

  • #19   6. mar 2014 Michael S: Det er at min erfaring at afgiften er 2/3 af handels prisen.
    Og den første jeg betale afgift af var en Kawa. kr1. Den have jeg fået en vudering på skrift der hed ca 5,500. men så var jeg så dum at stille til fremvisning så blev det pludselig 15000. Og efter lidt brok slap jeg med 10,500. Men det er for 15 år siden. Og den var ikke køn.
    Den anden jeg har betalt på, er en Ducati 748 biposto, som jeg havde givet 28000 for, afgift 52,500, det var så lige mere 3000 mere end en 748S samme årg. og km. der var i bedre stand, min havde været væltet. Og hvordan en S-model kan være billigere er for mig en gåde, da den er 30000 dyre fra ny. Så det blev 80,5000 i 2007 + ny kåbe maling stort service. Så det var igen en dårlig forretning for mig.
    Hvorfor er det lige, at man ikke kan se vuderingere fra før 2012? Min teori er at der har være for alt meget ballade, og derfor er de fjernet.



  • #20   6. mar 2014 Martin O -

    Jamen så er din erfaring ikke brugbar generelt, for afgiften udgør ikke en fast del af handelsprisen, men varierer med nyprisen. Som jeg skrev i indledningen, så er der en fast relation mellem nypris, handelspris og afgift. Denne relation, som SKAT's beregner benytter er (for nypris > 42.515) -

    Reg. afgift = handelspris * (9/14 - (10216/nypris)).

    For nypris 50.000 er afgiften således 43,86% af handelsprisen
    For nypris 100.000 er afgiften således 54,07% af handelsprisen
    For nypris 200.000 er afgiften således 59,18% af handelsprisen

    Osv

    Det maksimale afgiften kan udgøre af handelsprisen er 64,29% (= 9/14)

    Prøv selv med nogle eksempler i SKAT's beregner (eller find nogle eksempler i DMR), hvis du tvivler.

    Man kan i øvrigt godt se (nogle af) vurderingerne fra før 2012, selv om deres relevans efterhånden er ringe, de ligger her -

    http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=171&vId=0



  • #21   6. mar 2014 -Johan P -

    Arhhh - Det link har jeg altså efterhånden postet et antal gange smiley , men ok da de ligger her -

    http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=113935

    Men der er altså ingen KTM'ere på listerne, hvis du mener, de burde være det, så henvend dig til SKAT's niveaulistegruppe (mener det er en 3 mand høj gruppe), og få en forklaring på, hvorfor de ikke er det.


  • #22   6. mar 2014 Det kan måske godt være. Men mikker sprugte til nogle erfaringer med import.
    Og som jeg og andre skrev, kunne det ikke betale sig for os. Lotteri eller ej.
    Og det kan da godt være det ikke er brugbart, men kunne det spare Mikker for kr./øre + tid, kunne det måske være til hjælp. Og det jeg har oplevet, er at afgiften grebet ud af luften, da der nogen sammenhæng, mellem stand/pris ovs.


  • #23   6. mar 2014 Martin O -

    Nej Martin, det var ikke det du og Per skrev -

    Per K - "Det kan IKKE svare sig at købe noget i tyskland og betale afgiften i Danmark."
    martin O - "Må give Per ret. Den eneste fordel ved import, er man kan få lige hvad man ønsker."

    Jeg har ikke overhovedet ikke noget problem med, at man deler ud af sine erfaringer, de er lige så vallide som alle andres, så længe man gør det klart, at det er en personlig ting/oplevelse, der ikke nødvendigvis kan overføres til andre. Problemet opstår først, når man drager vidtgående konklusioner på basis af et sparsomt erfaringsgrundlag og deciderede fejlopfattelser, som f.eks af hvordan afgiften er skruet sammen. Ja, der er mange, for hvem det ikke kan betale sig at importere en given model, men det betyder ikke, at resultatet ikke kan være anderledes for andre med andre ønsker/forudsætninger/viden/muligheder - Så derfor, som før skrevet, lyt ikke (alene) til andre (for mange har fået rigtig meget galt i halsen, når det gælder afgift og nogle (ofte sælgere af cykler uden afgift) lyver direkte om for lav afgift), men undersøg sagen selv.

    QED smiley


Kommentér på:
Import af Aprilia Shiver - afgift?!

Annonce