7.806 visninger
|
Oprettet:
Miste kortet ved scooterkørsel {{forumTopicSubject}}
Jeg spørger her i MCgalleri i stedet for Scootergalleri for jeg tror at der kommer mere valide svar her
Kan man miste sit MC/bilkørekort ved at køre for hurtigt på en tunet scooter? I så fald, hvor hurtigt kan man køre for at undgå det?
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 68 MC-er: 12 Emner: 135 Svar: 707
Du får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, hvis du fx.:
# - kører spritkørsel med en promille over 1,20
# - kører med ulovlige stoffer i blodet (overtræder nulgrænsen)
# - forsætligt volder skade, fremkalder fare eller kører særligt hensynsløst
# - kører over 100 km/t og 100 % over den skiltede hastighedsgrænse
# - tidligere har fået en betinget frakendelse og får én igen inden for 3 år
# - begår flere overtrædelser, der hver især medfører en betinget frakendelse, samtidigt
Kilde:
https://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Knallert/Nye-regler-2013/Boeder-og-straf-lille-knallert-2013.aspx
maj 2013
Følger: 1 Følgere: 39 Emner: 2 Svar: 715
16 årige drenge på tunet knallert får udsat bil og motorcykel kørekort i 2 år hvis de bliver stoppet på en for vild maskine..
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 39
Stor knallert:
Straf for tuning af knallert
Hvis man har ændret i motor, udstødningsrør eller på udvekslingsforholdet, så knallerten kan køre for hurtigt, har det konsekvenser i form af bøder og konfiskering.
1.gang man bliver taget, får man en betinget frakendelse af førreretten og en bøde. De ulovlige dele konfiskeres.
2.gang man bliver taget inden for tre år, får man en ubetinget frakendelse af førreretten og en bøde. Knallerten bliver konfiskeret.
Hvis knallerten bliver målt på et rullefelt til at kunne køre 64 km/t eller mere:
1.gang man bliver taget, får man en betinget frakendelse af førreretten og en bøde.
2.gang man bliver taget inden for tre år, får man en ubetinget frakendelse af førreretten og en bøde. Knallerten bliver konfiskeret.
Hvis knallerten bliver målt på et rullefelt til at kunne køre 60- 63 km/t, får man en bøde.
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 1.407
Men når du nu har mc og bilkort, så skal jeg ikke gøre mig klog på om de kan tage alle kategorier. De kunne ikke før i tiden, men eftersom knallertkortet er blevet et mere 'rigtigt' kørekort, så ved jeg det ikke.
Rico - Omhandler det ikke kun knallertkortet, og ikke de andre kategorier?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 65 Svar: 935
en knallert 45 der kører for hurtigt gælder 30/60% reglen som i bil/mc, og husk det er 30/60% af 45 og ikke det der står på vejskiltene
sep 2011
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 208
Tak for svarene (det gik stærkt)
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
jul 2008
Følger: 31 Følgere: 494 MC-er: 11 Emner: 28 Svar: 629
30 knallert for du konfiskeret eller for bøder.
det mikkel siger er noget være vrøvl
apr 2009
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 87 Svar: 206
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 39
apr 2009
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 87 Svar: 206
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
Mikkel S nævner skal du ikke tro på, der er intet af det der passer overhovedet!
maj 2013
Følger: 1 Følgere: 39 Emner: 2 Svar: 715
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 135 Svar: 523
jul 2008
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.174
jul 2008
jul 2008
jul 2008
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Som sagt, jeg ved ikke om det er gjort, men vort lovværk åbner mulighed for det:-)
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.034
Man kan miste sit kørekort hvis man bliver erklæret ikke ædruelig.
Uanset om man nogen sinde har ført en køretøj hvortil der kræves kørekort.
Så vidt jeg har forstået det skal der en lægeerklæring til, ligesom der skal en lægeerklæring til for at man kan få sit kørekort.
Men det kan sagtens være jeg tager fejl.
Jeg ved til gengæld med sikkerhed at folk der er frakendt deres kørekort på den måde kan få deres kørekort tilbage hvis de erklæres egnede på ny.
Det er og forbliver, dog, en røver at man mister kørekort for spritkørsel på LILLE knallert, cykel, kængurustylte eller til fods
45 knallert kræves der som sagt førerret til bil eller mc for at køre, og det er også det kørekort din førerret står på der bliver taget.
Og ja. Voksne er bare børn der har fået hår i røven
Så fik jeg vist talt så rigeligt over mig.
God nat derude
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Jeg spørger herinde for at få et valid svar
tror du vil få mere ensformig svar på Hamster galleriet
sep 2011
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 208
Jeg havde også overvejet om jeg skulle spørge på Scootergalleri, men mente nok at der i dette forum ville komme flere korrekte indlæg, end hvad skoleeleverne på scootergalleri kunne præstere Men tak for besvarelserne, der tegner sig et billede.
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 340
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 313
Hvis man er i tvivl om færdselsreglerne, hvor vil det så være naturligt at finde svaret? I færdselsloven. Alle danske love er frit tilgængelige, og med mindre man er decideret ordblind, kan man som regel fint læse dem.
1) Hvis du bliver frakendt kørekortet betinget eller ubetinget, mister du kørekortet til ALLE kategorier samtidig (der gælder andre regler for det lille knallertkørekort). Det fremgår af færdselsloven § 125, stk. 1
2) Hvis du kører på en knallert 45, der kan køre hurtigere end 64 km/t OG har gjort det samme indenfor 2 år, får du derfor en betinget frakendelse af kørekort i ALLE kategorier. Det fremgår af færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 10.
3) Færdselsloven gælder også for gående - ergo kan du altså i princippet miste dit kørekort ved at gå rigtig idiotisk. Knud har med andre ord ret.
jul 2008
Hvor står det henne at du kan miste dit kørekort ved at gå fuld rundt i byen.?.
det vil jeg gerne se bevis på. Og du kalder os idioter
mar 2012
Jeg har ikke kaldt nogen specifik for idiot. Det er mere det samlede indtryk, man kan blive efterladt med efter at have læst en tråd som denne.
Eftersom du ikke selv har tid eller energi til at slå det op i færdselsloven, så kan jeg oplyse, at det står i færdselslovens § 60, at du kan miste kørekortet ved at være fuld.
Det kræver dog nok mere en én rigtig god brandert at nå så vidt
Derudover kan man også miste kørekortet på gåben på en række andre måder, men det må du altså selv undersøge.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 295
som 30km. og 45km udgave har forskellige størrelse cylinder, ELLER HVA
noget helt andet, kan man få klip i kortet hvis de på en rulle stand måler den til at kunne køre alt for stærkt, det svare vel til at få klip fordi din Ferrari ka køre mere end den højeste lovlige hastighed i dk
mar 2008
jul 2008
mar 2012
En knallert er defineret i fældselslovens § 2, nr. 7:
"7. Knallert:
to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen."
jul 2008
men i mine øjne lyder det helt hen i vejret.
men kan da godt være jeg skulle læse mere på lektioner
men helt ærligt, det lyder sku for dumt
mar 2008
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 295
og nu er tråden sku kommet et sted hen hvor den VIST nok ikke startede, hva f.....
har denne tråd med hjul størrelsen at gøre, ja undskyld at jeg spør`
feb 2013
Ups
Man kan KUN frakendes sit kørekort under føring af et køretøj hvortil det kræves.
Eller administrativt fordi man bliver erklæret "aldrig sober" eller hvordan det er.
Det er komplet ligegyldigt hvor stor en cylinder der er efyermonteret på en 30knallert, den forbliver en lille knallert.
Det skyldes at man identificerer køretøjet på køretøjernes STELNUMMER.
Smider man en knallertmotor på sin mc og kører over for rødt så går det ud over kørekortet.
Bygger man sin lille knallert op til 400cc med 40 hk og kører over for rødt, så er det knallertkærekortet det går ud over
Man kan ikke miste sit kørekort til fods, om så man løber 100 kmt ned ad strøget med en promille på 2, bind for øjnene og sabler i hænderne.
jul 2008
mar 2012
Det er - selvfølgelig - helt forkert, det du skriver.
Hvorfor har du ikke undersøgt det, før du skriver noget, som er så forkert? Altså ikke bare lidt forkert - alt det du skriver, er forkert.
Jeg har endda henvist til de bestemmelser i færdselsloven, hvor det står - har du ikke engang gidet læse dem?
En gang til for prins Knud (Mc A):
1) Hvis du bliver frakendt førerretten gælder det alle kategorier - uanset hvilket motorkøretøj du kørte, da du lavede ballade (undtagen knallert 30, der gælder særlige regler)
2) du kan også blive frakendt førerretten som gående (det er usandsynligt, men KAN ske) - det vil også omfatte alle kategorier
3) En knallert er defineret i færdselsloven. Hvis dit køretøj ikke overholder den definition (fx hvis du eftermonterer en motor på mere end 50 ccm) så er det ikke en knallert længere - så er det fx en motorcykel.
Det er - igen - ikke noget, jeg selv har fundet på. Der er rent faktisk domstolsafgørelser, hvor "knallerter" bliver betragtet som motorcykler, fordi de ikke opfylder færdselslovens definition på en knallert.
jan 2012
Følger: 1 Svar: 1
Se første side nederste afsnit
http://www.anklagemyndigheden.dk/nyheder/Documents/faktaark-om-knallerter.pdf
Hilsen en flittig bruger af scootergalleri
feb 2013
1
Læs hvad jeg har skrevet. Vi er enige.
2
Din påstand bliver ikke mindre utroværdig af at du laver ekko
3
Typegodkendelse af et køretøj og kategorisering af allerede typegodkendte køretøjer, så længe de ikke er konstruktivt ændret i så omfattende en grad at køretøjet må betragtes havende skiftet identitet, er to helt forskellige sager.
At der for eksempel er monteret større karburator, cylinder, udstødning med større resonnanskammer (totaktere) anden tænding osv betyder ikke at køretøjet betragtes som havende skiftet identitet.
For biler og motorcykler er der hovedreglen om 20 % effektforøgelse før de skal synes, og de lidt mere omfattende ændringer der betyder at der skal betales ny afgift.
Knallerter, både store og små, er afgiftsfri.
Effektforøgelsen er heller ikke det samme som du nok ved. Her er nultolerance.
En lille knallert skifter ikke identitet til stor knallert fordi du ændrer den til den er umulig at skelne fra en stor.
Man bliver straffet for at køre på en konstruktivt ændret lille knallert.
Det skyldes nok noget med at graden af de konstruktive ændringer ikke gradbøjes når det gælder knallerter
Enten er de ændret med henblik på hastighedforøgelse. Eller også er de ikke.
Miste kortet ved scooterkørsel