{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.806 visninger | Oprettet:

Miste kortet ved scooterkørsel {{forumTopicSubject}}

Jeg spørger her i MCgalleri i stedet for Scootergalleri for jeg tror at der kommer mere valide svar her smiley
Kan man miste sit MC/bilkørekort ved at køre for hurtigt på en tunet scooter? I så fald, hvor hurtigt kan man køre for at undgå det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Miste kortet ved scooterkørsel
  • #1   26. feb 2014 En ubetinget frakendelse betyder, at du mister retten til at køre på lille knallert i en periode på ml. 2 og 10 år.

Du får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, hvis du fx.:
    # - kører spritkørsel med en promille over 1,20
    # - kører med ulovlige stoffer i blodet (overtræder nulgrænsen)
    # - forsætligt volder skade, fremkalder fare eller kører særligt hensynsløst
    # - kører over 100 km/t og 100 % over den skiltede hastighedsgrænse
    # - tidligere har fået en betinget frakendelse og får én igen inden for 3 år
    # - begår flere overtrædelser, der hver især medfører en betinget frakendelse, samtidigt

Kilde:
    https://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Knallert/Nye-regler-2013/Boeder-og-straf-lille-knallert-2013.aspx

• #2   26. feb 2014 den bliver jo betragtet som motorcykel når den køre over 45km/t. Da vi har knallert 30 og knallert 45... derefter kan du indregistrer som motorcykel... hvis du har en knallert 30 som du tuner til at køre over 45km/t betragtes den som motorcykel uden forsikring og nummerplader... Regningen for en sådan tur er dyr...

16 årige drenge på tunet knallert får udsat bil og motorcykel kørekort i 2 år hvis de bliver stoppet på en for vild maskine..

• #3   26. feb 2014 Ja, det kan man godt.

Stor knallert:
    Straf for tuning af knallert

Hvis man har ændret i motor, udstødningsrør eller på udvekslingsforholdet, så knallerten kan køre for hurtigt, har det konsekvenser i form af bøder og konfiskering.
    1.gang man bliver taget, får man en betinget frakendelse af førreretten og en bøde. De ulovlige dele konfiskeres.
    2.gang man bliver taget inden for tre år, får man en ubetinget frakendelse af førreretten og en bøde. Knallerten bliver konfiskeret.

Hvis knallerten bliver målt på et rullefelt til at kunne køre 64 km/t eller mere:
    1.gang man bliver taget, får man en betinget frakendelse af førreretten og en bøde.
    2.gang man bliver taget inden for tre år, får man en ubetinget frakendelse af førreretten og en bøde. Knallerten bliver konfiskeret.

Hvis knallerten bliver målt på et rullefelt til at kunne køre 60- 63 km/t, får man en bøde.

• #4   26. feb 2014 Jeg lærte i Politijagt at kørekortet til bil kun bliver udsat i 6 måneder, hvis man har dummet sig nok.
    Men når du nu har mc og bilkort, så skal jeg ikke gøre mig klog på om de kan tage alle kategorier. De kunne ikke før i tiden, men eftersom knallertkortet er blevet et mere 'rigtigt' kørekort, så ved jeg det ikke.

Rico - Omhandler det ikke kun knallertkortet, og ikke de andre kategorier?

• #5   26. feb 2014 Du kan for den sags skyld miste dit kørekort på GÅBEN!

• #6   26. feb 2014 Så længe det er en knallert 30 får man bøder og taget sine tundele, og anden gang snupper de knallerten. Men kommer ikke til at gå udover dit kørekort til bil/mc

en knallert 45 der kører for hurtigt gælder 30/60% reglen som i bil/mc, og husk det er 30/60% af 45 og ikke det der står på vejskiltene

• #7   26. feb 2014 Det skal siges at det er en knallert 45 der vel kan gå ca. 70, så jeg kan se at jeg skal passe lidt på. Den bruges dog kun når det er rigtig snestorm, og der har etaten vel andre ting at tage sig af smiley
    Tak for svarene (det gik stærkt) smiley

• #8   26. feb 2014 Arhhh mikkel, det er vist en røver den der.

• #9   26. feb 2014 Du mister kortet hvis det er en 45 knallert.
    30 knallert for du konfiskeret eller for bøder.
    det mikkel siger er noget være vrøvl smiley

• #10   26. feb 2014 du mister ikke kørekortet på nogen 30 scooter.. uanset hvad.. men du kan få taget rettighederne til at køre 30 scooter

• #11   26. feb 2014 De nye regler siger da at man mister kortet med 30 knallert også?

• #12   26. feb 2014 nej har lige undersøgt det for 3mdr siden. du kan ikke miste kørekortet..

• #13   26. feb 2014 Det
    Mikkel S nævner skal du ikke tro på, der er intet af det der passer overhovedet!

• #14   26. feb 2014 du mister kortet og får pikken kortet af bag kuglerne...

• #15   26. feb 2014 Jeg blev stoppet på en 30'er og den kørte 81,8 km på deres rullefelt og jeg kom til og køre ud på landevejen , tog et venstre sving foran en bus ... Og pludselig var Holger håndjern og Bent betjent ved siden af mig i bil .... Vi fik en rolig snak om tingene og der blev tilkaldt et rullefelt .... Jeg fik Ikke konfiskeret nogen ting , men måtte trække hjem.... Fik kun en bøde og hvis de fangede mig igen på en hurtig scooter ( i 3 år ), så konfiskere de den. Det var hvad jeg fik af vide.... Forsat go dag

• #16   26. feb 2014 Lige præcis, brian motard smiley

• #17   26. feb 2014 Det må du lige underbygge, Knud smiley

• #18   26. feb 2014 Knud, har du drukket af nat potten.? Hvad er det for en gang sluder smiley det ikke aprilsnar endnu smiley

• #19   26. feb 2014 Sludder;-)

• #20   26. feb 2014 Thomas m, tror snart det havde været bedre at starte emnet op på scootergalleri. smiley

• #22   26. feb 2014 Jeg tror ikke det er blevet gjort, men pågribes man gentagne gange stærkt beruset af policen, så kan man via retten fratages retten til at føre motorkøretøj - idet man ikke er ædruelig, som det hedder.

Som sagt, jeg ved ikke om det er gjort, men vort lovværk åbner mulighed for det:-)

• #23   27. feb 2014 Den er til dels god nok smiley
    Man kan miste sit kørekort hvis man bliver erklæret ikke ædruelig.
    Uanset om man nogen sinde har ført en køretøj hvortil der kræves kørekort.

Så vidt jeg har forstået det skal der en lægeerklæring til, ligesom der skal en lægeerklæring til for at man kan få sit kørekort.
    Men det kan sagtens være jeg tager fejl.

Jeg ved til gengæld med sikkerhed at folk der er frakendt deres kørekort på den måde kan få deres kørekort tilbage hvis de erklæres egnede på ny.

Det er og forbliver, dog, en røver at man mister kørekort for spritkørsel på LILLE knallert, cykel, kængurustylte eller til fods smiley

45 knallert kræves der som sagt førerret til bil eller mc for at køre, og det er også det kørekort din førerret står på der bliver taget.

Og ja. Voksne er bare børn der har fået hår i røven smiley
    Så fik jeg vist talt så rigeligt over mig.
    God nat derude smiley

• #24   27. feb 2014 Ha ha fed tråd

Jeg spørger herinde for at få et valid svar

tror du vil få mere ensformig svar på Hamster galleriet

• #25   27. feb 2014 Ha ha ha...... smiley
    Jeg havde også overvejet om jeg skulle spørge på Scootergalleri, men mente nok at der i dette forum ville komme flere korrekte indlæg, end hvad skoleeleverne på scootergalleri kunne præstere smiley Men tak for besvarelserne, der tegner sig et billede.

• #26   27. feb 2014 Chase, som sædvanligt herinde, svar kan sjældent bruges til noget fordi 8 ud af 10 der svarer ikke ved en skid om emnet, men svarer det gør de. For S.... hvor kunne det være dejligt og ikke mindst brugbart hvis dem der svarer ved hvad de snakker om, istedet for bare at gætte !!!

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

Følgere: 3 Svar: 313
    #27   27. feb 2014 Der er så mange idioter herinde, at man kan få helt ondt i øjnene nogle gange af at læse det, der bliver skrevet.

Hvis man er i tvivl om færdselsreglerne, hvor vil det så være naturligt at finde svaret? I færdselsloven. Alle danske love er frit tilgængelige, og med mindre man er decideret ordblind, kan man som regel fint læse dem.

1) Hvis du bliver frakendt kørekortet betinget eller ubetinget, mister du kørekortet til ALLE kategorier samtidig (der gælder andre regler for det lille knallertkørekort). Det fremgår af færdselsloven § 125, stk. 1

2) Hvis du kører på en knallert 45, der kan køre hurtigere end 64 km/t OG har gjort det samme indenfor 2 år, får du derfor en betinget frakendelse af kørekort i ALLE kategorier. Det fremgår af færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 10.

3) Færdselsloven gælder også for gående - ergo kan du altså i princippet miste dit kørekort ved at gå rigtig idiotisk. Knud har med andre ord ret.

• #28   27. feb 2014 Esbern, hvad er det for en gang kinesisk vrøvl og sludder.
    Hvor står det henne at du kan miste dit kørekort ved at gå fuld rundt i byen.?.
    det vil jeg gerne se bevis på. Og du kalder os idioter smiley

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#29   27. feb 2014 Hej Søren J

Jeg har ikke kaldt nogen specifik for idiot. Det er mere det samlede indtryk, man kan blive efterladt med efter at have læst en tråd som denne.

Eftersom du ikke selv har tid eller energi til at slå det op i færdselsloven, så kan jeg oplyse, at det står i færdselslovens § 60, at du kan miste kørekortet ved at være fuld.

Det kræver dog nok mere en én rigtig god brandert at nå så vidt smiley

Derudover kan man også miste kørekortet på gåben på en række andre måder, men det må du altså selv undersøge.

• #30   27. feb 2014 Ja kørekortet kan man miste uanset hvad køretøj man fører og husk så at en scooter er på over 50cc, alt fra 50cc og ned er en knallert

• #31   27. feb 2014 svar til glenn, vil det sige at de modeller (rigtig mange) som man kan købe både
    som 30km. og 45km udgave har forskellige størrelse cylinder, ELLER HVA

noget helt andet, kan man få klip i kortet hvis de på en rulle stand måler den til at kunne køre alt for stærkt, det svare vel til at få klip fordi din Ferrari ka køre mere end den højeste lovlige hastighed i dk

• #32   27. feb 2014 30 & 45 knallert er 49cc

• #33   27. feb 2014 Glenn. det var dog den værste gang smølfe pladder :Dq

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#34   27. feb 2014 Åh igen. Søren J, du skriver jo bare for at skrive..

En knallert er defineret i fældselslovens § 2, nr. 7:

"7. Knallert:
    to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen."

• #35   27. feb 2014 Skriver ikke bare for at skrive.
    men i mine øjne lyder det helt hen i vejret.
    men kan da godt være jeg skulle læse mere på lektioner
    men helt ærligt, det lyder sku for dumt

• #36   27. feb 2014 Sådan har det altid været, en scooter er på mc-plade, dem alle tøserne køre rundt på, er bare knallerter der er overdynget med plastik og alt for små hjul, en rigtig knallert kører på 17 eller 18 tommer hjul

• #37   27. feb 2014 glenn, så er der i færdsels loven ikke noget der hedder scooter, de bliver betegnet som en mc,
    og nu er tråden sku kommet et sted hen hvor den VIST nok ikke startede, hva f.....
    har denne tråd med hjul størrelsen at gøre, ja undskyld at jeg spør`

• #38   27. feb 2014 Esben

Ups

Man kan KUN frakendes sit kørekort under føring af et køretøj hvortil det kræves.
    Eller administrativt fordi man bliver erklæret "aldrig sober" eller hvordan det er.

Det er komplet ligegyldigt hvor stor en cylinder der er efyermonteret på en 30knallert, den forbliver en lille knallert.

Det skyldes at man identificerer køretøjet på køretøjernes STELNUMMER.

Smider man en knallertmotor på sin mc og kører over for rødt så går det ud over kørekortet.

Bygger man sin lille knallert op til 400cc med 40 hk og kører over for rødt, så er det knallertkærekortet det går ud over

Man kan ikke miste sit kørekort til fods, om så man løber 100 kmt ned ad strøget med en promille på 2, bind for øjnene og sabler i hænderne.

• #39   27. feb 2014 Mc a. tak for støtten smiley

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

#41   27. feb 2014 Hej Mc A

Det er - selvfølgelig - helt forkert, det du skriver.

Hvorfor har du ikke undersøgt det, før du skriver noget, som er så forkert? Altså ikke bare lidt forkert - alt det du skriver, er forkert.

Jeg har endda henvist til de bestemmelser i færdselsloven, hvor det står - har du ikke engang gidet læse dem?

En gang til for prins Knud (Mc A):

1) Hvis du bliver frakendt førerretten gælder det alle kategorier - uanset hvilket motorkøretøj du kørte, da du lavede ballade (undtagen knallert 30, der gælder særlige regler)

2) du kan også blive frakendt førerretten som gående (det er usandsynligt, men KAN ske) - det vil også omfatte alle kategorier

3) En knallert er defineret i færdselsloven. Hvis dit køretøj ikke overholder den definition (fx hvis du eftermonterer en motor på mere end 50 ccm) så er det ikke en knallert længere - så er det fx en motorcykel.

Det er - igen - ikke noget, jeg selv har fundet på. Der er rent faktisk domstolsafgørelser, hvor "knallerter" bliver betragtet som motorcykler, fordi de ikke opfylder færdselslovens definition på en knallert.

• Allan R
    Allan R Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #42   28. feb 2014 Her er lidt sort på Hvidt ,

Se første side nederste afsnit

http://www.anklagemyndigheden.dk/nyheder/Documents/faktaark-om-knallerter.pdf

Hilsen en flittig bruger af scootergalleri

• #43   28. feb 2014 Esbern dog

1

Læs hvad jeg har skrevet. Vi er enige.

2

Din påstand bliver ikke mindre utroværdig af at du laver ekko

3

Typegodkendelse af et køretøj og kategorisering af allerede typegodkendte køretøjer, så længe de ikke er konstruktivt ændret i så omfattende en grad at køretøjet må betragtes havende skiftet identitet, er to helt forskellige sager.

At der for eksempel er monteret større karburator, cylinder, udstødning med større resonnanskammer (totaktere) anden tænding osv betyder ikke at køretøjet betragtes som havende skiftet identitet.

For biler og motorcykler er der hovedreglen om 20 % effektforøgelse før de skal synes, og de lidt mere omfattende ændringer der betyder at der skal betales ny afgift.

Knallerter, både store og små, er afgiftsfri.
    Effektforøgelsen er heller ikke det samme som du nok ved. Her er nultolerance.

En lille knallert skifter ikke identitet til stor knallert fordi du ændrer den til den er umulig at skelne fra en stor.
    Man bliver straffet for at køre på en konstruktivt ændret lille knallert.

Det skyldes nok noget med at graden af de konstruktive ændringer ikke gradbøjes når det gælder knallerter

Enten er de ændret med henblik på hastighedforøgelse. Eller også er de ikke.

Kommentér på:
Miste kortet ved scooterkørsel

Annonce