Forsikring og ejerskab. Forsikring og ejerskab.
Hej Folkens.
Jeg ved ikke om dette er blevet vendt i en tidligere tråd.
Jeg har planer om at købe en GSXR750 k7 her til sommer, men da jeg kun er 23 bliver den svær at få forsikret med kasko(min nuværende MC har jeg kun ansvar på - og det er rigelig dyrt!!)
Er det muligt at cyklen evt. står i min fars navn og han så forsikrer den for at få prisen i bund? (det skal siges at han ikke har MC-kørekort)
Min far er udenlandsdansker og derfor ved jeg ikke om han overhovedet kan eje en motorcykel i DK uden at blive beskattet, hvis dette er tilfældet kan jeg så stå som ejer og han tegner forsikringen på den, eller hvordan og hvorledes er det bedst for mig at få det skruet sammen?
pft
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Hvis det bliver opdaget har du ingen dækning.
Det er tidligere set at folk selv har stået med skadeudgifterne, en kæmpe bøde, og op til 3 mdr. fængsel.
Kan IKKE anbefales.
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 175 Svar: 707
maj 2013
Følger: 1 Svar: 11
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.295
/ask
jul 2013
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 25 Svar: 226
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 175 Svar: 707
Jeg nøjes med ansvar til 1850kr
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 809
alt andet er da også åndsvagt.
Jeg er ret sikker på man dersværre ikke kan gøre det nummer med din far mere desværre.
har du undersøgt hvad de skal have hos suzuki forsikring.?
er det ikke IF som har den ordning?
Sune
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
maj 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Jeg må undersøge mine muligheder, men det lyder da til at skidtet kan stå i min fars navn og jeg så står som bruger af den. Den absolut billigste ansvarsforsikring jeg fandt da jeg købte min gsxr600 som 21 årig var 6000 kr, og jeg ringede til alt og alle. De er sgu ikke glade for at forsikre sportscykler til unge knægte
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.868
okt 2006
Ja det er jo pænt indlysende, at man almindeligvis godt må låne sit køretøj ud lejlighedsvis.
Skillegrænsen går når der reelt er en anden bruger end opgivet til forsikringsselskabet, idet forsikringsselskabet naturligvis bedømmer sin samlede risiko efter, hvem der bruger køretøjet. Man får dermed heller ikke meget ud af, at alene at stå som bruger i det risikoen og dermed præmien fastsættes efter bruger.
Der er ikke tale om at selskabet forsøger at undslå sig betaling på et "loophole" (holder alle døre på klem), man helt alm. rimelighed, idet det har indgået forretningsforholdet efter bestemte forudsætninger.
Forsikringsselskaberne er fuldt ud klar over, at fristelsen kan være stor, men forfølger mistænkelige sager aggressivt.
At mange gør det alligevel er naturligvis ikke ukendt, men man bør i det mindste så være klar over de mulige legale og økonomiske konsekvenser af en sådan handlemåde. Forsikringsankenævnet beskriver "problemstillingen" således -
Rette bruger/ejer -
Prisen på en autoforsikring afhænger i meget stort omfang af, hvor mange år forsikringstager har kørt skadefrit. Hertil kommer, at mange selskaber også beregner en høj selvrisiko, hvis forsikringstageren er en ung mand. Enkelte selskaber tegner slet ikke kaskoforsikring for visse biler, hvis forsikringstageren er ung og uden bevis for skadefri kørsel i flere år. Kombinationen af en BMW og en ung mand kan godt resultere i en årspræmie på ca. kr. 50.000,-.
Disse dystre kendsgerninger har fået mange til at lade køretøjet indregistrere i forældrenes navn og ligeledes tegne forsikringen i forældrenes navn.
Men hvis bilen ejes af sønnen og anvendes af denne, snyder man forsikringsselskabet for den præmie, det har ret til. Principielt er det bedrageri og dertil kommer, at når det opdages - og det bliver det som regel i skadesituationerne - får det store konsekvenser for skadeopgørelsen. Har selskabet som følge af farens elitebiliststatus tilbudt forsikringen til kr. 6.000,- årligt; men ville det have beregnet sig kr. 36.000,- kr. i præmie, hvis det var husets 18-årige søn, der ville tegne forsikringen, vil bilen kun blive erstattet i forholdet mellem den præmie, der er betalt, og den præmie, der skulle være betalt, dvs. med 1/6. En BMW til kr. 240.000,- bliver altså kun erstattet med kr. 40.000,-. Og det kan gå værre endnu. Hvis selskabet slet ikke ville have tegnet forsikringen for sønnen, skal det slet ikke betale nogen erstatning. Kendelse 56.546 og 58.848.
okt 2006
Well ja naturligvis kan der blive tale om en bevisbyrde, der skal løftes, for heldigvis er præsumptionsansvar ikke typisk for dansk ret (med SKAT som den helt store undtagelse)
Men forsikringsselskabet kan jo vælge den strategi, at de siger "Vi mistænker forsikringssvindel på basis af forkerte afgivne personoplysninger", og vil ikke udbetale noget eller kun en reduceret udbetaling, er du ikke tilfreds med det, så må du gå rettens vej.
Så kan man jo overveje, hvor sandsynligt det er, at man kan vinde en sådan sag, hvis f.eks man er set dagligt/jævnligt på cyklen, den har holdt ved ens bopæl osv.
Man bør bestemt ikke trivialisere udfordringerne ved en sådan modus operandi IMO...
okt 2013
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 102
Frederik du kan ikke gøre det du gerne vil på en lovlig måde. Forsikringpligten påhviler brugeren. Ejeren er blot den som får pengene hvis den bliver totalskadet/stjålet.
Mit råd er klart, lad være med det!
Find den billigste forsikring du kan, evt. Kun ansvar, og få noget anciennitet.
Et forsikringsselskab kan nemt bevise at du er den reelle bruger hvis selskabet først vil det - tro mig.
aug 2011
Følger: 50 Følgere: 84 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 1.419
jan 2006
Hvor stærkt tror du sagen står, set i lyset af de oplysninger du får i trådstarten.
Faderes har ikke MC-kørekort + han bor ikke i Danmark.
Det kan være farligt nok under normale omstændigheder, men i denne situation vil det være endnu mere bindegalt.
I en evt. retssag skal der fremlægges kontoudtog, vidneudsagn kan trækkes ind, osv osv.
Hvis selskabet først får mistanke, så skal du være ren som nyfalden sne, hvis du skal af krogen i god stand.
Alt hvad Michael S skriver, er jeg helt enig i.
jan 2006
Der er mange der gør sådan, uden at kende de mulige konsekvenser.
Det er da udmærket at få dem på bordet.
aug 2011
Følger: 50 Følgere: 84 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 1.419
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Og på den måde kan tråden jo være med til at oplyse omkring risici ved at gøre det på den måde. Så dum - nej.
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 31 MC-er: 8 Emner: 70 Svar: 506
jan 2006
Det er også muligt at du er det, men det bliver det ikke mere rigtigt af.
Det du skriver er det som mange gør uden af kende risikoen., - og man kan hænge på den resten af livet, eller i hvert fald den tid det tager at komme gennem en gældssanering.
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 293
selskaberne er lige så røget som vi er speget
jan 2006
Men de kan sætte prisen efter en individuel risikovurdering, men kun så det kan forsvares med en rationel beregning og fremlæggelse af de risikoforhold der får dem til at afvige fra tariffen.
okt 2006
Du må ha' misforstået et eller andet, for jeg har ikke skrevet, at forsikringsselskabet kan nægte tegning af forsikringen, derimod at de ved mistanke f.eks blot kan vælge at nægte at udbetale en erstatning (på en tegnet forsikring) med begrundelsen forsikringssvig ved at opgive forkerte personoplysninger, og så lade det være op til forsikringstager om man vil forfølge dette retsligt.
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 293
den halve mil, ironi ka forekomme, eksemplet fra fdm var en 20årig der ville
have en ansvar på en BMW 520 der kostede 20.000, præmien hos codan ville koste 38.000, værdsko og skyl
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 31 MC-er: 8 Emner: 70 Svar: 506
min datter på 21 har en accent fra 96 indkøbs pris 12000 forsikrings pris hos et selvskab 35000.- kun for ansvar,med kasko knap 50000.- jeg kan sgu godt forstå at nogen gerne sætter forsikringen i fars eller mors navn,hvis jeg skulle forsikre hendes bil ville den koste ca 4000 med kasko.
jeg kan så fortælle at da jeg startede gav jeg 1500 kr hver 3 mdr med kasko.
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.295
/ask
Forsikring og ejerskab.