Import af veteran? {{forumTopicSubject}}
Godaften MCG
Min far og jeg overvejer at importere en Yamaha SR500 1978 fra Tyskland. Den ser ud til at være 100% original.
Vi er dog lidt i tvivl om reglerne for import af veteran fra EU land?
1. Hvad er proceduren ved import af veteran fra Tyskland? Skal den først synes i DK? Eller skal der først betales afgift? Eller hvad gør man først?
2.Hvad koster det ca i afgift, plader, syn osv? Vi har læst noget med 40% af nyprisen fordi den er veteran, men også noget med at de første 8.900kr er afgiftsfri?
3.Hvordan får vi den herop? Kan vi køre den hele vejen fra Tyskland og hen til Sjælland på de tyske plader den har på nu? Hvad gør vi ved de plader?
Håber virkelig nogen kan svare. Jeg har prøvet både google og søgefunktionen herinde, men enten er der stor usikkerhed eller også er informationen en del år gammel.
Mvh
Emil
jun 2013
Følger: 18 Følgere: 11 MC-er: 6 Svar: 510
fahrzeugschein og fahrzeugbrief.
Mangler fahrzeugbrief er der pant i den.
Hjem med den, toldsyn, og så betal.
Men prøv at se på skat´s side, der står også lidt om det
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
1. Okay, så vi får den hen til en synshal ligesom med en dansk maskine og så syner de den. Inden vi kan køre på den, så skal vi dog betale afgift, som jeg regner med at vi skal snakke med skat om?
2. Min far købte i slutningen af 70'erne en XT500, som er en off-road version af SR500'eren. Deres nypriser har antageligvis været meget ens. Han sagde at nyprisen(med afgift) dengang var et sted imellem 22.000 og 24.000kr. Lad os sige at nyprisen uden afgift var 15.000kr.
40% af 15.000kr er 6.000kr. 6.000kr er under 8.900kr. Betyder det at SR'eren ved import er afgiftsfri? Eller er det ikke sådan det skal regnes?
3. Problemet er at turen er på omkring 750km. Det er en lang og dyr tur i bil med trailer, selv i dieselbil. Ideen var at tage et tog eller fly derned og køre SR'eren tilbage til Danmark. Eventuelt benytte et af disse biltoge(altså tog hvor man kan have bil/mc med) igennem Tyskland.
Men har du nogen anelse om hvad sådan en prøveplade til både Tyskland og Danmark koster?
#2 Pant? Jeg forstår ikke helt? Det er jo ikke en dåse? Men burde sælger have begge disse reg attester? Eller er det noget man selv skal igennem det tyske færdselssystem for at få fat i?
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 697
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Det lyder meget sandsynligt. Tak for oplysningen
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 239 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.158
Så bare afsted ,og held og lykke med den.
KIM
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Ja du har ret at det i virkeligheden nok mere er en klassiker end en veteran, men på papiret er det jo en veteran.
Btw hvad er "rimelig original"? Jeg antager selvfølgelig at dæk ikke behøver være originale. Hvad med udstødning og styr? Og hvordan tjekker synshallen overhovedet for originalitet? Kigger de de bare på et billede på google? De kan jo ikke kende alle detaljer på alle årgange af alle modeller igennem de sidste 100-150 år hvor der har eksisteret motorcykler?
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 239 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.158
KIM
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Er det noget i stil med den her side, som du tænker på?
(link fjernet)
179€ virker sådan set ikke slemt i forhold til hvis man skulle have kørt derned med trailer selv.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Jeg gad ikke køre så langt hvis ikke det var sommer og jeg kunne sætte mig op biken og køre den hjem.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Det har de dog gjort flere gange for mig, MEN det er jo fordi jeg er en god kunde, eller tidligere var jeg det:)
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Nå men mit sidste hurtige spørgsmål er om de kun taler tysk eller også engelsk? Hverken min far eller jeg er velsignet med evnen til at tale tysk desværre...
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Men vi ser på det. Vi takker for jeres hjælp.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Igennem mine teenageår var jeg velsignet med et arbejde i et ishus i Nordjylland(Frederikshavn). Vi havde en hel del tyskere og mange af dem kunne ikke et ord engelsk.
Nå men ja vi kunne jo bare finde en anden motorcykelmodel, men det er lige præcis en SR500 fra 78 eller en XT500 fra 76-78 vi vil have. Det er ikke et tilfældigt valg
jun 2013
Følger: 18 Følgere: 11 MC-er: 6 Svar: 510
Men Emil var det ikke muligt, at finde en, der ikke skal hentes, helt nede i det mørke tyskland ?
Men jeg ville, helt klart selv hente den, i en lille varebil. Har selv hentet en på trailer, men den købte vi også, tæt på grænsen.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Jep det har du ret i. Men den må ikke være nyere end 78', da den ellers så er neddroslet. Så er der under 15 tilbage på mobile. Derudover så skal det være egerfælge - ikke stjernefælge. For at den kan godkendes som veteran, så skal den også være meget tæt på original. Med disse kriterier, så er denne den billigste:
http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/yamaha-achtung-sammler-sr-500-eine-der-ersten-bonn/189194539.html?lang=en&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=MB&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=26000&makeModelVariant1.modelDescription=sr500&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorbike&segment=Motorbike&maxFirstRegistrationDate=1980-12-31&negativeFeatures=EXPORT
Hvilket også er den vi har et øje på
okt 2007
Følger: 1 Svar: 2
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Problemet med droslet/udroslet er at det ikke virker til at sælgere ved hvad deres motorcykel yder.
SR500 startede på en 33-34hk maskine. Senere kom der nogle regulationer, som gjorde at den blev neddroslet til 27hk. Dette skete mig bekendt i 1980.
Men inde på mobile kan du finde SR500'ere fra 1976 hvor der står at den yder 27hk. En anden SR500 fra 1982 står til at yde 34hk. Nogle står til 33hk, nogle 32hk. Jeg har endda set en til at stå til 24hk og en til 38hk. Og det er fuldstændig uafhængigt af årgangen.
Min pointe er at det jeg tror der sker, er at sælgerne simpelthen går ind på bikez, motorcyclespecs osv og undersøger hvor meget maskinerne yder. Og desværre er disse hjemmesider slet ikke korrekt opdaterede.
SR500'eren er en gademodel af XT500'eren. Min gamle Daddy havde selv en XT500 fra 1976 da han var ung. Den var med en 34mm spjældkaburator har han fortalt. Ifølge MC revyen(mener at det var mc revyen) så foregik neddroslingen til 27hk blandt andet ved at maskinen fik en 30mm undertrykskaburator på i stedet.
Efter noget research på nettet har jeg fundet ud af at den originale 34mm kaburator utvivlsomt var en Mikuni VM34SS. Dvs 34hk modellen havde en VM34SS.
Søger du på google så vil du hurtigt finde billeder af denne kaburator. Kigger du på motorcyklen som vi har kigget på, så vil du kunne se at dens kaburator tydeligt er en VM34SS. Ergo må det være en 34hk motor, men ejeren aner det bare ikke og har i stedet bare slået SR500 op på nettet hvor der står 27hk mange steder.
Medmindre selvfølgelig ejeren selv har skiftet 30mm undertrykskaburatoren til VM34SS'en. Men det tvivler jeg på.
Sorry det var en længere tekst.
Angående det med at købe ubeset, så har du ret. Men motorcyklen i linket ser jo unægtelig flot ud og fragtfirmaet tjekker om tingene er som de skal være. Hvis fragtfirmaet ser at alt virker som det skal og at den ser ud som på billederne, så tror jeg ikke at der er nogen overraskelser.
Når det nu er fragtmandens fuldtidsjob at fragte motorcykler og tjekke dem først og derfor sikkert har tjekket hundredevis af motorcykler, så tror jeg at et flueben fra ham er bedre end hvad vi selv ville kunne bedømme, selvom vi da er rimelig mekanisk kompetente(mig og min far altså )
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Men det mener jeg heller ikke er et krav for at få cyklen importeret som veteran
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Hallo, wieviele PS eingetragen und aktuel, bitte?
Import af veteran?