{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.191 visninger | Oprettet:

Køb dansk - vi har brug for det. {{forumTopicSubject}}

Jeg synes det er noget lort så mange der vælger at bruge penge på udenlanske hjemmesider. Ja det koster 20-? % mere at handle i Dk og hvad betyder det egentlig.
Vi er glade for når lortet bryder sammen at en lokal butik kan hjælpe her og nu. Men butikken, værksteder kan ikke overleve af venlighed, de skal da også tjene penge. Ja, lige som din arbejdsplads også skal således du har et job. Kom nu, støt op og køb lokalt. Det skaber job og dermed også vores egen sikkerhed for job. For mange af os er MC jo egentlig luksus legetøj, så i det samlet budget er det små penge at ofre lidt mere i en dansk butik. Bare min mening om en kedelig udvikling vi har gang i.

Og så det rigtige positive - vi er over halvvejs igennem den kolde tid. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb dansk - vi har brug for det.
  • #1   14. jan 2014 Jeg har efterhånden haft så mange dårlige oplevelser med visse indkøb at jeg ikke gider spilde hverken min tid eller mine penge i danske butikker. Så jeg handler med god samvittighed på ikke danske hjemmesider.

Når du handler dagligvarer, er kødet, mælken og brødet så også dansk? smiley

• #2   15. jan 2014 Problemet ligger jo i vi ofte taler langt over de nævnte 20%... Har op til flere gange fundet de ting jeg ville have i udlandet til mellem 1/10 og 1/15 af butik priserne herhjemme..
    + Jeg får det leveret lige til døren...

For mig er det dejlig simpelt.. Udbud og efterspørgsel...
    Præcis som Brix ™. Så har jeg også haft flere negative oplevelser i de danske MC butikker / forhandlere herhjemme, end jeg har haft positive......

• #5   15. jan 2014 Jeg sparede 1000kr på at købe dæk over nettet i foråret. Forhandleren skulle have 2300 kr for et sæt der var klassen under. Selvom jeg spurgte om han kunne give en lidt bedre pris fordi jeg kunne få bedre dæk meget billigere, så var han på ingen måde til at snakke med. Så synes jeg selv de (han) er ude om det. Jeg er klar over han ikke skal sælge til samme lave pris, men at han skal tjene minimum 1000kr på at bestille et sæt hjem, det kan ikke passe. De får dem helt sikkert endnu billigere end jeg kan finde på nettet.

• #6   15. jan 2014 Den skulle hedde "sælg dansk" i stedet. Butikkerne burde nedsætte priserne med 20% så vi ikke gad at købe i butikkerne over grænsen. Men ofte er besparelsen jo på 50% ved at handle i udlandet....nogle gange mere

Hvis folk i tyskland kan sælge mig en udstødning til min bil til halv pris (inkl fragt) af hvad den billigste koster i Dk, så er der kraftedme noget galt med de danske butikker. Det kommer i bund og grund fra samme producent, i den så globaliserede verden vi lever i.

Og så længe scenariet er som ovenstående, køber jeg i udlandet.

Danmark er ikke så exceptionelt som nogen prøver at gøre det til. Tværtimod er vi bare en minimal prik i det store hele.

• #7   15. jan 2014 Kom nu lige ind i kampen

Kom nu med nogen eks på at en alm ting som en styrthjælm eller 5 l olie eller en brugt forlygte eller 1 dæk koster mindre end 10 x dansk pris

Synes man skal tænke sig lidt om når man handler, vi gør det sku ikke nemmer for os selv, men den dag chefen siger nu kan vi ikke bruge dig mere fordi , der står en polak uden for døren der gerne vil XXX for ½ pris og du kommer og siger du også vil have ferie
    Men det er sku et stort problem det ved alle, bare se på slagteri arbejder, de koster ca 360 kr brutto pr time i Dk , og i Tyskerland ca 140 kr , ja hvor kører bonden hen med sine svin ? for at bringe dem hjem til DK igen ? *

Lort med Lort på, er det hvad det er

profilbillede
  • #8   15. jan 2014 En Polak er ikke længere et skrækscenarie men en mulighed alle der kan komme til det, med glæde benytter sig af. Selv kommunerne og staten...

• #9   15. jan 2014 Vi har vel alle en økonomi at tage hensyn til, og når det billigste bliver leveret til døren, så er valget ofte ikke svært. Skal man have brugte dele, så er der ikke mange forhandlere, der sælger dem, og skal man købe det hele nyt, så er man hurtigt ruineret. Men visse dele køber jeg da ved forhandleren i Dk, jeg skal f.eks afsted til en imorgen.

• #10   15. jan 2014 Alle dem som som ikke forstår at en Dansk forhandler ikke kan konkurer på udenlandske nethandler, har altså ikke fulgt ret meget med i skolen

Det kan jo ikke passe at samtlige danske forhandler, der har proppet mange penge i deres forretning ikke ved hvad der er op og ned, om det er Mcer eller legetøj kommer jo ud på et

Man skal lige tænke på at der kører flere Mcer rundt i Hamborg end i Danmark, det er mængden der gør at priserne kan sænkes

var det ikke lige Louise, der nu nu også må dreje nøglen under trykket

• #12   15. jan 2014 Søren det er jo næsten det jeg skriver !

hvor lang tid har du studeret økonomi ? eller arbejdet med økonomi i ordet forstand, udover din egen
    Jeg har været selvstændig i 31 år, men dog ikke inden for Mc verden, selv om de fleste penge går til Mcer , og helst til danske forhandler, hvor jeg så også selv synes jeg har et godt navn, og helst ikke spørger om priser, og tror sku kun jeg er blevet snydt eller forsøgt snydt 1-2 gange

• #14   15. jan 2014 Ja vi danske selvstændige er sku godt dumme, og ja jeg føler mig fanme også tit dum, og det er ikke engang løgn !

• #15   15. jan 2014 Lad falde hvad ikke kan stå.
    Hvis de ikke kan få skidtet til at køre rundt på grund af konkurrencen fra webshoppe, så er det sgu nok fordi de tager for meget for det og at folk af den årsag vælger at købe online i stedet for - det er sådan det frie markede fungerer; og jeg kunne godt gå ind i en længere samfundsøkonomisk forklaring af hvorfor det netop bør være sådan, da det udelukkende er på forbrugernes bekostning at man vedligeholder butikker som ikke kan konkurrere - men prøv eventuelt at læse lidt her:
    http://www.econlib.org/library/Topics/Details/comparativeadvantage.html
    Eller se https://www.youtube.com/watch?v=OkN5yog3dvQ - Og ja, det er her tale om et teoretisk økonomisk eksempel som omhandler told, men du kunne tilmelde dig Økonomiske Principper faget på KU - det koster ca 250 kr, og så vil du hurtigt opdage at det ikke er muligt at styre mængden af arbejdspladser ved hjælp af en reducering af import.

Jeg følte mig personligt krænket da jeg ringede til den lokale Suzuki forhandler, da de ville have 1500 kr for en ensretter som jeg endte med at købe på ebay for 680 kr.

• #16   15. jan 2014 Jeg tror heller ikke på vi har dansk detail handel om 5-10 år, jeg tror heller ikke vi har den levestandart om 5-10 år ikke for at blande dem sammen, men det er på handel vi skal overleve og ikke mere på Industri og Knowhow, som vi kunne for 10 år siden
    Hvor lang tid tror i at AP.Møller /Lego/Larsen osv er på Danske hænder 10 år , jeg tror det ikke ?
    Velkommen til Dronninglund

Og jeg køber stadig 9 kasser Royal med hjem fra grænsen når turen går forbi, misforstå mig ikke

• #17   15. jan 2014 Webshops er OK. Bare de er danske. Køber du i udlandet, er der risiko for du gør dig selv arbejdsløs, sådan er markedsøkonomi.

Som Steffen (Fjelstervang) tidligere så for flot afmystificerede markedsøkonomiens spil:

En rig kvindelig turist gik ind på hotellet i en lille by. Hun lægger en 1.000 kr. seddel i receptionen og går op for at kigge på værelset. Hoteldirektøren tager
    straks de 1.000 kr. med sig og løber hen til slagteren og betaler sin regning.

Slagteren tager pengene og betaler bondemanden for det kød, som han har købt
    på klods. Bonden tager pengene og betaler sin regning på benzintanken, hvor han har tanket på kredit.

Bestyreren af benzintanken går til den lokale luder og betaler sin gæld på 1.000 kr. Luderen går hen på hotellet og betaler hvad hun skylder med 1.000 kr. sedlen. Hoteldirektøren lægger sedlen på disken.

Turisten kommer tilbage til receptionen. Hun bryder sig ikke om værelset og tager sine 1.000 kr. tilbage.

Ingen har tjent så meget som en øre, men hele byen er gældfri og alle ser fremtiden an med sindsro.

Og sådan endte finanskrisen.

• #18   15. jan 2014 Chase
    Nu vil A, P møller nok blive på danske hænder, noget længere end du regner med smiley
    det vil bare ikke have hovedesæde i dk ret meget længer

• #19   15. jan 2014 #17 - http://economics.mit.edu/files/6613 - Til alle jer der tror at det hjælper at lade være med at købe i udlandet - og som frygter at kineserne/polakkerne/de internationale webshops kommer og tager alle vores arbejdspladser. Det kræver lidt basal matematisk kundskab at kunne forstå, men ellers kan i læse nogle af de konkluderende afsnit hvor der bl.a. står: "productivity growth in the traded sector in China lowers U.S. employment in traded goods and raises U.S employment in non-traded goods" - og lur mig om det samme ikke er gældende for Danmark
    Det er IKKE til ulempe for det danske samfund at nogle arbejdspladser bliver overladt til udelandet.

#17 - Nej, for hoteldirektøren havde købt en Tysk/fransk/italiensk/amerikansk bil - og pengene kom aldrig tilbage til Danmark. Eller gjorde de? Jo, for tyskeren som han havde købt bilen af havde nemlig behov for sit insulin - som bliver produceret af Novo Nordisk - og fragtet af Mærsk og senere skyllet ned med en øl fra Carlsberg, som sikkert har brugt enzymer fra Novozymes.

Markedsøkonomien hænger ikke sådan sammen, at vi bare kan lukke for udelandsk handel - dette vil kun komme nogle danske producenter til gode, på bekostning af forbrugerne.
    Desuden ville man ikke bare kunne løse finanskrisen ved at ordne likviditetsproblemerne.

• #20   15. jan 2014 Jeg handler gerne dansk i den lokale mc biks, men har også sagt til ham, "Jeg vil gerne betale lidt ekstra her, men jeg vil ikke være til grin for mine egne penge".
    Syntes tit de er rimelig konkurence dygtige i div sager.. Til gengæld har jeg intet problem med at handle online når det er billigst..
    Har lige bestilt et GoPro 3+ Black fra England, 600kr lige i foret, og så kom der endda en til salg, ny, til 2400kr!!! Det er 1000kr billigere, det er der sku ingen undskyldning for!
    Er også bleve præsenteret for 4 pakninger til bundkar i karbs, 400kr (!!!), det kan du jo fandme købe alle 4 karburatore brugt for Ö

Så gider man sku ikke handle dansk, og desværre er dansk service ved at være i restordre rundt om i butikkerne smiley

• #21   15. jan 2014 Tænk lidt over hvor de danske forhandlere ligger deres (jeres) penge, til de stumper de sælger jer... Og de køber trods alt lidt mere ind end den almindelige bruger gør.

Hvis dette tankeeksperiment skal lykkedes, skal vi jo selv producere alt her i DK, og så ville prisen på varerne være en helt anden.

Den bedste løsning er at de danske butikker tilpasser sig hvis de vil overleve, for internettet forsvinder nok næppe igen.. smiley

• #22   15. jan 2014 Simon ø,hvis mig lige en forhandler der tjener minimum 1000 på et sæt dæk, der momsen, lønninger til importør med mere til forskel...... Men det er op til folk selv om de vil handle udenlandsk, bare de ikke tøsepiver når det ikke passer/går i stykker. Har et eksempel fra min pusher, en havde købt sin Schubert i Tyskland, og troede at han kunne reklamere over visiret i dk......

• #23   15. jan 2014 Jeg er faktisk ikke uenig med trådstarter, men det skyldes noget andet:

På disse sider kan vi meget ofte læse om mc-ister, der ærgrer sig over at de ikke har forhandlere/værksteder herhjemme, hvor de lige kan få ......eller få lavet.....

....samtidig med at de samme beklager sig over att de ikke længere har næget problem med at benytte hans service - f.eks. prøve hjelm- for derefter at bestille varen over internettet for at spare nogle kroner.

Det hænger simpelt hen ikke sammen!

• #24   15. jan 2014 Knud:
    Jeg har mest indtryk af at folk ikke kan få lavet de til de gerne vil have, til den rette pris for dem selv..
    Der er rigtige mange dygtige håndværkere i DK, men der er virkelig mange mennesker der ikke kan sætte pris på godt håndværk.

(der er også mange som er dårlige håndværkere, men det bruger folk jo også MC galleri til at undersøge.. )

• #25   15. jan 2014 Med verdens højeste skattetryk og moms, er det klart at det svært at få produceret noget i DK og svært at få en butik til at løbe rundt.
    Alle der skal betales for at røre ved det, man køber skal betale halvdelen til staten og hver gang man køber noget så går den første 5 del til staten i moms.
    Der er noget helt galt med det system og en dag vælter det.

• #26   15. jan 2014 Så fordi jeg spare sammen og køber mig noget dyrt legetøj, forpligter jeg mig samtidigt til at skulle handle i Danmark, så der ikke længere er råd til at have det sjovt? Handler hvor det er billigst. Så må forhandlerne tjene penge på deres værksteder, de gange jeg ikke kan lave det selv.

• #27   15. jan 2014 Forbrugene klager over forhandlerne og forhandlerne klager over importørene. De vil ikke vil tilpasse deres nettopriser, og derfor holder prisniveauet oppe, og på den måde mister de deres egen berettigelse. Mange forhandlere overser så også deres muligheder for selv at handle/importere fra udlandet, Det er dem som får det sværere og sværere. De vil med tiden lukke, eller kun have værksted, som jeg ser det.
    Jeg ved at flere og flere importører selv opretter webshops, for at holde liv i deres egne forretninger, og det gør det så bare endnu sværere for den lokale butik at overleve.

Hvis tingene var gået en lille smule anderledes i 1945, så havde vi slet ikke haft denne diskussion.

• #28   15. jan 2014 I stedet for af snakke om reservedele burde man nok snakke om selve cyklen. I stedet for at sende 100k til asien, hvad med at sende 100k til EU. Det ville da være til at tage og føle på.

• #31   15. jan 2014 Søren #22
    Jeg aner naturligvis ikke hvad han tjener på det. Men de skulle bare bestille hjem, ikke montere eller andet. De bruger muligvis 10 min på at udfylde en blanket/selv skrive til en hjemmeside om bestillingen, så er der ikke mere arbejde i det for dem. Hvis det er muligt for mig, at finde et sæt nye dæk til 1300kr med levering, så får de dem nok endnu billigere et andet sted fra. Hvis jeg skulle have samme sæt som jeg ville bestille fra nettet skulle han have 2700kr, så begynder det altså at blive noget af en besparelse for mig.

• #32   15. jan 2014 Jeg køber altid udlands og det bliver jeg ved med. Gider ikke tages i røven, er studerende og skal spare så fortsat god onsdag! smiley

• #35   15. jan 2014 Som udgangspunkt søger jeg altid efter mine ting i dk og nogle steder kan man få tingene ligeså billigt som i udlandet, 2 gode steder i min verden er (onlineparts.dk eller billigbilpleje.dk) men er prisforskellen for stor tøver jeg ikke med at handle over ebay, jeg handler til gengæld ikke uden for eu mere...

• #36   15. jan 2014 Var hos en forhandler for at købe tøj til kæresten, de havde ikke den størrelse der passet hende i hjelm og jakke, efter selv at ha brugt lang tid,spurgte jeg om de evt. havde noget liggende på lageret, men nej. Efter det spurgte kæreste om de ikke kunne bestille det hjem, responsen til det var "det kan vi godt men så skal i købe det" Efter sådan en udmelding har vi ikke være der siden, og der er jo en grund til de ingen kunder har.

• #37   15. jan 2014 Altså 20%... Det er lige til at overkomme smiley men når man ka spare ca halvdelen ved jeg godt hvor mine penge blir kastet smiley

• #38   15. jan 2014 Nu er det godt nok ikke til MC, men lidt i samme kategori.. Skulle bruge en speciel motor til en bil (en der sjældent findes i europa). Jeg går så til en dansk motorimportør (motoren burde kunne findes i japan, hvor han importerer motorer fra). Jeg får så en pris på 45.000kr, og så er motoren ikke ud af den rigtige bil.

Det tog lidt længere tid, men endte med at betale ca. 18.000kr på en motor importeret fra USA i stedet. 27.000kr sparet! Det kan ikke passe at en alm. civil kan finde dele så meget billigere end en motorimportør som ikke laver andet.

Med sådanne episoder i bagagen, er det svært at holde handlen indenfor DK's grænser.

• rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 346
    #39   15. jan 2014 Tænker på, hvis alle bliver overflødige, og ikke har penge, hvem skal så købe alle de ting maskinerne fremstiller. smiley

http://ekstrabladet.dk/nationen/article2194130.ece

• #41   15. jan 2014 Jeg kan da bidrage med nogle nye og relativt nye eksempler. Så burde man kunne gennemskue, hvorfor jeg vælger ikke at støtte danske butikker.

1) Jeg bestiller noget olie til Suzukien i en dansk webbutik, og som tydeligt fremgår værende på lager, og modtager dagen efter en automatisk ordrebekræftelse, at olien er afsendt. Sørme om jeg ikke samme dag modtager en mail, at den desværre ikke er på lager alligevel og der forventes 2-3 ugers leveringstid.

2) Selvsamme dag (d. 5. januar) bestiller jeg et oliefilter ved en anden dansk webbutik. Idag modtager jeg en mail, at det er sendt. Altså 8 arbejdsdage senere er det SENDT. Og der blev også oplyst, at det var på lager.

3) Jeg har lige ringet til det nærmeste dækcenter ifht. arbejdspladsen og forhørt mig på dækpriser til bilen: små 900 kroner pr. dæk plus montering. Jeg kan gå hjem og bestille præcist samme inkl. forsendelse til 540 kroner. Det er små 100% oveni for at støtte et danske firma - nixen bixen.

Èn ting er, at priserne er dyrere. Det kan jeg indenfor 10-15% acceptere. Men når man ikke er stand til, at kunne overholde den leveringsfrist, der bliver stillet i udsigt, så opgiver jeg bare. Den nemmeste løsning er, flytte handlen til Ebay og/eller England. Så kunne jeg have haft hele lortet i løbet af et par arbejdsdage og skal ikke nu sidde og ærgre mig over, at jeg har valgt at støtte danske butikker. Og oveni det en god besparelse.

Synd for de danske butikker? Jeg mener, at de bør kigge indad!

• #42   15. jan 2014 hvSå forklar mig venligst lige hvorfor jeg skal bruge 1500 kr ved bilkeshoppen.dk
    for en universal bagskærm når jeg kan en tilsvarende skærm ved Bikeline.se for 650kr. Det gir sku ikke meget mening.

Hvis ikke de kan holde kunderne i butikken, så gør de noget forkert eller sælger for dyrt. Og så er det helt fint med mig at de lukker.

Vi benytter jo også netto fakta osv istedet for at gå ned i den lokale lille købmand for at betale ekstra.

• #43   15. jan 2014 Søren bøgh har du en god udlands side til bildæk du vil dele? smiley

• #44   15. jan 2014 Elias> Njah, du kender sikkert både (link fjernet) og http://www.mynetmoto.com/ (til MC) - jeg tror den sidste er nede i øjeblikket smiley

• #45   15. jan 2014 Jeg havde jo helt glemt http://www.reifen.com også.

• #46   15. jan 2014 Det hele koger ned til et spørgsmål om penge og samfundsstruktur!!!

Vi har et af verdens højeste tryk af skat og afgift!

Vi har en af verden allerhøjeste levestandarder

Vil DU sænke din indkomst????

---hvorfor skulle MC-pusheren så????

jeg sidder hovedrystende og kigger på denne tråd - I vil fandeme allesammen have, men vil I give????

Vi skal allesammen ned i levestandard - bare ikke mig vel????

• #47   15. jan 2014 hahahaha Knud...

" I vil fandeme allesammen have, men vil I give????"

Ja jeg får også helt ondt i nakken af at ryste på hoved af den salgs udtagelser..
    Vi betaler og giver jo nettop riiiigeligt i forvejen som du jo så flot selv skriver.! + et point for den!
    Vil vi så have vores MC udstyr eller andet legetøj for de hårdt optjent sparepenge. Hvad er problemet så helt præcist i at folk vælger at spare en mindre formue og købe fra udlandet.!?!?!?
    Som der allerede er gjort klart! Kan forhandlerne ikke være konkurrence dygtige. Må de jo finde sig noget andet at tage sig til..
    Hvis du så læser et par tråde. Ville du også kunne se at flere har haft dårlige oplevelser med kundeservice eller lign. Hos de danske forhandlere.. Hvorefter du så stadig forventer vi skal ligge 20% og opefter i den butik...

AAAAV min nakke.....

• #48   15. jan 2014 ja jeg er ganske enig med Knud vi vil alle sammen gerne have mere i løn men vi vil ikke betale mere for en vare.

moral og etik... jeg tror godt vi alle sammen er klar over at det er bedst at støtte lokalt men når det så er sagt så har jeg også været i mc gamet i et par år efter hånden og der er sku ikke ret mange fordel ved at købe lokalt med mc ting.

men nu triviler jeg meget på at mc marked i danmark kan rykke noget som helst i den dansk økonomi.

• #49   15. jan 2014 Knud

synes nu jeg giver rigeligt, faktisk mere end halvdelen af min løn smiley

• #50   15. jan 2014 Læg lige mærke til at jeg skriver "VI"

• #51   15. jan 2014 Og Kim

Det er jo desværre ikke bare MC-Markedet, der lider under det her.......

....mange bække små.....

• #52   15. jan 2014 Knud

hvor i denne sætning står der vi ????

jeg sidder hovedrystende og kigger på denne tråd - I vil fandeme allesammen have, men vil I give????

• #53   15. jan 2014 Der står vist allersidst:

"Vi skal allesammen ned i levestandard - bare ikke mig, vel?"

• #54   15. jan 2014 Nick:

Jeg vil da gerne være fair - i langt de fleste forretninger får man den service man beder om! Jeg bliver helt generelt behandlet meget fint i danske MC-forretninger, og som oftest køber jeg da også noget der - men der er en eller to i Københavnsområdet, jeg ikke taler med mere.

Jeg shopper også på nettet af og til - oftest når jeg simpelthen skal kende en leveringstid - det betyder så sjældent noget hvor lang den er.

Har jeg en mistanke om, at jeg kan få brug for garanti, handler jeg altid lokalt!

• #55   15. jan 2014 Ja der er penge at spare i udlandet og de dansk butikker lider under den høje moms mm. Men det ændre ikke ved at samme butikker ofte skal være 100 % lagerførende for Vi handler der. Det er ikke fair overfor samme butik at folk lige skal prøve hjelmen fysisk så de er sikker på at når de så køber den billigere på nettet så kan passe den når den kommer med posten.
    Sidst jeg skulle have nyt fordæk på cyklen ringede jeg til værkstedet og spurgte om de kunne give en god pris.
    Det var kun 150 kr.mere end hvad prisen var ved reifen.de
    Det ville jeg aldrig tænke over i 10 sekunder. afsted på cyklen til værkstedet.
    Ligeledes har jeg tusindevis af kr, på div, udstyr købt ved den lokale udstyrs butik.
    Synes det er fedt at kunne stå med grejet i hånden istedet for at se på en skærm.

Selv om det ikke er produceret i Danmark så bliver den avance forhandleren tjener på varen jo genbrugt iform af ejeren selv skal ud og købe ting personligt. Det er jo alt fra håndværker timer, mad, tøj osv. og det er her det gavner os alle.
    Vi skal alle tjene penge og hvis der ikke er kunder i butikken så bliver det svært at få samfundet til at hænge sammen.
    Så hvis budskabet er at butikkerne skal ned i pris for at kunne være med de udenlanske butikker med lavere moms og timelønninger, tja så er der kun en vej ud af det og det er ind til mester og tilbyde at gå ned i løn.

Mit budskab er svært at komme igennem med. Ingen har lyst til at bruge flere penge end nøvendigt, men krisen i samfundet er jo delvist skabt af os selv. Generalt har vi penge og antallet af arbejdsløse er lavt sammenligned med syd for os.
    Men alle er bange for at bruge bare 10% mere. PENGE som vil komme i omløb og skabe vækst og dermed fjerne den utrykhed der er for mange.

• #56   15. jan 2014 Enig, hvis der var 150kr forskel pr dæk ville jeg bestemt også støtte op om det danske. Men i mit tilfælde med en prisforskel på 1400 kr(!) for et sæt, så synes jeg det er lige sjovt nok.. Især når prisen i alt endte på 1300 kr over nettet. Det vil jeg ganske enkelt ikke være med til, og det er jo ikke bare moms, eller 10% oven i.

• #57   15. jan 2014 Nu til det med dæk.
    Kender en i københavn, han skulle have nyt bagdæk, på hans Yamaha bt1100.
    Samme fabrikat osv. 3000 dask i københavn.
    Det kan sku ikke passe siger jeg, jeg ringer straks til mit lokale BMW / Kawasaki værksted i sønderjylland.
    For 3000kr fik han nyt for og bagdæk monteret, og der var stadig til benzin til hele turen.
    Så jeg kan godt forstå, at nogen handler i udlandet, hvis man oplever sådan noget, ved en mc forhandler.

• #58   16. jan 2014 der er desværre kun få forhandler tilbage,
    og rigtig mange gider kun at sælge tøj og olie,
    den lokale forhandler som jeg startet med i 1979 smiley han havde alt.

Nu
    4 stk tændrør til en gammel norton,
    efter at rykke flere gange svar du kan kun købe en kasse de fås ikke løse hm
    ok skal også købe benzin slange, hvilke model er det vi skal bestille hjem først.
    og mc nøglen har forhandleren meldt sig ud af ;-(
    så jeg bruger med held per ringsted motor rigtig rigtig dyrt, men flink og skaffer alt smiley og har meget...støt din lokale mc butik en gang imellem så har vi stadig nogne om 10 år smiley

• #59   16. jan 2014 Jo større forretning, tænker store flotte lokaler mm, koster desværre på prisen.
    Men jeg har købt meget ved en butik i Stor københavn. Lokaler på første sal og ikke ud til hovedstrøget. Fair priser og super betjening. Det er måden man kan gøre det på. Ligeledes findes der masser af små værksteder der på samme måde bor i små lokaler og dermed kan tilbyde god service og fair priser.

• #60   16. jan 2014 Nu bliver der nævnt 10% mere og 150kr mere, hvis det var forskellen købte jeg hellere end gerne alt hvad jeg skulle bruge herhjemme!!
    Men når jeg oplever 2-3 gange så høj pris herhjemme som i feks tyskland så er det ikke de 6% moms og lønforskellen vi snakker om, mit rådigheds beløb i md er ikke 3 gange højere end en tysker i samme stilling det er helt sikkert!
    Min gamle golf kunne feks godt bruge et nyt svinghjul samt kobling,
    Pris for kobling alene i thansen=2400kr mærke?
    Pris for hele gildet, svinghjul, kobling komplet, stræk bolte, udrykkerleje og fedt ca 3200kr
    Mærke org. Sachs.
    Kunne jeg få det hele for en 3600-3800kr herhjemme gad heg slet ikke spilde tiden på nettet.
    Ja det er den onde onde stat og deres moms! Men hov hvordan er det muligt: (link fjernet)
    Manden har værksted/butik!
    Det er jo under halv pris af hvad thansen kan sælg det til: http://www.thansen.dk/product.asp?c=10238981818&n=-496471173&pn=-495911366 og nåååå ja så får man jo også lige en liter mere ved landberg!
    Leveringstid 1 dag, jeg har bestilt der en del gange og det har aldrig slået fejl.
    Han må jo betale dansk skat da han bor i dk, han må betale dansk moms/afgifter da det sendes fra dk, ved levering dagen efter kan det ikke være et tysk lager.
    Prisen på olien er ca 10% mere end i tyskland og det betaler jeg med glæde!
    Jeg skulle for et par mdr siden bruge bruge en ny automatsikring til huset, han kigger på nettet og finder den jeg skulle bruge, jeg ser prisen er 239kr, han siger det self det er hans pris. Fair nok 239+ moms er 298,75+ besværet osv er nok en lille plov, men nej 850kr plus montering!!! Og håndværkeren var ikke polak eller lønnet som en!
    Da jeg var i nød måtte jeg jo vende røven til og lade elektrikkeren arbejde det bedste han havde lært, og jeg ønsker slet ikke at vide hva såda en automatsikring står i i tyskland!!
    Igen handler jeg helst i danmark og betaler gerne 10-15% mere, men ikke 200-300% mere

Mvh

• #61   16. jan 2014 Simon> Nu kan jeg se, at du roser Landberg.dk - det var så desværre hos dem jeg bestilte olie, og der stod det var på lager, og efterfølgende modtog en mail, der nok gik 2-3 uger inden det kom på lager. Det er jeg ikke imponeret over.

Og det kan nok også godt tænkes, at jeg ikke gider handle der en anden gang af selvsamme årsag.

• #62   16. jan 2014 jeg vil tilgengæld gerne rose billigbilpleje.dk, der kan man få meget billigt tilbehør, og desuden også biltema. Men standard butikker, no way.

• #63   16. jan 2014 Søren b: Så ville jeg også finde et andet sted, men de gange jeg har handlet der var der intet.
    Jeg syntes bare det er flot han har så gode priser, så støtter jeg gerne herhjemme, men 3 uger er sku længe og for dårligt.
    Det skulle jo hekst ikke tage længere tid end man selv kan få det fra tyskland.

• #64   16. jan 2014 Som så mange skriver, så er det ikke 10-20% forskel der er problemet. Forskellen er langt større, plus den service jeg har fået mange steder er elendig!

Sidst da jeg skulle have læderdragt tog jeg til forhandlere, netop fordi jeg gerne ville prøve inden jeg købte. Men jeg skulle købe dragten inden de kunne få dem hjem så jeg kunne prøve. Hvis dragten så ikke passede var det bare surt for mig.

Så vil jeg hellere bestille over nettet, prøve sende tilbage bestille en ny og stadig have penge til gode.
    Jeg endte dog med at betale mine forældre for at låne deres bil, jeg kørte fra århus til kiel, prøvede dragter og fik en med hjem. På vejen hjem handlede jeg ved grænsen, og alt i alt havde jeg stadig sparet penge i forhold til de danske priser.

Efter den episode er der butikker hvor jeg ikke kommer igen.

• #65   16. jan 2014 Ja - måske er det tiden at stlle det virkeligt pinlige spørgsmål siden vi åbenbart alle gerne. Il have høj service men lav pris ift. Hvor vi bor!!

Køber vi i virkeligheden noget vi ikke har råd til?

• #66   16. jan 2014 Nej, netop. Derfor billigere på nettet..

• #67   16. jan 2014 Hvad er det der er så svært at forstå Knud??

Om jeg fik kastet 10 mili direkte i hoved.. Ville jeg stadig gå efter de steder jeg kan få tingene til en bedre pris. Samt ofte bedre service..

Behøver ikke at have at gøre med om vi har råd eller ej.. Men almindelig sund fornuft!

• #68   16. jan 2014 Der er sgu ingen ved deres fulde fem ville prioritere høj pris og lav service, det giver jo ingen mening.

Der er ingen som ville have råd til at købe en motorcykel, hvis det samtidigt betød de forpligtede sig til at handle de dyreste sted efterfølgende.

• #69   16. jan 2014 Knud - Hvis jeg ikke engang kan få lov til at prøve hjelmen eller dragten jeg vil købe, ved forhandleren. Hvorfor skal jeg så handle ved ham?

Er spørgsmålet så ikke om han skulle finde et levebrød som han er god til?

• #70   16. jan 2014 Nick, Brix m.flere:

Har I aldrig hørt om djævelens advokat???? Han er ellers til stede her:-)

Jeg køber selv ind overalt i verden, men bortset fra de to narrerøve der er i alle brancher, så får jeg generelt en fin behandling hos MC-pusherne her i landet.

Og har de sager som jeg kan prøve, eller få demonstreret, ja så betaler jeg også gerne hvad det koster! Og det synes jeg faktisk oftest er tilfældet.

Det synes jeg faktisk, også at jeg har skrevet.

Det ændrer jo ikke ved at trådstarter har helt ret i sine betragtninger:

Hvis vi vil have et serviceniveau her i landet, så må vi holde op med at undergrave deres forretning!

• #71   16. jan 2014 Jeg synes det er forhandlerne der med den forkerte opførsel undergraver dem selv. Den butik jeg kommer i normalt, hvor servicen er fin. Ja de har sjovt nok ingen problemer, og har lige udvidet.

• Henrik E
    Henrik E Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Svar: 3
    #72   16. jan 2014 Jeg er selv i engros leddet, og har over de seneste par år set hvordan vores omsætning er sunket, og flere og flere kunder handler i England..

Vi har som virksomhed 8 medarbejdere der skal lønnes, vi har et lager på 6 millioner der skal forrentes, vi har husleje, El, gas vand varme osv osv. Vi skal betale importtold på alt hvad vi henter uden for EU og min chef vil gerne tjene lidt penge.. hvis vores virksomhed skal løbe rundt unden underskud SKAL vi tjene minimum 25%.. for den fortjeneste får kunden en personlig service, aftersale bistand gode råd omkring hans investering, og hvis uhelddet er ude, mulighed for låneudstyr og ekspress rep af hans købte udstyr...

Kunden kan også vælge at købe de samme varer i f.eks England.. Her sidder en forhandler der sælger papkasser via nettet, dvs han skal ikek rådgive omrking hans produkt, han skal ikke yde service og ofte har han ikke andet end en compute og et lagerhotel og han har ikke samme beskatningsregler som i Dk.. han kan nøjed med en avance på 5-10 %.. hvrodan skal jeg nogensinde kunne konkurrere mod dette ?

Nu er pundet heldigvis steget meget på det sidste, og det hjælper lidt, for min skyld må især pund og dollar gerne stige 50% mere...

Så kære venner.. Køb hellere end gerne jeres stumper på nettet, men slug kamelen selv hvis lortet I bestiller ikke fungerer...

PS.. vi forhandler bla GoPro og jeg vil da gerne oplyse at vores indkøbspris som er prisen med maks rabat fra importøren er 2.251,64 + moms.. da modellen sælges i DK for 2795 + moms (3.495,00 med moms) kan man vel nok regne ud at det ikke er den fedeste forretning...

• #74   16. jan 2014 Tror folk virkelig at forhandlerens største opgave er at cikanere kunderne, lyder som om de står og venter på den næste de kan svine til
    Eller tror i at de forsøger på at få en tilfreds kunde, så de får en fast kunde
    At en forhandler ikke kan matche en net pris er jo ikke lig med at han forsøger på at snyde eller svine en til , kort og godt
    Synes sku godt i kan være bare lidt retfærdige over for forhandler

Lige 2 hurtige fra hoften
    1 skulle over til Bille Mc i Skanderborg og have et nyt bagdæk på min gade mc , fordi vi i klubben skulle ud på de små veje og lege en aften og jeg var førerhund
    Du skal fanme ikke køre på en Honda, straks blev den nye Vmax rullet frem , det er i din i aften, benzinen må de selv betale og den er tørstig smiley
    2 skulle bruge en speciel pakning til min Dragbike Asap op til Pitværkstedet , den var ikke på lager, men jeg tror min kammerat der kørrer RR har en , jeg beder ham lige sende den så du har den i morgen, og ja den lå der

Ved i hvad, den service er jeg sku glad for, og vil gerne betale den stang wienerbrød og den kasse isvafler jeg tit tager med nede fra brugsen , når jeg besøger dem
    Ja selv kaffe og rundstykker har jeg fået oppe ved Frankies smiley
    bliv nu gode venner med jeres forhandler, du og ham lever sku af hinanden

• #75   16. jan 2014 Tja nu beskrev jeg i går (indlæg nr 7) at det med slagteri arbejder som var udsat
    Og i dag kan man så læse

http://epn.dk/brancher/foedevarer/ECE6409961/danish-crown-fyrer-472-ansatte/

I morgen er det måske Søren P , der får et lille brev !
    Vi er sku alle udsat, hvis vi bliver ved med at være så egoistiske

• #76   16. jan 2014 Hmm, som jeg skrev tidligere,forsøger jeg først på dansk,og er prisforskellen for stor i forhold til ebay, er der bare noget galt, nu siger jeg det igen,,,,,lyt efter,,,, Billigbilpleje.dk ligger i Brørup hvor jeg bor, så jeg kommer fysisk i butikken, ejeren har selv 3 motorcykler,,,,, de har en superfin service og meget god tid,,,,, olien er meget billig,,,, og ved køb for over 500kr sendes fragtfrit,,,, så der kan mange danske forhandler lære noget,,,,, og for mit eget vedkommende med hensyn til reservedele, så er det,,,,,onlineparts.dk,,,,, der er også superfin service, bestiller man en bunke reservedele og de ikke har det hele på lager,,,, sender de det de har,,,,,og eftersender så resten fragtfrit når de har det,,,,, er næsten ligeså billige som på ebay,,,,,, handler meget sjældent på ebay nu, efter jeg har fundet de 2 butikker,,,,, så god service og billige priser kan sagtens gå hånd i hånd, jeg tror bare at mange danske forhandler har svært ved at acceptere konkurrencen efterhånden, det handler om at omstille sig og følge med på beat'et, for når jeg som privat kan finde det billigere i udlandet, så kan de naturligvis finde det endnu billigere hos fabrikanterne, slut prut finale, i kan ta en tudekiks, eller ta jer sammen, og så vil jeg skide på jeres el og husleje o.s.v kan i ikke klare det, så luk butikken, eller bare lad være med at synge den samme sang om afgifter og lort. God dag til alle

• #77   16. jan 2014 Ja, det er jo tankevækkende, at visse danske netbutikker godt kan få det til at løbe rundt med både med hensyn til priser, leveringstid og service generelt og andre ikke kan. Det kan der jo være mange årsager til, men måske er det ikke os forbrugere, der skal peges fingre af - men simpelthen fordi der er FOR mange, der vil have en bid af kagen. Og driver man en netbutik hjemme fra baghaven på hobbybasis, så kunne man også godt tro, at de vil tage ved med priserne netop fordi det "bare er for sjov" og for at tjene en ekstra skilling.

Så er det måske også dem, der råber højest, når de føler, at forbrugerne vælger dem fra. Kan de andre gøre det billigere, ja så er det de vilkår, man må acceptere i et frit marked.

Har man en netbutik, så skal man eddersparkme også levere den service, der forventes, eller kan man lige så godt kaste håndklædet. Kunst/kultur og landbrug, der holdes kunstigt i live ved hjælp af EU-støtte, er heller ikke levedygtigt.

Så ja. Vi kan godt blive enige om, at der ikke bare er sort/hvidt.

• #79   16. jan 2014 God service er et must, men man kan også blive træt af den ene efter anden kommer ind og prøver tøj mm, og så går hjem og bestiller over nettet. Se bare på elektronik. Fona, Expert, Elgiganten osv, er jo daglig udstillings vindue for net butikker.
    At en enkelt butik vælger at sælge med meget lille avance og dermed tage kunder fra andre og så leve af mængden er jo ikke en holdbar løsning. Så er vi ude i en priskrig hvor ingen tjener penge til sidst og ja er der så råd til at have ansatte til høje lønninger. ?
    Jeg kan supplere historien med mkn hverdag. Jeg har en virksomhed som sælger maskintilbehør og spåntagende værktøjer til industrien. For nogle år siden sad eksportchefen fra min største leverandør og jeg for sjov og regnede på hvor mange af et bestemt skær en af deres egne sælgere skulle sælge kontra en af mine sælgere for at tjene sin egen løn. Kun omkostningerv til løn, bil,,tlf og resten de omkostninger der er til en sælger. vores sælger skulle sælge ca 55% flere skær kontra den tyske sælger. Så at sige butikker og virksomheder bare kan sælge billigere er jo nemt at sige. Hvem herinde vil stå frem og sige at de gerne går ned i løn så virksomheden kan sælge sine vare billigere,? Husk nu at vi ikke alle sammen kan sælge billigere og tjene mindre og stadig betale høje lønninger. problemet er jo at hvis alle sætter priserne ned kræver det jo at alle sælger mere for at få samme indtjening i kassen. Altså skal forbruget stige tilsvarende og det gør det ikke. Den samme reservedel går jo ikke istykker tilsvarende gange bare fordi vi har købt den billigt.

• #80   16. jan 2014 Dog er der flere der siger at vi køber mere mælk eller flere dæk hvis ................

Ja gu er det noget vrøvl

godt skrevet Thomas

• #82   16. jan 2014 Husk at det billigeste også skal betales, og uden job .................

jeg har købt min sidste krølle bølle is smiley

• #85   19. jan 2014 Claus V:

En stump til 460 +118 i forsendese giver en landet costpris på 568 kr. Er man forhandler, begynder man først at have en avance, hvis man sælger varen dyrere end det beløb. Skal man så lagerholde den, kommer der en forrentning af en kapital på 568 kr til. Så skal der betales løn, husleje, sociale omkostninger med videre. Det beløb er her i landet(distributionsomkostninger) tyypisk 17-20 % hvor det i England/Tyskland er 10-12 %. Dvs. at forhandleren her i landet faktisk først laver en avance fra måske 660 kr og op. Dvs aat varen kommer til at ive en netto avance på 33%, hvis han sælger den til 990, og så må ingen af stumperne ligge på lager(lagerrente er ikke med i regnestykket). Skal man sikre sig mod den fejl der sker ved at visse dele havner på forhandlerens lager(aldrig bliver hentet af kunden) , tja - så bliver slutprisen meget let 1100 kr.

Og læg så lige mærke til at der slet ikke er moms med i dette regnestykke,

Den store "dræber" i mekanikken er forskellen i distributionsomkostninger . altså din og min løn og skat her i landet. Hvis vi vill ændre på dette, kommer vi tilo ikke bare at stille krav mod detailleddene men også mod vor egen velfærd!!!

• #86   19. jan 2014 Forrresten skriver du:

" hvis butikker ikke omstiller sig, lukker de" det er jeg ikke uenig i, men kig lige på det her først:

Hvis butikker ikke tjener penge - lukker de,

• #87   19. jan 2014 Knud: jeg vil til dels give dig ret.
    Seneste punkt jeg ikke er helt enig med dig i, er at det går ud over velfærden.
    Der er også velfærd i andre lande end DK, og vil da mene at Sverige ligger på velfærds højde med DK.
    Der er for meget bureaukrati. For mange kolde hænder, for at holde det moderne.

• #88   19. jan 2014 Jens E:

Det har du da ret i, men det er fo mig at se en helt anden snak. DJØF-iseringen er et problem, men et problem VI selv har valgt!

• #89   19. jan 2014 ....så skal man nok heller ikke glemme, at Sverige i mange år har haft overskud på ressourcebalancen - et symptom vi ikke ligefrem har døjet med herhjemme.

• #90   19. jan 2014 vores kære fagforeninger har i så mange år fået skruet medlemmernes lønninger op, samtidig med et regeringen har hævet div afgifter og skatter.

Nu er vi ikke konkurrencedygtige overfor udlandet, og i stedet handler folk udenfor DK. Det er et stort selvmål!... Ingen vil gå ned i løn uden kamp, derfor må forretningerne lukke..

• #91   19. jan 2014 sku jeg bruge 10000kr i den dansk butik ville jeg kunne få det fro 7500-8000kr i en udlandt. hvorfor sku jeg dog smide de penge ud af vinduet?

eks dysser til min bil koster 3500kr stk i dk. på ebay kan de skaffes til 1500kr. pr stk. sku jeg smide 8000kr i hovede på en dansk sælger eller bruge de penge på at dække mit brændstof i 4 måneder

• #92   19. jan 2014 Ketil Lund

Det skal du heller ikke, men så skal du lade være med at pibe over manglende service herhjemme - retfærdigvis ved jeg heller ikke om lige du har pebet.

• #93   19. jan 2014 Jeg vil da skide på at skulle gå ned i løn, hvis afgifter, skat og moms blev sat tilsvarende ned.
    Er ligeglad med at skulle have det samme antal kr. ud, men bare jeg kan få det samme antal mælk om måneden, for det jeg står med i hånden den 1.

• #94   19. jan 2014 Plus en del sort arbejde, ville blive gjort hvidt, som så ville spytte i kassen og få gang i hjulene.
    Kan ikke få ind i mit hoved, hvordan nogen politikere i tidernes morgen, kunne syntes at 50% beskatning ville være gavnligt for samfundet, og derefter skulle betale 25% moms af det man køber for de sørgelige rester af ens løn.

• #95   19. jan 2014 Egentlig sjovt så mange der skriver at de danske forhandlere har det hårdt.
    Hvis det skulle forholde sig sådan, at det er svært at drive en MC forretning i DK, så undre denne historie mig virkelig:
    http://www.magacin.dk/motorcykler/teknisk-konkurs-og-ny-virksomhed/ar5127/

• #96   19. jan 2014 Ja, jeg forstår heller ikke hvorfor branchen klynker sådan - de kan jo bare lukke butikken og så åbne en ny dagen efter. Skidt med der sidder nogle kreditorer, der ikke får sine penge. Men det er jo bare små ligegyldige detaljer.

Jeg brækker mig over den slags manøvrer.

• #97   19. jan 2014 Ja det er noget svineri kort og godt

100 % som alle de Byggemestre tømmer og murer har gjort de sidste 10 år for at slippe uden om garantier osv.
    Jeg er selv kommet i klemme 10-15 gange i de sidste 5 år
    Jeg vil gerne sælge fakturaer for 5 % af pålydene , du skal bare selv kradse pengene ind
    Og ja det er til at brække sig over , men Jesper og Søren det er en hel anden polimik

• #98   19. jan 2014 Chase: Nej det er ikke en anden polymik. Hvis markedet var så skidt som flere giver udtryk for i tråden, så undre det mig i den grad at denne forhandler åbner en butik igen. Det kan kun være fordi han mener det stadig er muligt at tjene til dagen på det danske MC-marked.

• #99   19. jan 2014 Der er kæmpe forskel på at gå teknisk konkurs og at være insolvent, de fleste der åbner igen er alt planlagt lang tid i forvejen, og når man får brevene fra advokaterne er der næsten altid omstødelige dispotioner som det hedder , og det er fanme grimt , men heldig vis er det vist kun set få gange indenfor mc brancen

• #100   19. jan 2014 Chase: Endnu en gang. Det er ikke det at butikken går konkurs og efterlader en masse utilfredse kreditorer som jeg hæfter mig ved. Blot at man starter i motorcykel relateret virksomhed op i et land, hvor markedet indenfor det felt er så presset som nogle her i tråden giver udtryk for.

• #101   19. jan 2014 Ja og du brugte heldivis ordet i ental smiley

• #102   21. jan 2014 Hvis de ikke kan leve af at sælge MC-udstyr i DK, så må de finde et andet job.

• Henrik E
    Henrik E Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Svar: 3
    #103   22. jan 2014 102 du har ret, lul butikken hvis ikke i kan konkurrere... samtidig til alle tømrer, murere, elektrikkere, vvs og alle andre håndværkere, næste gang en østarbejder napper jeres job, så luk ædespalden i kan bare gå 70% ned i løn, og de studerende der beklager sig over der ingen job er.. luk eller lav noget andet end det i har spildt 10 år på at studere... shit happens vi er alle i samme båd

Kommentér på:
Køb dansk - vi har brug for det.

Annonce