1.132 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Mit personlige nytårsforsæt - Blive bedre mekanikken Mit personlige nytårsforsæt - Blive bedre mekanikken

Hej MCG - Godt nytår!

Jeg har som nytårsforsæt valgt at jeg vil forbedre min mekaniske viden.
Jeg startede min første sæson her i sommers - og jeg tager lidt en ære i at kunne klare det selv. Jeg har indtil nu blot brugt MCG og google til hjælps; men der er nogle ting som jeg ikke lige har mulighed for at kunne overkomme blot ved hjælp af nettet.
Jeg har bl.a. en fornemmelse af, at jeg vedligeholder min kæde forkert - og justering af affjedring er jeg helt blank med og jeg frygter at de er justeret forkert (eftersom den tidligere ejer af min GSXR desværre ikke har været sød ved hende smiley )

Hertil spørger jeg; er der nogle mekanikere som tilbyder rådgivning på hyre? Eller er der andre måder jeg har mulighed for at bedre mine kundskaber?

VH og godt nytår!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mit personlige nytårsforsæt - Blive bedre mekanikken
  • #1   1. jan 2014 Har i øvrigt slet ingen personlige relationer som har viden inden for MC verdenen smiley

• #2   1. jan 2014 Godmorgen/godnat/godnat... Julen har lige været forbi. Du skulle have ønsket dig en haynes værkstedsbog til din mc hvis du ikke har en. Efter jeg fik en til min honda lærte jeg hurtig maskinen at kende:)

Godt nytår...

• #3   1. jan 2014 http://www.birgersbilligebilboeger.dk/ køb en hånd bog

• #4   1. jan 2014 Der findes jo også "Politikens bog om motorcykel vedligeholdelse", som jeg selv fik for et par år siden i gave.
    Den er også ret god til vejledning i det mere normale vedligehold af MC'er.

• #5   1. jan 2014 Der bliver også afholdt skruekurser rundt omkring. Min bror var til et i starten af sidste år. En privat mand der satte en dag af til at hjælpe. Der var vist 3 niveauer.
    Han var tidligere mc-mekaniker, så han kunne hjælpe med det hele.
    Det kan jo være nogen holder noget lignende hos dig?
    Jeg mener det var slået op i Touring Nyt.

• #6   1. jan 2014 Tak for svarene; bøger om vedligeholdelse bliver er nok noget jeg må investere lidt i. Jeg har ansakkfet mig service-manualen, hvor det nøje er beskrevet hvordan og hvorledes jeg skal vedligeholde min motorcykel - og det er netop den vejledning jeg har benyttet til bl.a. kæde - men alligevel føler jeg mig temmlig usikker i det arbejde jeg har lavet, idét jeg ikke helt ved hvordan tingene egentlig bør forholde sig - f.eks. er jeg ikke helt klar over hvordan min motorcykel 'bør' køre, lyde osv., da det eneste jeg førhen har kørt på har været kørelærers GS 500 og min gamle Husqvarna 360'er som jeg ikke havde ret længe.

• #7   1. jan 2014 Kæden skal typisk have et slup på 2-3 cm hvor den giver sig mest. Så kører det.. Derudover skal den jo være smurt. Min får et strint for hver 300 km cirka. Ellers når rullerne er blanke.

• #8   1. jan 2014 Jaa, sluppet er fint - det har jeg fundet ud af at justere. Det er mere rensning/smøring jeg ikke er helt sikker på om er gjort rigtigt. I øvrigt har jeg heller ingen anelse om hvordan standen på mit nuværende kædekit er, da jeg ikke ved hvordan et henholdsvis godt og skidt kædekit ser ud.

• #9   1. jan 2014 Fint råd Simon Ø, men når du siger et slup på 2-3cm, er det så stående opret (med eller uden belastning), på sidestøtte, central støttefod eller baghjulsløfter?
    For det giver jo ikke heeelt samme resultat smiley

• #10   1. jan 2014 Det er så vidt jeg er stødt på forskelligt hvordan det måles. For der er nemlig forskel smiley
    På min Suzuki er det på sidestøtteben, det vil stå i instruktionsbogen. På min mors er det med en person siddende på. Altså med den vægt som normalt bliver kørt med.

På billedet kan man se et slidt og nyt tandhjul. Ekstremt slidt godt nok, det skal ikke være så slemt før man skifter. Men det slidte får en hajfinne-lignende form, det nye skal have lige sider og ligne en pyramide. (Med flad top smiley )
    Rensningen kan foregå med en smule lampeolie/petroleum. Hæld lidt på en klud og tør gammel kædefedt af. Den skal ikke sejle i lampeolie, men bare fugtes. Så glider det af. Man kan også bare bruge en tandbørste eller lignende, så får man lidt mere med. Jeg renser for hver anden gang jeg smører.
    Man kan også få en Kettenmax kæderenser hos louis.de. Har aldrig selv prøvet en.

profilbillede
  • #11   1. jan 2014 Typisk vil en kæde give sig i længderetningen, og din instruktionsbog vil have mål for tolerancerne på afstanden mellem eks. 10 kædeled..

Ellers kan man hive i et led der sidder på det bagerste tandhjul og se om man kan trække leddet en anelse fri af tandhjulet - kan man det, er det på tide med en udskiftning..

Også en god ide at måle "sluppet" forskellige steder på kæden, da den ofte bliver slidt/trukket mere nogle steder end andre..

• #12   1. jan 2014 slidt/ trukket mere nogle steder , lyder som et kædekit der aldrig skulle have været på smiley

• #13   1. jan 2014 Det står endda i instruktionsbogen til min, at man altid skal måle sluppet flere steder, netop fordi der kan variere. Det er ret normalt. Det er selvfølglig ikke flere centimeter det drejer sig om

• #14   1. jan 2014 Hej Jens.

Kig evt forbi vores fb gruppe: Suzuki gsxr srad

/Christian.

Kommentér på:
Mit personlige nytårsforsæt - Blive bedre mekanikken

Annonce