4.427 visninger
|
Oprettet:
Sidemonteret nummerplade {{forumTopicSubject}}
Læste i et MC blad for nylig, at "den nye" Lauge Jensen cykle er godkendt med side monteret nummer plade iht. SKAT, syn og øvrige godkendelser i DK.
Har dette danne præcedens for os andre dødelige MC'ister - altså er det nu lige pludselig lovlig at sidemonter nummerpladen iht. reglerne ?
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 16 Emner: 30 Svar: 382
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 2 Svar: 124
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
mar 2009
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 6 Emner: 6 Svar: 519
sep 2013
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 389
- jeg bygger i hvert fald sidenummerplade på min mc og tager bøden hele vejen til retten, skulle jeg være så heldig at blive stoppet af en emsig betjent.
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
mar 2011
nu er der ikke ret mange (måske ingen) af de side monteret nummerplade jeg har set inklusive mine egne som opfylder de lovkrav
Så om man bliver stoppet eller ej hænger lidt an på betjentene som i de fleste tilfælde har lovgivningen på deres side
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
sep 2013
Du har ret i at der ikke er mange der overholder betragtningsvinklerne, men der er nogle der gør. De sidder dog noget længere tilbage end på f.eks din.
Det er ikke lige så pænt, men med en tuv attest i lommen og at man beviseligt kan se den jf de gældende regler om betragtningsvinkel, tror jeg man har en god mulighed for at overbevise hr betjent om at den skulle være ok. - og hvis ikke, må man tage den i retten, hvis man ved man har lovmæssig korrekt montering.
Er du blevet stoppet med din?
mar 2011
nej er ikke blevet stoppet på den jeg har nu , men flytter nummerpladen tilbage inden den kommer ud i 2014 da jeg ikke har noget nummerplade lys der hvor den sidder nu og fordi jeg ikke gider bliver stoppet på grund af det.
På den stiv steller jeg havde sad nummerpladen nærmest inden i bag fælget og den ene gang jeg blev stoppet blev de ikke påpeget , der blev kun taget billeder af hele cyklen
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 60 Svar: 155
sep 2013
Tror det har meget at gøre med betjentenes humør på dagen og er der ikke andet galt, burde de fleste se gennem fingrene med det.
Men forstår godt du ikke gider at stoppes pga det, synes dog bare personligt at det ville være synd omplacere - så hellere montere en gang nr. plade lys. - men som sagt, forstår godt du ikke gider.
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
Her er dommen, som der er tale om .. og den er sidemonteret
mar 2011
nu er min ikke synet med side monteret nummerplade , så der står jeg lidt skidt
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 42
nov 2010
mar 2011
jo sikkert hvis den overholde de lovkrav der er
nov 2010
mar 2011
da den ikke kan ses ordenlig indenfor de 30 grader det kræves at den kan ses bagfra
og sådan er de fleste side monteret nummerplader nok monteret
nov 2010
mar 2011
nov 2010
Er det mig som gøre det simpelt, eller er det mere indviklet end som så?
mar 2011
nov 2010
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 16 Emner: 30 Svar: 382
nov 2010
sep 2011
Følger: 41 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 87 Svar: 298
ville vi andre som gerne vil sidemonterer nummerpladen, printe dette papir ud som Ronni Clement har fået fra retten og bruge det som agument hvis man bliver stoppet?
altså hvis vores nummerplade lever op til de krav som på cyklen med ronni's
maj 2010
Følger: 1 Svar: 20
Lauge Jensens Great Dane er typegodkendt, som den står på gaden.
"Motorcyklen er EF-typegodkendt med fastmonteret nummerpladeholder på venstre side bagtil på motorcyklen og synlig 30 gr. til siden. SKAT har dispenseret fra Rb. § 70 vedr. nummerpladens placering."
(§70 er så fra en ældre udgave af Registreringsbekendtgørelsen)
Derfor må den have nummerpladen på siden.
Andre nummerplader skal følge:
BEK nr 20 af 15/01/2013 Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv,
jf. denne er der følgende krav til nummerplader og deres placering:
§ 68. Med de undtagelser, der følger af stk. 2-4, skal et registreret køretøj føre to nummerplader. Den ene nummerplade monteres foran og den anden bag på køretøjet.
Stk. 2. En registreret motorcykel, knallert eller påhængskøretøj skal kun føre én nummerplade. Nummerpladen monteres bag på køretøjet. Nummerpladen må ikke monteres på siden af køretøjet.
Stk. 3. ...
Stk. 4. ...
§ 69. Nummerpladen monteres uden på køretøjet og således, at nummerpladen er synlig og let læselig foran eller bag køretøjet.
Stk. 2. Nummerpladen monteres i en lodret eller næsten lodret stilling og i et plan, der er vinkelret på køretøjets længdeakse.
Stk. 3…
Stk. 4. …
Stk. 5. Nummerpladen skal holdes ren, så den umiddelbart kan læses.
Stk. 6. Den bagerste nummerplade skal være belyst i lygtetændingstiden. Dette gælder dog ikke nummerpladen på en knallert.
Læs §68, stk. 2, 3. pkt. Nummerpladen må ikke monteres på siden af køretøjet.
Så vender vi tilbage til Ronnies dom. Jeg tror ud fra det resumé af dommens præmisser, som man kan se, at han er blevet sigtet for overtrædelse af §69 og ikke §68, hvilket jo er en klar fejl fra anklagemyndigheden. Det kunne være spændende at høre ordlyden af tiltalen.
Kravet til monteringer af nummerplader, hvis man vælger at flytte den er derfor:
Den skal sidde uden på køretøjet, i lodret eller næsten lodret plan og den må ikke sidde på siden.
Lodret eller næsten lodret plan vil ifølge en bilinspektør betyde +/- 10 grader fra lodret.
Med hensyn til bag på køretøjet, så stammer det fra tidligere hvor §68, stk. 2 ikke var med. Der lå en byretsdom, som sagde at bagakslen var bagerste faste punkt og derfor var det tidligere accepteret. Men den går ikke længere efter §68 blev tilføjet.
Det er så hvis man kun flytter nummerpladen. Nogen vælger så også at flytte baglygten med, men det er også problematisk, da der er krav til dens placering også:
Vejledning til syn:
6.03.001 Generelle bestemmelser
(1)Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til markering.
(2)Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme farve og lysstyrke. De skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetnin¬gen og i samme højde over vejbanen.
Enkelt positionslygte og baglygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen.
6.03.031 To-hjulet motorcykel »
(1)To-hjulet motorcykel skal være forsynet med
a) en eller to positionslygter,
b) en eller to baglygter.
Så kun én baglygte på siden af køretøjet, er heller ikke i orden.
Så er den røde refleks:
6.05.001 Generelle bestemmelser
(1)Fremadvendende refleksanordning skal være hvid, bagudvendende reflek¬sanordning skal være rød, og refleksanordning, der vender til siden, gul. Er den bageste siderefleksanordning sammenbygget med bagudvendende lygte eller refleksanordning, kan den dog være rød.
(2)Trekantet refleksanordning må alene anbringes bag på påhængskøretøj.
(3)Påbudt refleksanordning skal være
(4)Refleksanordninger i et reflekspar skal være ens, herunder af samme størrelse, form og farve samt refleksionsevne. De skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen og i samme højde over vejbanen. a) godkendt og mærket i klasse I (ikke-trekantet) eller III (trekantet) i henhold til ECE-regulativ 3, b) godkendt og mærket i henhold til direktiv 76/757/EØF eller »e«-godkendt refleksanordning er mærket svarende til »E«-godkendt. c) udført i overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS 108 og »DOT«-mærket.
Enkelt fremadvendende eller bagudvendende refleksanordning skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen.
6.05.003 Bagudvendende refleksanordninger
(1)Påbudt bagudvendende refleksanordning:
a) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. Afstanden mellem refleksanordninger i et reflekspar skal være mindst 0,40 m.
b) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 0,90 m over vejbanen.
c) Skal være synlig mindst 30° indad og udad og mindst 15° over og under vandret. Vinklen under vandret kan dog nedsættes til 5?, såfremt refleksanordningens højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
Så kravene til placering af den røde refleks er de samme, som for baglygten, men refleksen skal dog også være e-mærket/DOT-mærket.
Så derfor hvis I begiver jer ud i at flytte om på nummerplade og tilhørende lygter, så er der nogen ting at være opmærksomme på.
jul 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
Sidemonteret nummerplade