{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.313 visninger | Oprettet:

Ombygning af gammel dame...Afgift, syn, regler sov??? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Jeg har nu endelig efter mange år ( Børn, ombygning af hus osv )
Endelig købt mig en slidt trist Suzuki Gs650 fra 83.

Min plan ( konens plan ) er at få en masse gode timer til at gå ude i skuret med alle mine kreative ideer og hænder:-) Planen er en, som man måske kunne kalde det, en cafe racer...eller en motorcykel med eget præg og sjæl:-)

Jeg er nybegynder på 33 år, har altid interesseret mig for MC`er, men har aldrig kørt, bygget eller haft en før, så nu er jeg jublende glad.

Men nu melder der sig en masse spørgsmål???

Den er jo forholdsvis org, så der kommer jo til at ske en del ændringer, det har jeg læst en masse om.

Den har sidst været indregistret i 05. Hvornår er det bedst at indregistrer og syne den?? Efter ombygning, eller før? Jeg vil jo helst ikke skulle risikere at skulle betale afgift osv, pga for meget ombygning, men omvendt vil jeg også gerne ha at tingene er i orden.

Hvad er jeres erfaringer..?

Håber nogen kan hjælpe en meget entusiastisk nybegynder.

Stephan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ombygning af gammel dame...Afgift, syn, regler sov???
  • #3   13. nov 2013 Jacob: Ja dem har jeg hørt lidt om, ved ik helt hvad de "gør" men kunne være jeg skulle lurer lidt. Tak

    Søren: Altså jeg har giver 4500,- for den, så håber sgu ik den falder mere:-) Jeg er en ret erfaren håndværker ( uddannet Rustfast klejnsmed ) så tingene bliver ikke gjort hurtigt for at få en færdig cykel hurtigt, men en så lækker cykel som muligt...uanset tiden:-)


  • #6   13. nov 2013 Og det er lige præcis sådan jeg ikke gider at stå. Surt at ha brugt mange timer og penge, for så at finde du af at man måske ikke kan få den på gaden! smiley


  • #8   13. nov 2013 Det nemmeste er som Søren skriver, at få den synet og indregistreret før ombygning. Det skal du ikke have dårlig samvittighed over, med mindre at du laver et eller andet helt vildt ekstremt...

    Du vil aldrig komme til at høre noget for en GS'er til 4500kr smiley


  • #9   13. nov 2013 Milling: Har lige været inde og læse på det link som Jácob har sendt mig...og ud fra det, så er der jo slet ingen problemer? Der står jo nærmest at du næsten må lave hvad du vil, altså med hensyn til afgift:-) det betegnes som vedligehold!

    Det kommer nok til at tage mig et lille år nemlig, så tænker jeg bare at det er billigere at ha den stående uden vægtafgift, forsikring osv?


  • #10   14. nov 2013 Du behøver jo ikke at forsikre den, for at få den omregistreret!? Få den synet nu på prøveplade i dit navn, og så skal du ikke tænke mere på det..

    Redigering : kan man ikke stadig det?


  • #11   14. nov 2013 Hvis du ikke skære i stel, ændre hjul/bremser mv, men kun sæde bagende mv burde der ikke være nogle problemer. Og bygger du den gradvist om(over en år række) er der også nogle regler der, så husk at dokumentere løbende. Og det er en jungle af regler og paragraffer. Held og lykke

  • #12   14. nov 2013 Det der kan være et problem, er hvis du vil ændre lidt i stellet (bagenden), for at få et andet sæde på. Nogle synsmænd er ligeglade med det, andre kassere den bare de ser det er ombygget...

    Derfor er det efter min mening nemmest at syne den inden ombygning.


  • #13   14. nov 2013 Med hensyn til stel, så er det vist kun de bærende dele, og det mener jeg ikke at det er på den lille bue på mit stel.
    Kan sagtens følge jer med syn nu. Men hvad så om 2 år, så er den jo helt færdig og skal synes igen, så er projekt vel det samme? Så vil sådan set høre om der er en real fordel ved at syne nu, i forhold til at lave den ifkv færdig og så syne dom engang for alle?


  • #14   14. nov 2013 mc skal kun synes ved ejer skift. Ellers kør ned i din lokale syns hal og få en snak med dem om dit projekt. Men som udgangspunkt er skæren i stel No Go, det må du ikke. Det er ikke sikkert det opdages ved syn. Uden at opfordre til noget ulovligt

  • #15   14. nov 2013 Jeg ville syne den og få den forsikret med det samme. Når den er nogen lunde original er det let at få den klassiker forsikret for omkring 1.000,- årligt med kasko

    Hvis du venter med at forsikre den kan du risikere at skulle give over 5.000,- uden kasko da de fleste veteran forsikringer kun vil have originale maskiner.


  • #16   14. nov 2013 Dennis, og du mener helt ærligt at der kommer en forsikrings assurandør ud og kigger på geden inden forsikringen tegnes??

  • #17   14. nov 2013 De skal gerne have et billede eller lign. af geden før den kan veteran/klassik forsikres smiley

  • #18   14. nov 2013 Thomas R, nej, men min skulle være nysynet og de ville have en tre billeder af den fra nogle bestemte vinkler.

  • #19   14. nov 2013 Ok det vidste jeg ikke, men det hjælper jo et fedt hvis den er som veteran, køres i smadder og så slet ikke ligner de billeder man har sendt ind når den skal takseres

  • #20   14. nov 2013 Med hensyn til forsikring... Gælder kosmetisk ændring så ikke kun hvis der skal være Kasko på? Hvis man ik laves om motor og effekt, så ændre det vel ikke ansvar?

    For mig handler det om 3 ting:

    1: være sikker på at man ik skal betale afgift af kosmetisk ombygning! Og i følge link, burde det ik være noget problem http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm

    2: at få godkendt og syntet cyklen, dette burde vel heller ik være et problem hvis alt virker som det skal og ikke er lavet nogen konstruktive ændringer. Udover stel til sæde:-)

    3: at ha den rette forsikring, går ud fra man ik behøver en veteran forsikring, men men lade dem selv vurdere hvad de syntes cyklen er?


  • rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 346
    #21   14. nov 2013 Ifølge SKAD.
    De dele, der er anført for neden, som ikke kræver syn, har også betydning for afgiften, og bliver af SKAT taget med i en vurdering om en motorcykel har ændret udseende i sådan en grad, at motorcyklen har mistet sin skattemæssige identitet, og der skal betales fornyet registreringsafgift (også dem med grøn tekst).

    Den mindste ændring af stel gennem påsvejsning eller omsvejsning eller afskæring er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 8.01.001 -


  • #23   14. nov 2013 Hvad er det du vil med den, skal den ombygges til f.eks cafe racer eller ligende, eller taler vi om en gennemgribende renovering så den fremstår tæt på det originale ?

  • #24   14. nov 2013 Husk nu det er både skat, færdselstyrelsen og synshallen der laver regelerne... Så bare fordi du ikke skal betale afgift betyder det ikke at den kan synes....

  • #25   14. nov 2013 Hvis din fine GS`er er gul og du har købt den af en herinde ? Ja ,så er den allerede ombygget ,da hjul og bremser foran er fra en GSX 1100 . Lyder nemlig som en cykel jeg byttede bort for noget tid siden.
    Men hvad med at oprette den ,så vi kan se kamelen ?.
    KIM


  • #27   14. nov 2013 Ole l: Jamen den skal laves til cafe racer, men jeg vil gerne lave den helt i orden. Så gerne så flot som muligt, men med så få konstruktive ændringer som muligt!

    K R: Jamen den er købt af en herinde fra. Som havde fået den i bytte i starten af sommeren. Der skallaves en del på den, nye koblingsplader, manifold, ensretter og sikkert også mere.
    Fortæl gerne lidt mere om den i en PB:-) Der var også en kåbe med.

    Jeg har ventet på lidt dagslys, købte den i Mandags. Den kommer på i weekenden:-)


  • #28   14. nov 2013 Til alle: Prøv at gå inde på link, og derefter tryk på: Læs om SKAD's arbejde på motorcykelområdet - et tidsforløb.

    Der står noget helt andet?!?

    http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm


  • #29   15. nov 2013 Da det er en ældre mc, kan du rolig bygge den om til en cafe racer uden at skulle være urolig for ny afgift.
    Det er først hvis du begynder på at ændre den til en helt anden model f.eks svejser om på stellet for at smide en større motor i, laver den om fra sving til stivstel osv. at problemerne begynder.
    Så god fornøjelse og velkommen i klubben for dem der ikke vil køre standard smiley


  • #30   16. nov 2013 Ole I. Jamen det har jeg bestemt ingen planer om, det er kun det kosmetiske, samt selve stande:-)
    Men tak for det:-)


Kommentér på:
Ombygning af gammel dame...Afgift, syn, regler sov???

Annonce