2.030 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Ugyldigt kørekort (34hk) Ugyldigt kørekort (34hk)

Hej,
Jeg blev i går stoppet på min mc, da jeg lavede en overhaling et sted man ikke måtte. Det var jeg godt klar over og bliver selvfølgelig straffet derefter.

Men efter at færdselsbetjenten havde fortalt mig om dette, fik jeg mig en overraskelse.

Jeg kører på en Kawasaki Z750 som er droslet til 34hk. Jeg har endnu ikke fået det store mc kort, da jeg bestod min køreprøve d.18/8/2011, her var jeg 18år og jeg er nu 20år. Jeg har dermed stadig det lille kørekort til 34hk.

Her fortalte betjenten mig så at man efter d. 19. januar har fået nye regler til mc, dette var jeg godt klar over. Han fortalte mig så at reglen om at man maksimalt må drosle sin maskine 50 %, nu også gælder til de 34hk. Det vil så sige at jeg nu kører ulovligt på min Kawasaki, da den har 106hk standard. Hvor jeg det sidste 1,5 år har kørt lovligt på denne måde. Kan dette virkelig være rigtigt?

Derudover fortalte han mig også at jeg med mit kørekort nu kun må køre på 125ccm/15hk motorcykler og at mit 34hk kort dermed er ugyldigt. Det jeg før har hørt omkring dette er at jeg enten kan vente med at opgradere mit 34hk til stort når jeg bliver 22år eller jeg kan vælge at tage en køreprøve til et 48hk kort. Men hvad er rigtigt?

Det er fuldstændig sygt at man kan lave sådanne regler, hvis det dog er rigtigt.

Så som det ser ud nu, har jeg en mc jeg ikke kan bruge til noget før om 2år.
Jeg er her interesseret at høre hvad i ved om dette og hvor jeg vil kunne få dette bekræftet. Jeg har også prøvet at kontakte min tidligere køreskole, men kunne ikke komme igennem.

// Laurits

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ugyldigt kørekort (34hk)
  • #1   18. sep 2013 du må gerne køre din kawasaki... og ham betjenten tager da gruelig fejl...

det gamle kørekort som du har er ikke og vil ikke blive ugyldigt du hører stadigvæk til de regler som du tog kørekort dog må du ikke køre stor mc før du har været til en ny køreprøve og det kræver 2 års erfaring og minimum 22 år gammel...

ham betjenten du blev stoppet tager grueligt fejl smiley så kør du bare videre

• #2   18. sep 2013 Så vidt jeg lige kan høre, har du bare ramt en betjent, som ikke lige har sat sig ordentligt ind i reglerne..
    Det du siger, er også hvad jeg har kunnet læse mig frem til og fået bekræftet af forskellige offentlige instanser. Så det er betjenten der er forkert på den.

Håber ikke at du fik noget for det andet end din overhaling??

• #3   18. sep 2013 Ja, jeg håber også det er ham der er forkert på den.
    Men nej, fik ikke andet en for overhalingen. Han sagde at han valgte at se bort fra det med kortet, for han mente at han kunne give mig en bøde for at køre noget jeg ikke må.

Har i et sted hvor det er muligt at læse noget omkring det?

• #4   18. sep 2013 Der er mange forskellige steder, politiet har sågar en sektion om det, det er bare om at google derud af smiley

Men dit gamle kort tillader at du kører det du gør, dengang var der ikke noget om hvad du måtte drosle ned fra. Så længe du har det gamle kort er det ganske lovligt det du foretager dig, det er først hvis du tager et nyt kort(A2 bliver det jo så) at disse nye regler påvirker dig.

• #5   18. sep 2013 De regler de har indført i januar er ikke med tilbage virkende kraft, dvs at de ingen betydning har for dig. de er kun fra 19/1/2013 og fremad rettet, ellers er der en HEEEEL del der kommer i klemme med den regel. ^_^

• #6   18. sep 2013 Færdselsbetjente kan heller ikke vide alt om færdselsreglerne.....

• #7   18. sep 2013 https://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/nyt_koerekort/

Til dig, der har et kørekort, der er udstedt før den 19. januar 2013
    Kørekort, der er udstedt før den 19. januar 2013, er fortsat gyldige og bevarer indtil videre den gyldighedsperiode, som er anført på kortet. Alle kørekort skal dog senest den 18. januar 2033 være ombyttet til den nye kreditkortmodel. Justitsministeriet vil fastsætte regler om, hvordan og hvornår ombytningen skal finde sted.

sort på hvidt

• #8   18. sep 2013 Det jeg gjorde da jeg var i dyb tvivl og yderst forvirret var at skrive en mail til Færdselsafdelingen/kørekortadministrationen inden for politiet, gør endelig det samme smiley

• #9   18. sep 2013 Måske du skulle skrive og klage over den betjent.....Han må jo ikke true med ting der ikke er hold i.

• #10   18. sep 2013 Fandt dette på politi.dk:

"Nye regler for gyldighed
    Kørekort udstedt før den 19. januar 2013 er fortsat gyldige og bevarer indtil videre den gyldighedsperiode, som er anført på kortet. Alle kørekort skal dog på et tidspunkt inden den 18. januar 2033 være ombyttet til den nye kreditkortmodel. "

Men vil det så sige at jeg godt må køre på min droslede mc, selvom det er over 50%? Det står der nemlig ikke noget om. Altså de regler der galt for det 34hk kort er stadig gældende, bortset fra når det skal opgraderes?

https://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/nyt_koerekort/

• #11   18. sep 2013 Det betyder for dig, der allerede har kørekort, at du fra den 19. januar 2013 må køre de samme køretøjer, som du kunne før............ bum

• #12   18. sep 2013 Tak for det, så vil jeg ringe det ham betjenten og forklarer ham om det.

• #13   18. sep 2013 de regler du tog kortet under gælder for dig-.-

også det med HK over 50%

• #14   18. sep 2013 det er ham der tager fejl 100%... dumme land betjent, du fik vel ikke en bøde for det også?

• #15   18. sep 2013 Det virker da lidt forkert at en færdselsbetjent, tilsyneladende ikke er inde i den lovgivning han er sat til at kontrollere. Man burde da forvente at dem der skal håndholde loven så også kender den, eller er det bare mig der stiller for store krav?

• #16   18. sep 2013 Nej, fik ikke andet et for overhalingen. Ja, det var nemlig også derfor jeg kom i tvivl om hvad der galt. Da det jo netop er dem der bør have styr på tingene. Men alle kan jo tage fejl.

• #17   18. sep 2013 det viser vel også lidt han selv var i tvivl hvis han lader dig kører igen på din nu "ulovlige" mc hehe.

• #18   18. sep 2013 ja Tom, nu må du liiige ta dig sammen. smiley Når de nu ændrer reglerne hele tiden, så er det ikke til at hitte ud af.

• #19   18. sep 2013 hele tiden? det er blevet ændret den ENE gang, hvis de ikke kan finde rundt i dét er det satme godt nok tid til en udskiftning i personale

• #20   18. sep 2013 Klassiker.
    "Nu skal du bare høre hvad jeg ved med sikkerhed".
    Man burde ikke kunne være polititjenestemand når man kan finde på at tro at man ved at tingene er på en måde de ikke er på..
    Langt ude sætning. Men endnu længere ude årsag til at skrive den.

Man kan skuda ikke rende rundt og være snot HAMRENDE forvirret som polititjenestemand...
    Eller jo selvfølgelig kan man da det. Det ved jeg faktisk en del om efter at have erfaret det selv.

God fornøjelse med dit nye autoritetstroskabsreducerede verdenssyn smiley

• #21   18. sep 2013 En grund til at jeg ikke stopper for dem hvis jeg kan slippe fra dem.

En dag tror han jo satme han skal skyde mig.

• Tobias T
    Tobias T Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 67
    #22   18. sep 2013 For alle reglerne ang. de nye kørekort: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145040 Læg specielt mærke til kap. 15 §140, som du hører ind under.

• #23   18. sep 2013 "Færdselsbetjente kan heller ikke vide alt om færdselsreglerne."

Så skal de til gengæld holde deres kæft smiley

• #24   18. sep 2013 Min kørelære viste mig et papir for ½ år siden om de nye regler, og der stod nogenlunde det samme som betjenten har sagt..
    Eller der stod, at hvis du taget til lille kørekort dengang må du stadig kun køre til lille.. og skal så op til en prøve til 48 hk nu og når du rammer 24 op til en prøve igen til stor.. Så det en dum alder ligge i, og samme sagde betjenten til vores teori prøve..

Jeg synes os det lyder helt hen i vejret..

• #25   18. sep 2013 os med 34hk kort kan når vi er 22 tage stort kørekort, basta bum.

• #26   18. sep 2013 Har nu lamineret et lille stykke papir, med de gældende regler fra politi.dk og kørekortsbekendtgørelsen. Så kan de se hvad der gælder smiley
    Vil anbefale andre i samme situation at gøre det samme.

• #28   18. sep 2013 Bare tag kampen op.
    det gjorde min søn da han blev stoppet,
    desvære started han kampen på stedet hvilket fik betjenten op i det røde ( 2Xrød ) = kaos knægten fik ret i det han nu mente var det korekte.
    men betjenten fik ret i sikane af ordensmagten smiley
    så tag bøden og klag efterfølgende.
    TAG ikke kampen op på stedet smiley

• #29   18. sep 2013 Send det link til reglerne på politiets egen hjemmeside direkte til betjenten smiley

Kommentér på:
Ugyldigt kørekort (34hk)

Annonce