Hurra for kantstensgarenti.. Grr {{forumTopicSubject}}
I dag skulle den bette og jeg på en lille ferie tur.
Vi havde bestemt os for at køre i Randers Regnskov, og jeg glædede mig.
Vi skulle køre ca 150km frem og tilbage fra Aalborg til randes.
Første del af turen går fint.. ud over at skulle betale 10,80kr pr. liter benzin. Men da vi når Hobro undre jeg mig over mit ene ben er helt vådt, jeg kigger ned og opdager at hele højre side af cyklen og mig er sølet til i olie..
Jeg stopper cyklen, for at undersøge skaderne. (heldigvis foran et lille værksted)
Efter en kort eftersøgning ser vi at det er en skrue i ventildekslet på underligvis er hoppet op.. ?! -skruen ligger godt nok stadig i hullet men sidder slet ikke fast.
jeg tager skruen op og kigger ned i hullet.. og gevindet skruen skulle sidde fast i er helt smadret. Da jeg tog skruen op faldt det helt fra hinanden. jeg låner en tang inden på det lille værksted og med den får min kæreste fisket det stykke af gevindet op der fald af. men desværre kan vi se at det kun er 1/3 af gevindet.. og nede i hullet kan vi kun se 1/3 mere.. så den sidste 3íedel må ligge og svømme rundt dernede.
Så begynder man jo og frygte det værste.. er stykket mon røget med knastkæden ned og skulle det gevind mon sidde i topstykket så hele lortet skal skiftes?
Jeg får lov at trille cyklen ind i skyggen ved værkstedet og låner noget værktøj så jeg kan få ventildekslet af.
Det tager en krig. tanken skal løftes lidt alle 10 boldte skal listes af en brændvarm motor osv osv..
da jeg endelig får vippet dekslet af kan jeg, til min store lettelse se at det sidste stykke ligger lige under hullet og at gevindet sidder i en af de bøjler der holder den forreste knastaksel på plads. vi fisker det sidste stykke af det smadrede gevind op og begynder at tænker over hvordan det kunne ske og hvordan vi skal komme videre.
Løsningen på problemet bliver at skære det sidste stykke gevind af bøjlen og vende bolden på hovedet så den i det mindste kan holde hullet i ventildekslet lukket. gevindet i bøjlen var alligevel så smadret af det umuligt kunne holde bolden på plads. (billede af storm P løsningen sidst i profilen)
Da det er gjort begynder vi at sætte dekslet på igen.. men den sidste bolt vil bare ikke i.. vi prøver på 1000 måder.. men den vil bare ikke i. så vi skruer en af den andre bolte af for at se om det er bolten eller gevindet neden under der er noget galt med.. men der opdager vi så at det kun er hovederne på dem der er ens.. den ene er en 6mm og den anden er en 8mm.. "hvad fanden!?! "
Vi skruer dekslet helt af igen for at se om vi har overset at en af bøjlerne under har et større gevind.. men det ser ikke sådan ud.. !? -så har mysteriet om "hvorfor" lige løst sig selv..
Geniet jeg har købt cyklen har monket en 8mm bolt i et 6mm gevind.. hvordan? ved jeg godt nok ikke for det er da tæt på umuligt.. men det er lykkes ham, med det resultat at gevindet er flækket 3 steder og ligeså stille raslet løs.. Og der er ikke en skid jeg kan. ud over at lave cyklen rigtigt nu, for mine egne penge.
ØV
-men vi kom da i regnskoven
-og jeg fandt da ud af at kvinder og værktøj ikke altid er en opskrift på kaos.
Tak til den bette og det lille værksted.
Så se jer for inden i køber og ha´ en go ferie..
Mark.
maj 2004
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 1.253
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 1.362
Søren (som ikke kan se hvordan man kan gøre det )
maj 2004
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 1.253
mar 2006
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 625
mar 2006
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 96 Svar: 625
maj 2006
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 164
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.016
Første ting, der viste sig sidste sæson:
Ved montage af baghjul er der i alt 3 afstandsstykker foruden beslaget, der holder kalibren. Det ene afstandsstykke sidder inde i navet - dette stykke manglede! Det vidste jeg jo selvfølgelig ikke noget om, men det fandt jeg ud af senere på sæsonen. Efterhånden som jeg uvidende kørte afsted på min herlige kværn, skete der det, at lejet i samme side som navet blev ødelagt. Det skete, da afstandsstykket normalt ville have undladt en direkte bespænding på lejet!!! Da lejet så efterhånden delvist satte sig, begyndte en tærring af det yderste afstandsstykke således, at dette blev mindre og mindre. Det bevirkede, at navet, hvor tandhjul jo sidder på, kom tættere og tættere på denne side af bagsvingere - samme gjorde de bolte, der holder tandhjulet fast.
Efter nogle måneders kørsel begyndte jeg at kunne høre en "klik-lyd", men tænkte at det nok bare var kæden, der var ved at være slidt. Det blev dog ikke bedre, så få dage senere blev cyklen gået helt igennem for at finde "fejlen". Der så jeg, at boltene på navet var begyndt at æde sig ind i bagsvingeren, og der var allerede blev lavet en forholdsvis dybt spor netop der, hvor boltene kører forbi svingeren.
Jeg måtte så finde et nyt afstandsstykke, nyt leje og senere købte jeg en ny bagsvinger, som jeg så shinede lidt op (se profil).
Dertil manglede der også afstandsstykke i motorophæng, hvortil der også var lavet mange underlige løsninger på små problemer, der ellers kunne have været klaret for et lavt antal kroner.
Det er synd, når en cykel havner i hænderne på folk, der enten ikke gider gøre det ordenligt, ikke gider sætte sig ind i tingene eller bare ikke vil indsé, at det måske skulle overveje at få lidt assistance fra en ven eller et værksted. TSK TSK!!!
Så kender godt følelsen, når man står med andres lorteløsninger i hånden! FØJ!
Hurra for kantstensgarenti.. Grr