{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.860 visninger | Oprettet:

Mc køre kort, regler som 23 årig? {{forumTopicSubject}}

Godaften til alle her på MC galleri.

Nu står jeg og mener det er på tide at jeg får taget mit Mckørekort.. Men jeg bliver 23 her i næste måned, og hvordan fungere det så, jeg tager kortet, og må så køre på det "mellemste kort" jeg vil købe en SV650 men først køre på den når jeg må efter de nye regler.. Når jeg bliver 24 - skal jeg så til køreprøve igen? Eller stiger jeg bare automatisk. For hvis der skal en ny prøve til osv. Så kan jeg ligeså godt vente til næste år.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mc køre kort, regler som 23 årig?
  • Niclas B
    Niclas B Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10
    #2   31. aug 2013 Du skal til ny praktisk køreprøve når du skal "opgraderes".
    SV650, kan drosles så du må køre på den med mellem kort. Og så kan du fjerne det når du må køre på de store.

• #3   31. aug 2013 Kan ligeså godt vente til jeg bliver 24 så smiley så kan jeg vel tage det store med det samme?

• Niclas B
    Niclas B Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 10
    #4   31. aug 2013 Ja nemlig.

• #6   1. sep 2013 jonas, Ja hvis han har haft kortet i 2 år... dvs hvis han tager det nu og han vil opgrader som 24 årig skal han tage hele molevitten om igen, og ellers skal han vente til han er 25...

Vent med at tage kortet til du er 24.

• #7   1. sep 2013 Nej Elias.

Den dag du bliver 24, kan du gå op til en ny prøve.

Der er da ingen mening i at straffe ham yderligere 1 år, fordi han tog det tidligt.

• #8   1. sep 2013 Men hvorfor ikke bare drosle den ?

• #9   1. sep 2013 Emil:

Du er galt på den.

Det med at man kan nøjes med en praktisk prøve kræver at kortet er 2 år gammelt.

• #10   1. sep 2013 øøøhhh praktisk prøve i min optik er indforstået med køreprøve...

Der teoritiske og så der praktiske prøver, eller er i ueninge i det smiley

• #12   1. sep 2013 emil, man skal have 2 års erfaring med kørekortet under det næste i rækken, for at må slippe med bare en køreprøve fremfor hele pakken.

• #14   1. sep 2013 Emil:
    Bare fordi der ingen mening er i det, så er reglerne nu engang sådan.. Det overrasker vel ikke nogen at reglerne er latterlige.. Jeg ville vente med at starte til et par måneder før du blir 24, så du får det på din 24års fødselsdag..

• #15   1. sep 2013 Søren, vil du ikke lige finde dokumentation for det der ? For det har jeg aldrig set eller hørt.

• #16   1. sep 2013 Så fuskes der da åbenlyst.

2 jeg har taget kortet sammen med i foråret, har begge aflagt deres 'store' prøve, da de blev 24 her i sommers.

• #17   1. sep 2013 Emil: Her er loven
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145040
    Læs paragraf 23

• #18   1. sep 2013 Tak, jeg kan dog stadig ikke læse mig frem til, at man ikke kan få ny prøve den dag man bliver 24 ?

• #19   1. sep 2013 Emil: Så er det dine læseevner der fejler. Står i paragraf 23

• #20   2. sep 2013 Copy paste tak

• #21   2. sep 2013 § 23. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-4, og
    1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller
    2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
    Stk. 2. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 22 år, hvis den pågældende har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

Altså. Kørekort A kan udstedes til en der er fyldt 24 år, og har gennemført køreundervisning og prøver, eller til en der har 2 års erfaring med mellemkort og derefter har taget en praktisk prøve (altså ikke en hel køreundervisning)

• #22   2. sep 2013 Altså, står der ikke noget om at du skal have 2 års erfaring, hvis du tager det som 23,5 årig..

Den dag du bliver 24, kan du tage den store prøve, kun prøven, og så få kategori A.

• #23   2. sep 2013 .

• #24   2. sep 2013 Mark - ring til en kørelærer og få det bekræftet.

Jeg har lige talt med min kørelærer igen, og han bekræfter det igen.

Ring evt til DriveTeam, hvis du skal tage det i Århus.

Mvh

• #25   2. sep 2013 Emil: Godt så, så fik vi etableret at det er læseevnerne der er fejlen.
    Som der står i loven, så kan kørekort i kategori A kun udstedes hvis EN (læs 1) af følgende 2 betingelser er opfyldt:
    1) Være fyldt 24 år, og have gennemgået fuld køreundervisnig.
    2) Hvis man som indehaver af A2 kortet (mellem-kategori) har aflagt praktisk prøve på stor MC.
    Nede i lovteksten §23 stk 2, står så betingelserne der gælder for punktet 2), at man kan få det store kort, såfremt man er fyldt 22 år, og har 2 års erfaring med A2 kortet, og derefter består den praktiske prøve.

Så er man 23,5 når man vil have kortet, så kan man kun tage mellemkortet, og når man så vil opgradere til stort, er det enten forfra med undervisningen, for at opfylde kriterie 1) når man bliver 24, eller vente 2 år fra man har fået sit A2 kort og dermed gå til den praktiske prøve og opfylde kravene til at erhverve kortet efter punkt 2).

At din kørerlærer så bekræfter din teori, skyldes en af to ting:
    1) Din kørelærer kender ikke loven (Ikke utænkeligt, er set før).
    2) Dine evner til at spørge din kørelærer korrekt, er på samme niveau som dine evner til at læse lovteksten.

• #26   2. sep 2013 kørelærer ved intet om det bare fordi de har taget en lille ekstra tjans som kørelærer for at få deres bil ned i afgift/moms. Ja sorry men sådan var min lærer i hvert fald. Husker tydeligt lige ved mc kørekort reglerne hvordan alle reklammerede med at man skulle skynde sig inden de nye regler for så kunne 18 årige stadig få stor mc som 20 årig... yea right.

• #27   3. sep 2013 Elias, så har du nok valgt de forkerte.
    Der er forøvrigt fuld afgift og moms på køreskolebiler og -mc'er!
    En tandlæge ved forhåbentlig også mere om tænder end jeg ved. Han er uddannet i .
    stoffet, på samme måde som en kørelærer er uddannet i undervising og trafik.

Men jo, der er dårlige håndværkere inden for alle fag.

Bortset fra det, har Jesper P anskueliggjort de faktiske forhold med al tydelighed.

• #28   3. sep 2013 tja, min kørelærer vidste intet! Han er også med i politijagt hvor han kører i sin bmw køreskolebil og bliver stoppet af politiet, der kom det frem at han havde en betinget frakendelse af kørekortet inden han blev stoppet, årsagen til han blev stoppet var, at han kørte over for rødt lys (ikke sådan lige efter gult, men faktisk rent rødt)... Men han sagde nu man fik noget rabat på en køreskolebil, dunno why.

• #30   4. sep 2013 Jesper, du fortolker det jo selv, til noget der ikke står der.

Når han bliver 24, kan han tage den store prøve, færdig.

Hvis han er 24. Skal han tage hele kortet, som normalt.

Der står intet om, at han skal starte forfra, eller at han ikke bare kan opgradere, hvis han starter som 23,5 årig.

Men igen, Mark, ring til din kørelærer, han vil bekræfte det.

• #31   4. sep 2013 Emil: Jeg læser hvad det står. Og der står man kan få det store kort, hvis en af følgende 2 betingelser er opfyldt:
    1: Være fyldt 24 og har gennemført komplet uddannelse
    2: Være fyldt 22, har haft mellemkortet i mindst 2 år, og har aflagt praktisk prøve.

Er man 23,5 når man tager kortet, så opfylder man ikke betingelse nr2 når man fyldet de 24, men faktisk først når man fyldet 25,5, og derfor skal man starte forfra for at opfylde betingelse nr 1.

Så jo, der står noget om det at tage kortet som 24,5 årigt og derefter opgradere.

• #32   4. sep 2013 Det er fordi der er bestemte krav til hvilke kategori mc man skál modtage undervisning på når man tager A2 og A førerret.

Man tager forhåbentlig både fejl hvis man tror man skal til lektion 1 igen når man bliver 24, og hvis man tror man kan gå direkte til køreprøve når man bliver 24.

Det kan da ikke være sådan at man er tvangsindlagt i en eller anden kaffeklub til 45 minutters undervisning i grøn pil og hvidt på på blå firkant til jeg ved ikke hvor mange hundrede kroner.

Eller jo, kan det vel godt.

Er det?

Jeg mener.... Der MÅ skuda være tænkt over det.
    Har de sunket SÅ lavt?

• #34   4. sep 2013 MC A: Har man ikke 2 års erfaring med A2 kortet når man fylder 24 år, så hedder det forfra med nyt kørekort, eller vente til de 2 år er gået.
    Dog kan det godt tænkes at teroriprøven stadig er gældende. Men det har jeg ikke helt styr på.

• #35   4. sep 2013 som de fleste beslutninger inden på borgen tænkes der ikke over noget.. bare de på papiret ser godt ud så har politikerne der aldrig har haft et rigtig job og lært at tænke i praksis ingen ide om deres planer i den virkelige verden.

• #36   4. sep 2013 Ja smiley

Ikke alle lektionerne er forskellige fordi det er en mindre/større mc kategori man er ved at få førerret til.

Men så vidt jeg husker er det sådan at alle praktiske lektioner skal foregå på en mc på minimum 500cc (eller 200 kg egenvægt eller noget i den dur) inden man kan gå til A prøve.
    -eller man skal have 2 år med A2 på bagen...

Jeg mener bare der MÅ være en ordning i stil med den hvor man får billigere mckørekort hvis man har taget b førret inden for de seneste 2 år.

• #37   4. sep 2013 Hvis de der nu er så sikre i deres sag, gad ringe til en kørelærer, så ville det her være overstået for længst smiley

jeg blev selv i tvivl, og ringede til min kørelærer for at få det bekræftet.

• #39   4. sep 2013 kørelærer er ikke loven, det er politiet!

• Tommy K
    Tommy K Tilmeldt:
    jul 2013

Følger: 1 Svar: 2
    #40   5. sep 2013 Det var da en lang diskussion i har haft om det.
    Reglen er at teoriprøven stadig er gældende. Dvs. ingen ny teoriprøve.

- Ang. det praktiske skal du igennem noget der svare til cirka 5 kører lektioner, inden du kan få lov at gå op. Så en "opgradering" vil nok koste cirka 1.500 - 2.000.

// T.K

• #41   5. sep 2013 Tommy K: nu gik en del af diskussionen også på, om det at man bliver 24 år, er nok til man bare kan opgradere sit kort med en praktisk prøve. Og det er det ikke. KUN såfremt man har haft A2 kortet kan man opgradere til A med en praktisk prøve alene.
    I dette tilfælde vi har diskuteret hvor man er 23,5 når man tager A2 kortet, så ja, der gælder teoriprøven stadig. Men er man 22,5 når man tager A2 kortet, så er teoriprøven ikke længere gyldig den dag man fylder 24år, da den så vidt jeg kan finde ud af, kun er gyldig i et år.
    Så i det tilfælde skal man forfra med at tage kørekort, såfremt man vil have det den dag man fylder 24 år. Eller vente 1/2 år og nøjes med den praktiske prøve.

Kommentér på:
Mc køre kort, regler som 23 årig?

Annonce