{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.451 visninger | Oprettet:

Kold motorcykel på motorvej {{forumTopicSubject}}

Hej Motorcykelgalleri, jeg har et spørgsmål som lyder sådan her:
sker der noget med Mcen hvis den bliver fyret af kold.

jeg arbejder 100m fra motorvejen og jeg køre direkte på der hver morgen, sker der noget ved at den får noget gas når den er kold

på forhånd tak,

Mvh Martin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kold motorcykel på motorvej
  • #1   26. aug 2013 Ja jeg tror at du skal vente med at accelererer hårdt eller kører med høje omdrejninger til at starte med, før den når drifttemperatur.

    Jeg tror ikke at det er noget problem at køre 110 med den smiley


  • #2   26. aug 2013 du behøver jo ikke fyre din mc af for og opnår 110 kmt ? faktis skal du jo kun op på 80 for det lovligt og være på motorvejen

  • #3   26. aug 2013 Ville altid lade den blive varm inden den får smæk. Men lav da nogle tidlige gearskift indtil den bliver varm.

    Dog har min Morfar altid sagt at det bare skal have tæsk fra start af, så det hurtigst muligt kommer til drift temperatur, og han er tidligere maskiningeniør.


  • #4   26. aug 2013 normalt så er alle motorens tolerancer ikke der hvor de skal være og så kan den formentlig godt bruge en lille smule olie hvis den får fuld smadder inden den er varm

    og den smører heller ikke motoren ordentligt når olie er kold smiley


  • #5   26. aug 2013 Blot en tanke, men der er vel egentlig også væsentlig forskal på vand temperatur og olietemperatur?

  • #6   26. aug 2013 Hvis du kører behersket op til 110-130 og det ikke ligefrem er en gammel sag på 150 CC, sker der ikke noget ved det, men hvis du prygler den derop, ja så flår du masser af levetid ud af dyret

  • #7   26. aug 2013 Mikkel J

    Med al respekt for din morfar, så ved jeg snart ikke hvor mange firmabiler med mislyde og nul komprefis, jeg har set, fordi folk partout skal baldre til dem, inden de er driftsvarme.

    Harritz:

    Du har helt ret. Olietemperaturen er langt vigtigere, og de følges aldrig ad. Derfor, det vigtigste stykke ekstra udstyr I kan købe er et olietermometer. Olien ske være mellem 60 og 80 grader inden i giver motoren noget havre - det tager overraskende lang tid, oftest 10-20 km!



  • #8   26. aug 2013 Knud, har heller aldrig købt den påstand fra ham. Han gjorde det mest i skibsmotore, om der er forskel der, skal jeg ikke gøre mig klog på. De kører jo trodsalt i nogle lidt andre omdrejninger.

  • #9   26. aug 2013 mange tak for svarene, nu er jeg sikker smiley

  • #10   26. aug 2013 Svaret er slet ikke entydigt,

    Og jo flere svar du får, jo mere forvirret kan man blive

    Olien har større bæreevne/tykker og kolder der er, og bliver ikke så nemt presset ud af feks pandelejer, det er sådan set fint nok, men den kan så blive for varm ved for hårdt pres, hvis olien bliver for varm så er bæreevnen mindre og bliver nemt presset ud, men det tykker kan måske ikke nå at rende ind og køle lejet ned
    Og olien er netop med til at fordele varmen rundt i motoren sammen med vandet, men flere mcer er jo kun Oliekølet
    Det der er vigtigt er at motoren har samme temp alle steder fra top til bund , for at det arbejder rigtigt sammen
    Og hvad de færeste ved er at der i CDien er indbygget en lille funtion der gør at cyl 1 og 4 kører med forskudt tændning i opvarnings tiden, netop for at komme ud af opvarnings programmet så hurtigt som muligt

    Giver det mening, Næææææ men det var bare endnu et svar smiley


  • #11   26. aug 2013 Ja.......!
    En utæt toppakning og skævt topstykke, er heller ikke at foragte, når pengepungen skal åbnes. Men kør den bare moderat op i varme, så skal det nok gå :0)


  • #12   26. aug 2013 nu ved jeg jo ikke med din men mener at min egen køre 4000 om/min ved +110
    så mener ikke det kan ødelægge noget at du tager motorvejen med det samme,
    dog bør du undgå de voldsomme omd/min i acclationen.


  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 116
    #13   26. aug 2013 Jeg har monteret en temp måler til oliepind..hvad med max omdr ved ca 45 grader? Er det omkring de 7-8000omdr?

  • #14   26. aug 2013 så lavt som muligt

  • #15   26. aug 2013 Hvis man køre på ordentlig olie, så er det motorens tolelerancer der er problemet, og ved en vandtemp på 70g er disse klar til hårdt brug, olien har rigelig smører evne ved den temperatur den her har opnået....
    Hvis man selv får det bedre af hysteri så kør endelig 40 km før den får lidt rpm, men motoren er ligeglad smiley


  • #16   26. aug 2013 Jeg ville bare køre! Hvis du har en ordentlig olie, som ikke er for tyktflydende når den er kold (der er meget stor forskel på olier), så smører den skam ok.

    Mon du i øvrigt ejer motorcyklen så længe at du kommer til at mærke det ekstra slid? Næppe.

    Motoren er jo beregnet til at køre, og er der olietryk, så er der olie.
    Pudser du også bestikket inden du bruger det? Jeg gider ikke ulejlige mig.


  • #18   27. aug 2013 hehe gode og sjove svar, så må den bare køre stille og roligt de første km.
    tak for hjælpen smiley


  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #19   27. aug 2013 Prøv og spørg en indsatsleder hvor mange km motorene holder i hans udrykningsbiler. Selvom de kører i fine Audi'er med overdimensioneret motor, så er de smadret inden 50000km.

  • #20   27. aug 2013 Interessant, det bekræfter jo at man skal køre tingene ret varme. Det er forresten helt i overensstemmelse med mine tidligere nævnte erfaringer med de firmabiler, der også kører dobbelt så stærkt i bakgear som alle andre!

  • #21   27. aug 2013 50k i en Audi.. det må jo være over standarden smiley

    Men nu er der forskel på når folk "fyrer" deres MC af.. nogle fyrer den af og skifter gear ved 6000 omdrejninger og opnår en fart på 150km/t i 6 gear på deres højgearede MC og tror de har fyret den af, det må ikke forveksles med at ramme begrænseren, det har den absolut ikke godt af inden olien er driftsvarm..


  • #22   27. aug 2013 Men prøv lige at svare på dette spørgsmål uden at Google det

    Hvorfor skal en benzin motor have choker ved koldstart

    Det er ikke funtionen jeg spørger til, men hvorfor


  • #23   27. aug 2013 Simpelthen fordi den kolde cylindervæg kondensere gasblandingen. For at få mere af denne, gør man blandingen federe - uden google!

  • #24   27. aug 2013 og det betyder, at så snart cylindervæggen ikke længere er kold (efter to-tre forbrændinger), kan man faktisk begynde at reducere på chokeren - hvis den overhovedet er nødvendig

  • #25   27. aug 2013 Ahhhh så bliver jeg nødt til at lave et tillægsspørgsmål , som også giver 0 poing ved rigtig svar

    jamen gælder den lov ikke ved diesel , og nu ved du sikkert hvad du glemte at skrive

    du er dælme dulme en teoretiker og jeg skulle sikkert have skrevet , Knud deltager ikke i dette spørgsmål smiley


  • #26   27. aug 2013 OK, her er lidt andre spilleregler ved diesel, så jeg svarer ikke.:-)

  • #27   27. aug 2013 Som udgangs punkt har jeg altid kun brugt op til ca 2/3 af omdrejnings og gasregistret når mine cykler er kolde...... det har fungeret fint på ca 15 cykler og 250.000 km uden en eneste død eller sønderslidt motor til følge.

  • #28   27. aug 2013 det er sgu heller ingen skidt løsning. Varierende omdrejninger og nul max--gas inden dyret er varmt

Kommentér på:
Kold motorcykel på motorvej

Annonce