Vask af læderdragt Vask af læderdragt
Hej
Min læder dragt, der er sort hvid grå, trængte til en seriøs rens den lugtede fugtigt, og af gammel ged... derfor besluttede jeg at lave et lille DIY projekt.
Tænkte tilbage på dengang jeg kun havde en hestekraft til 750 kg, og besluttede at læder er læder og et seletøj/saddel og en dragt måtte kunne stå for det samme.
Dragten har derfor lige ligget 2 timer i blød i en blanding af 50 lier vand, 1 liter sprit, 2 flasker af de store atamon og ½ pose sæbespåner, ind imellem rørt rundt og trampet lidt på.
Herefter blev den skyllet grundig, med en ½ flake atamon i sidste skylle vand (30 liter) og hænger nu til tørre et godt ventileret tørt sted
CE protection kom i same balje og har efterfølgende fået en tur i vaske maskinen
Efterfølgende er der indkøbt læderfedt fra Horze, til at sikre at læderet ikke udtører.
Operationen har samlet taget ca 1 time med skylning mm og lidt ventetid med en dejlig kølig øl i solen. og kostet ca 130.- i atamon, sæbespåner, sprit og læderfedt
Umiddelbart har dragten ikke taget skade, farver er ikke løbet ud og den ser ikke deformeret ud.
Vil om et par dage når den er tørret komme med den videre historie og berette om tricket kan bruges.
Tænkte det var mere skånsomt og billigere end kemisk rens, men det vil vise sig.....
Mine hænder trænger til creme, dragten er ren, vandet var gråt...
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 11 Svar: 184
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
Læderfedt trænger kun meget svært ind i imprægneret læder, hvorimod lædercreme er beregnet til det.
Men ellers lyder det godt. Du kan nok med fordel tage den halvfugtige dragt på og køre en tur med den så den tørrer mens du har den på - så forbedrer det pasformen og sikrer at den ikke bliver sur.
jul 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Dragten er ved at tørre, hængt ude, om dagen og inde i tørt ventileret skur om aftenen - kan godt mærke at læderet er blevet lidt stivere, men det er ikke helt udtørret. Der er kommet lidt matte steder på de sorte dele af dragten, men grå og hvide er blevet pæne og rene ikke mindst.... Det bedste er at lugten er forsvundet.
Har et enkelt sted givet læderfedt, der hvor flappen bag lynlås sidder - og vupti det sorte blev flot igen. Et enkelt sted der er gråt/sølv også forsøgte jeg også og klart der skal købes læder creme - har i nogle anbefalinger til mærke og hvor det købes?
Lægger billede op når jobbet er færdigt.
Ulf
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
maj 2006
Følger: 28 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 12
Vask af læderdragt