{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
948 visninger | Oprettet:

Kørekort i Aalborg {{forumTopicSubject}}

Godaften

Det er først til næste forår at det bliver aktuelt, men sider alligevel for sjovs skyld og kigger lidt på hvor jeg mon kan tage et par timer og prøven til A2 i Aalborg.

Der er selvfølgelig mange fine valg blandt køreskolerne, men eftersom at jeg kører hver eneste dag(også om vinteren med 2cm is og 20cm sne), så er kvaliteten af skolen ikke så vigtigt, da jeg har erfaringen.

Så det eneste vigtige kriterie er hvilken A2 motorcykel de tilbyder. Da jeg er mere til ældre maskiner(Er fx ved at bygge en 66' BSA op), så leder jeg selvfølgelig efter noget spændene i den kategori, men syntes ikke jeg finder noget.

Nogen der kender en køreskole der tilbyder det? Gerne noget fra 50, 60 eller 70'erne smiley ABS er mig ligegyldigt. Det er hk også smiley

/Mürer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort i Aalborg
  • #1   6. aug 2013 Hvad er A2? smiley

    Hehe..


  • #2   6. aug 2013 Fordi jeg kan gi´ mit plankeværk Gori, gi´r mig automatisk ikke svendebrev som maler.
    Så fordi du tumler rundt på ulovlig vis på din 250´er, gør dig ikke til verdensmester og selvskrevet med to timers undervisning. Der er mig bekendt et minimumskrav til køretimer, som du ikke kommer uden om, uanset hvor skrap du selv mener du er. Hvad med teorien ???

    Den eneste køreskole, jeg er bekendt med, der har lidt "oldschool-agtige" motorcykler er MC Køreskolen i Nørre Sundby. Men om de lever op til de nye krav tvivler jeg på.

    Pøj pøj.....


  • #4   6. aug 2013 Jeg har allerede det gamle lille kort, så egentlig er det eneste jeg skal bruge bare at aflægge en praktisk prøve på en A2 maskine. Jeg skal ikke til en teoretisk prøve og der er mig bekendt ikke nogen krav om at jeg skal have nogen praktiske køretimer.
    Men jeg er jo ikke dummere end at jeg ved at jeg ikke kan huske alle de finurligheder der er nødvendige for at bestå, så derfor regner jeg med at 2-4 køretimer er på sin plads.

    James B: Nu alt det her igen? Køl dog ned smiley Som skrevet tidligere oppe, så har jeg allerede lille mc kort(det gamle). Hvad får dig til at tro at jeg kører rundt på min XT250'er uden kørekort?
    ABS er ikke lovkrav og det er ikke et spørgsmål om at jeg tror at jeg er verdensmester til at køre. Det er jeg sikkert ikke. Ikke destomindre så bestod jeg mit lille kørekort på en mc uden ABS. De praktiske øvelser kunne jeg også bestå på forsvarets gamle BMW R65GS maskiner, som er endnu tungere og også uden ABS - Gjorde det endda i vådt vejr.

    Og til dagligt ja, der kører jeg rundt på en lovlig(bortset fra at hornet er gået - skal jeg have fikset når jeg kommer hjem fra ferie) XT250'er uden ABS, som jeg kan køre på ethvert underlag(også sne/is) - aldrig væltet.

    Så når jeg siger at jeg ikke har brug for ABS, så er det fordi at jeg IKKE har brug for ABS. Jeg kan gennemføre øvelserne og selve kørslen uden ABS. Det gør mig ikke til verdensmester, men betyder bare at jeg højst sandsynligt har mere kontrol over mine bremser end dem som aldrig kører andet end maskiner med ABS og altid bare hamrer bremserne fuldt i.
    Burde være et lovkrav at prøven gennemføres uden ABS. Folk der består på en maskine med ABS kan resikkere at slå sig selv ihjel, når de kommer op på en maskine uden ABS. Åndsvagt.

    Men tak for tippet om Nørresundby. Dem vil jeg kigge på smiley


  • #5   6. aug 2013 Kjeld: Igen så mener jeg ikke at der er nogen krav om at man skal have nogen som helst timer når man skal opgradere til A2. Men at tage nogle timer er nok smartest, da de færreste kan huske alle finurlighederne, som man skal gøre under prøven. Jeg kan i hvert fald ikke smiley

  • #6   7. aug 2013 Undskyld Emil......nu jeg har taget mine hjertepiller. ;O)
    Thi jeg var ikke klogere....jeg var ikke klar over, at der var noget, der hedder "efteruddannelse" med hensyn til kørekort. Så i min enfoldige verden troede jeg ikke, du var i besidelse af et kørekort - undskyld.
    Om et par år, bliver det et lovkrav om ABS på alle nyindregistrerede motorcykler, derfor er det et must, at nye chauffører undervises på cykler med ABS - går jeg ud fra. Der er personer, der bliver noget forskrækket første gang, at de oplever en ABS i funktion + man lærer at manurere med ABS under bremsning.
    Du skal vel ikke køre rundt på din XT-250´er resten af dit liv ??

    ;O)


  • #7   7. aug 2013 Det er helt i orden James. Jeg blev måske også en smule fjendtlig da jeg tidligere er har været i nogle kedelige diskutioner herinde, fordi min tromlebremser på XT'eren bare ikke ret gode fra fabrikken af - Så jeg troede lige at jeg skulle ind i sådan en igen. Heldigvis bare en misforståelse smiley

    Nej jeg skal ikke køre XT'eren resten af livet, men jeg skal heller ikke have noget med ABS lige foreløbig, for jeg er ved at bygge en BSA A65 Lightning fra 66' op fra skramme og det bliver min primære motorcykel de næste 5 år(starter på uni om 3 uger).
    Om vinteren kommer jeg til at køre på min XT'er, men selvom det kan lade sig gøre(modsat hvad alle folk tror), så er det ikke det bedste transportmiddel når det er glat(max 20-30km/t), så planen er at spare sammen til en gammel Dnepr eller evt en Ural med sidevogn og 2WD, men det bliver nok først til næste år.

    Så ingen ABS på de næste par mc'er smiley


  • #8   7. aug 2013 Og ja det kan være lidt skræmmende at bremse med ABS de første gange, men det er intet i forhold til at blokere baghjulet på en maskine uden ABS.

    Da jeg tog kørekort kørte jeg ofte på de større CBF500 med ABS, men jeg tog prøven på en Suzuki GN250. Det mest åndsvage er at bremseprøven var LANGT, LANGT nemmere på CBF'en. Man kommer nemt op i fart og bremser nemt ned. Meget nemt.
    På GN250'eren derimod kunne man kun lige akkurat nå at komme op på de 60km/t og kun lige nå at bremse ned. Det var næsten umuligt og man kom rigtig ofte til at blokere baghjulet.

    Dvs at både øvelser og selve kørslen var MEGET nemmere at bestå på de store maskiner, mens det var sværere på de små. Hvor er logikken i det? Det er selvfølgelig kørelærens skyld at hun kun havde små maskiner uden ABS, men alligevel.

    Jeg mener at alle skal bestå prøven uden ABS. Det kan godt være at alle nye maskiner snart kommer til at være med ABS, men der er stadig tusinder og atter tusinder at motorcykler i Danmark som ikke har ABS.

    Det svarer til at tage bilkørekortet i en bil med automatgear. Når man så får egen bil med manuel gear, så kokser man rundt i det, mister overblikket og kan være til fare for andre. Heldigvis er det lovpligtigt at tage kørekort med manuel gear, men det samme burde være gældene med ABS på motorcykler(ikke helt så relevant i biler). Man bør tage kortet under værst tænkelige omstændigheder - ikke bedst tænkelige smiley


  • #10   7. aug 2013 Det er jo hele EU der fik nye regler. Mig bekendt er Danmark og Holland de eneste der skærpede reglerne yderligere. Men ja det er absolut tåbeligt.
    Nu kører jeg selv på en 250'er(har det gamle lille kort), men den havde også kun 17hk fra fabrikken for over 20 år siden. I dag har den nok nærmere 12-13 stykker.

    Så jeg kan med rimelig erfaring sige at 15hk bestemt ikke er ret meget. Det er stadig rigeligt til bytransport og man kan godt have det sjovt med 15hk, men man mangler ofte lidt ekstra kræfter. I modvind og op af pakke så kan jeg næsten ikke engang holde min XT'er på 80km/t og selv under gode forhold, så er overhalinger på landevejen(hvis nogen fx kører 60km/t) vanskelig og tåbelig langsom.

    Nej de gamle regler med 34hk var fornuftige syntes jeg. En af mine kammerater har en ældre Kawasaki Z400 med 34hk og den er både sjov at køre på, men også nem at kontrollere og man mangler ikke power på hverken landevej eller motorvej.

    Så jeg stemmer klart for de gamle regler! smiley


Kommentér på:
Kørekort i Aalborg

Annonce