{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.567 visninger | Oprettet:

jawa 350 problemer {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har lige købt en Jawa 350 og har lidt problemer med den.

1. den hakker når jeg kører, hvilket den først gjorde efter jeg har kørt over 100 km.. det som om den ikke rigtig vil trække og så prutter den skiftevis ud af de to udstødninger.

2. Når jeg skifter den ned i 1. gear, imens jeg ikke holder helt stille rasler gearene. som om tandhjulet kører rundt uden at få fat? men har ladet mig fortælle at det er "normalt" på ældre mc'er.

3. føler styrret er lidt ujævn når man kører i lavere hastighed, altså som om den zigzagger meget lidt, men nok til man lægger mærke til det.

hvis der er nogen der ved hvad det kunne være eller hvordan man evt kunne fikse de problemer må i meget gerne skrive.

og hvis nogen ved hvor meget 2 takts olie der skal blandes i benzinen?

håber der nogen der kan hjælpe, og at der ikke kommer nogle dumme kommentar smiley

mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  jawa 350 problemer
  • #1   9. jun 2013 Hej Omar,

    "Jawa 350" er ikke meget beskrivende da alle Jawa's 350cc maskiner hedder Jawa 350 / "modelnummer" (f.eks, 640 for "Style" modellerne)...
    Så jeg ved ikke helt hvilken 350-model du har...

    Jeg tager derfor udgangspunkt i den model jeg kender mest til, nemlig Jawa 350 / 640.

    Først ang. olien: den skal bruge en overraskende lille mængde (når man tænker på at en knallert skal blandes 2-4%): Jawa 350 / 640's blandingsforhold er 1:60 - altså under 2% (2% = 1:50 - 4% = 1:25). Dette tal har jeg fra instruktionsbogen.
    Hvis din er en ældre model kan det være anderledes - men kan også være den samme. Med en 2% blanding burde du ikke sidde fast uanset hvad, da olien er blevet bedre med årene (mange af de gamle 4%s knallerter bruger i dag 2% uden problemer på grund af de nye oliers højere kvalitet).

    Ang. dine øvrige spørgsmål har jeg umiddelbart ikke noget svar, men til spørgsmål 3; er du sikker på at der ikke er noget der er skævt? Enten stel eller styr? Kunne være en grund, hvis styret er blevet slået ved styrt eller lignende.

    Ang. spørgsmål 1 er jeg lige nød til at høre det - og i alt fald høre mine egen (jeg kører ikke meget på min Jawa for tiden må jeg desværre indrømme) for at se om den gør det: Min har tendens til at lave backfire (og derved "prutte" lidt), men jeg antar det som normalt, da den ofte gør det når jeg har givet noget gas.

    Jeg håber i alt fald at det med olien har givet dig et svar du kan bruge.


  • #2   9. jun 2013 hej. tak for svar
    det er en jawa 350/640 silver style. fra 1994

    og jeg håber sku ikke den er skæv, da jeg skal tage den til syn snart :s
    men det med at den prutter lidt er ikke det store problem, det er mere at den hakker og om den ikke tager ordentlig benzin, så den trækker i hak, og kører ikk så stærkt.

    mht. olien fik jeg nemlig afvide at man skal blande ca. 3% dvs 300ml til 10l benz.
    olie tanken er taget fra og der er kommet en skrue i slangen, fordi den efter sigende blander for lidt, og den anden måde skulle være bedre ?


  • #3   9. jun 2013 Det burde være muligt at indstille oliepumpen (det kan man i alt fald på Yamaha), min Jawa 640 er født unden oliepumpe, så jeg har kun den mulighed at blande olie selv, men for meget olie kan også give for "tung" en benzin som derved kan give dårligere performance.
    Prøv at give den en mindre blanding - 2% eventuelt (altås 1:50) det er lidt over standarden (i følge instruktionsbogen), men jeg tror at det vil hjælpe på dit optræk.

    En anden ting: hvis du har adgang til trykluft så giv din benzinhane et "pust"; det gjorde jeg med min fordi min reservehane ikke fødte - og det hjalp gevaldigt!
    Jikov benzinhanen og karburatoren arbejder med et vacuum, så jeg troede først at min benzinhane slet ikke fødte fordi uden slange på kom der kun nogle få dryp - som slet ikke syntes at være nok til at give den noget benzin, men når jeg sparker den igang kører den fint, så den må åbenart køre med vacuum: Så hvis du syntes at den drypper lidt selvom du har hanen åben, så er det åbenart meget normalt.


  • #5   9. jun 2013 mit primær problem lige nu er at den kun vil køre ordenligt på den ene cylinder. altså den vil ikk op i særlig høje omdrejninger og den trækker ikk ordenligt

  • #6   9. jun 2013 Efter som at du siger den ikke gniser (i din anden tråd) så tror jeg din VAPE tændspole er gået.

    ... de er desværre ikke billige!


Kommentér på:
jawa 350 problemer

Annonce