Tilbage på vejen men på hvilken maskine? Tilbage på vejen men på hvilken maskine?
Grundet familieforøgelse har jeg desværre ikke haft hverken tid eller mulighed for at eje en mc de seneste år. Nu er pigerne blevet det større og jeg har derfor set smuthullet for at komme ud at rulle igen.
Det jeg primært har kigget på er en VFR750. Den har ry for at være yderst stabil (hvis man ser bort fra ensretteren) og der skulle være potentiale til både hyggekørsel og en lille smule ræs. Lyden skal jeg stadigvæk vænne mig til.
Men... ZX7R spøger også i baghovedet. Siden den udkom i 90'erne har jeg været meget optaget af denne model. Ved ikke præcist hvorfor, men jeg synes den er ret så sprød. Både lyd og udseende er helt i top IMO. Eneste anke jeg her kan få øje på, er måske den agressive kørestilling. Det er no-go hvis hovedet skal være i samme højde som bagdelen. Det bliver simpelthen for belastende i længden, vil jeg tro.
Hvad er jeres mening om de to maskiner og råd til dette luksusproblem?
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.089
maj 2010
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 42 Svar: 341
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Fireblade og ZX9R har jeg også strejfet kort, men de bliver for dyre hvis man skal finde et nogenlunde fint eksemplar. Prisen bør max være 40k.
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
prøv sådan en og du er solgt
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 17 Svar: 411
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 89 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
Til hyggekørsel er en VFR750 eller ZX7r ikke voldsomt underholdende, de skal køres til på landevejen, før de giver noget funfactor.
Jeg ville vælge noget med mere karakter, som kan bruges til banedage, hurtige små landeveje og hverdagskørsel. En Yamaha TDM850 ville være mit bud på en mc til det behov du beskriver. Denne kunne være et godt bud:
http://www.123mc.dk/yamaha-tdm-850/mcid-68589
Inden du afskriver den helt fordi den er en "forkert" type, så prøv den. Du vil blive meget overrasket over dens potentiale.
Og uden at kende alderen på dine børn, så har den også potentiale til du kan have en af dem bagpå til nogle fælles oplevelser.
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 41 MC-er: 4 Annoncer: 2 Emner: 400 Svar: 2.372
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.575
http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/12268-kawasaki_zx_7r_ninja
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
VFR er jo et godt afprøvet produkt, men personligt synes jeg Honda og dermed også VFR´en er for dyre i forhold til hvad du kan få af andre mc´ere, men det kan sikkert diskuteres i en uendelighed
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.032
Det lægger sku op til lige pludselig at være gået i gang med en større omlægning af haven og tilstøden naboers, uden det var planen til at starte med
VFR'en er sikkert fin hvis du kan finde en til en go pris.
Men der er ikke meget brøleabe over den, den er ikke så letkørt at man ligger og tosser rundt mellem to rundkørsler flere timer og den er først rigtig belønnende at køre på når man bryder fartgrænserne.
Den kan godt ligge og tulle af sted, uden at give rygproblemer, med en bagpå, også selvom man har lange lårben, og rigtig rigtig langt uden at man skal holde vedlige.
Hvis det mest er til hyggeture og ræs, så ville jeg klart anbefale dig en cbr600 f3 som alternativ til VFR'en.
-uden at jeg har prøvet cbr'en.
Men jeg har planer om at skifte ud til en CBR600f når jeg engang er færdig med min nyligt indkøbte VFR
Jeg bruger den (snart) som primær transport, og altså ikke så meget til hygge og ræs... Selvom min daglige kørsel ikke foregår så tøffeagtigt må man sige.
At japansk politi kørte RC36 1990'erne ud, siger lidt om hvad VFR'en er beregnet til.
Mvh
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 17 Svar: 411
Vfr er kendt som en af de bedste cykler til alle typer kørsel.
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Lige som med alle andre brugte mc´ere er det selvfølgelig en god idé at købe en mc som er vedligeholdt ordentligt. Er de det kører de normalt ganske mange km uden problemer. Det samme gælder selvf. også GPX´en. Der kører dog ikke så mange GPX750R´ere i DK, men ganske mange i Tyskland.
Jeg har kørt GPX i 5 år nu og er endnu ikke stødt ind i problemer rent teknisk som ikke ville komme ved enhver anden mc. Du skal være opmærksom på at der på visse fora bliver fortalt hvad jeg indtil videre vil kalde en blanding af ammestuehistorier og dårlige hjemmemekanikeres erfaringer. Der er to ting der nævnes nemlig at de skulle æde knasterne. HVIS det er tilfældet har jeg det stadig tilgode. Den ene af mine har gået 68k og den anden 57k. Den anden ting er remmen til generatoren som folk brokker sig over ikke holder. Dette vil jeg med ret stor sikkerhed kalde enten vrøvl eller følge af dårligt håndværk. Udskiftes de eksakt som beskrevet i reparationshåndbøgerne og tilspændes med det rigtige værktøj som beskrevet holder de langt ud over hvad der er angivet. I øvrigt kører flere Triumph-modeller med en del komponenter fra GPX´en.
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 17 Svar: 411
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 89 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 17 Svar: 411
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Jeg har ikke noget specielt for at forherlige fx GPX frem for andre, men man kan jo også argumentere FOR fx det mindre forhjul - fx vedr. styrevillighed.
Men ofte afhænger et køb jo også af ens budget.
Det er klart, at er budgettet til det og man ikke har nogen særlig præference for ældre cykler, ja så ville jeg nok købe en ny cbr1000F, en BMW RR eller en Z1000SX alt efter hvad man er til. De har garanteret bedre køreegenskaber m.v. end både GPX og VFR
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 17 Svar: 411
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 17 Svar: 411
Tilbage på vejen men på hvilken maskine?