{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.015 visninger | Oprettet:

Dødt batteri efter vinteropbevaringen igen igen ?! {{forumTopicSubject}}

Har en TL1000R er æder et batteri hver eneste vinter, cyklen har stået i stuen og burde ikke bruge strøm, da jeg ikke bruger alarmen af samme grund, har sat opladeren (optimate lll) på batteriet hver 3-4 uge...og alligevel var batteriet dødt da jeg skulle ud på sæsonens første tur igår....fik startet den med en bil og et par kabler

Her til morgen er den fuldstændig død igen....hvorfor dør mine batterier ?!

Må jo ud og købe et nyt batteri imorgen (det er efterhånden er sæsonstarts tradition) men så kommer 1000kr spørgsmål : er der strøm på sådan et batteri (YT 12A-BS) når jeg køber det, eller skal det først lades op, ville jo gerne ud i det gode vejr imorgen eftermiddag og kan min lille lader overhovedet banke liv i et nyt batteri....hvor lang tid tager det ?

Go' sommer....ses derude på de små snoede landeveje - eller ved is husene smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dødt batteri efter vinteropbevaringen igen igen ?!
  • #1   21. apr 2013 hvis du har de problemer, så køb nogle billige model fra fx haral eller biltema.
    og så et nyt hvert år..


    jeg vil tror den model du taler om, at der skal hældes syre på... og så kan du nok starte den op , men så skal der køres en længer tur...
    mvh


  • #2   21. apr 2013 Jeg ville lade det ny batteri inden, men det lyder mærkeligt at det dør hvert år.

  • #3   21. apr 2013 Ja og som Busa skriver, husk at kontrollere om der er syre på.

  • #4   21. apr 2013 Jeg kan anbefale Biltema's gelbatterier, De er billige, og holder strøm mindst ligeså godt som Yuasa syre batterier.
    Syrebatterier, er der en smule strøm på når du hælder syren på, men de har stadig bedst af at blive ladet op i en 4-6 timer inden brug.
    Gelbatterier det samme, dog er 2 timer nok til dem før de er på fuld power.


  • #5   21. apr 2013 Det skulle være et vedligeholdelses frit batteri, så går ikke ud fra jeg skulle fylde syre på ? Har også tænkt mig at købe et billigere et, så længe de ikke holder længere. Har set Thansen har et.. Det er vel lige så godt som et mærke vare et ?

  • #6   21. apr 2013 jeg har købt et batt. fra Thansen de virker fint og der er syre med smiley

  • #7   21. apr 2013 Mit batteri kører på 4 sæson nu, et gel batteri fra biltema, det blev sat i da jeg købte det og har ikke været ude en eneste gang siden, om vintren bliver det vedlige holdt med en ctek lade sat på vedligehold, tror jeg gav ca 500 kr for det, så vil helt klart anbefale sådan et...... du skriver du sætter en lader på hver 3-4 uge, få fat i en lader der kan vedligeholde batteriet, så den sættes på ved vinter stilstand og sidder på hele tiden til foråret, så skulle det være tip top iorden.....

  • #8   21. apr 2013 Batterier dør ('sulfaterer') bl.a. af at stå i længere tid i afladet tilstand. Dvs. i salgs-leddene eller hjemme hos en selv. Check at det er så tæt som muligt på 12,7V (feks. mindst 12,4 V = ca. 70% opladet) når du køber et nyt...
    Opbevar det køligt om vinteren, så selvaflader det langsommere. Tag det enten helt af cyklen eller kablet af den ene pol.
    Eks stod mit no-name i cyklen i uisoleret skur denne vinter 4-5 måneder uden jeg rørte ved det - der var fuld spænding intakt i sidste uge!
    http://batteryuniversity.com/learn/article/lead_based_batteries - flere gode artikler..


  • #9   21. apr 2013 mål afladning der er en forbruger der bruger strøm selv om den er slukket

  • #10   21. apr 2013 Undskyld jeg siger det så direkte, men dit problem er du er en kegle!!!
    En optimate III er vedligeholdesesoplader... Aner du ikke hvad du har købt??

    Meningen er netop at når lader den sidde på (tændt), så sørger den netop for at motionere batteriet så det ikke klapper sammen!

    I øvrigt så kan en optimate III (og IV) netop redde smadrede batterier (regenereringsfunktion), hvor det netop ikke hjælper at køre en lille tur.. Så istedet for at købe et nyt batteri - så pil det gamle af eller afmonter kablerne og lad optimaten gøre arbejdet med at redde dit batteri - det kan godt tage et par dag

    Måtte jeg anbefale at du bruger tid på at læse manualen til din optimate..
    (link fjernet)


  • #11   21. apr 2013 ..og så er det iøvrigt din alarm, som slår batteriet ihjel, selvom du ikke "bruger" alarmen, så er det alarmens hvilespænding der dræner dit batteri til sidste dråbe... havde den bare være koblet fysisk fra, så havde dine batterier sandsynligvis overlevet...

    og som en sidste bemærkning vil jeg godt slå et slag for biltemas gel-batterier til MC.. De er rigtig gode, og især til prisen..


  • #13   21. apr 2013 Hvorfor har du ikke en c-tek lader ??

  • #14   21. apr 2013 Man kan altså godt overleve uden c-tek :D, og ja det er nok din alarm der bruger batteriet, den bruger noget strøm selvom den er slået fra, ligesom et fjernsyn der er i standby.
    Så næste år tager du bare batteriet af cyklen, så virker det fint næste gang det skal bruges.


  • #15   21. apr 2013 Det var da utroligt.. Han behøver ikke at gøre en masse eller købe noget.. Han skal bare bruge den optimale III rigtigt.. Dvs næste vinter - sætte den på og lade den være tændt - BUM færdig!

  • #16   21. apr 2013 Brian S.. En C-tek lader er en vedligeholdelseslader ligesom en Optimate lader.. Så det ville ikke hjælpe noget, når han bruger den på den måde han gør!

  • Mike J
    Mike J Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 7
    #17   21. apr 2013 Thore det link du lagde ind skriver : OptiMate III er et fuldautomatisk mikroprocessorstyret ladeapparat, der er beregnet til
    at regenerere, oplade og vedligeholde 12 V bly/syre akkumulatorer.
    Der står altså at det er en oplader !
    Jeg ved ikke hvad du misforstår ved det ?.

    Syntes sgu ikke det er iorden at kalde folk for kegler når du ikke har styr på dit lort selv. Manden beder om hjælp, ikke om at blive kaldt for en kegle.


  • #18   21. apr 2013 Undskyld jeg siger det så direkte, men dit problem er du er en kegle!!!

    Det er alligevel en frisk kommentar når man tænker på vi ikke kender hinanden smiley

    Men fair nok....jeg syntes bare det var vildt at lade opladeren være tændt og tilsluttet batteriet hele vinteren, men det gør jeg da bare næste år...

    Men nu er batteriet afmonteret og opladeren sat til, så må vi se om genoplivnings forsøget er for sent ?! Nu er jeg ikke den store mekaniker, så hvis jeg dreje forbi den lokale mc-doktor, er det så nemt for ham at måle sig frem til en evt strøm tyv, eller en dårlig lednings forbindelse ?!


  • #19   21. apr 2013 Vedlige og oplade = vedligeholdelseslader..

  • #20   21. apr 2013 Ja, lidt frisk.. Men det fik dig (og andre) til at læse mit indlæg.. Og nu skal du ikke rende og købe batterier fremover Og ja det kan den lokale mc-pusher nemt, men det er helt sikkert alarmen der har hovedansvaret for at spise din strøm.. Multiinstrumentet kan også være en synder - det er det ihvertfald på visse mc'en... Der står sikkert også i manualen til MC'en at man skal afbryde hovedsikringen på mc'en ved længere tids stilstand..

  • #21   21. apr 2013 Du kan se på lamperne på laderen om der er håb for dit batteri.. Hvis den orange lampe lyser er der håb smiley

  • Mike J
    Mike J Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 7
    #22   21. apr 2013 Jeg har før oplevet afladnings problemer med lednings nettet på den model , tjek stik og ledninger i ladekredsløbet især fra regulatoren.

    Thore der står altså oplade og vedligholde = oplader og vedligholder af batterier smiley


  • #23   21. apr 2013 Det er fint Mike smiley

    Det er ikke vigtigt for mig hvad den kaldes - men hvad den kan bruges til .. og den kan bruges bl.a vedligeholdesladning, ikke?

    Men du har da ret.. producenten kalder den for en "Battery optimizer"..


  • #24   21. apr 2013 Thora ! Og oplade !


  • #25   21. apr 2013 Jan... ? Oplade, jada.. det har jeg vist også hele tiden sagt - bemærk det lille "bl.a.".. det kan også være at jeg ikke helt forstår dit indlæg, så skal jeg beklage..

  • #26   21. apr 2013 Thore @ nu er det altid nemt at være bagklog....men de sidste to gange jeg havde opladeren sat til, mens mc stod i stuen opdagede jeg at opladeren lyste rødt (?) tænkte det var en fejl, så slukkede og tændte den igen - og så "ladede" den vel rigtigt op for dagen efter lyste den grønt - som ok

    Kan forstå på den fine brugsanvisning du linker til at lyser den rødt (som den jo gøre) så skal batteriet ud og lader den så normalt "indikerer dette en fejl i køretøjets ledningsnet eller elektriske komponenter" det er vel ikke bare alarmen der skal frakobles ?!

    Lige nu blinker den GULE lampe...det må jo betyde at den lader normalt op, og "fejlen" skal findes på mc'en ?!


  • #27   21. apr 2013 Thore @ nu har opladeren været sat direkte til batteriet i 1.5-2 timer og den er lige skiftet til grøn - går ud fra at nu er batteriet fuldt opladt, og så burde motorcyklen jo bare springe i gang når jeg montere batteriet igen ?!

    Gør den det så skal strømtyven findes og fjernes imorgen smiley


  • #28   21. apr 2013 Tja opladeren sagde godt nok at batteriet var opladt, men der var ikke nok strøm på til at starte motorcyklen - så genoplivnings forsøget hjalp ikke - der er nok ikke andet for at købe et nyt batteri imorgen, fjerne strømtyven, og bruge opladeren rigtigt - og så er jeg vel kørende igen ?!

    Tak for alle jeres svar


  • #29   21. apr 2013 hmmm.

    kender ikke dit batteris tilstand...
    eller hvilken lader du har.... men 1.5 time er ikke nok hvis det har været helt fladt...
    tror den grønne lampe fortæller dig, at nu er batteriet vågnet op, og er begyndt at modtage strøm.. giv det 8 timer mere, og se om det er opladet... du kan jo ikke miste noget ved det, kan man sige.. prøv...prøv..



    mvh


  • #30   21. apr 2013 Busa.. Læs tråden.. virkelig læs tråden...


  • #31   21. apr 2013 det har jeg så ikke gjort...

    ved ikke om jeg orker..


    smiley smiley

    mvh


  • #32   21. apr 2013 @Thore.

    Jeg mener selvfølgelig "køb en c-tek lader og sæt den på dit nye batteri når du ikke køre i længerer perioder" .... Ikk ? smiley


  • #33   21. apr 2013 Brian S.. Det forstår jeg godt.. men hvorfor? Den kan jo ikke noget som optimate III ikke allerede kan.. - du har set at trådstarter allere har en optimate III eller?

  • #34   21. apr 2013 Hans optimate virker lige så ringe som min gjorde.

    Desuden så skal en vedligeholdelses lader ikke sættes på hver 4 uge, den skal side på batteriet hele vinteren !!


  • #35   21. apr 2013 Hmmm.. Jeg har optimate og min virker upåklageligt - men om der er fejl på den, skal jeg naturligvis ikke kunne sige... . og det med at den skal sidde på skrev jeg allerede i mit første indlæg smiley

  • #36   21. apr 2013 Brian S: kommer an på hvad program du sætter den på.

  • #37   22. apr 2013 Er vi enig om at jeg kun kan sætte min oplader til batteriet, jeg kan ikke vælge hvilket program den skal køre...der er i hvert fald inden knapper hvor jeg kan vælge program ?!

    Alarmen er afmonteret....har ikke noget der kan måle om der er andre strømtyve - hvad med speedohealeren og gps holderen - mon de bruger lidt strøm ?!

    Henter et Thansen batteri når de åbner....håber på en tur i eftermiddag smiley


  • #38   22. apr 2013 Lad laderen være monteret hele vinteren, så er dit batteri frisk til sæson start smiley

  • #39   25. apr 2013 Hej , jeg kan anbefale at anskaffe sig en vedligeholdelses lader , jeg har også prøvet det med døde batterier flere gange , men med en lader på hele vinteren er der ingen problemer . Jeg har købt 2 stk Optimate 4 ladere , en til hver af vores motorcykler. Det virker bare , aldrig problemer mere , de koster 400-500 kr pr stk . Billigere end nye batterier i tide og utide.

  • #40   25. apr 2013 Har holdt fint gang i 3 MC-batterier i hhv.3, 5 og 8 år uden problemer.
    Hver MC har sin egen CTEK-lader tilkoblet hele vinteren. De kan købes hos FDM med lidt rabat.
    I øvrigt har Biltema en elektronisk lader med vedligeholdelsesfunktion (pulsladning) til under 200 bobs, der sikkert gør det lige så godt (-:


Kommentér på:
Dødt batteri efter vinteropbevaringen igen igen ?!

Annonce