2.832 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Rense kæde og tandhjul Rense kæde og tandhjul

Hej MCG.

Jeg var henne og vaske maskinen her i dag, og jeg synes godt nok min kæde ser noget beskidt ud efterhånden, selvom den kun er en sæson gammel.
Er der nogen smart måde at vaske sådan en mens den stadig sidder på maskinen?

- Steffen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rense kæde og tandhjul
  • #1   2. apr 2013 Jeg plejer at smide baghjulsløfteren på den og smide et par aviser under der hvor kæden er.

En skål med Lampeolie og en opvaskebørste/Tandbørste (Alt efter hvor omhyggelig du er)

Det skulle gerne tage alt det snavs og fedt der skulle side på kæden og tandhjulet smiley

• #2   2. apr 2013 Jeg brugte en bøtte bremse rens og en tandbørste smiley

• #3   2. apr 2013 Jeg tror man skal passe på med at bruge olie til at rense den. Hvis olien/væsken trænger ind i O-ringene og tørrer dem ud, så er kæden færdig. Brug bare en tør klud og en ordentlig portion knofedt!

• #5   2. apr 2013 Jeg bruger også bare lampeolie, det virker sku fint! Og er en billig løsning! smiley

• #6   2. apr 2013 Jeg bruger Diesel til mine cykler og motorcyklen. Det tørre ik kæden ud som petrulium

• #7   2. apr 2013 roar - Lampeolie tørrer ikke kæden ud. Det er endda anbefalet i min instruktionsbog at bruge det til afrensning.
    Man skal ikke gå amok med det, men få fjernet det værste skidt, skyl kæden af, og giv ny olie. Det fungerer fint for mig

• #9   2. apr 2013 Jeg har en muck off chain doc, de koster omkring 250 kr på ebay og de er gode. Og man skal ikke passe på fingrene;)

• #10   2. apr 2013 De instruktionsbøger jeg har set, anbefaler petroleum. 1 liter koster vel 30 kr. Så har du til 5 kæde rensninger, og lidt til at tørre bagfælgen af med, når du vasker.
    WD40 er bare dyr petroleum på spray.

• #12   2. apr 2013 har denne til 390.-
    vomc.dk

profilbillede
  • #13   2. apr 2013 har jeg også gixxerboy , kanon godt sæt tar alle 4 sider på en gang, købt mit hos louis.de

• #14   2. apr 2013 HUSK motorcyklen må ikke være startet,

http://www.youtube.com/watch?v=yk-PME37URI

• #15   2. apr 2013 Ikke nemt at lave Censur, når den viser videoen, håber i har spist.
    Thomas

• #16   2. apr 2013 jimmy..
    kan du evt smide et link til den.....syntes ik rigtig jeg kan finde den...

mvh

.........................................

Thomas. .

sgu grimt det klip der...

mvh

• #17   2. apr 2013 Købte den kædebørste louis har, så kan man tage siderne og toppen på en gang, også ellers bare dyp løs i noget petroleum, det sviner så lidt men så gør man det bare på græsplænen smiley

• #18   2. apr 2013 @ Jimmy/gixxerboy - er det sådan en her http://www.louis.de/_3043ea71671c0666207fa5477664132d98/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10002790

//Blå

• #19   2. apr 2013 Lampeolie i en forstøver. på med det i 10 min. drej hjulet rundt imens du holder stiv opvaskebørste på. Derefter aftør med en klud opvredet i lampe olie. til slut en tør klud. slutlig en hurtig tur for så af afslutte med en god kæde spray. Virker for mig og kæden ser ud som ny.

• #20   3. apr 2013 jeps Mr blå og Busa ,det er den jeg har købt kan sættes fast med de medfølgende snore og kroge så man selv kan betjene den ene mand , køb evt en ekstra flaske rens med til den der er ca til 2 rensninger i en flaske

• #21   3. apr 2013 Jeg er på wd40, tandbørste og klud.
    Bryder mig ikke om at bruge rene opløsningsmidler, men det går garanteret hurtigere og tror heller ikke det skader så meget at kæden nedbrydes før den nedslides.

• #22   3. apr 2013 Ahhh .-. gamle minder om samme problem. Advarsel : kan du ikke lide nostalgi så hop af her.

Jeg kan huske da jeg var på SU i tidernes morgen. Jeg havde en Triumph Tiger 100SS, kollegiets bedste kussemagnet. Den var hård ved kæderne, og pengene var små. Så købte man en bøtte Castrol kædefedt, som fandtes i en rund flad dåse. Først rensede man kæden med tetraklorkulstof, som var pissegiftigt, gav hjerneskader ved indånding, og som derfor ikke er lovligt mere, men det var fantastisk til at fjerne fedt. Så varmede man fedtdåsen op (nej ikke hende fy!) og lagde kæden i et par minutter. Derefter hængte man kæden på en krog, med beholderen neden under og lod det overskydende fedt løbe tilbage i beholderen. That's it.

Jeg begik flere fejl kan jeg godt se nu.

Fejl 1.
    Jeg brugte min mors nye rustfri stålvask, som kostede en formue den gang, til at rense kæden i, fordi den var nemmere at gøre ren - troede jeg.
    Fejl 2.
    Kædefedtet varmede jeg på min mors komfur, fordi en af kogepladerne netop passede til dåsen, og der var automatisk varmeregulering så det ikke kogte.
    Fejl 3.
    Jeg gjorde det, da hun ikke var hjemme. fordi jeg ikke havde den store tiltro til at hun ville sige "OK rens du bare MC kæde ude i køkkenet", og at det nok var lettere at få tilgivelse end tilladelse.
    Fejl 4.
    Jeg sørgede for at lufte godt ud bagefter, fordi jeg var sikker på hun så ikke kunne lugte det. Det kunne hun godt.
    Fejl 5.
    Jeg havde ikke nogen krog, så jeg banklede et lille usynligt - fejl nummer 5½ -søm øverst i dørkarmen, da det var det eneste sted hvor der var langt nok til at kæden kunne hænge.

Da hun kom hjem, opdagede jeg at hun kendte en masse ord jeg aldrig havde hørt før, ikke fra hende i det mindste. Hun ville ikke hjælpe med at holde kæden sammen, mens jeg satte låseleddet på, og jeg fik heller ikke aftensmad inden jeg kørte tilbage til kollegiet.

Det er 43 år siden, og jeg får den stadig stukket i næsen ind imellem. Min nuværende MC har kardanaksel. Det er lidt nemmere.

Min kone har aldrig opdaget at jeg fyldte opvaskemaskinen med dele gemt under 40 år gammelt stift russisk fedt, og at både dele og opvaskemaskine var skinnende rene efter et grydeprogram på 90 grader og 2 opvasketabs. En O-ringskæde kan ikke klare et 90 grader program, slet ikke hvis man har tænkt sig at bruge den igen bagefter.

• #23   3. apr 2013 Frederik s ! bremserens er no go ! opløser alt fedtet ved o-ringene og tørrer kæden ud,også selvom du smører efterfølgende,får du næppe samtlige led smurt ordentligt..lampeolie el. wd40 smiley

• #24   3. apr 2013 ha ha Peterk,Mor skal man jo ikke løbe om hjørner med .men konen kan men godt være heldig med,jeg havde en Antik Honda til at stå til pynt i køkkenet et par år,men skulde dog selv støve den af....Den røg ud da den blev for støvet at se på.

• #25   3. apr 2013 Mange tak for alle de gode råd. Jeg må bare igang med børsten kan jeg godt høre. Vand og sæbe er tydeligvis ikke nok (:

Tak for en god historie, Peter. Det er da næsten lige før jeg kunne finde på noget lignende (;

Kommentér på:
Rense kæde og tandhjul

Annonce