{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.741 visninger | Oprettet:

Fanget af Fotovogn? {{forumTopicSubject}}

Den anden dag da jeg fik dyret på gaden, skulle jeg lige en hurtig tur ind til enghave motor. hvor jeg tro at jeg blev fanget af en fotovogn mellem Trekronergade og Kjeldsgårdsvej i valby.... men den blitzet først lige i det jeg kørte forbi hans vogn.. den blitzet så sent at jeg fik et mindre chok af den... fik den lige i hovedet (hadet mit visir nede) men da jeg var meget i tvivl om det var mig den blitzet af eller dem der kom bag mig, blev jeg sku da nød til at banket på hans vindue da jeg kørte retur fra Enghave... efter en kort snak med ham, viser det sig at han også har et kamera i venstre side af forruden som han bruger til at fange dem der køre rundt uden nummerplade foran... han siger også at de også bruger det kamera til at fange motorcyklers nummerplader... men siger så, at hvis de ikke er helt sikker på hvem der køre på den pga lys der falder forkert på visir, hjelmhue'er, sort visir, solbriller osv. modtager man ikke bøden.

Men er der nogle herinde der er blevet fanget af en fotovogn på motorcykel??? jeg har altid hørt at det kun er med laser eller i deres biler og med mc'er. de kan fange en.

Men jeg venter spændt på om jeg modtager noget med posten om 3 uger smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fanget af Fotovogn?
  • #1   20. mar 2013 Yes yes, fik en hel fotoserie for nogle år siden. Forfra, fra siden og bagfra....

• #2   20. mar 2013 det har jeg her i jylland bliver man blitzet og bag fotovogn holder der så 3-5 betjenet på mc som så henter en jo jo

• #3   20. mar 2013 Jørn, OK det vil altså sige at jeg ikke har noget at være nervøs for, eller hvad?? smiley

• #4   20. mar 2013 tror sku ikke

• #5   20. mar 2013 det med at man kan slippe for bøden, hvis man ikke kan se hvem de føre køretøjet, er lavet om...

nu er det ejeren af køretøjet der får bøden... hvilket er fair nok...

og der er nu kamera i forruden af fotovogle... så du skal nok regne med dit dyreste billede...

• #6   20. mar 2013 hvor meget for hurtig kørte du

• #7   20. mar 2013 Puha smiley ville sku være en dårlig opstart at få bøde&klip på den første dag smiley hehe

tro ikke det var ret meget.. håber ikke det var mig, lyder lidt skævt at de først blitzer i det man køre forbi... blitzen må da gå lige i visiret

Hvorfor så billedet hvis det er lige meget hvem der køre på den??

• #8   20. mar 2013 Nicky. hvorfor skulle han så sige det, hvis det ikke er sådan længer

• #9   20. mar 2013 fordi de fleste der går i fælden har en nummer plade foran (kunne jeg forestille min)

men håber da for dig at du slipper...

jeg har et sort/hvid foto af min første gsxfèr hængende... det kostede 1500 kr.. smiley

• #10   20. mar 2013 Ja tak det gør jeg fand'me også

• #11   20. mar 2013 Det er meget at betale kun for at få lidt hvidt ind på dine billeder af gixxeren Nicky smiley

Men Nicky har ret.. Det er ejeren der får tilsendt bøden fra køretøjet..
    Derefter som 500 andre tråde herinde handler om.. Er så om de kan identificere føreren, hvis ejer benægter han har kørt den.. Men den sag ender stort set altid i at ejeren bare må betale en smugle ekstra.

• #12   20. mar 2013 Troede da altid de sendte bøden hvis man kunne se nummerpladen, og så kan du så selv vælge at benægte at det er dig der har kørt, men i så fald koster det 2500kr.

Lyder underligt man kan slippe udenom, de kan da alligevel ikke genkende en bag hjelmen.

• #13   20. mar 2013 Tillykke til jer alle, bare betal Helle mangler penge!! smiley

• #14   20. mar 2013 Jeg skriver jo bare hvad han sage til mig... er billedet utydeligt så er det lige meget om de har nummpladen eller ej. man modtager ikke en bøde hvis billedet er billedet utydeligt.. så det er først når de kigger billederne igemmen at de afgøre om der skal sendes bøder ud... det var hvad han sage til mig... med mindre der er en gang fis politiet fyre af smiley

• #15   20. mar 2013 Denny T

Det er faktisk ikke så længe siden, der var et indslag i TVA om, at op mod 35% af alle de billeder politiet tager ved fartkontrol ikke kan bruges, idet føreren ikke er tydeligt genkendelig.

Det er helt som at blive blitzet på MC med hjelm - jeg har hørt en masse snak om fotos bagfra med nummerplader, men jeg mangler stadig at møde en, der kan vise mig noget dokumentation om det.

Både min søn og jeg er meget ofte blevet blitzet på MC, men vi har endnu aldrig modtaget så meget som en henvendelse på baggrund heraf.

I bil er det en lidt anden sag:-)

• #16   20. mar 2013 Knud.

Håber ikke det bliver mig der frem skaffer beviset til dig smiley

• #17   20. mar 2013 @Danny T

Jeg blev også selv blitzet for snart 5 måneder siden og har aldrig set skyggen af en bøde endnu! smiley det var endda med klart visir - så der er altid håb

• #18   20. mar 2013 Bare husk hvis i ikke hører noget fra politiet efter nogle måneder, skal i lige kontakte dem og sige i blev blitzet, og hvad farten var, og så betale dem deroppe. smiley

• #19   20. mar 2013 Søren.

Jeg tager det også med ro smiley indtil den ligger ude i postkassen... hvis der ikke er sket noget i uge 15/16 så er jeg gået fri smiley men må da tilstå at man tænker lidt over det og klapper hesten i fremtiden når jeg køre i byen... sku dumme penge at skulle af med

Hehe smiley

• #20   20. mar 2013 Elias G de bliver sku surer når man ærligt ringer ind og siger at man blev blitzet med 250km/t i en 60 km/t zone.

• #21   20. mar 2013 Jamen hva så hvis en køber får en prøvetur og på prøveturen bliver blitzet er det så stadig ejeren der skal betale hans bøde. Tænk han på prøveturen kører så stærk at han står til at miste kortet, er det så ejeren der mister kortet.

• #22   20. mar 2013 alle bøder bliver sendt til ejer, derefter kan ejer inberette hvem der køre mc, hvis han ikke selv gør, og hvis man ikke ved hvem det er, er det bare synd

• #23   20. mar 2013 OC O Så kan man vælge og sige det ikke var en selv (det kan man altid) men det koster 2500kr...

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #24   20. mar 2013 Nicky er heldigvis gal på den, det har været forslået da "det vil lette poitiets arbejde"!
    Hvad mener i? Danmark er værre end DDR var, for her tiljubler folket statsmagten.

• #25   20. mar 2013 Jakob.
    Det er der grundlag til at mødes i retten om. Grundloven er indrettet så man er uskyldig, til man er dømt. Jeg kan slet ikke forestille mig den dommer der hæfter en bødestraf på en person, der har begået en ikke beviselig færdselsforseelse. Det er vel derfor politiet kasserer så mange dårlige fotos.

• #26   20. mar 2013 Jeg blev blizet både forfra og bagfra for nogle år siden.Ud over et flot billede taget forfra af mig var der også et flot og tydeligt billede af min nummerplade. Der gik ca tre uger før jeg fik bøden. jeg skulle så vedkende mig at det var mig der også havde ført køretøjet på det pågældende tidspunkt da jeg var registreret som ejer, og det gjorde jeg så. Så v ar den ikke længere smiley smiley

• #27   20. mar 2013 Jeg var i gang med at overhale en 45 km/t kørende bil på kastrupvej i kbh. Jeg blev også blitzet, men jeg modtog aldrig nogen bøde. Ved ikke om det var fordi jeg var ovre i modsatte vejbane, billederne ikke blev gode nok eller at han ikke nåede at sætte det forreste kamera til at fange nummerpladen. Jeg modtog heldigvis aldrig bøden

• #28   20. mar 2013 Sakset fra FDM:
    Det skulle have været sidst i 2012, men nu bliver det tidligst til september, at fartsyndere løber ind i en højere risiko for at blive blitzet langs vejene.

De 100 nye fotovogne er bestilt, men det trækker mere ud med at få det nye digitale fotoudstyr og de tilhørende administrative systemer.

Rigspolitiet har valgt VW Transporter som ”skab” for de nye, såkaldte ATK-vogne. Transporteren har været én af de modeller, der har været anvendt hidtil til landets hidtil 27 fotovogne.

Større træfsikkerhed i fremtiden

Det nye foto- og behandlingsudstyr vil formentlig give poltiet langt større træfsikkerhed, når fartovertrædere fotograferes. I dag må knap 30 procent af billederne af fartsyndere kasseres.

I dag bruges gammeldags filmkameraer, som kræver et større manuelt efterbehandlingsarbejde."

• #29   20. mar 2013 Jan m
    Godt indlæg, der sår jo faktisk at målet er at få højere kvalitet i bevismaterialet.

• #30   20. mar 2013 Knud, ejer får tilsendt bøden og skal tilkende give hvem der har ført køretøjet, da det er hans pligt at vide hvem der har ført hans køretøj..

Oplysningspligt m.v.

§ 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke lovligt kan føre køretøjet.

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #31   20. mar 2013 Nej, Knud, penge i kassen, men alle overgreb er jo selvfølgelig pakket ind i flotte ord.

• #32   20. mar 2013 Ulrik
    Så det stadigvæk samme regel som før jo. Hvis der en anden der har kørt din bil og du kender ikke navnet på ham så er der ikke nogen der kan få bøden så, som det altid har været smiley

• #33   20. mar 2013 Hvordan skal det ikke gå når de nye atk vogne kommer? vi kan sgu fodre svin med dem her nu

• #34   20. mar 2013 Men der skal vel være billeder både forfra og bagfra... vel ikke nok de kommer med billedet af en nummerplade?? jeg vil se et billedet af mig forfra før jeg tro på han fik mig, når den først blitzer i det jeg køre forbi ham med visiret nede... tro jeg var så tæt på den at jeg kunne røre ved den

• #35   20. mar 2013 Ulrik.

Den snag har jeg bare hørt så mange gange, men den er endnu ikke dokumenteret.

Jeg kan jo snildt have set noget jeg har antaget som et lovligt kørekort uden at kunne huske hvem han var - ikke?????

Det lugter mange km væk af en dommer, der vil sende begge parter hjem.

• #36   20. mar 2013 Jeg har været det hele igennem...
    Knipset på MC, med tydeligt billede forfra og bagfra.
    Ejeren(i dette tilfælde undertegnede) får bøden tilsendt og det endte med at jeg blev sigtet for lov om oplysningspligt, og fik en bøde på kr. 2.500,-

Kan fandme ikke finde det fine billede, ellers ville jeg gerne ha' dokumenteret det over for Knud smiley

• #37   20. mar 2013 Kim

Var du i retten med den der????? Det ligner mere magtmisbrug end noget andet.

• #38   20. mar 2013 Der er forresten lige en ting til. Har man kunnet se, at det var dig på billedet, kan man jon nok med dato tidslåse fastlægge din identitet og dit befindende på et bestemt punkt på en bestemt tid, og så er der jo ingen tvivl om bevisets stilling - lukke hjelm må være løsningen:-)

• #39   20. mar 2013 lige en sjov historie om fotovogn. Her til morgen kører jeg på landevejen mellem Roskilde og Holbæk. kort før vipperød kl. 7.55 kører jeg bag en blå fotovogn ind i en 30 km zone ved vejarbejde. Fotovognen fortsætter med uændret fart. Synes at det er dobbelt moralsk og usmagelig at politiet selv skider på reglerne på den måde. Ikke underligt at deres ry er dårligt....

• #40   20. mar 2013 Ttomas:

Ja, det er sgu lidt sølle.

• #41   20. mar 2013 Var ikke i retten, og ville heller ikke. Det var sgu et godt billede, må jeg sige smiley
    Betalte bare, alternativet var langt værre...

• #42   20. mar 2013 I øvrigt var billedet taget i mørke, og jeg havde visiret lukket. Ved sgu ikke hvordan det lykkedes dem at tage sådan et perlebillede smiley

• #43   20. mar 2013 Kim. jeg betaler også bare ved kasse 1 smiley

Hehe opdate følger om 3-4 uger smiley

• #46   21. mar 2013 Skal vi ikke lige have den med fart bøder helt på plads, disse bøde afgives ikke pga. Trafiksikkerhed, men derimod i 99% af alle tilfældene alene af den grund, at det er en rimelig og stabil indtægtkilde. Men jeg mener nu, at vi alle bør overholde hastigheden i byzoner ved skoler osv.
    Jeg tænker meget ofte når jeg køre i trafikken, hold da op, der blive da holdt meget godt på, tag en vej trækningen som Frederikssundsvejen, hvis man køre de 70-80 km.t. Som man jo må, ja Så bliver man da på det nærmest betragtet som en spadser hvis man ikke holder fællles hastigheden på de 100-110 km.t. Men der bliver jo da også kræset ind til statskassen indimellem.

• #47   21. mar 2013 KIm jeg har også kørt maaange gange på den Frederikssundsvej og jo længere vi kommer ud af byen på den.. Jo mere fristende bliver det da godt nok også at hamre lidt til den.. Lige inden du kommer ud til hvor du kan se vandet.. Er det jo næsten ren motorvej med to spor og det hele..

Men giver dig helt ret.

• #48   21. mar 2013 Har også haft den tvivlsomme fornøjelse af at blive blitzet på Bagsværdvej smiley Kostede også lige 1000 kr.. Og ja.. Man SKAL oplyse om hvem fører er og hvis ikke man vil det kommer man i retten, og der ved jeg godt hvem de tror mest på!!! smiley Så man må bare betale ved kasse 1 og så smile over alle de andre gange man IKKE blev flashet.. smiley
    Alternativt må man ha en panikknap der flipper nr pladen så den ikke kan aflæses smiley LOL

• #49   21. mar 2013 Etaten er sku snedig nok.

De fortæller at man skal oplyse hvem der har ført køretøjet, hvis politiet spørger..

Og så tager de for givet at lægmand er klar over, at her er tale om tilfælde hvor man har viden derom!

Hvis man tolker det på den måde at man skal oplyse hvem der har ført køretøjet, uanset om man aner det eller ej.... Og at det i øvrigt er op til sigtede at bevise at han ikke ved hvem føreren på billedet er.
    Så tror man automatisk at man skal betale hvis en tyv bliver blitzet på den smiley :D

Sådan er ingen love, selv i verdens mest indavlede oldtidssamfund skruet sammen.
    Men man skal møde op i retten når man bliver indkaldt, og det er ikke rart at sidde og være anklaget for noget man har gjort, uanset om man mener det var i orden eller ej smiley

• #50   21. mar 2013 @ OC O, jo.. Hvis du overtræder oplysningspligten koster det 2500...

@ Knud, magtmisbrug? Hvad er det for noget at lukke ud? Kan du ikke oplyse hvem der har ført dit køretøj 2500 bobs.. Så er den vist ikke længere..
    Uanset om de har kunne føre køretøjet på lovlig eller ulovligvis..

Få nu jeres facts klare inden i beskylder alle for det store verdenskup...

• #51   21. mar 2013 @ Mc A, du har pligt til at vide hvem der kører på din mc.. Det er vel ikke så svært? Jeg lader ikke nogen køre på min mc, medmindre jeg ved hvem de er ( en bekendt), eller hvis det er ved salg tager jeg et billede med mobilen af deres kørekort.. Så er det heller ikke sværere.. smiley
    Og skulle du være så uheldig at din mc bliver stjålet og tyven bliver taget for hastighed skal du selvf ikke betale...

• #52   21. mar 2013 Ulrik S:

Det er vist det man kalder en oversimplificering:-)

• #53   21. mar 2013 Hvordan får du det til det?

• #54   21. mar 2013 Men man har vel grundlæggende ikke pligt til at udtalese hvis det inkriminere sig selv, har man? Men ellers kunne man jo bare sige at det var Betjent Bob som kørte ens MC, og så skal have vel til at bevise at det ikke er ham smiley - Kunne sgu være sjovt.

• #55   21. mar 2013 Fandt sgu lige billedet på en gammel telefon.
    Det er dog et billede jeg dengang knipsede fra selve bøden. Billedet var langt bedre IRL. Det var i sep. 2009, og taget i mørke.

profilbillede
  • #56   21. mar 2013 Troels K du har ret, der er en tvist med det..
    Men angiver du en der ikke har ført din mc, kan du dømmes for falsk anklage.. Og den er dyr..

• #57   21. mar 2013 § 164. Den, der afgiver urigtige oplysninger til offentlig myndighed med forsæt til, at en uskyldig derved bliver sigtet, dømt eller undergivet strafferetlig retsfølge for et strafbart forhold, straffes med fængsel indtil 6 år.

• #59   21. mar 2013 I kan bare sige i har lånt den ud til en kammerat.. så har i jo pligt til at fortælle hvem.. men hvis i nægter får i en bøde på 500,- for at tilbage holde informationer, og så falder det til jorden der.. og 500,- er vel bedre end 3000,- og er par klip i kortet, eller en evt frakendelse smiley

• #60   21. mar 2013 Holmeren: I gamle dage var det 500,- i dag er det 2.500,-

• #61   21. mar 2013 @ Holmeren! - Nej, tag nu og få dine facts rigtig før du udtaler dig om noget.. 2500, se længere oppe..

• #62   21. mar 2013 Underligt, for jeg fik kun 500,- og der er her i 2013 smiley

• #64   21. mar 2013 men vis det nu skulle gå helt galt og det kan ende i klip er det vel også bedre at betale 2500 kr end at miste kortet?

• #65   21. mar 2013 @ Holmeren du får halv pris på din bøde hvis du er studerende eller pensionist eller anden speciel persongruppe..

• #66   21. mar 2013 2500 / 2 = 1250

skulle jeg få den delt op og nøjes med 1/5 del ? smiley

Det også bedøvende ligemeget.. det kan bedre betale sig end 12k til et nyt kørekort hvis det kommer derud smiley

• #67   21. mar 2013 Jeg har stadig aldrig hørt fra alle de temmelig mange gange jeg er bkevet blitzet på MC! Jeg kan godt se Kims billede, men jeg er også temmelig overbevist om at politiet må have været endog meget sikre på at han er genkendelig!

• #68   21. mar 2013 Så man har pligt til at VIDE hvem der har kørt på ens mc?
    Medmindre man ikke har givet dem lov?

Og her gik jeg og troede pligten var at oplyse hvem der havde ført den, såfremt man har viden derom..
    Utroligt som det står formuleret i loven hva... Volapyk!

• #69   21. mar 2013 Det er selvfølgelig rigtigt at det er ulovligt at overdraget sit køretøj til en der ikke lovligt må føre det.

Men man har ikke pligt til at gemme personoplysningerne.

Det er rigtigt man har pligt til at oplyse politiet om førernes identitet.

Men vel at mærke kun hvis man kan.
    Man kan ikke klippe håret af en skaldet.
    Og så er man altså uskyldig i at bryde oplysningspligten til det modsatte er bevist.

Men det kræver selvf at man hævder sin uskyld, at man ikke ligner personen på billedet, og politiet må skam gerne sigte en for at vide det.
    Den falder bare meget nemt i retten.

• #70   21. mar 2013 Hvis du blitzes under en overhaling kasseres billedet. Politiet kan ikke bevise hvilket af køretøjerne der er målt.

Man kan godt få skovlen under dem. Jeg tog engang nogle billeder af en fotovogn der hold parkeret med motoren i tomgang i 15 minutter. Et billede i minuttet ud af vinduet på arbejde, og et direkte forfra fra 10 meters afstand. Han råbte et eller andet efter mig, sikkert dybt injurierende. Der var forbud mod tomgangskørsel mere end 1 minut i den pågældende by. Han fik en bøde.

En anden hold midt i et uoverskueligt sving en mørk vintermorgen i en landsby i det indre Jylland. Et opkald til 114, og 2 minutter senere kørte den væk.

• #71   21. mar 2013 Jeg blev blitzet under overhaling af en lastbil, har stadi billedet et sted tror jeg, og man kan også se lastbilen bag mig, mens jeg er i ydersporet..

Tror ikke der er nogle tommelfingre regler når det gælder fotovogne

• #72   22. mar 2013 @ Mc A Jo! Din oplysningspligt gælder.. Du skal kunne oplyse det hvis du bliver spurgt om det, kan du ikke får du en bøde..

§ 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Det er vel ikke så svært at forstå?

• #73   22. mar 2013 smiley

Nej nej.
    Slet ikke svært at forstå.

Er begrebet "viden derom" svært at forstå?

Har man pligt til at gemme billederne af prøvekøreres kørekort MERE END en måned på sin telefon?

Og hvilken paragraf har du fundet dén lille krølle i?

Eller man er måske KUN undtaget hvis ens køretøj var stjålet på det gældende tidspunkt for færdselsforseelsen?

Jeg har selv prøvet at blive presset af politiet, for at fortælle hvem der har ført et køretøj registreret til mig.
    Så du kan ikke bilde míg ind at man skal oplyse noget man ikke beviseligt ved.

Er det så svært at forstå? ;D ;D

• #74   22. mar 2013 Mc A

Jeg vil godt hjælpe dig yderligere - har man idet hele taget pligt til at eje en telefon, der kan tage billeder? Har man pligt til at have et digitalkamara?'

Og selv i det usandsynlige tilfælde at man skulle have pligt til det, kan myndighederne så overhovedetbestemme hvad man bruger det til?

(jeg sidder her og ryster på hovedet)

• #75   23. mar 2013 Det står i oplysningspligten at du skulle kunne fortælle hvem der har ført dit køretøj, om du skriver det ned på et stykke papir eller du tager et billede er op til dig.

Hvis du ikke kan oplyse hvem der har ført dit køretøj.. = bøde på 2500..

• #76   23. mar 2013 Det er et helt urimeligt forlangende - det ved politiet - og ved de det ikke, så ved dommeren det.

Fremfører en tiltalt ta han ved udlån så et for ham gyldigt kørekort, så skal det række.

Forestil dig at en af ØK's læredrenge med et kørekort kørte for stærkt i en lånt firmabil, tror du så at ØK's kørselsleder ville blive præsenteret for et bødeførlæg. Jo måske præsenteret for forlægget, men dømt??????

• #77   23. mar 2013 ja?
    Det kan du da se med retspraksis.. Der er der da utallige eksempler på det..

• #78   23. mar 2013 Hvordan kan det være urimeligt at du holder styr på hvem der kører i din bil/mc?

• #79   23. mar 2013 Ulrik:

jeg tror aldrig du nogensinde har set, hvordan firmabiler bruges i praksis. Lad mig lige fortælle dig, hvad der er Heeelt almindeligt, og lovligt, hvis man har firmabiler.

Ansætter man personale, der kan komme til at benytte firmabiler, har man ved ansættelsen pligt til at sikre sig, at personen har hjemmel til at benytte bemeldte køretøj.

Masser af virksomheder har så pool-cars - biler man kan benytte ved arbejdsopgaver. Har ingen medarbejdere anvendelse af disse til privat brug, og det er helt almindeligt, skal man ikke dokumentere en skid, og hvad værre er - mister en af de medarbejdere, der benytter disse biler, sit kørekort, er det hans egen hovedpine at meddele det. Virksomhedens pligt ligger ved ansættelsen!

Prøv lige at se den retsstilling der ligger her - du kan ikke have et regelsæt for Per og et andet for Poul - tjo, hvis Per og Poul accepterer det - ellers ikke

• #80   23. mar 2013 Hvis nummerplade er tydeligt, på billedet, så falder hammeren. Lige meget om de kan se hvem der køre køretøjet, så tilfalde den bare ejeren.

• #81   23. mar 2013 Øh- nej

Og det er også efterprøvet - det sker jo at enf.eks. firmabil fotograferes, og man ikke kan se føreren - så fremsendes bødeforlægget simpelthen ikke! Kig en gang højere oppe i denne tråd.

Hvis en virksomhed derimod modtager et foto med et genkendeligt foto, så konfronterer man i firmaet den enkelte medarbejder - han kan så sætte sit job på spil eller betale ved kasse et - been there done that! Kan virksomheden ikke genkende personen, har en eller anden medarbejder nok lånt bilen til en kunde, og så dør sagen der. Man kan ikke på nogen måde straffe en virksomhedsleder for at nogen har misbrugt hans tillid.

Jeg vil endnu en gang understrege, at man i dette land er uskyldig, til man er dømt - og for at blive det skal en dommer dømme udfra, at han er ude over enhver rimelig tvivl! Vi snakker her om, hvad der sker i retten - ikke om hvad en eller anden tilfældig strisser siger i en kontrol!

De eneste sager, hvor man som tiltalt skal BEVISE sin uskyld er stadig skatte sager og spionage sager.

• #82   23. mar 2013 Det er, som sagt, ikke så enkelt at man skal oplyse hvem der har ført køretøjet, hvornår, når etaten spørger.

Man har ikke pligt til at udtale sig til politiet om andet end sit navn, cpr nr og en kontaktform (postadr/Tlf nr/lign)

Hvis det var så enkelt, så var der ingen kære mor ved tyveri som ikke var anmeldt på gerningstidspunktet.

Det er heller ikke sådan at man skal have en kørebog på sit køretøj, som altid skal være medbragt og udfyldt.

Man skal fremvise sit kørekort på forlangende.
    Men har man ikke et kørekort, så får man selvfølgelig ikke 1000 kr i bøde for at have det med (selvom det ikke står specificeret i paragraffen)

Ligesådan kan man ikke straffe en person der ikke ligger inde med oplysninger om hvem der førte hans MC for 3 mdr siden til træf.

Jojo, hvis han siger "ok så" til at politimanden så fremsender ham et bødeforelægs for at nægte at oplyse hvem der førte køretøjet (fordi betjenten på det kraftigste mistænker han ved det), og han 3-4 mdr senere bare betaler girokortet fordi vedkommende aldrig har været på anklagebænken og satme ikke skal nyde noget, ikke gider, ikke ved hvor det er, hvordan den foregår og desuden ikke har tid.

Hvis man SKULLE fortælle politiet hvem der hvornår havde ført køretøjet, så havde jeg naturligvis ikke haft kørekort og penge til mc den dag idag.

Klæde for næse og mund under hjelmen.

Og så en stor maskeret vennekreds i sort læder der kan finde på at "låne" min nummerplade om natten og sørge for at jeg får nogle fine billeder af deres maskerer fjæs med posten ca 3 uger senere.

Det kan sågar være at nogen har klonet din mc og kører rundt og går i fotofælder

Hvis man kan oplyse politiet, evt ud fra billede, hvem føreren er, så har man pligt dertil.
    Nægter man/får man ikke nosset sig sammen, falder der bøde på 2500

• #83   24. mar 2013 @ Knud - Det forholder sig faktisk sådan at firmaerne har pligt til at vide hvem der har ført deres køretøjer.. Carpools eller ej.. Jeg har set flere eksempler med firmaejere som har skulle betale fordi de ikke kunne oplyse hvem der havde ført firmavognen i en fotofælde.. Og du skal sikre dig HVER gang nogen låner de kørekort.. Sådan er regler, at firmaerne har en anden politik har intet med gældende regler at gøre..
    @ Mc A - Grunden til du ikke har fået en bøde når du bliver taget for ikke at have dit kørekort med er fordi politimanden har været i godt humør, hvis han ville kunne han give dig bøden..
    Kan du ikke prøve at finde til mig hvor henne det står at man kun skal oplyse hvem der har kørt når man ved det? Jeg har aldrig set det skrevet i nogen lov. Efter domme og efter loven er praksis og regle altså at du skal have styr på dit køretøj og hvem der fører det..

• #84   24. mar 2013 Nu kan i sku da ikke koge mere suppe på det emne smiley

• #85   24. mar 2013 Når man ikke har et kørekort og bliver stoppet i bil, får man ikke en bøde for ikke kunne forevise sit kørekort.
    Man får bøden for at køre uden kørekort.

Hvor det står i loven at man kun skal oplyse hvem der har ført køretøjet som er registreret til en selv, såfemt man kan, er en længere smøre.

Hvor står det at man er unddraget fra oplysningspligten når ens køretøj var brugsstjålet på tidspunktet?

Hvor står det at man er unddraget, hvis man er udsat for kloning/identitetstyveri?

Det står velsagtens samme sted, som der står at enhver tvivl må komme den sigtede til gode.
    Retsplejeloven.

Hvis man ikke har noteret sig hvem der har kørt ens køretøj, så er straffen vel for at undlade at føre kørebog, eller for at overdrage sit køretøj til nogen man ikke ved om lovligt kan føre det.
    Den slags er der også regler og bødetakster for.

Ligesom det jeg siger med at køre uden kørekort / uden kørekortet PÅ SIG.

Der er mange der har nægtet at oplyse førerenes identitet, og nægtet at gå i retten og bedyre sin uskyld.
    De har fået 2500 i bøde.

Som sagt;
    Brugstyberi, kloning, prøvekører med falsk kørekort.

Det står heller ikke nævnt i paragraf 165.

I langt de fleste tilfælde har man viden om hvem det er der fører MC'en på billedet, ellers ved man de ud fra tidspunktet billedet er taget på.

Men undtagelse understreger reglens natur smiley
    Viden derom er centralt for at oplyse nogen derom.

Men kan godt forstå hvis de fleste er i tvivl. ..
    Nuff said smiley

• #86   27. dec 2013 Nu har man gjort det så "smart" at man slet ikke behøver at være den skyldige for at blive straffet. Den der ejer bilen / MC får pr. automatik straffen. Det var så den retssikkerhed der røg.... .

Låner jeg min nabos motorsav og og skærer samtlige lygtepæle på vejen over, er det altså naboen der må æde straffen da det jo er hans motorsav. . . . Det går sgu´ da helt galt i dette selvfede grådige land når man starter på at gå efter ejeren i stedet for lovovertræderen.

• #87   27. dec 2013 Stauffenberg:

Jeg kunne ikke være meget mere enig. Det her er et meget voldsomt overgreb mod vor grundlovssikrede ret, og kommer jeg ud for det, bliver det bragt for samtlige retsinstanser, så må jeg i tabstilfælde æde tabet!

Kommentér på:
Fanget af Fotovogn?

Annonce